۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۲۰۶۷۲۸

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امورخیریه

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به موفقیت ها و دستاوردهای این سازمان در سال 92، گفت: با اجرای برنامه های موثر فرهنگی و تبلیغی، 2800 وقف جدید سال گذشته در کشور به ثبت رسید.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام و المسلمین محمدی صبح امروز در پنجمین مجمع سراسری مسئولان و مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه در مجتمع فرهنگی آدینه با اشاره به دستاوردهای این سازمان در سال 92 اظهارداشت: ورود اطلاعات پایه موقوفات با دقت لازم و ثبت نیات موقوفات با مطالعه اسناد وقفی در سامانه جامع مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه که باشهادت شرعی همکاران و مدیران اقدامی بی نطیر را در طول تاریخ اوقاف به ثبت رساند و اقدامات صورت گرفته در زمینه توافقنامه با منابع طبیعی و بازگشت 420 هزار هکتار از اراضی به وقفیت که در سایه تلاش ها و کارشناسی ها صورت پذیرفت از جمله موفقیت های سال 92 بوده است.

رئیس سازمان اوقاف: 2800 وقف جدید طی سال 92 در کشور به ثبت رسید

وی ادامه داد: تکمیل ساختار و ارائه شرح وظایف هر پست سازمانی برای نخستین بار، تعریف سرفصل های متون آموزشی اوقاف برای نخستین بار، اقدامات صورت گرفته با مرکز ثبت اسناد در خصوص صدور اسناد موقوفات، تعریف شاخص های بهره وری موقوفات، اقدام عملی برای اوراق وقف که در لایحه بودجه سال 92 پیش بینی شده بود، جهت گیری های مناسب برای سرمایه گذاری های در موقوفات، استقبال مردم و بویژه جوانان و نوجوانان از مسابقات مختلف قرآنی بطوری که در سال 91، 907 هزار نفر و در سال 92، یک میلیون و 380 هزار نفر در مسابقات شرکت کردند و رشد مناسب در زمینه طرح حفظ قرآن که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی شیوه و روش اوقاف برای تربیت حافظان مورد تائید و تقدیر قرار گرفت از دیگر دستاوردهای سال 92 این سازمان بود.

حجت الاسلام محمدی اطلاع رسانی و حضور در رسانه ها برای تشریح فعالیت ها و برنامه های اوقاف را موفقیت آمیز ارزیابی کرد و گفت: برگزاری پنجمین همایش وقف و رسانه در سطح ملی و استانی آثار بسیار خوبی را در پی داشت.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به سایر اقدامات مهم سازمان اوقاف در سال گذشته اضافه کرد: ثبت 2800 وقف جدید در سال 92، برگزاری نخستین کنگره بین المللی امامزادگان با فرمایشات و پیام علما و مراجع که بازتاب بسیار خوب رسانه ای داشت، اجرای برنامه های مختلف فرهنگی در بقاع متبرکه و امامزادگان که در خصوص طرح آرامش بهاری و سوگواره یاس نبوی استانداران، نمایندگان ولی فقیه، ائمه جمعه و نمایندگان مجلس تقدیر و تشکر کردند، صدور مفاصا حساب برای موقوفات، حضور معاونان و مدیران ستاد در 14 استان با محوریت حل مشکلات استانی، انجام مطالعات راهبردی و کار علمی در زمینه تهیه سند چشم انداز وقف و اوقاف، توجه ویژه به موقوفات حوزه های علمیه با برگزاری 2 همایش در استان قم، بازرسی و تشویق همکاران با بازرسی از 31 استان کشور و ستاد سازمان از دیگر موفقیت ها و دستاوردهای سال 92 اوقاف است.

وی با بیان این­که در مدت 2 ماهه سال 93، اجرای طرح آرامش بهاری، سوگواره یاس نبوی، بازرسی از 31 استان کشور و به روزرسانی امور مالی نشان از تحرک، نشاط و فعالیت درسازمان اوقاف دارد، گفت: براساس برنامه ها و اهداف سال 93، تحول اقتصادی در موقوفات و تحول در منابع انسانی و مدیریت در دستور کار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفته است که این اهداف با مطالعه و کار کارشناسی تدوین شده است و اگر این دو محقق شود، احیای فرهنگ وقف و موقوفات محقق خواهد شد.

حجت الاسلام محمدی با بیان این­که رضایت به وضع موجود موجب روزمره گی، سقوط و شکست است، تصریح کرد: امسال توسط مقام معظم رهبری سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شده است که اوقاف با توجه به ماموریت در سه حوزه وقف، بقاع متبرکه و امامزادگان در هر دو موضوعات امسال وظیفه دارد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: در بحث فرهنگی، اوقاف در زمینه برگزاری مسابقات قرآن و فعالیت های قرآنی وظیفه دارد و در زمینه بقاع متبرکه هم با توجه به مرکزیت فرهنگی این مراکز وظیفه دارد و در بحث اقتصادی نیز با توجه به ظرفیت عظیم موقوفات دارای وظایفی است که با عزم ملی همکاران و مدیران باید به این ماموریت ها بپردازد.

دکترزالی: در حوزه وقف از تمام ظرفیت های جامعه پزشکی استفاده می کنیم

رییس سازمان نظام پزشکی گفت: تعهد اخلاقی می دهیم که از تمام ظرفیت جامعه پزشکی در حوزه وقف استفاده کنیم.

 «علیرضا زالی»  عصر روز سه شنبه در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بین سازمان اوقاف امور خیریه و نظام پزشکی، امضای این تفاهمنامه را نشان از نگاه مترقی مسوولان سازمان اوقاف دانست.

زالی با اشاره به تغییر سیمای بیماری ها در کشور گفت: رشد شهرنشینی و تغییر سبک زندگی از عوامل ورود بیماری های جدید است.

رییس سازمان نظام پزشکی با اشاره به رشد بیماری های غیرقابل واگیر مانند سرطان گفت: سرطان، حوادث ترافیکی و بیماری های قلبی از موضوعاتی است که مداخلات پزشکی در آن بسیار سخت است.

زالی ادامه داد: این نوع مداخلات پزشکی ظرفیت و توان گسترده ای می خواهد.

وی با اشاره به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت گفت: انشاء و مهندسی این سند با دو موضوع مساله محوری و آینده نگری بیان شده است.

رییس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: مشارکت مردم، شهروندان، ارتقای سلامت و خودمراقبتی از نکات این سند است.

زالی درخصوص این تفاهمنامه مشترک که بین سازمان اوقاف و سازمان نظام پزشکی امضا شده است گفت: سازمان نظام پزشکی با دارا بودن 210 اداره در شهرستان های کشور ظرفیت کاملی در این امر دارد.

وی با اشاره به تعهد جامعه پزشکی نسبت به سلامت جامعه گفت: بسیاری از پزشکان از گذشته در موضوع وقف ورود کرده اند و به کمک و خدمت رسانی در این عرصه مبادرت کردند.

رییس سازمان نظام پزشکی با بیان این­که سلامت و وقف با یکدیگر پیوند دارند گفت: قطعا با فرآیند مدیریتی و این تفاهمنامه این همکاری دو نهاد ارتقا می یابد.

زالی با اعلام این­که هم اکنون 500 مرکز بهداشتی وقفی در سراسر کشور پراکنده است افزود: ارایه خدمات کافی، متناسب و به هنگام از مجموعه مراکز خدمات بهداشتی حوزه وقف خواهد بود.

بیمارستان های فوق تخصصی سرطان وقفی در استان های تهران و فارس احداث می شود

نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه از ایجاد موقوفه های جدید خبر داد و گفت: استان های فارس و تهران دارای بیمارستان های فوق تخصصی سرطان وقفی می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی عصر سه شنبه در آیین امضای تفاهمنامه همکاری مشترک سازمان اوقاف با سازمان نظام پزشکی گفت: ساخت بیمارستان فوق تخصصی سرطان در استان های فارس و تهران از برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه سلامت است.

وی با اشاره به سیاست های کلی سلامت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، گفت: توجه به خدمات در حوزه سلامت از برنامه های جدی سازمان اوقاف است.

حجت الاسلام محمدی گفت: در صورت نیاز و نظر متخصصین امر در استان های کشور، مراکز درمانی احداث خواهیم کرد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف با اشاره به انتشار اوراق وقف به منظور ساخت بیمارستان فوق تخصصی در شهر ری گفت: هم اکنون اولویت اوراق وقف به منظور ساخت و تجهیز بیمارستان و مراکز درمانی در حوزه بیماری سرطان است.

حجت الاسلام محمدی: رشد درآمد موقوفات امکان خدمت بیشتر به مردم را فراهم می کند

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این­که تحول اقتصادی در موقوفات، موجب افزایش درآمدها می شود، گفت: رشد درآمد موقوفات کشور امکان خدمت بیشتر به مردم را فراهم می کند.

 حجت الاسلام و المسلمین محمدی صبح امروز در حاشیه پنجمین مجمع سراسری مسئولان و مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه در مجتمع فرهنگی آدینه با تبیین رویکردهای سازمان اوقاف در سال 93 بیان این­که عواید حاصل از موقوفات باید براساس نرخ عادله محاسبه شود، اظهارداشت: با این امر می توان به مردم خدمت رسانی بیشتری کرد و اگر کوتاهی در این مهم صورت گیرد، شرعا مسئولیم.

وی با اشاره به اقدامات پیش بینی شده در زمینه تحول اقتصادی موقوفات افزود: سرمایه گذاری، به روز کردن مال الاجاره ها، تغییر کاربری موقوفات غیر بازده، ایجاد موقوفات جدید و افزایش سرمایه، مطرح کردن وقف و احیای این سنت حسنه و تغییر نگاه مردم به وقف از جمله این اقدامات پیش بینی شده است.

حجت الاسلام محمدی با بیان این­که اگر روند مدیریت قبلی را در اوقاف دنبال کنیم به هیچ موفقیتی نخواهیم رسید، افزود : مدیریت باید براساس پیشرفت های بشری و نیازهای روز باشد و نیروهای مومن، شجاع، متعهد و بانشاط را برای پیگیری امور و حراست از موقوفات تربیت کنیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این­که اقدامات اقتصادی در صورت داشتن پیوست فرهنگی به موفقیت خواهد رسید، تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند؛ فرهنگ مهم تر از اقتصاد است و اگر به مسائل فرهنگی به درستی پرداخته شود، امور اقتصادی نیز مرتفع خواهد شد.

وی با بیان این­که مدیریت جهادی مطرح شده توسط مقام معظم رهبری امری اساسی و مهم است، گفت: در برخی مواقع یک اراده پنهان مانع پرداخت حق و حقوق موقوفات با نرخ عادله می شود که مبارزه و رفع آنها همان جهاد در اوقاف است.

حجت اسلام محمدی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مشخصه های برنامه های جهادی، آن است که عالمانه و دانش بنیان هدفی را انتخاب و جمعی و مشارکتی برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

دکتر نیکدستی: داوری در مسا بقات بین المللی قرآن بر مبنای عدالت و صداقت است

قاری بین المللی قرآن  کشورمان گفت: عدالت و صداقت دو عنصر اولیه در مسابقات بین المللی قرآن در ایران به شمار می آید.

دکتر مسعود نیکد ستی رتبه اول مسابقات بین المللی قرآن در رشته قرائت گفت: در مسابقات بین المللی قرآن در کشورهای مختلف، قاریان ایرانی با وجود این­که از تلاوت خوبی برخوردارند اما رتبه های خوبی کسب نمی کنند دلیل آن نه به دلیل تلاوت نادرست آنها بلکه به این دلیل است که در آن کشورها موضوعات دیگری نیز دخیل هستند و غالبا بومیان همان کشورها انتخاب می شوند.

نیکدستی درباره تأثیر برگزاری مسابقات بین المللی قرآن در ارتقاء سطح فنی حفظ و قرائت قاریان گفت: مسابقه و رقابت همواره یک عامل پیشرفت و ترقی به شمار می آید حتی در زمینه درس و تحصیل نیز وقتی فرد احساس می کند یک رقیب دارد تلاش خود را بیشتر می کند.

وی افزود: خصوصیت مسابقات قرآنی این است که رقابت ناسالمی که در رشته های دیگر وجود دارد در آن به هیچ وجه پیدا نمی شود از همین رو متسابقین وقتی برای شرکت در مسابقات بین المللی انتخاب می شوند آن احساس رقابت سالم در آنها برنگیخته می شود و بالطبع سطح فنی خود را افزایش خواهند داد.

وی با اشاره به این­که مسابقات بین المللی قرآن کریم بزرگترین همایش قرآنی کشور و جهان اسلام به شمار می آید؛ درباره تأثیر مسابقات بین المللی قرآن در ترویج فرهنگ قرآنی کشور گفت: این مسابقات محلی برای بروز و نمایش سرمایه گذاری های چندین ساله قرآنی و استعدادهای جوان قرآنی کشور است. 

وی ادامه داد: مسابقات بین المللی قرآن برای هر قاری و حافظ قرآن به نوعی افق دید تلقی می شود تا در طول فعالیت خود بتواند به آن ورود پیدا کند بنابراین به عنوان یک انگیزه برای شرکت کنندگان به شمار می آید، این در حالی است که اطلاع رسانی صحیح و گسترده آن می تواند سبب جذب افراد بسیاری شود از همین رو پرداختن به این موضوعات اهمیت این مسابقات را دوچندان می کند.

