۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۲۰۷۳۴۹

مراسم عزاداری امام موسی کاظم در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم شهادت امام موسی کاظم(ع) در دفتر آیت الله موسوی اردبیلی با سخنرانی امام جمعه زاوین و حضور علما، طلاب و عموم مردم برگزار شد.
مراسم عزاداری امام موسی کاظم در مشهد برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سجادی، امام جمعه زاوین شب گذشته در مراسم عزای امام موسی کاظم (ع) در دفتر آیت الله موسوی اردبیلی به ذکر مناقب و مصائب آن امام همام پرداخت.

وی در سخنرانی خود با بیان این که تنها راه نجات، تمسک به هدایت اهل بیت و راه راست است بیان داشت: امام می فرمایند ما آن راهی هستیم که انسان را به خدا می رساند.

وی در ادامه با اشاره به حدیثی افزود: از امام صادق سوال شد صراط چیست که حضرت فرمود صراط همان طریق به سوى معرفت خداوند متعال است و دو صراط هست یکى در دنیا و دیگرى در آخرت، اما صراط دنیا همان امام واجب‏الاطاعة است هر کس او را بشناسد و از هدایتش پیروى کند از صراط آخرت که پلى روى جهنم است مى‏گذرد و هر کس او را نشناسد قدمش بر صراط آخرت مى‏لغزد و در آتش جهنم سقوط مى‏کند.

خفقان شدید در زمان امام صادق(ع)

حجت الاسلام سجادی بیان داشت: فقط با قرآن تنها نمی شود در کنار آن اهل بیت هم باید باشند این دو ثقل اکبر در کنار هم هستند.بنی امیه و بنی عباس بر این بودند که راه و صراط مستقیم یعنی اهل بیت و امامت را از میان بردارند لکن با تمام سختی ها و مشقت هایی که ائمه متحمل شدند این راه همچنان پر فروغ باقی است و به خواست خدا ادامه دارد.

وی در ادامه به خفقان زمان امام صادق (ع) اشاره کرد که ایشان نمی توانست در وصیت خود امام بعد از خود را مشخص کند زیرا جان او به خطر می افتاد بر این اساس در وصیتنامه خود ابتدا منصور دوانقی بعد عبدالله یکی از پسران خود که از راه حق منحرف بود و پس از آن فرماندار مدینه را و پس از آن پسرش موسی بن جعفر را معرفی کرد.

وی افزود: بعد شهادت ایشان منصور دستور داد که کسی را که در نامه وصی معرفی کرده به قتل برسانند و سرش را نزد وی ببرند که با کمال تعجب با نام خود حاکم ظالم وقت به عنوان وصی برخوردند و نتوانستن نقشه خود را در از بین بردن راه هدایت و طریق راستی را اجرا کنند.

امام جمعه زاوین در ادامه افزود: بر اساس همین خفقان و دشمنی سرسختانه حاکمان وقت شناخت امام بعد از امام صادق (ع) مشکل شد اما خداوند با بصیرتی الهی که نصیب مؤمنان کرد آنها را به سمت موسی بن جعفر و شناخت امام بر حق سوق داد.

وی با اشاره به وصیت منصور نسبت به بازگشایی خزانه ای بعد از مرگش نمونه ای از ظلم بزرگ او را مطرح کرد که دلیلی بر دشمنی او بر خاندان اهل بیت و شیعیان آنها بود زیرا که آنچه مشاهده شده انبوهی از اجساد سادات و شیعیان بود.

استاد حوزه در ادامه به نقل داستانی از هاشم بن سالم پرداخت که بعد از شهادت امام صادق(ع) در جهت یافتن امام بعد از وی بنا به ادعای عبدالله بن جعفر فرزند امام به خانه وی رفت اما بعد از پرسش چند مساله شرعی و ناتوانی او در پاسخگویی و اشتباهات فاحش به این پی برد که علم امامت در نزد او نیست که بعد از خروج به پیرمردی بر می خورد و او را تا منزل موسی بن جعفر راهنمایی می کند و همان سوالات را می پرسد که متوجه می شود امام بعدی ایشان می باشد.

حجت الاسلام سجادی بیان داشت: هارون دستور زندانی کردن موسی بن جعفر را به نوه منصور دوانقی می دهد و پس از آن دستور قتل او را که او امتناع می کند و در پاسخ کثرت زهد و عبادت  امام را یادآور می شود که مانع از کار او می شود او را به زندان فضل بن ربیع در بغداد منتقل می کنند و همین دستور هارون را او نیز به همان دلیل رد می کند که این بار امام را به زندان سندی بن شاهک یهودی خبیث منتقل می کنند که ایشان را مورد شکنجه زیاد قرار می دهد و در نهایت به شهادت می رساند.

وی افزود: گرفتاری مسلمین همه از یهود است در قضیه های مختلف من جمله کربلا ردپای یهود است هم اکنون در زمان حال نیز سلفی ها، فرقه های ظاله که به اسم اسلام جنایت می کنند همه دست نشانده یهود هستند.

امام جمعه زاوین بیان داشت: حوزه های علمیه برای اسلام در این زمان چه باید بکنند بهترین کار این است که مقدمات را در حوزه کم کرده به فکر پرورش نیروهای مستعد و معتقد در دفاع از اصول اسلام بپردازیم که این ثمره بیشتری دارد.

وی افزود: قدر زیادی از عمر طلاب در همین زمان ها می گذرد قدری دورخودمان چرخ می زنیم و از این نیروهای جوان کمتر بهره می بریم باید تدبیری اندیشه کرد و زمینه ای فراهم کرد که افرادی که عمر خود را در راه تحصیل علوم دینی گذاشتنه اند آماده خدمت و نشر اسلام شوند و هزینه هایی که در این راه شده به ثمر بنشیند.

گفتنی است پس از سخنرانی امام جمعه زاوین، این مراسم با ذکر مداحی و مصیبت امام موسی بن جعفر(ع) به پایان رسید./933/پ203/ب

ارسال نظرات