۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۲۰۹۱۷۴
حجت‌الاسلام مهدوی:

دعای فرج، شاخصه زندگی مهدوی است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام مهدوی به جشن‌های ماه شعبان اشاره کرد و گفت: در تلویزیون خودمان، مهمان دعوت می‌کنند، می‌گویند و می‌خندند، کف می‌زنند و خواننده دعوت می‌کنند؛ این کارها را در جشن‌های ملی نیز انجام می‌دهید، تنها چیزی که در برنامه‌ها دیده نمی‌شود یاد امام زمان (عج) است.
حجت الاسلام مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در سلسله نشست‌های مردمی دهه مهدویت که در خیمة‌الانتظار مشهد برگزار شد به بیان نشانه‌های حقیقی منتظر پرداخت و گفت: در مجموع روایتی که از ائمه اطهار (ع) پیرامون موضوع حضرت مهدی (عج) و مهدویت به ما رسیده است، سه حقیقت بیش از سایر حقایق درخشنده و برجسته است.

 

وی با اشاره به حدیث «مَنْ ماتَ وَلَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَةً جاهِلِیَّةً»، ادامه داد: اولین نشانه یک فرد منتظر معرفت است که در این حدیث هم تأکید شده هر کس بمیرد در حالی که امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است.

 

این استاد دانشگاه، دعا برای فرج را شاخصه دوم در مسئله مهدویت عنوان کرد و بیان داشت: بحث اضطرار برای فرج، سومین مشخصه منتظر است به این معنا که انسان‌های منتظر به حد اضطرار به ظهور حجت برسند.

 

وی با بیان این‌که دعا بدون معرفت، اضطرار بدون معرفت و معرفت بدون دعا هیچ ارزشی ندارد، اظهار داشت: در این شرایط، ما یا اماممان را درست نمی‌شناسیم، یا برای آن امام به نقطه اضطرار نرسیده‌ایم که نتیجه آن، برای امامی که به اضطرار وجودش نرسیده‌ایم، دعا نمی‌کنیم.

 

این خطیب مذهبی با ذکر مثالی ضرورت ایجاد معرفت نسبت به شناخت امام زمان (عج) را تبیین و تصریح کرد: اگر در وجود فردی عامل یک بیماری کشنده باشد اما به‌دلیل نداشتن عوارض ظاهری متوجه مشکل درونش نباشد، هیچ‌گاه احساس نیاز به مراجعه به پزشک نداشته و باور نخواهد کرد؛ در چنین فردی اضطرار برای رفع مشکل ایجاد نمی‌شود و آن به‌دلیل نداشتن معرفت نسبت به مشکل است.

 

بسیاری از مدعیان انتظار، امام زمان (عج) را نمی‌شناسند

وی بابیان این‌که این روند نبود معرفت در بین منتظران تا کنون طی شده و امروز هم در حال طی شدن است، عنوان داشت: بخش عمده‌ای از مدعیان انتظار، امام زمان را آنگونه که مکتب گفته است نمی‌شناسند؛ با بررسی نوع شناخت از امام زمان (عج) متوجه می‌شویم که آن شناختی که در ذهن‌ها وجود دارد، امامی نیست که برای ظهورش اضطرار وجود داشته باشد.

 

حجت‌الاسلام مهدوی خاطرنشان کرد: بسیاری از کسانی که در دوره‌های مهدویت شرکت می‌کنند همچون کسانی هستند که پیرامون مسائل بیرونی قرآن بحث می‌کنند نه درون قرآن؛ در واقع این آموزش‌ها معرفت نیست، علم است.

 

وی اضافه کرد: در فردی که شناخت و معرفت به وجود آمده است، نشانه‌ای پدید می‌آید به نام اضطرار؛ این فرد می‌داند دنیا بدون امام زمان یک لجن زار است.

 

استاد حوزه و دانشگاه به وصیت سید بن طاووس خطاب به فرزندانش اشاره کرد و گفت: در زمانی که محبت امام زمان بسیار بیش‌تر از عصر حاضر بود، ایشان در وصیت خود از مردم آن روزگار گله می‌کند و می‌گوید اگر مردم مقداری پول گم کنند، آرام و قرار ندارند اما آنان امام زمان خود را گم کرده‌اند و راحت زندگی می‌کنند.

 

دختران و پسران از امام زمان خجالت نمی‌کشند؟

وی به وضعیت ظاهری دختران و پسران جامعه اشاره کرد و بیان داشت: باید از آن دختری که با آن وضعیت در خیابان‌ها حاضر می‌شود پرسید که اگر امام زمان (عج) جلوی تو حاضر شود، آیا از داشتن چنین ظاهری خجالت نمی‌کشی؟ یا آن پسری که رفتارهایی را انجام می‌دهد، آیا اگر امام زمان (عج) شاهد کار تو باشد، خجالت نمی‌کشی؟

 

این خطیب مذهبی به ماجرای حضرت یوسف و رفتار برادران ایشان در رها کردن برادر خود در چاه اشاره و خاطرنشان کرد: امروز نیز ما با رفتار خود امام زمان را در چاه انداخته‌ایم و هنوز هم همین کار را ادامه می‌دهیم؛ اگر در کوچه پس کوچه‌های قم گشتی بزنید خواهید دید که یک مشت ارازل و اوباش جمع شده‌اند و به اسم امام زمان (عج) ترانه می‌گذارند و شادی می‌کنند.

 

چیزی که در تلویزیون دیده نمی‌شود یاد امام زمان (عج) است

وی ادامه داد: در همین تلویزیون خودمان، مهمان دعوت می‌کنند، می‌گویند و می‌خندند، کف می‌زنند و خواننده دعوت می‌کنند؛ این کارها را در جشن‌های ملی نیز انجام می‌دهید، تنها چیزی که در برنامه‌ها دیده نمی‌شود یاد امام زمان (عج) است.

 

حجت‌الاسلام مهدوی اظهار داشت: عده‌ای آدم با نادانی ولو با تقدس تمام به جنگ معرفت امام زمان رفته‌اند و معرفت امام زمان را تغییر داده‌اند.

 

سکولاریسم از دل برخی انجمن‌ها خارج می‌شود

وی، بزرگ‌ترین دشمن معرفت امام زمان (عج) را کسانی دانست که تنها وظیفه شیعه در عصر غیبت را دعا کردن می‌دانند، دانست و بیان داشت: دعای انسان بدون عمل به جایی نمی‌رسد و کسانی که چنین تفکر شیطانی را در ذهن ما وارد کرده‌اند، اولین دشمنان امام زمان در زمان ظهور خواهند بود.

 

استاد حوزه و دانشگاه به مخالفت این دسته با انقلاب اسلامی ایران اشاره و خاطرنشان کرد: آنان حاضرند حکومت را به دست وهابی‌ها و دشمنان بدهند اما شیعه ائمه (ع) حق نداشته باشند حکومت داشته باشند؛ از دل تفکر این انجمن‌ها و گروه‌ها، سکولاریسم و جدایی دین از سیاست خارج می‌شود.

 

وی دلیل استجاب نشدن دعا برای ظهور را عدم طهارت دل در دعا عنوان کرد و گفت: دل مطهر، اصلاح می‌کند، امر به معروف می‌کند، در جامعه او بی‌غیرت وجود ندارد، اگر جامعه قلب خود را طاهر کرد دعای او مستجاب می‌شود./9315/پ202/ب

ارسال نظرات