دندان پزشک نمونه کشور در سال 89 در قیاس مسابقات بین المللی قرآن در کشور ایران با سایر کشورها از جمله مالزی، امارات و ... گفت: تجربه چند ساله ام این است که در سطح قرائت به لحاظ کیفیت، کمیت و اهمیت، در ابتدا کشور ایران و بعد کشور مالزی قرار دارد، حتی به ضرس قاطع می توانم بگویم در این خصوص ایران به مراتب بهتر از مالزی عمل کرده است در سطح داوری نیز ایران در چارچوبی شفاف و قابل وصول برای همه است یعنی اگر تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن و ... بررسی می شود به صورت کاملا کاربردی و قابل فهم مورد بررسی قرار می گیرد نیکدستی تصریح کرد: در واقع می توان گفت عدالت و صداقت دو عنصر اولیه در مسابقات بین المللی قرآن در ایران به شمار می آید، در حالی که در کشوری مثل مالزی کاملا شاهد نبود عدالت هستیم.

وی افزود: طی چند سالی که مسابقات بین المللی قرآن را در کشورهای مختلف رصد می کنم متوجه می شوم که قاریان ایرانی با وجود این­که از تلاوت خوبی برخوردارند اما رتبه های خوبی کسب نمی کنند.

 این قاری بین المللی ادامه داد: دلیل آن نه به دلیل تلاوت نادرست آنها بلکه به این دلیل است که در آن کشورها موضوعات دیگری نیز دخیل هستند در سطح اجرایی نیز مسابقات در کشور ما بسیار خوب و منظم برگزار می شود البته شنیده ام که مالزی هم در مراحل اجرایی مسابقات خوب عمل می کند از نظر پوشش رسانه ای، مسابقات بین المللی ایران در رسانه ملی آن به صورت زنده نمایش داده می شود و علاوه بر آنکه از نقاط امتیاز به شمار می آید و نشان از شفافیت مسابقات دارد که علاقه مندان را در جریان روند مسابقات قرار می دهد و از همین رو باید به مسئولان سازمان اوقاف دست مریزاد گفت.

رتبه اول مسابقات بین المللی قرآن در رشته قرائت در پایان خاطرنشان کرد: قاریان و حافظان قرآن باید از آفتی جلوگیری کنند و این­که آشنایی با قرآن و حفظ یا قرائت آن نباید روزمره گی ایجاد کند و باعث شود از مرحله تدبر و عمل کردن به قرآن فاصله بگیریم بلکه این مسیر یعنی حفظ و قرائت قرآن باید عاملی شود تا در آیات قرآن بیشتر تأمل کنیم قاری یا حافظ قرآن نباید تنها به قرائت و حفظ قرآن اکتفا کند بلکه باید به زمینه تدبر در قرآن نیز توجه داشته باشند.

ویژه برنامه‌های کمیته متسابقین سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اعلام شد

مسئول کمیته امورهماهنگی متسابقین با تشریح ویژه برنامه‌های فرهنگی سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از ادای احترام و نثار تاج گل به مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

کریم باقری در تشریح ویژه برنامه‌های زیارتی متسابقین و بازدید از اماکن مذهبی و دینی اظهار داشت: همزمان با مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) در روز سه شنبه ششم خرداد، متسابقین سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور در مرقدمطهر امام خمینی(ره) و نثار تاج گل، به مقام شامخ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ادای احترام خواهند کرد.

وی در خصوص بازدید از اماکن زیارتی و فرهنگی توسط متسابقین خاطر نشان کرد: در این باره تلاش شده است برنامه‌های تأثیرگذاری در ابعاد فرهنگی، معنوی و مذهبی برای متسابقین اجرا شود.

باقری حضور متسابقین در نماز جمعه تهران را از ویژه برنامه های معنوی سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برشمرد و افزود: در پنجمین روز برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که مصادف با روز جمعه است، متسابقین با حضور در مراسم نماز جمعه تهران، این فریضه الهی را به جای خواهند آورد.

مسئول کمیته امور هماهنگی متسابقین سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، نشست صمیمی متسابقین در روز 13 خرداد با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف را از دیگر برنامه‌های این کمیته عنوان کرد.

باقری در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اهداف شکل گیری کمیته امور هماهنگی متسابقین متذکر شد: این کمیته به منظور تقویت سطح رضایتمندی و تکریم متسابقین راه اندازی شده و هدف از آن ساماندهی و ایجاد هماهنگی بین متسابقین و کمیته‌های ستاد برگزاری مسابقات است.

محمدی: هدف گذاری در مسابقات بین المللی قرآن باید برآورده شدن مطالبات مقام معظم رهبری باشد

رئیس ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کریم گفت: مطالبات و خواسته های مقام معظم رهبری در مسابقات بین المللی قرآن باید به عنوان راهبرد اصلی مدنظر ستاد عالی مسابقات قرآن قرار بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در جلسه این ستاد که در آستانه برگزاری سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم برگزار شد، با بیان این موضوع که جنس مطالبات مقام معظم رهبری در اختتامیه مسابقات بین المللی قرآن که میهمانان خارجی در آن حضور دارند با مطالبات ایشان در روز اول ماه مبارک رمضان در حضور جامعه قرآنی کشور متفاوت است گفت: ایشان در مسابقات بین المللی قرآن بیشتر بر روی مقولاتی مانند وحدت جهان اسلام، دوری از تکفیر و تعصبات فکری، تمدن اسلامی و... تاکید دارند.

وی متذکر شد: درحالی که در جمع جامعه قرآنی داخلی کشورمان بر مقولاتی مانند سبک زندگی اسلامی، ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه و تبدیل جامعه به یک جامعه قرآنی تاکید شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امر خیریه افزود: باید برای مسابقات قرآن اعم از داخلی و بین المللی بر مبنای مطالبات مقام معظم رهبری، یک سند چشم انداز 10 ساله تهیه کنیم تا بر مبنای آن همه فعالیت های قرآنی در کشورمان هدفمند و با برنامه باشد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این­که برگزاری باشکوه مسابقات بین المللی قرآن در ایران، یک فرصت ارزشمند برای معرفی چهره واقعی ایران اسلامی به دنیا در میان موج تخریب ها علیه آن است گفت: هر یک از میهمانان خارجی که از کشورهای مختلف دنیا در مسابقات بین المللی قرآن کشورمان حضور می یابند پس از مشاهده امنیت و پیشرفت کشورمان در عرصه های مختلف، می تواند نقش سفیر فرهنگی برای جمهوری اسلامی ایران را ایفا کند و به همین منظور باید ترتیبی اتخاذ شود که ارتباط با میهمانان خارجی پس از بازگشت به کشورشان نیز برقرار باشد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر مقوله فرهنگ در نامگذاری سال 93 گفت: جامعه قرآنی باید نقش برجسته ای در سالی که به نام فرهنگ نامگذاری شده داشته باشد.

جلسه ستاد عالی مسابقات قرآن با حضور اساتید و مسئولان قرآنی کشور برگزار شد

جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کریم در آستانه برگزاری سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، با حضور اساتید و مسئولان قرآنی کشور برگزار شد.

در این نشست مسئولان کمیته های چهارگانه فنی و علمی، نظارت و ارزیابی، تبلیغات و اطلاع رسانی و طرح و برنامه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کریم به ارائه گزارشی از فعالیت های تخصصی کمیته متبوع خویش پرداختند و سپس اعضاء ستاد نقطه نظرات خود را پیرامون ارتقاء سطح کمی و کیفی مسابقات قرآن اعم از مسابقات استانی، سراسری و بین المللی و نیز فرهنگ سازی قرآن در جامعه ارائه کردند.

بنابر این گزارش، تشکیل مجمع مشورتی برگزاری مسابقات، تهیه سند چشم انداز و سند راهبردی مسابقات، فضاسازی رسانه ای کشور با جهت گیری موضوعات قرآنی، توجه به موفقیت ها و دستاوردهای مسابقات از جمله پیشنهادهایی بود که مورد تاکید رئیس و اعضاء جلسه قرار گرفت.

گفتنی است، ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کریم، متشکل از نمایندگانی از نهادهای مختلف از جمله مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان دارالقرآن، وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت آموزش و پرورش، مجلس شورای اسلامی، نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها، صداوسیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شورای عالی قرآن، اتحادیه تشکل های قرآنی، کانون قرآن و عترت بسیج و چند تن از کارشناسان قرآنی است.

ریاست ستاد عالی مسابقات برعهده نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف است که قائم مقام وی در این ستاد معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و دبیر آن رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه است.

یک طراح: پوستر سی یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن فراخوان مسلمانان به وحدت است

طراح پوستر سی یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت: پوستر این دوره از مسابقات دعوت کننده ملت‌های مسلمان به وحدت حول محور قرآن است.

رضا حسنی با اشاره به رنگ کرم و قهوه ای زمینه پوستر آن را نماد قدمت و تاریخ کهن اسلام دانست و افزود: شمسه نیم دایره سمت راست پوستر و زیر نوشته قرآن کریم آن نیز نماد فرهنگ اسلامی - ایرانی است.

وی افزود: نوشته «قرآن کریم» پوستر که به شکل بیضی رسم شده، بیانگر یک اجتماع قرآنی و گردهمایی جهانی است و به این دلیل رنگ فیروزه ای برای آن انتخاب شده که رنگ فیروزه ای از رنگ های تاثیر گذار مذهبی، اسلامی و سنتی ایران است.

حسنی در ادامه گفت: در این پوستر از آیات قرآنی در زمینه آن استفاده شده که خصوصا در قسمت مرکز طرح جلوه بهتر و شفاف تری دارد.

حسنی با توجه به قرار گیری عناصر یادشده در نقاط مختلف پوستر سی یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت: هدف از قراردادن این عناصر در پوستر تداعی این مفهوم بوده است که کشور جمهوری اسلامی ایران با برگزاری این مسابقات قرآنی سعی در توجه بیشتر به قرآن کریم، روشن تر شدن کلام الهی، تجلی و جلوه گر شدن مفاهیم نورانی قرآن کریم را دارد و همواره تلاش دارد با برگزاری این مسابقات، پرده های غبار آلود دنیایی را کنار بزند  تا قرآن  و کلام الهی وضوح و شفافیت بیشتری در جوامع اسلامی و غیر اسلامی داشته باشد.

وی افزود: از آنجا که وحدت بین مسلمین از جمله مهمترین فرامین کتاب الهی ماست و در شرایط فعلی هم مسلمین شدیدا احتیاج به اتحاد و همبستگی دارند لذا از آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا» در پوستر استفاده شده است تا علاوه بر توجه ویژه به قرآن، مسئله وحدت اسلامی نیز مورد توجه قرار گیرد و نوع طراحی آن نیز به گونه ای است که نشان می دهد راه اتحاد و همبستگی مسلمانان، جمع شدن حول محور قرآن است.

عبدالرضا اکبری: سینمای قرآنی می‌تواند در برابر هالیوود قد علم کند

بازیگر سینما و تلویزیون گفت: مردم ما علاقمند به دیدن فیلم های قرآنی هستند و از این فیلم ها تاثیر می گیرند لذا بهترین راه نشان دادن معارف قرآن به مردم از طریق سینما است.

عبدالرضا اکبری، بازیگر سینما و تلویزیون با استقبال از برگزاری این مسابقات بین‌المللی در عید مبعث و با بیان اینکه باید از ساخت فیلم های قرآنی حمایت بیشتری صورت گیرد، گفت: نهادهای دولتی باید در این حوزه حضور پررنگ تری نشان دهند و برای عوامل سینما ایجاد انگیزه کنند لذا اتفاقی که اگر روی دهد بهترین جواب به فیلم‌های اسلام‌ستیزانه است.

وی با انتقاد از کم کاری سینما در حوزه داستان های قرآنی اضافه کرد: ساخت فیلم های قرآنی باعث انتقال فرهنگ اسلامی به جامعه و در عرصه جهانی می شود متاسفانه سینمای غرب و به ویژه هالیوود تا به امروز در صدد ساخت فیلم‌های اسلام ستیزانه و ایران هراسانه بوده است، سینمای ما هم تا آنجا که می تواند باید در این زمینه هوشیارانه وارد عمل شود و دست روی دست نگذارد.

 بازیگر سریال یوسف پیامبر(ع) ادامه داد: مردم ما مشتاق شنیدن قصه های قرآنی هستند و فیلم های قرآنی همچون سریال یوسف پیامبر(ع) را دوست دارند و با این­که این داستان را بارها شنیده اند و در کتاب ها خوانده اند، اما دوست دارند از طریق فیلم و سینما، ببینند.

وی افزود: بعضی از آثار سینما دارای مفاهیم عمیق و اخلاقی هستند که آموزه‌های اسلامی در آن به وفور مشاهده می‌شود که این فیلم ها هم با دارا بودن مفاهیم اجتماعی، می تواند منتقل کننده پیام های اسلامی و قرآنی باشد.

اکبری با بیان این­که قرآن روی مسائل و خصوصیات اخلاقی تاکید زیادی دارد، افزود: در احکام اسلامی روی اصول اخلاقی تاکید ویژه شده است و فیلم های قرآنی می توانند انتقال دهنده فرهنگ و اخلاق اسلامی باشند و در برابر  غرب و هالیوود قد علم کند.

بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه خاطر نشان کرد: به نظر بنده، فیلم دینی تنها کارهای تاریخی نیست، بلکه آثاری که به نوعی مفاهیم دینی را در قالبی داستانی اجتماعی مورد توجه قرار می‌دهند، فیلم‌هایی تاریخی هستند.

اکبری در پایان تصریح کرد: مسلما فیلم‌هایی که به معنای قرآنی هم توجه کرده‌اند، جزء کارهای قرآنی به حساب می‌آیند، اما نباید از یاد برد که فیلم‌ها یا سریال‌هایی که قصص قرآنی را محور قرار داده‌اند به شکل زیباتری بیانگر مفاهیم قرآنی هستند، چون به لحاظ زیبایی‌شناسی قصص قرآنی در خود زیبایی فراوانی نهفته دارد.

ثبت نام بیش از 376 نفر خبرنگار، عکاس و تصویربردار برای پوشش خبری سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن

کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از ثبت نام و صدور کارت برای بیش از 376 نفر از اصحاب رسانه برای پوشش خبری و رسانه‌ای این دوره از مسابقات تا امروز 29 اردیبهشت ماه خبر داد.

بر اساس اعلام کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم  فرآیند ثبت نام از خبرنگاران، مستند سازان، برنامه‌سازان و تصویربرداران برای پوشش خبری و رسانه‌ای سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از هشتم اردیبهشت ماه آغاز شده و به منظور صدور کارت تردد برای عوامل حاضر در مسابقات بین‌المللی که هر ساله توسط کمیته حراست مسابقات بین‌المللی قرآن کریم صادر می‌شود، اقدامات لازم انجام شد.

بر اساس این گزارش تاکنون در فاصله یک هفته مانده به آغاز بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام، 154 نفر از خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران بخش‌های مختلف خبری، 45 نفر از خبرنگاران و گروه‌های تصویری شبکه‌های خارجی و 177 نفر از برنامه‌سازان رادیویی، مستند ساز، شبکه‌های برون مرزی و عوامل پخش زنده برای دریافت کارت شناسایی جهت پوشش خبری و رسانه‌ای این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن ثبت نام کرده‌اند.

در این گزارش با اشاره به استقبال گسترده رسانه‌ها برای پوشش خبری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم آمده است: خبرنگاران، برنامه‌سازان و مستند سازان رسانه‌ای و خبری حداکثر تا پایان روز 4 شنبه 31 اردیبهشت­ماه می‌توانند جهت دریافت کارت شناسایی اقدام کنند.

60 دستگاه اتوبوس به انتقال مردم به سالن مسابقات بین‌المللی قرآن اختصاص یافت

با هماهنگی کمیته پشتیبانی سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم60 دستگاه اتوبوس در تهران و حومه مردم و علاقه مندان به شرکت در سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را به سالن اجلاس سران منتقل می‌کنند.

به گزارش ستاد خبری سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن، علی مومن زاده مسئول کمیته پشتیبانی سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن، با بیان این مطلب افزود: کمیته پشتیبانی مسابقات در قالب 4 کارگروه ترابری، اسکان، سالن اجلاس و تشریفات، کار پشتیبانی و تدارکات سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در کارگروه ترابری کمیته پشتیبانی گفت: در بخش ترابری مسابقات با همکاری نهادهایی مانند سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و شهرداری تهران مقرر شد که در طول برگزاری مسابقات بین المللی قرآن، 45 دستگاه اتوبوس از میادین اصلی شهر تهران و 15 اتوبوس از شهرهای حومه مانند کرج، ورامین، شهریار، ساوجبلاغ، لواسان و... مردم و علاقه‌مندان به حضور در مسابقات بین المللی قرآن را به سالن اجلاس سران انتقال دهند.

مومن زاده افزود: این اتوبوس ها به صورت روزانه پیش از آغاز مسابقات، علاقمندان را از مبادی تعیین شده به سالن اجلاس سران منتقل و پس از پایان مسابقات، به مبدا باز می گردانند.

مسئول کمیته پشتیبانی سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن با اشاره به اقدامات این کمیته در بخش اسکان داوران، متسابقان و میهمانان گفت: با پیگیری های انجام شده در کارگروه اسکان، هتل ارم برای اسکان متسابقان، هتل استقلال برای اسکان داوران خارجی و مهمانسرای احسان نیز برای اسکان گروه های تواشیح و نیز میهمانان ویژه مسابقات درنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش کارگروه تشریفات مسابقات نیز گفت: با «سی آی پی» فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) که کار تشریفات میهمانان خارجی را انجام می دهد هماهنگی لازم انجام شده تا تمام داوران، متسابقان و میهمانان ویژه ای که از کشورهای مختلف برای شرکت در سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن به کشورمان سفر می‌کنند از بدو ورود تشریفات لازم انجام و و ضمن پذیرایی به هتل‌هایی که جهت اسکان آنان درنظر گرفته شده منتقل شوند.

مومن زاده در پایان تاکید کرد: کمیته پشتیبانی سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن تمام توان خود به کار خواهد بست تا بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام باشکوه تمام و همانگونه که شایسته ایران اسلامی است برگزار شود.

نمایشگاه بزرگ قرآن کریم با 60  غرفه همزمان با مسابقات بین‌المللی قرآن افتتاح می‌شود

مسئول کمیته فنی سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با بیان این­که هدف از برپایی نمایشگاه قرآنی در حاشیه برگزاری مسابقات تنها فروش محصولات نیست افزود: معرفی توانمندی‌ها‌‌ و ظرفیت مراکز قرآنی کشور هدف اصلی این نمایشگاه است.

حجت‌الاسلام سیدمسعود میریان، مسئول کمیته فنی مسابقات با اشاره به برپایی نمایشگاه قرآنی در حاشیه سالن مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: برای برپایی این نمایشگاه، از موسسات و مراکز قرآنی فعال دعوت شده تا به ارائه خدمات قرآنی و توانمندی‌ها خویش بپردازند.

وی افزود: هدف از برپایی این نمایشگاه، تنها فروش محصولات نیست؛ بلکه مهم‌ترین هدف حضور مؤسسات و دستگاه‌های قرآنی کشور، معرفی مکتوبات قرآنی، هنرهای قرآنی و اسلامی، نشریات و نرم‌افزارهای قرآنی است.

مسئول کمیته فنی سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با اشاره به اجرای برنامه‌های متنوع در نمایشگاه قرآن امسال، اظهار کرد: در این نمایشگاه، برنامه‌های متنوعی با موضوعات مختلف اجرا می‌شود.

میریان در رابطه با زمان برپایی نمایشگاه قرآن در حاشیه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم عنوان کرد: این نمایشگاه همزمان با روز افتتاحیه مسابقات بین المللی قرآن گشایش می‌یابد و تا روز اختتامیه ادامه خواهد داشت و در این ایام از ساعت 16 تا 22 پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

میریان گفت: در کارگروه نمایشگاه به بررسی توانمندی دستگاه‌های حاضر در نمایشگاه برای عرضه محصولات قرآنی و ارائه دستاوردهای آن پرداخته خواهد شد.

میریان: سطح کیفی سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی بالاتر از دوره های گذشته خواهد بود

مسئول کمیته فنی مسابقات بین المللی قرآن با بیان این­که درانتخاب متسابقان خارجی در دوره سی و یکم،چندین مرحله تائید برای ارتقاء سطح کیفی متسابقان درنظر گرفته شده است، گفت: سطح کیفی این دوره ازمسابقات به فضل الهی بالاتر ازدوره های گذشته خواهد بود.

حجت الاسلام سید مسعود میریان در نشست سراسری مسئولان کمیته ها و کارگروه های ستاد برگزاری سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با بیان این­که ستاد برگزاری مسابقات به مثابه مغز مسابقات و کمیته فنی قلب آن محسوب می شود، اظهارداشت: هررویدادی که به عنوان فعالیت محتوایی در مسابقات بین المللی قرآن کریم اتفاق می افتد اعم از، نمایشگاه، دعوت از متسابقان، انتخاب هیات داوران، کارگاه های آموزشی، برگزاری محافل قرآنی و ... توسط کمیته فنی مدیریت و اجرا می شود.

وی با بیان این­که کارگروه دعوت کمیته فنی یکی از مهمترین بخش های مسابقات بین المللی قرآن کریم است، گفت: در این دوره بعنوان نوآوری و اقدام جدید، دعوتنامه سی و یکمین دوره را در حین برگزاری مسابقات دوره سی ام در اختیار متسابقان قرار دادیم تا به کشورهای خود برسانند و همچنین از همان روزها نیز دعوت ها را آغاز کردیم.

میریان با اعلام این­که برای دعوت از متسابقان خارجی رایزن های فرهنگی و سفارتخانه ها را در سراسر جهان فعال کردیم، افزود: مهمترین دغدغه ستاد برگزاری مسابقات بین المللی رشد کمی و کیفی مسابقات در هر دوره نسبت به دوره قبل است و امسال در زمینه کیفیت، چندین مرحله تائید از قبیل؛ تائید اساتید بین المللی، تائید وزارت اوقاف هر کشور و ... مورد توجه قرار گرفته است.

سلیمانی: تبلیغات و اطلاع رسانی مسابقات قرآن برای جذب جوانان یک ضرورت است

نفر اول رشته ترتیل سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در سال 92، گفت: اطلاع رسانی و گستردگی هر چه بیشتر در زمینه تبلیغات مسابقات قرآن یک ضرورت به شمار می آید، چرا که سبب جذب و همچنین حضور بیشتر قاریان و حافظان خواهد شد.

سلیمانی، مرتل قرآن کریم درباره تأثیر مسابقات بین المللی قرآن در ترویج فرهنگ قرآنی در کشور گفت: یکی از راه هایی که می توان به وسیله آن جوانان را به سوی قرآن و فرهنگ قرآنی جذب کرد، برگزاری این قبیل مسابقات در سطوح مختلف است.

وی با بیان این­که هدایایی که برای این قبیل مسابقات در نظر گرفته می شود، می تواند یکی از انگیزه ها برای جذب هر چه بیشتر جوانان تلقی شود، افزود: در این میان اطلاع رسانی و گستردگی هر چه بیشتر برای تبلیغات مسابقات قرآن، یک ضرورت به شمار می آید.

نفر اول رشته ترتیل سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم درباره تأثیر مسابقات بین المللی قرآن در ارتقاء سطح فنی حفظ و قرائت قاریان ایرانی گفت: مسابقات قرآن و حضور رقیبان از کشورهای مختلف قطعا یک محرک مهم برای شرکت کنندگان به شمار می رود و باعث تلاش بیشتر آنها می شود تا هر سال با آمادگی بیشتری در مسابقات حضور بعمل آورند، اما برای دستیابی به این آمادگی قبل از آنکه مسابقات نقش داشته باشد وجود یک استاد راهنمای خوب که سابقه حضور در مسابقات بین المللی و حتی کسب رتبه را در کارنامه خود دارد، به عنوان یک تجربه غنی و کامل برای قاری یا حافظ به حساب خواهد آمد و از بروز اشتباهات خواهد کرد.

سلیمانی مسابقات بین المللی قرآن در کشورمان را در قیاس با مسابقات بین المللی سایر کشورها، گفت: من سابقه حضور در مسابقات بین المللی قرآن نداشته ام اما آن طور که شنیده ام قاریان ایرانی بسیار قوی تر و آماده تر از قاریان سایر کشورها هستند، این در حالی است که در مسابقات بین المللی سایر کشورها به موضوع ملی گرایی و اولویت دادن به شرکت کنندگان کشور میزبان اهمیت می دهند که به عقیده من این رفتار دور از عدالت است.

نفر اول رشته ترتیل در سال 92 درباره نقش مسابقات در تدبر و تفکر قرآنی گفت: در چند سال اخیر مسابقات تفسیر و مفاهیم به صورت کتبی برگزار می شود که برای تقویت هر چه بیشتر در تدبر و تفکر قرآنی بسیار موثر است، اگر این قبیل مسابقات در سطح گسترده تر به عنوان مثال در سطح بین المللی برگزار شود، قطعا نتایج موثرتری را در برخواهد داشت.

جواد سلیمانی در پاسخ به این سوال که نقش سایر دستگاه ها و نهادهای قرآنی در برگزاری مسابقات را چطور ارزیابی می کنید، گفت: بسیاری از سازمان ها و ادارات مثل بنیاد شهید، سازمان تبلیغات یا وزارت فرهنگ و ارشاد مسابقات متعددی برگزار می کنند اما این مسابقات را به پرسنل سازمان خود محدود می کنند، اگر شرایطی ایجاد شود که این قبیل مسابقات جنبه عمومی پیدا کند سبب جذب هر چه بیشتر جوانان به سمت حفظ و قرائت و به طور کلی انس با قرآن خواهد شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که باید به بحث تبلیغات و اطلاع رسانی این گونه مسابقات توجه اکید شده و برای این مهم سرمایه گذاری بسیاری در نظر گرفته شود.

ربیعی: ارتقاء سطح اطلاع رسانی هوشمند در دستور کار کمیته روابط عمومی مسابقات بین المللی قرآن است

مسئول کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت: ارتقاء سطح اطلاع رسانی هوشمند با رویکردی قرآنی و معنوی در دستور کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی مسابقات بین المللی قرآن است.

حسن ربیعی، مسئول کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی این مسابقات در نشست سراسری مسئولان کمیته ها و کارگروه های ستاد برگزاری سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با بیان این­که دعوت از سران سه قوه و مسئولان ارشد نظام را برای حضور در مسابقات بین المللی در دستور کار داریم، اظهارداشت: در چهارمین نشست شورای مدیران کل دفاتر حوزه های وزارتی، حوزه ریاست سازمان ها و نهادها، نیز از کلیه وزرا و معاونین وزراتخانه ها برای شرکت در مسابقات بین المللی قرآن کریم دعوت شده است.

وی با بیان این­که ارتقاء سطح اطلاع رسانی هوشمند با رویکردی قرآنی و معنوی در دستور کار کمیته روابط عمومی مسابقات بین المللی قرآن است، گفت: جامعه هدف برای مصاحبه با چهره های دینی، مذهبی و قرآنی و همچنین صاحب نظران تاثیرگذار جامعه انتخاب شده اند .

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این­که مشارکت حداکثری دستگاه ها و نهادهای مرتبط جهت اطلاع رسانی هرچه بهتر و پر رنگ تر مسابقات در دستور کار است، تصریح کرد: تقویت اطلاع رسانی در حوزه های دیداری و شنیداری و شبکه های بین المللی امسال بطور ویژه در دستور کار این کمیته قرار دارد.

وی با اعلام این­که کار گروه های تخصصی کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی تشکیل شده است و فعالیت های خود را آغاز کرده اند، افزود: در ستاد خبری این دوره از مسابقات تدوین و مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری تاکنون در قالب 9 بند آماده و در رسانه های کشور بازتاب داده شده است که بنا داریم این مطالبات را از طریق مصاحبه با مسئولان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جامعه قرآنی پیگیری کنیم.

شرفخانی: مراسم عزای وفات حضرت زینب(س) فردا در بیش از 2000 امامزاده کشور برگزار می شود

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تسلیت 15 ماه رجب سالروز وفات حضرت زینب (س)، گفت: مراسم عزای وفات این بانوی بزرگ اسلام فردا پنجشنبه 25 اردیبهشت ماه در بیش از 2000 امامزاده و بقعه متبرک کشور برگزار می شود.

حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی با بیان این­که ماه رجب هفتمین ماه از ماه های قمری، ماهی بسیار شریف و از ماه های حرام است، اظهارداشت: این ماه، ماه ریزیش رحمت الهی و مهمانی خصوصی خداوند متعال بوده است.

وی با بیان این­که سازمان اوقاف و امور خیریه در جهت بهره مندی عموم مردم عزیز از برکات این ایام و تقویت روحیه و انگیزه معنوی و تقویت باورهای اعتقادی جوانان و نوجوانان برنامه های ویژه ای را در بیش از دو هزار امامزاده و بقعه متبرکه برگزار می نماید، گفت: برگزاری مراسم جشن و سرور در این ماه از جمله جشن ولادت امام محمد باقر(ع) و جواد الائمه(ع)، خصوصا برنامه های ویژه در جهت برپایی با شکوه مراسم سالروز ولادت امیر المونین علی(ع) را می توان نام برد.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان این­که 15 ماه رجب سالروز وفات حضرت زینب(س) است، گفت: مراسم عزای وفات این پیام آور کربلا و اسوه صبر و استقامت فردا پنجشنبه 25 اردیبهشت ماه در بیش از 2000 امامزاده کشور برگزار می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: بهره گیری از سخنرانان مطرح کشوری و استانی، بیان فضائل و مناقب آن حضرت، مداحی مداحان ولایی و برنامه های متنوع فرهنگی و قرآنی در امامزادگان جلوه ویژه ای را در این روز به تصویر خواهد کشید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه با بهره گیری و بسیج تمام نیروها اعم از خادمین، هیات امنا و مدیران مراکز فرهنگی و قرآنی در راستای خدمت رسانی به هموطنان عزیز در این ایام جهت بهره مندی عموم مردم از برکات این ایام و لیالی، تلاش و ظرفیت موجود را به کار خواهد گرفت تا لحظات معنوی را برای هموطنان عزیز به ارمغان آورد.

یاراحمدی: همه دستگاه ها و نهادها برای برگزاری باشکوه بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام بکوشند

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با تاکید بر همکاری همه دستگاه ها برای برگزاری باشکوه بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام گفت: دعوت از متسابقان مسابقات بین المللی قرآن، امسال 5 ماه زودتر از همیشه آغاز و به طور رسمی دعوت های از آذرماه سال 92 آغاز شده است.

ولی یار احمدی، دبیر سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در نشست سراسری مسئولان کمیته ها و کارگروه های ستاد برگزاری سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم اظهار داشت: همه دستگاه ها، نهادها، مسئولان کمیته ها باید تلاش کنند، این دوره از مسابقات با معنویت بالا و به طرز باشکوهی در شأن خود قرآن کریم و نظام جمهوری اسلامی ایران برگزار شود.

وی با بیان این­که کار برخی از  کمیته ها پس از پایان سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم آغاز شده، افزود: کمیته فنی و کمیته پژوهش های قرآنی سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم بلافاصله پس از اتمام مسابقات قبلی، کار خود را آغاز کردند و چاپ فراخوان مقالات و پوستر همایش بین المللی پژوهش­های قرآنی در آبان ماه سال گذشته انجام شده است.

یاراحمدی با بیان این­که فرآیند دعوت از متسابقان خارجی امسال 5 ماه زودتر آغاز شده است، افزود : هم اکنون دو هفته مانده به برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم، تعداد قابل توجهی از متسابقان خارجی، برای حضور، اعلام آمادگی کرده اند.

دبیر سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با اعلام این­که در جلسات ستاد برگزاری مسابقات شرح وظایف کمیته ها تبیین و ابلاغ شده و نقطه نظرات هریک از کمیته ها اخذ شده است، افزود: امسال شاخص های کیفی کمیته ها مشخص شده است و ملاک ارزیابی ها پس از اتمام مسابقات از سوی کمیته بازرسی، براساس این شاخص ها خواهد بود که در دو بخش عمومی و اختصاصی خواهد بود.

اعلام آمادگی سازمان نظام روانشناسی برای اعزام مشاور به بیمارستان تخصصی سرطان

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره با اشاره به تاثیراتی که شرایط روحی بیماران سرطانی بر روند بیماریشان دارد، اظهار کرد: این سازمان آمادگی دارد با اعزام مشاور به بیمارستان تخصصی سرطان به بیماران و خانواده‌های آنان برای مقابله با این بیماری کمک کند.

عباسعلی اللهیاری، رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره، ساخت بیمارستان تخصصی سرطان از محل فروش اوراق وقف را بسیار ارزشمند خواند و گفت: وجود بیمارستان‌های تخصصی و خاص در کشور ما از جمله نیازهای عرصه پزشکی است که در سایر کشورها متداول است و ما نیز به روال نیاز داریم.

استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس با بیان این­که کارهای خیرخواهانه مشارکت عموم مردم را می‌طلبد، گفت: سازمان نظام روانشناسی و مشاروه نیز به نوبه خود به بیماران بیمارستان تخصصی سرطان کمک خواهد کرد.

اعزام مشاوران زبده به بیمارستان تخصصی سرطان علیرغم مشکلات مادی سازمان

وی نحوه مشارکت این سازمان را اعزام مشاوران زبده برای ارائه مشاوره به بیماران سرطانی و خانواده‌هایشان عنوان کرد و گفت: اگرچه این سازمان به لحاظ مادی با مشکل روبر است اما نیروی انسانی این سازمان می‌توانند به کمک بیماران بیایند.

تاثیر مسائل روحی بر بیماران مبتلا به سرطان

اللهیاری با تأکید بر این­که مسائل روحی بر وخاومت و یا بهبود مشکلات جسمی تأثیر زیادی دارند، اظهار کرد: روح و جسم تأثیر متقابل بر یکدیگر دارند و تا زمانی که بیمار یک درک درست از شرایط خود نداشته باشد نمی‌تواند به سراغ درمان برود.

نگاه بیمار نسبت به سرطان بر روند درمان وی تأثیرگذار است

وی ادامه داد: نگاه بیمار نسبت به سرطان بر روند درمان وی تأثیرگذار است اگر از لحاظ فکری و روانی بتواند به یک جمع بندی منطقی برسد و امید را در خود زنده نگاه دارد به مراتب دیده شده است که فرد موفق به درمان بیماری خود و یا داشتن عمری طولانی تر شده است.

خانواده بیماران؛ نیازمند مشاوره

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره، خانواده بیماران سرطانی را نیز نیازمند به مشاوره دانست و با تأکید بر این­که این افراد نیز باید نحوه رفتار با بیمار را بیاموزند اظهار کرد: سازمان نظام روانشناسی آمادگی دارد با اعزام مشاور به بیمارستان تخصصی سرطان که از محل فروش اوراق وقف ساخته می‌شود به بیماران و خانواده‌های آنان برای مقابله با این بیماری کمک کند.

پیام تبریک نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به مناسبت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی پیام تبریکی را صادرکردند.

متن کامل این پیام به این شرح است؛

 

اطلاع رسانی دقیق، صحیح و هنرمندانه به مردم درباره کارهای انجام شده کاملا ضروری است و باید در این زمینه فعالیت بیشتری صورت گیرد. مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

تعهد انسانی، مردم داری و مسئولیت اجتماعی حکم می‌کند که روابط عمومی ها با بهره مندی از ظرفیت‌های رسانه‌های جمعی کشور و اثرگذاری آن بر افکار عمومی به وظایف ذاتی خود جامه عمل بپوشانند.

نامگذاری سال جاری به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی در عرصه روابط عمومی با تکیه بر توان داخلی و همت بلند و عزم استوار می تواند منشاء کارهای بزرگ و کسب افتخارات ارزشمند در تبلیغ و ترویج سنت والای وقف و تعامل سازنده و هدفمند با رسانه ها و ارتباطات سازنده باشد.

در این میان، قدم نهادن در مسیر ترویج و تبلیغ سنت پویا و حسنه وقف و تکریم بقاع متبرکه، بی شک علاوه بر عزمی برخاسته از ایمان و ایثار، گام‌هایی استوار و بصیرتی دین‌مدار را می‌طلبد.

سال 92 بحمدالله روابط عمومی سازمان با کسب افتخارات در میان روابط عمومی های کشور و توسعه ارتباط و اطلاع رسانی که محصول آن را در ایجاد وقف های جدید شاهد هستیم و توجه و تاکید بر مبانی علمی و نظری روابط عمومی توانست، اهداف، برنامه ها و رویکردهای سازمان را در عرصه های گوناگون به منصه بروز و ظهور برساند و با برگزاری همایش وقف و رسانه و انعکاس فعالیت های سازمان چشم انداز مثبت و روشنی را در این عرصه ترسیم کند.

در پایان، 27 اردیبهشت­ماه روز ملی ارتباطات و روابط عمومی را به تمامی دست اندرکاران صدیق و سخت کوش حوزه ارتباطات و روابط عمومی صمیمانه تبریک و تهنیت عرض نموده و از زحمات و تلاش‌های ارزشمندتان در این عرصه خطیر قدردانی می‌نمایم.

استانداری در کنار واقفان درمان

استاندار تهران با بیان این­که هر جا خیران حضور داشته باشند حمایت استانداری تهران نیز وجود دارد، اظهار کرد: استانداری تهران از بیمارستان تخصصی سرطان حمایت قانونی و معنوی می‌‌کند.

سیدحسین هاشمی، استاندار تهران، پس از اطلاع از ساخت بیمارستان تخصصی سرطان در شهر ری از محل فروش اوراق وقف این امر را بسیار پسندیده و توجه به یک نیاز جدی جامعه برشمرد.

سختی بیماری سرطان و فراگیری آن

وی با بیان این­که زندگی شهری و صنعتی امروز بسیاری از خانواد‌ه‌ها را با مشکل سرطان دست به گریبان کرده است گفت: سختی بیماری سرطان و فراگیری آن به حدی است که ایجاد یک بیمارستان ویژه و اختصاصی به شدت احساس می‌شد.

مزیت بیمارستان تخصصی سرطان؛ موقوفه بودن زمین بیمارستان

هاشمی آماده بودن زمین بیمارستان تخصصی سرطان در شهر ری و موقوفه بودن آن را یک مزیت برشمرد و گفت: هر جا خیران و مردم نوع دوست حضور داشته باشند حمایت استانداری تهران نیز وجود دارد.

حمایت 100 درصدی استانداری

وی اعلام حمایت صد در صدی از این پروژه موقوفه کرد و گفت: استانداری تهران از بیمارستان تخصصی سرطان حمایت‌های قانونی و معنوی خواهد داشت.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور: روابط عمومی ها می توانند با آگاهی بخشی معلومات آحاد جامعه را افزایش دهند

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور گفت: روابط عمومی ها در آگاهی و نگرش انسان‌ها بسیار تأثیرگذارند و می‌توانند با آگاهی‌بخشی، معلومات آحاد جامعه را افزایش دهند.

محمدرضا صادق شب گذشته در دومین نشست صمیمی اساتید و مدیران روابط عمومی به مناسبت 27 اردیبهشت ماه روز ارتباطات و روابط عمومی که به میزبانی سازمان اوقاف و امور خیریه در هتل ارم تهران برگزار شد، اظهار داشت: رئیس جمهور روز گذشته به اهمیت ارتباطات و فعالیت‌های روابط عمومی اشاره ‌کرد و گفت؛ دولت تلاش دارد که در حوزه روابط عمومی اقدامات بیشتری صورت گیرد.

وی با طرح سؤالی مبنی بر این­که نگرش و باور انسان چگونه شکل پیدا می‌کند، گفت: نگرش و باور انسان براساس نوع تفکر و مکانیزم آن سامان می‌یابد و روابط عمومی ها در آگاهی و نگرش انسان‌ها بسیار تأثیرگذارند و می‌توانند با آگاهی‌بخشی، معلومات آحاد جامعه را افزایش دهند.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور به سه موضوع کلیدی مخاطب، رسانه و پیام در بحث اطلاع رسانی اشاره کرد و گفت: تصور می‌کنم باید اهتمام بیشتری به شناخت و رصد مستمر و نگرش مخاطبین داشته باشیم تا روابط عمومی‌ها آغاز کار بهتری را داشته باشند زیرا هنر روابط عمومی به نحوه ساخت، شکل‌دهی و آماده‌سازی پیام جهت انتقال به مخاطب است.

صادق افزود: تمامی مشکلات ساختاری در روابط عمومی در جای خود محفوظ ولی چنانچه روابط عمومی قدرت لازم را پیدا کند که دولت نیز اهتمام ویژه‌ای به این موضوع دارد، می‌تواند تأثیرگذاری بسیار بیشتری در سطح جامعه داشته باشد.

وی به موضوع نحوه تبلیغات صداوسیما در مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: در این جلسه مطرح شد که در صورتی که در هدفمندی یارانه‌ها تبلیغات از سوی صداوسیما صورت نمی‌گرفت و برعهده روابط عمومی‌ها بود نتایج بهتری را کسب می‌کردیم که لازم می دانم توضیحاتی ارائه کنم.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور ادامه داد: براساس تبصره 23 بند «و» قانون بودجه سال 93، دولت باید در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها شرایط لازم برای ثبت نام نیازمندان متقاضی دریافت یارانه را فراهم می آورد و تقاضاها و اظهارات افرادی که برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده‌‌اند را مورد بررسی قرار می داد و در صورتی که این اظهارات درست نباشد، جریمه شوند.

صادق با بیان این­که در ابتدای سال 93، جلسات متعددی با روسای مراکز روابط عمومی دستگاه‌های دولتی برگزار شد، گفت: صداوسیما با توجه به این­که در ایام نوروز قرار داشتیم و فرصت کافی برای برنامه سازی مناسب نداشت، در برنامه‌های نوروزی به موضوع هدفمندی یارانه‌ها پرداخت و حتی در یک سریال نیز که به این مورد اشاره کرده بود، با توجه به تغییرات، مطلوب نبود.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور با اشاره به این­که به هر حال باید از سازمان صداوسیما در همین حد اقدامات نیز تشکر کرد، گفت: این توجه از سوی دولت است که روابط عمومی‌ها در جایگاه نخست هستند و باید منزلت داشته باشند.

سلطانی فر: روابط عمومی‌ها بستر نقد را در سازمان‌ها فراهم کنند

مدیرکل روابط عمومی مرکز ارتباطات با رسانه ها با بیان این­که روابط عمومی ها بستر نقد را در سازمان خود فراهم کنند، گفت: اگر این بستر فراهم نشود، این انتقادات با شدت بیشتری توسط رسانه ها صورت می گیرد.

دکترسلطانی‌فر، مدیرکل روابط عمومی مرکز ارتباطات با رسانه ها  شب گذشته در دومین نشست صمیمی اساتید و مدیران روابط عمومی به مناسبت 27 اردیبهشت­ماه روز ارتباطات و روابط عمومی که به میزبانی سازمان اوقاف و امور خیریه در هتل ارم تهران برگزار شد، با بیان این­که هر وسیله‌ای پیام خود را همراه دارد، اظهارداشت: روابط عمومی امروز به درستی درکشور حوزه ارتباطات را مصادره کرده و نام خود را در کنار هفته گرامیداشت ارتباطات قرار داده است.

وی با اشاره به این­که روابط عمومی الکترونیک بر روی این مسیر تکیه کرده که روابط عمومی نوعی رسانه است، افزود: حقیقت این است که روابط عمومی و رسانه یکی هستند و تنها تفاوت آنها بستر نقد موجود در رسانه‌هاست که البته باید این بستر در روابط عمومی‌ها نیز ایجاد شود زیرا در این صورت تنها مجیزگوی سازمان می‌شوند.

سلطانی‌فر با بیان این­که روابط عمومی‌ها بستر نقد را در سازمان خود فراهم کنند، گفت: اگر این بستر فراهم نشود، این انتقادات با شدت بیشتری توسط رسانه‌ها صورت می گیرد و باید روابط عمومی ها سازمان خود را نقد کنند و اگر به این امر توجه نشود، مرگ روابط عمومی‌ها حاصل خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس: مسابقات بین‌المللی محمل مناسبی برای معرفی جمهوری اسلامی است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بهترین محمل برای معرفی و شناخت انقلاب اسلامی و نظام در عرصه بین‌المللی است.

دکتر کاظم جلالی با بیان این مطلب که اساس گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان امام رحمه ا... برپایه دین مبین اسلام است خاطرنشان کرد: اساس دین هم بر قرآن استوار است.

وی تصریح کرد: بنابراین هر چقدر در راستای ترویج فرهنگ قرآن کریم در سطح ملی و بین المللی تلاش کنیم در حقیقت پایه‌های انقلاب اسلامی را تقویت کرده‌ایم.

وی با اشاره به این­که برگزاری مسابقات قرآن حرکت سازنده فرهنگی مهمی به شمار می آید خاطرنشان کرد: همه باید از برگزاری برنامه های قرآنی به ویژه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن از سازمان اوقاف حمایت کنند.

وی به ضرورت تامین اعتبارات و بودجه برای مجموعه‌هایی که فعالیت‌های قرآنی انجام می دهند اشاره کرد افزود: علاوه بر کمک های مادی و معنوی باید حمایت های لازم از سازمان های فعال قرآنی و متولیان امر انجام شود.

وی تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی کشور و مسئولان هم باید کمک های جدی در این راستا داشته باشند.

جلالی گفت: اساس و پایه فرهنگ مفاهیم و معانی بلند قرآن کریم است و با کمک قرآن می توانیم فرهنگ دینی را که فرهنگ انقلاب اسلامی است ترویج دهیم به همین دلیل مسابقات بین المللی از جمله برنامه هایی است که در معرفی و شناخت جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی مهم است.

سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از 5 تا 12 خردادماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود

تجلیل از حسین انتظامی و حسن ربیعی در دومین نشست اساتید و مدیران روابط عمومی کشور

دکتر انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسن ربیعی، مدیر کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه در دومین نشست اساتید و مدیران روابط عمومی کشور تقدیر شدند.

 دومین نشست صمیمی اساتید و مدیران روابط عمومی به مناسبت 27 اردیبهشت ماه روز ارتباطات و روابط عمومی، شب گذشته به میزبانی سازمان اوقاف و امور خیریه در هتل ارم تهران برگزار شد و در پایان با حضور مهدی باقریان، رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی، سلطانی فر، مدیرکل روابط عمومی مرکز ارتباطات با رسانه‌ها، دکتر بشیر، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) و دبیر کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی و جمعی از اساتید و مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی کشور از دکتر انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسن ربیعی، مدیر کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه تقدیر شد.

براساس این گزارش، دومین نشست اساتید و مدیران روابط عمومی به مناسبت 27 اردیبهشت ماه، روز ملی ارتباطات و روابط عمومی شب گذشته یکشنبه 28 اردیبهشت به میزبانی سازمان اوقاف و امور خیریه و با حضور مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی، کارشناسان و صاحب نظران و دست اندرکاران روابط عمومی، در موقوفه بزرگ هتل ارم تهران برگزار شد.

20 محفل انس با قرآن در تهران و البرز همزمان با مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار می‌شود

بیست محفل انس با قرآن کریم، همزمان با سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور قاریانی از ایران، مصر و عراق در استان‌ تهران و البرز برگزار خواهد شد.

مسئول کمیته فنی این دوره از مسابقات با تشریح ویژه برنامه‌های برگزاری محافل انس با قرآن کریم خاطر نشان کرد: بیش از 20 محفل انس با قرآن با حضور قاریان بین‌المللی قرآن از کشورهای مصر، عراق و ایران، همزمان با سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در تهران و البرز برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام سید مسعود میریان همچنین از اجرای برنامه‌های مدیحه سرایی با حضور گروه‌های همخوانی از هفت استان، همزمان با سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم خبر داد.

به گفته مسئول کمیته فنی مسابقات بین‌المللی قرآن، تلاوت قرآن توسط قاریان ممتاز بین‌المللی، اجرای برنامه ابتهال و اجرای اذان زنده توسط موذنین برجسته کشوری در سالن برگزاری مسابقات، از ویژه برنامه‌های این کمیته در سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است.

سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از 5 تا 12 خردادماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

زمینی به مساحت 774 متر مربع در تفرش وقف کمک به نیازمندان شد

سرپرست اداره اوقاف وامورخیریه شهرستان تفرش از ثبت یک وقف جدید در این شهرستان یا نیت خیرات و مبرات و کمک به نیازمندان خبر داد.

حجت الاسلام سید مهدی حسینی، سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تفرش، با اشاره به اهمیت وقف در جامعه گفت: مردم خیر و نیکوکار استان مرکزی در این زمین فعال هستند و خیرین و نیکوکاران تفرشی نیز در این امر یار و یاور محرومین هستند.

وی با اشاره به این­که این موقوفه، زمینی به مساحت 774 مترمربع است، ادامه داد: این موقوفه در روستای طاد از توابع شهرستان تفرش، زمینی به ارزش یک میلیارد ریال است.

حجت الاسلام حسینی بیان کرد: این موقوفه توسط جوادشاهوردیان و فاطمه فرهودی با نیت ومصرف این موقوفه برای خیرات ومبرات مطلقه وقف شده است.

پنجمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی 7 خردادماه برگزار می‌شود

پنجمین همایش تجلیل از بانوان فعال در عرصه‌ قرآن کریم در 14 بخش، 7 خرداد ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

«معصومه فرزانه» مسئول کمیته بانوان با تشریح ویژه برنامه‌های همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی اظهار داشت: در این مراسم از 14 بانوی فعال در عرصه‌های پژوهشی، هنری، تبلیغ و ترویج، ایثارگری، وقف و فداکاری، داوری مسابقات قرآن، مدیریت امورقرآنی، واقف عرصه قرآنی و خانواده موفق قرآنی و ... تجلیل خواهد شد.

به گفته فرزانه، پنجمین همایش تجلیل از بانوان فعال در عرصه قرآن کریم روز چهارشنبه هفتم خرداد ماه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین صدیقی امام جمعه موقت تهران و با حضور بیش از 2500 نفر از خواهران فعال قرآنی در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.

مسئول کمیته بانوان افزود: خواهران فعال قرآنی، با فعالیت در عرصه‌های قرآنی، نشان دادند که توانایی خلق آثار ماندگار و شاخص را دارند.

سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از 5 تا 12 خردادماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود

تبلیغات سراسری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از امروز در تهران آغازشد

جواد نظری مسئول کمیته تبلیغات این دوره از مسابقات با اعلام این خبر اظهار داشت: برگزاری سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام، تبلیغات خاص خود را می‌طلبد که در این‌باره سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی باید همکاری و مشارکت کنند.

وی گفت: در این راستا فرودگاه امام خمینی(ره)، شهرداری تهران، مترو و اتوبوسرانی، تابلوهای تبلیغاتی و جایگاه‌های اطلاع رسانی خود را به تبلیغات سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اختصاص داده‌‌اند.

مسئول کمیته تبلیغات سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از اعلام آمادگی شهرداری تهران برای گل آرایی فضای محل برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در سالن اجلاس خبر داد و افزود: مسئولان شهرداری، برای گل آرایی سالن اجلاس اعلام آمادگی کامل کرده‌اند.

به گفته نظری، هماهنگی برای تبلیغات سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، روال طبیعی خود را طی می‌کند و کمیته تبلیغات درصدد تهیه تندیس و لوگوی مناسب برای ارائه در بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام به متسابقان برگزیده است.

وی از آمادگی کمیته تبلیغات برای ارائه خدمات دهی به سایر کمیته‌ها به خصوص کمیته‌های فرهنگی و روابط عمومی خبر داد و گفت: با شرکت‌های تبلیغاتی هماهنگی‌های لازم برای اختصاص تابلو به تبلیغات مسابقات به عمل آمده است و این قول را داده‌اند که ظرفیت خود را به این کار اختصاص دهند.

مسئول کمیته تبلیغات در پایان از اختصاص 30 تابلو پرتابل 4×3 از سوی سازمان زیبا سازی برای تبلیغات سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را یادآور شد و از همکاری این سازمان قدردانی کرد.

سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از 5 تا 12 خردادماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

700   مقاله از ایران و 15 کشور جهان به همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی ارسال شد

دبیر خانه هشتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از دریافت 700 اثر با محوریت قرآن کریم و تمدن اسلامی خبر داد.

تاکنون 700 اثر شامل 620 مقاله داخلی و 60 مقاله خارجی از 15 کشور جهان به دبیرخانه هشتمین دوره این همایش ارسال شده است.

بر اساس این گزارش، هماهنگی و جلب مشارکت40 مرکز علمی و پژوهشی معتبر داخلی و دریافت مقالات و آثار علمی بیش از 15 کشور از جمله: عربستان، انگلستان، پاکستان، سوئد، لبنان، سوریه، بورکینافاسو، افغانستان و عراق از ویژگی‌های هشتمین دوره همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی در سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به شمار می‌رود.

همچنین در این دوره از همایش پژوهش‌های قرآنی، رشد بیش از 65 درصدی اعضای هیأت ارزیابی و بهره‌مندی از مشارکت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها را شاهد هستیم که نشاندهنده رشد کمی و کیفی آن است.

گفتمان سازی محورها و موضوعات همایش با برگزاری 14 همایش منطقه‌ای در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و راه‌اندازی سامانه جامع برگزاری همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی از ویژگی‌های بارز این همایش است.

گفتنی است مراسم اهدای جوایز هشتمین دوره همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های جنبی سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 10 خردادماه برگزار خواهد شد.

سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از 5 تا 12 خرداد ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود

افزایش حضور نمایندگان کشورهای غیراسلامی در مسابقات قرآن بیانگر گسترش اسلام در دنیاست

دبیر سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با اشاره به حضور نمایندگان کشورهای غیراسلامی بویژه اروپایی در مسابقات بین المللی قرآن این امر را بیانگر گسترش و رشد اسلام در دنیا دانست.

ولی یاراحمدی رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز شنبه 27 اردیبهشت در حاشیه نشست خبری نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سئوالی درخصوص اهداف و سطح این مسابقات با بیان این­که اهداف و کارکردهای مسابقات بین المللی قرآن با مسابقات داخلی تفاوت هایی دارد گفت: مسابقه و رقابت بین قاریان برجسته و ممتاز بین المللی تنها یکی از وجوه مسابقات بین المللی قرآن است در حالی که وجه دیگر این مسابقات برپایی یک اجتماع بزرگ قرآنی در کشوری است که پرچمدار توجه به آموزه های قرآن و منادی وحدت در جهان اسلام است.

وی افزود: یکی از اساتید خارجی از کشور ترکیه که در دو دوره اخیر به عنوان داور مسابقات بین المللی قرآن در خدمت شان بوده ایم از محققان برجسته در حوزه ترجمه و تفسیر قرآن هستند که کار ترجمه تفسیر المیزان به زبان ترکی را نیز در دست دارند جالب است که بدانید ایشان در سال های گذشته یکی از شرکت کنندگان در مرحله مقدماتی مسابقات بوده اند.

یاراحمدی با اشاره به رشد حضور شرکت کنندگان از کشورهای غیراسلامی در مسابقات بین المللی قرآن گفت: رشد حضور نمایندگان کشورهای غیراسلامی بویژه کشورهای اروپایی در مسابقات قرآن ایران نشاندهنده گسترش و رشد اسلام در دنیا است که این خود یکی از کارکردهای این مسابقات محسوب می شود.

وی افزود: مسابقات قرآن ایران با وجود آنکه سی و یکمین دوره آن در شرف برگزاری است دارای سطح به مراتب بالاتری از مسابقات قرآن مالزی با سابقه برگزاری 55 دوره است و اقبال جهانی برای حضور در مسابقات ایران بسیار بیشتر است درحالی که مسابقات مالزی تنها در یک رشته قرائت برگزار می شود و مسابقات ایران در سه رشته حفظ، قرائت و تفسیر برگزار می شود.

دبیر سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در پاسخ به سئوالی درخصوص میهمانان ویژه این دوره از مسابقات گفت: امسال با توجه به تحولات برخی از کشورها مانند مصر و مشکلات ایجاد شده برخی از میهمانان دعوت شده امکان حضور در ایران را پیدا نکردند اما در عین حال حضور استاد «میثم تمار» از کشور عراق برای اجرای ابتهال، استاد «محمدعبدالوهاب طنطاوی» از کشور مصر برای داوری و اجرای تلاوت و استاد «محمدطه نعمانی» از کشور مصر برای تلاوت قرآن قطعی شده است.

خیمه های معرفت در حاشیه مسابقات بین المللی قرآن دایر می شود

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: یکی از برنامه های جنبی مسابقات بین المللی قرآن، دایر کردن خیمه های معرفت ویژه برادران با موضوعاتی از قبیل سبک زندگی اسلامی، مشاوره خانواده و پرسش و پاسخ مذهبی با حضور کارشناسان مذهبی است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز یکشنبه 27 اردیبهشت در سازمان اوقاف برگزار شد، زیارت حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره)، بازدید از حسینیه جماران و بازدید از باغ موزه دفاع مقدس را از دیگر برنامه های جنبی سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم برشمرد و ابراز امیدواری کرد: ان شاء ا... اصحاب رسانه همانند سال های گذشته و بلکه بهتر از سال های گذشته در اطلاع رسانی برنامه های مسابقات بین المللی قرآن کریم اقدام کنند تا با حرکت حساب شده و هنرمندانه رسانه ها در طول برگزاری مسابقات قرآن، فضای کشور یک فضای قرآنی باشد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف در ادامه در پاسخ به سئوالی درخصوص دستاوردهای سی دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در ایران گفت: یکی از دستاوردهای این مسابقات، تربیت هزاران حافظ و قاری قرآن در کشور اسلامی مان ایران است به نحوی که آنها علی رغم آنکه فارسی زبان هستند در مسابقات قرآن کشورهای مختلف جهان و در بین قاریان کشورهای عرب زبان، رتبه های برتر را بدست می آورند.

وی فرهنگ سازی قرآنی در جامعه را یکی دیگر از دستاوردهای برگزاری مسابقات بین المللی قرآن در کشورمان دانست و افزود: برگزاری مسابقات قرآن در کشورمان تاثیر زیادی در ترویج فرهنگ قرآن و تشویق جوانان و نوجوانان برای انس گرفتن با قرآن کریم داشته و در این زمینه رشد چشمگیری نسبت به گذشته داشته ایم.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: مطرح کردن معارف قرآن و نزدیک شدن به حقایق قرآن از دیگر دستاوردهای برگزاری مسابقات قرآن در کشورمان بوده است و به عنوان مثال برای همایش بین المللی پژوهش های قرآنی که یکی از برنامه های جنبی مسابقات است، تاکنون 700 مقاله علمی به دبیرخانه آن ارسال شده است و این درحالی است که اطلاع رسانی برای این همایش محدود بوده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سئوالی مبنی بر این­که باتوجه به تبلیغات شدید گروه های افراطی و تکفیری در میان کشورهای اسلامی آیا برنامه ای برای آشنایی متسابقان با رویکرد مخرب و تروریستی این گروه­ها در جوامع اسلامی درنظر گرفته شده است یا خیر؟ گفت: این موضوع یکی از برنامه هایی است که در برنامه های فرهنگی نمایشگاه های جنبی و خیمه های معرفت حاشیه مسابقات به آن پرداخته خواهد شد.

معصومه فرزانه، مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه و مسئول کمیته بانوان سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم هم در این نشست خبری در پاسخ به سئوالی در خصوص برنامه های پنجمین همایش تجلیل از بانوان قرآنی کشور گفت: در همایش تجلیل از بانوان قرآنی امسال از 14 نفر از بانوان قرآنی تجلیل خواهد شد که شاخص های انتخاب نفرات برگزیده در روزهای آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

مسابقات بین المللی قرآن؛ بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام

توسعه و ترویج فرهنگ غنی قرآن در سطح  ایران وجهان اسلام ودنیا  ومعرفی اهتمام  نظام جمهوری اسلامی ایران به برنامه های قرآنی، افزایش تبادل فرهنگی در سایه قرآن در بین مسلمانان جهان وبه وجود آوردن زمینه وحدت؛ همگرایی  و بیداری امت اسلامی حول محور قرآن از اصلی ترین اهداف برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم است.

 همچنین آشنا شدن مسلمانان دنیا با تحولات وپیشرفت های جمهوری اسلامی ایران و کسب تجربه از فعالیت های قرآنی سایر کشورها، سازمان اوقاف و امور خیریه را واداشته است تا  از سال 1360 مبادرت به برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم نماید.

 البته در سال های 1361 و 1364 به علت شرایط خاص جنگ در کشور، بمباران و موشک باران شهرها و نا امن بودن حریم هوایی کشور این مسابقات برگزار نشد.

 علاوه بر این مسابقات بین المللی نقش بسزایی در وحدت امت مسلمان، نزدیکی وتبادل اندیشه ها وبیداری اسلامی ملل مسلمان و تغییر نگاه مسلمانان به جمهوری اسلامی ایران داشته است.

 امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی  نام گرفته مسابقات  قرآنی می تواند زمینه ساز این حماسه شکوهمند باشد.

نگاهی گذرا به برنامه های متنوع فرهنگی وقرآنی  اجرا شده در این30 دوره نشان می دهد که در حد امکان به موضوع تنوع برنامه ها، استفاده مناسب از ظرفیت های موجود و بهره برداری لازم از این فرصت ارزشمند برای ایجاد انس و ارتباط بیشتر آحاد جامعه با زیبایی و آموزه ها و هنرهای قرآنی و بهره مندی از مفاهیم و معارف قرآنی با محوریت دید گاههای رهبر فرزانه انقلاب  توجه شده است اگر چه وجود برخی کا ستی ها هم  اجتناب ناپذیر بوده است.

تقدیر مجلس شورای اسلامی از سازمان اوقاف

 

مایه مباهات است که بیست و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم باشکوه و عظمت بیش از پیش در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و متسابقان ایرانی حاضر در مسابقات حائز رتبه‌های نخست در رشته‌های حفظ و قرائت گردیدند، لذا برگزاری شایسته و درخور تحسین این دوره از مسابقات در دو رشته قرائت، حفظ و برگزاری برنامه‌های جانبی در حاشیه مسابقات اعم از برگزاری جشنواره قصه‌های قرآنی، تجلیل از بانوان فعال قرآنی، مسابقات مقاله‌نویسی و تقدیر از پژو‌هش‌های برتر قرآنی؛ ما نمایندگان خانه ملت را بر آن داشت از زحمات ارزنده نماینده محترم ولی‌فقیه جناب حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی و تلاش کارکنان خدوم سازمان اوقاف و امور خیریه تشکر و قدردانی کنیم.

 

همچنین ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام حمایت از فعالیت‌های قرآنی، آمادگی خود را جهت فراهم آوردن زمینه‌های قانونی جهت پویایی فعالیت‌های قرآنی و مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با بهره‌گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) را اعلام نماییم.

انس با قرآن؛ زمینه ساز نفوذ معارف حقیقی

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار اساتید، داوران و شرکت کنندگان در بیست و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، که همزمان با میلاد پر برکت امام حسین(ع) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، قرآن را ریسمان مستحکم الهی دانستند و خاطر نشان کردند: قرآن حیات طیبه را وعده داده است و این حیات طیبه همان زندگی همراه با عزت، امنیت، رفاه، استقلال، علم، پیشرفت، اخلاق، حِلم و گذشت است که در پرتو انس با قرآن و چنگ زدن به این ریسمان الهی، محقق می شود.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار، انس با قرآن را زمینه ساز نفوذ معارف و حقایق قرآنی در دل و جان مسلمانان دانستند و افزودند: سال های متمادی تلاش شد بین قرآن و معارف قرآنی و دلهای امت اسلامی فاصله ایجاد شود تا جایی که در برخی کشورهای اسلامی، فصل جهاد را به خاطر رعایت دشمنان اسلام از تعالیم اسلامی و مدارس حذف کردند.

ایشان در تشریح حیات طیبه وعده داده شده از سوی قرآن کریم خاطرنشان کردند: در این حیات طیبه، زندگی فردی و اجتماعی، روح و جسم انسان، دنیا و آخرت، همزمان وجود دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه افزودند: در حیات طیبه قرآنی همچنین، آرامش روحی، سکینه و اطمینان، سعادت و عزت اجتماعی، استقلال و آزادی عمومی تأمین شده است که مقدمه لازم برای رسیدن به این حیات طیبه، برگزاری جلسات و مسابقات قرآنی، و تربیت حفاظ و قراء است.

رهبر انقلاب اسلامی با توصیه به جوانان برای تفهم و تدبر در قرآن و حفظ آیات نورانی آن خاطر نشان کردند: با هر بار نشست و برخاست با قرآن یک پرده از جهالت برداشته می شود و چشمه ای از نورانیت گشایش می یابد.

بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن و ظرفیت پایان‌ناپذیر کتاب الهی

بیست و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قران کریم از 8 تا 13 تیرماه سال 1390 در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور دکتر احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام والمسمین محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قرائت پیام آیات عظام سبحانی، نوری همدانی و مکارم شیرازی آغاز شد.

این دوره ازمسابقات با استقبال و حضور قاریان و حافظان 60 کشور جهان در 3 رشته قرائت، حفظ و مقاله‌‌نویسی برگزار گردید.

برنامه‌های جنبی این دوره از مسابقات

این دوره از مسابقات دارای 2 برنامه جنبی همایش پژوهش‌های قرآنی و همایش تجلیل از بانوان قرآنی بود.

همایش پژوهش‌های قرآنی با سخنرانی حسن رحیم‌پور ازغدی و همایش تجلیل از بانوان قرآنی با حضور و سخنرانی آیت‌الله سید احمد خاتمی برگزار شد که سخنرانان با طرح مباحث گوناگون قرآنی بر  پیشرفت چشمگیر ایران در فعالیت‌های قرآنی و تعمیق و تدبیر بیشتر در محتوای قرآن تأکید کردند.

آیین اختتامیه بیست هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه و حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه و متسابقین 60 کشور جهان در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

ظرفیت بی‌‌پایان کتاب الهی

در پایان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مسئولان برگزاری مسابقات، اساتید، داوران، حفاظ و قاریان شرکت کننده به دیدار مقام معظم رهبری شتافتند در این دیدار آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را نشان دهنده ظرفیت عظیم و بی‌پایان این کتاب آسمانی برای اجتماع و وحدت مسلمانان دانستند.

بخش‌هایی ازسخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

همه ملت‌های مسلمان درمقابل این هدیه بی‌نظیر الهی(قرآن کریم) خاضع و درس آموزند و این حقیقت فرصت بسیار مهمی را برای وحدت مسلمانان ایجاد می کند باور نداشتن به مفاهیم قرآن و وعده‌های پروردگار و بی‌توجهی به ظرفیت وحدت بخش قرآن مجید، غفلت‌هایی است که عملا مانع وحدت، عزت و اقتدار امت اسلامی شده است.

ما ملت ایران آیه شریفه ان‌الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا  ما بانفسهم را در عمل آزمودیم و با قیام‌لله و یاری دین خدا نصرت الهی را کاملا درک کرده‌ایم تبدیل ایران به قطب قدرتمند مقابله با استکبار و صهیونیسم معجزه‌ای عینی و تحقق وعده نصرت‌الهی است که خداوند کریم آن را در قرآن بشارت داده است.

تدبر کلید اصلی درک مفاهیم و معانی عمیق قرآن است و حفظ آیات شریف این فرصت را بهتر و بیشتر فراهم می‌کند.

پوشش گسترده خبری این دوره از مسابقات

در بیست و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بیش از 300 خبرنگار، عکاس و تصویربردار از صدا و سییما، خبرگزاری‌ها و مطبوعات حضور یافتند و به پوشش گسترده خبری بزرگ‌ترین رویداد قرآنی جهان اسلام پرداختند همچنین این مسابقات به صورت زنده از شبکه قرآن سیما و همچنین بخش‌هایی از آن به صورت زنده از شبکه سوم سیما پخش شد.

نگاهی به بیست و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم

بیست و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از 28 خرداد تا 2 تیرماه سال 1391 برای نخستین بار در سالن همایش‌های برج میلاد تهران و با حضور شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، لشگری و کشوری، سفرای کشورهای مختلف دنیا و جمعیت کثیری از احاد مختلف مردم برگزار شد.

افتتاحیه این دوره از مسابقات با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی رییس سازمان اوقاف و امورخیریه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

استقبال بی نظیر و چشم گیر مردم

حضور اقشار مختلف مردم در مراسم افتتاحیه، اختتامیه و در طول برگزاری این دوره از مسابقات بسیار چشم گیر و مثال زدنی بود به طوری که سالن همایش های برج میلاد مملو از جمعیت بود و بسیاری از علاقه مندان نیز در محوطه و حیاط از طریق مانیتور این مراسم را دنبال می‌کردند.

نفرات برتر در رشته قرائت و حفظ کل قرآن کریم

پس از رقابت قرآنی نمایندگانی از 68 کشور جهان در  این دوره از مسابقات که با قضاوت هیات داورانی متشکل از اساتید و پیشکسوتان قرآنی داخلی و خارجی همراه بود در نهایت آقای قاسم مقدمی از ایران در رشته قرائت قرآن کریم و آقای حسین معتمدی از کشورمان در رشته حفظ کل به مقام نخست دست یافتند همچنین در رشته قرائت آقایان عزت السید راشد از کشور مصر و محمود سلمان علی از کشور بحرین رتبه های دوم و سوم را کسب کردند.

معتمدی در رشته حفظ کل قرآن کریم و نیز آقایان عین العارفین از بنگلادش و عبدالله عمر حامد از کشور لیبی مقام های دوم و سوم را به دست آوردند در مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات با حضور دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین  محمدی  نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امورخیریه با اهدای جوایز، لوح تقدیر و تندیس مسابقات از نفرات برتر تجلیل شد.

برنامه‌های جنبی این دوره از مسابقات

این دوره از مسابقات دارای 2 برنامه جنبی همایش پژوهش‌های قرآنی و همایش تجلیل از بانوان قرآنی بود.

همایش پژوهش‌های قرآنی با سخنرانی حسن رحیم‌پور ازغدی و همایش تجلیل از بانوان قرآنی با حضور و سخنرانی آیت‌الله سید احمد خاتمی برگزار شد که سخنرانان با طرح مباحث گوناگون قرآنی بر پیشرفت چشمگیر ایران در فعالیت‌های قرآنی و تعمیق و تدبیر بیشتر در محتوای قرآن تأکید کردند.

دیدار با ولی امر مسلمین سنتی ماندگار و زیبا

در پایان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مسئولان برگزاری مسابقات، اساتید، داوران، حفاظ و قاریان شرکت کننده به دیدار مقام معظم رهبری شتافتند در این دیدار آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را نشان دهنده ظرفیت عظیم و بی‌پایان این کتاب آسمانی برای اجتماع و وحدت مسلمانان دانستند.

گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با شرکت کنندگان

تدبر در آیات الهی، فهم معارف قرآنی و درس آموزی از قرآن مجید نیاز اساسی ملتهای مسلمان است، تلاوت قرآن با صوت و الحان زیبا، هدف و اصل نیست و باید به عنوان مقدمه ای ضروری برای خشوع دل ها و ایجاد آمادگی برای درک و فهم معارف قرآنی، مورد توجه قرار گیرد.

فقط به خواندن، فقط به لفاظی، فقط به الحان گوناگون نبایستی اکتفاء کرد؛ اینها را باید به چشم وسیله نگاه کرد، لحن  زیبا و صدای زیبا برای قرآن لازم است اما برای این که دل­ها خشوع پیدا کنند، نرم شوند و به معانی قرآن برسند.

 اینجور نیست که ما خیال کنیم این یک امر استقلالی است؛ نه اینها مقدمه است؛ این مقدمه را باید به قصد آن ذی المقدمه انجام داد؛ و البته بدون این مقدمه هم مشکل است. این­که ما اصرار داریم بر حفظ قرآن، بر تلاوت قرآن، بر گسترش جلسات قرآنی در سطح کشور، بر آموزش علوم قرآنی و فنون قرآنی از تلاوت و کتابت و بقیه مسائل گوناگونی که اطراف قرآن هست به خاطر این است که آشنایی با اینها و وقت گذاشتن در این رشته ها، فضای کشور را فضای قرآنی می‌کند ما به این فضا احتیاج داریم. وقتی فضا قرآنی شد، انس با قرآن افزایش پیدا خواهد کرد؛ و انس با قرآن، موجب تدبر در قرآن و معارف قرآنی می‌شود، امروز دنیای اسلام به این تدبر احتیاج دارد ما ملت ایران هم به این تدبر احتیاج داریم.

ملت ایران مفتخر است که پرچم حاکمیت قرآن و اسلام را در دنیای مادی به اهتزاز درآورده و با صبر و استقامت، و تحمل دشواری ها، روزبروز بر تلألؤ این پرچم نورانی می افزاید و با هوشیاری، اقتدار و پیشرفت مستمر، مکر و توطئه های دشمنان را ناکام می گذارد.

حماسه قرآنی سی امین دوره مسابقات بین المللی در سال حماسه سیاسی

سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از دهم تا هفدهم خردادماه سال 1392 در محل سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.

در این دوره از مسابقات 111 قاری و حافظ از 70 کشور جهان در سه مرحله مقدماتی، میانی و نهایی و در طول یک هفته به رقابت با یکدیگر پرداختند.

مراسم افتتاحیه این دوره از  مسابقات با تلاوت آیاتی از قران کریم  توسط قاسم مقدمی قاری بین المللی قرآن مجید و نفر اول این مسابقات در سال گذشته آغازشد و پس از آن حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم  رهبری و حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به سخنرانی پرداختند.

گردهمایی قاریان 70 کشور جهان

حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم افتتاحیه سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در مقام قرائت و حفظ قرآن کریم و توجه به مفاهیم و آشنایی و آموزش آن رتبه خوبی بین کشورهای مختلف بدست آورده و همچنین در مقام عمل و تدبر به آیات الهی پیشرو است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: گردهمایی نمایندگان بیش از 70 کشور حول محور قرآن کریم، یکی از بهترین فرصت ها برای تحقق یکی از ضروری ترین مسائل جهان اسلام یعنی اتحاد، انسجام و وحدت بین امت اسلامی است.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به همزمانی رقابت های نامزدهای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت: امیدواریم ملت مسلمان ایران  همزمان با خلق حماسه قرآنی در کنار حماسه سیاسی و حضور پر شکوه در مراسم ارتحال حضرت امام(ره) بار دیگر الگوی جدیدی برای جهان اسلام بیافرینند.

قاریان قرآن سفیران قرآنی هستند

حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری هم در مراسم افتتاحیه سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با اشاره به این­که این مسابقات فرصتی است تا شرکت کنندگان با حقایق و وقایع موجود در جمهوری اسلامی آشنا شوند اظهار داشت: شما می توانید سفیری برای کشور خودتان باشید و وقایع و حقایق را که در کشور ما مشاهده می کنید بازگو کنید.

وی متذکر شد: امروز جمهوری اسلامی ایران کشوری است که حاکمش قرآن مجید است و احکام اسلامی در آن جریان دارد و تنها کشوری است که به تمام معنا بر اساس تعالیم قرآن و اهل بیت(ع) زندگی می کند و حکومتش، مردمش و همه رجال سیاسی اش هدفشان این است که قرآن حاکم باشد.

همایش بانوان قرآنی

در کنار سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن چهارمین همایش تجلیل از بانوان قرآنی هم برگزار شد تجلیل از مادر شهیدان سجادیان و جوادنیا و دعوت هدفمند از جامعه قرآنی با برقراری تماس با 120 موسسه قرآنی از ویژگی های این دوره بود.

همچنین بیش از دو هزار بانوی فعال موسسات قرآنی در روز همایش(12خرداد) در سالن اجلاس حضور یافتند.

در همایش تجلیل از بانوان قرآنی از 14 بانوی فعال قرآنی از میان 300 چهره قرآنی تجلیل شد معصومه فرزانه دبیر چهارمین همایش که روز 12 خرداد در سالن اجلاس سران برگزار شد گفت: با مکاتباتی که با موسسات و دستگاه های قرآنی داشتیم نزدیک به 300نفر از بانوان نخبه قرآنی را شناسایی کردیم.

حجت الاسلام محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با حضور در این مراسم طی سخنانی خاطر نشان کرد:تجلیل از برترین بانوان قرآنی از اتفاقاتی است که تنها در مسابقات قرآنی کشور ما دیده می شود و در مسابقات قرآنی سایر کشورها به هیچ عنوان به این موضوع توجه نشده است.

هفتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی

برگزاری همایش بین المللی پژوهش های قرآنی و شرکت پژوهشگران داخلی و خارجی در نشست های علمی با هدف تعامل، همفکری و استفاده از آراء و نظریات دیگر پژوهشگران، افق های روشنی را در پیش روی محققان در سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم گشود و در این همایش همچنین از برگزیدگان هفتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی در سالن اجلاس در روز 16 خرداد تجلیل شد.

در این همایش هم، حجت الاسلام و المسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و دکتر عابدی رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم درباره مباحث علمی و قرآنی به ایراد سخن پرداختند.

عرصه آثار قرآنی در نمایشگاه جنبی

همزمان با برگزاری مسابقات بین المللی قرآن نمایشگاه بزرگ قرآنی، فرهنگی و هنری به همراه عرضه آثار فاخر قرآنی برگزار شد که مورد استقبال مردم و علاقه مندان و قاریان و شرکت کنندگان قرار گرفت.

عرضه قرآن کریم به چهار زبان انگلیسی، روسی، اسپانیایی و چینی، نمایش تابلو فرش های چشم نواز قرآنی، برگزاری مسابقه پیامکی و اینترنتی، آموزش قرآن به گروه های سنی مختلف، طرح ختم قرآن هدیه به روح ملکوتی امام راحل و برگزاری ده ها کلاس آموزش از ویژه برنامه های جنبی این دوره از مسابقات بود.

قدردانی رئیس جمهور از سازمان اوقاف

آیین اختتامیه سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر مسئولان کشوری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

دکترمحمود احمدی نژاد رئیس جمهور در مراسم سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با بیان این­که بعثت رسول اکرم(ص) جشن همه عالم و جشن تمامی جهان است، گفت: بشریت پس از طی مراحل گوناگون به نقطه ای رسیده که ظرفیت دریافت همه حقیقت و برنامه کمال را پیدا کرد و البته شناخت، تبعیت و عشق و ایمان به رسول خاتم نیازمند بالاترین ظرفیت است یعنی بشریت به جایی رسید که ظرفیت رسیدن به قله های بالای سعادت را پیدا کرد و اینجا بود که خداوند همه برنامه را در قالب قرآن و همه یاوری و رهبری و هدایت را در چهره رسول اکرم(ص) فرو فرستاد.

وی با تأکید بر این­که قرآن و پیامبر یک حقیقت هستند که با هم آمده اند و از یکدیگر جدانشدنی هستند، عنوان کرد: ویژگی هایی که خداوند برای قرآن معرفی کرده همان ها را برای رسول(ص) نیز معرفی کرده است؛ قرآن از ناحیه خداوند است و پیامبر اکرم(ص) نیز از ناحیه خداوند است و قرآن براساس حق است و پیامبر اکرم(ص) نیز براساس حق و میزان است.

رئیس جمهور در پایان سخنان خود از سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داوران مسابقات قرآن، قاریان و حافظان و تمام کسانی که در برگزاری سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم تلاش داشته اند تشکر و قدردانی کرد.

فاتحان سکوی سی امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن

آیین اختتامیه سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی کشور جمعه 17 خرداد در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

وحید وکیلی و هاشم سلطانی‌نژاد به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در رشته‌های قرائت و حفظ قرآن کریم در این رویداد مهم قرآنی حضور داشتند که هر دو نفر موفق به کسب مقام نخست این دوره از مسابقات شدند.

در مراسم اختتامیه نفر نخست رشته قرائت در این دوره از مسابقات به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداخت.

در این مراسم ضمن تجلیل از برگزیدگان این دوره مسابقات، بیانیه هیات داوران نیز قرائت شد.

با پایان رقابت‌های سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، پس از یک دوره رقابت‌‌های فشرده میان نمایندگان اعزامی از بیش از70کشور جهان، برگزیدگان در دو رشته قرائت و حفظ معرفی شدند.

بر اساس رأی هیات داوران سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، در بخش قرائت، وحید وکیلی از ایران به مقام نخست این رشته نایل شد.

همچنین «عبدالرحمن الکردی» از سوریه، «سعید برات‌ زاده» از آلمان، «محمد علی خسروی» از افغانستان و «حسام کریم» از عراق به ترتیب مقام‌های دوم تا پنجم این دوره از مسابقات را کسب کردند.

همچنین در رشته حفظ نیز هاشم سلطانی‌نژاد از ایران رتبه نخست این رشته را به خود اختصاص داد.

در این بخش نیز «سعیدو آدم اسحاق واکاوا» از نیجریه، «حسین عدنان عبدالرزاق» از عراق، «محمد ارشاد بن عبدالله» از مالزی و «سیدصادق احسانی» از افغانستان به ترتیب مقام‌های دوم تا پنجم این دوره از مسابقات را به دست آوردند.

نفرات نخست تا پنجم این مسابقات در هر دو رشته «حفظ» و «قرائت» یک جلد کلام‌الله مجید، لوح تقدیر، یادمان سی‌امین دوره مسابقات و به ترتیب 400 میلیون ریال، 350 میلیون ریال، 300 میلیون ریال، 250 میلیون ریال و 200 میلیون تومان دریافت می‌کنند.

همچنین در بخش پژوهش‌های قرآنی این دوره از مسابقات نیز یحیی میرحسینی از ایران رتبه نخست، سید عبدالله اصفهانی و محمود ابوترابی به طور مشترک رتبه دوم، حمید ملک‌ملکان و راضیه علی اکبری به طور مشترک رتبه سوم، «علی فرحان عبدالله الفکیکی» از انگلیس رتبه چهارم و «ناظم مجیل فاتح» و «رعد مزاحم فنجان» هر دو از عراق به طور مشترک رتبه پنجم را به دست آوردند.

دنیای اسلام تشنه حقایق قرآنی

سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با دیدار شرکت کنندگان با رهبر معظم انقلاب اسلامی به پایان راه رسید.

در این مراسم پرشکوه نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، گزارشی آماری از فعالیت‌های قرآنی انجام شده طی یک سال گذشته توسط سازمان اوقاف و امور خیریه را ارائه و مراحل برگزاری مسابقات قرآن را از شهرستانی تا کشوری و  بین‌المللی تشریح کرد.

حجت‌الاسلام محمدی پس از این­که گزارش کوتاهی از نحوه برگزاری سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن و حضور بیش از 70 کشور از پنج قاره جهان در این دوره از مسابقات ارائه کرد، از رهبر معظم انقلاب اسلامی تقاضا کرد تا جمع حاضر قرآنی را با بیانات ارزشمند شان بهره‌مند سازند .

مقام معظم رهبری در آغاز بیانات خود با تأکید بر لزوم انس و آشنایی بیشتر مسلمانان با قرآن و معارف سعادت‌بخش و عزت‌آفرین آن فرمودند: یکی از خطاب‌های قرآنی به مسلمانان، اتحاد حول ریسمان الهی و متفرق نشدن است که در مقابل آن، آموزش و روش استعماری قرار دارد که ایجاد اختلاف میان امت اسلامی و تشدید تعصب‌های مذهبی، دستور کار آن است.

ایشان با اشاره به این که دنیای اسلام امروز تشنه حقایق قرآنی است، افزودند: برخلاف گذشته که برجستگان دنیای اسلام برای رساندن صدای آزادی‌خواهی خود شعارهای سوسیالیستی و کمونیستی سر می‌دادند، امروز از شرق تا غرب دنیای اسلام اگر کسانی بخواهند شعار عدالت، استقلال، آزادی و عزت را فریاد کنند شعارهای قرآنی را سر می‌دهند.

امام خامنه‌ای برگزاری جلسات و مسابقات قرآنی را وسیله‌ای برای نزدیک شدن بیشتر به حقیقت و روح قرآن کریم دانستند و خاطرنشان کردند: فراگرفتن معارف قرآنی زمینه‌ای برای رسیدن به سلامت، امنیت و عزت و سامان یافتن زندگی مسلمانان در سایه تعالیم قرآن است.

قدردانی مجلس شورای اسلامی از سازمان اوقاف

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از پایان با شکوه سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن با صدور بیانیه ای از دست اندرکاران این دوره از مسابقات  تقدیر و تشکر کردند.

154  نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه خود از زحمات و اهتمام سازمان اوقاف و امور خیریه و دست اندرکاران قرآنی در برگزاری هر چه بهتر سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن تشکر و قدردانی کردند.

سازمان اوقاف هتک حرمت قبور صحابه رسول خدا(ص) را در سوریه محکوم کرد

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه هتک حرمت قبور صحابه رسول خدا(ص) توسط گروه های تکفیری را در سوریه محکوم کرد.

ربیعی مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان اوقاف، در پایان نشست خبری نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، با بیان این مطلب افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه هتک حرمت و تخریب بقاع متبرکه صحابه گرامی رسول خدا(ص) در سوریه توسط گروه های تکفیری را محکوم می کند و از تمامی سازمان ها و نهادهای بین المللی می خواهد تا ضمن جلوگیری از انجام چنین اقدامات شنیع و غیراسلامی، با عاملان این اقدام غیرانسانی شدیدا برخورد کنند.

سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی با حضور نمایندگان 65 کشور جهان 5 خرداد گشایش می‌یابد

سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از پنجم تا 12 خرداد ماه با سخنرانی ریاست جمهوری و حضور نمایندگان 65 کشور جهان در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین «علی محمدی» نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با اعلام این خبر اظهار داشت: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، یکی از دستاوردهای مهم فرهنگی جمهوری اسلامی است که به برکت قرآن، امام، انقلاب اسلامی و خون شهدا و عنایات و توجهات خاص مقام معظم رهبری هر ساله برگزار شده و جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها در بین کشورهای اسلامی موفق شده است یکی از جامع‌ترین وموفق‌ترین مسابقات بین المللی قرآن کریم را در جهان اسلام برگزار کند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه خاطر نشان کرد: سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویدادقرآنی جهان اسلام در دو رشته(حفظ و قرائت) همزمان با شب مبعث پیامبر اکرم(ص) با حضور ریاست محترم جمهوری افتتاح خواهد شد.

وی اضافه کرد: این دوره از مسابقات از ششم تا 12 خرداد برگزار خواهد شد و ان شاءالله به یاری خداوند متعال در روز 13 خرداد بزرگترین رویداد جهان اسلام با دیدار متسابقین، حافظان، قاریان و دست اندرکاران مسابقات قرآنی با مقام معظم رهبری پایان خواهد یافت.

وی با اشاره به روند برگزاری سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت: طبق روال معمول همه ساله، در اختتامیه مسابقات بین‌المللی، قاریان، متسابقین و اعضا شرکت کننده در مسابقات بین‌المللی قرآن، به محضر مقام معظم رهبری مشرف خواهند شد و ایشان تدابیر و رهنمودهای لازم را ارائه خواهند کرد.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در دوره‌های گذشته مسابقات بین‌المللی قرآن کریم یاد آور شد: قرآن کریم، کتاب زندگی و حیات بخش انسان و قانون اساسی مسلمین است و خداوند متعال این نعمت الهی را به انسان عرضه کرده است تا به آن عمل کند و به عزت و شرف دنیا و آخرت نائل شود.

وی توجه جمهوری اسلامی ایران به مسائل فنی داوری مسابقات قرآن را در سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم یادآور شد و گفت: 10 داور خارجی و 5 داور ایرانی و همچنین سه نفر به عنوان هیأت رئیسه فنی سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در این دوره انتخاب و به امر مهم داوری می‌پردازند.

رئیس سازمان اوقاف تعداد کشورهایی که برای حضور در سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اعلام آمادگی کرده‌اند 75 کشور اعلام کرد و گفت: از این تعداد 65 کشور موفق به دریافت تأییدیه فنی سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شده‌اند.

رئیس سازمان اوقاف همچنین متذکر شد: در مجموع تاکنون 98 حافظ وقاری برای حضور در مسابقات اعلام آمادگی کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه حضور دو قاری و حافظ  برجسته ایرانی در مسابقات بین‌المللی را متذکر شد و گفت: دو قاری و حافظ برگزیده مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته قرائت به نام جعفر فردی از استان تهران و آقای هژبری در رشته حفظ از استان اردبیل به عنوان نمایندگان ایران در سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم حضور خواهند داشت.

وی در خصوص برنامه‌های جنبی در این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن اظهار داشت: هشتمین دوره همایش‌ بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی در روز 10 خرداد و با مشارکت 40 مرکز علمی و پژوهشی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین رشد 40 درصدی آثار دریافت شده در قالب مقاله، کتاب و پایان نامه نشان می دهد که پژوهش‌های قرآنی رشد بسیار خوبی داشته است. محمدی تصریح کرد: تاکنون 700 اثر شامل 620 مقاله داخلی و 80 مقاله خارجی از 15 کشور جهان با موضوع قرآن و تمدن اسلامی به دبیرخانه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ارسال شده است.

رئیس ستاد عالی مسابقات بین‌المللی قرآن برگزاری همایش تجلیل از بانوان قرآنی در هفتم خرداد ماه با حضور اساتید و مدیران امور قرآن را یکی دیگر از ویژه برنامه‌های جنبی سی‌و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم برشمرد.

وی برگزاری 80 کارگاه و نشست تخصصی با حضور حافظان و قاریان و علاقمندان جامعه قرآنی در سی‌و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم را یکی دیگر از برنامه‌های این دوره از مسابقات اعلام کرد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه، برگزاری محافل انس با قرآن استان تهران و شهرهای مجاور با حضور اساتید و پیشکسوتان قرآنی به همراه برنامه‌های مدیحه سرایی و همخوانی، برگزاری نمایشگاه‌ قرآنی و ارائه محصولات قرآنی به همراه برپایی غرفه‌ها قرآنی را به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های جنبی سی‌و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم عنوان کرد.

سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی با حضور نمایندگان 65 کشور جهان 5 خرداد گشایش می‌یابد

سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از پنجم تا 12 خرداد ماه با سخنرانی ریاست جمهوری و حضور نمایندگان 65 کشور جهان در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین «علی محمدی» نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور در نشست خبری سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با اعلام این خبر اظهار داشت: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، یکی از دستاوردهای مهم فرهنگی جمهوری اسلامی است که به برکت قرآن، امام، انقلاب اسلامی و خون شهدا و عنایات و توجهات خاص مقام معظم رهبری هر ساله برگزار شده و جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها در بین کشورهای اسلامی موفق شده است یکی از جامع‌ترین وموفق‌ترین مسابقات بین المللی قرآن کریم را در جهان اسلام برگزار کند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه خاطر نشان کرد: سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویدادقرآنی جهان اسلام در دو رشته(حفظ و قرائت) همزمان با شب مبعث پیامبر اکرم (ص) با حضور ریاست محترم جمهوری افتتاح خواهد شد.

وی اضافه کرد: این دوره از مسابقات از ششم تا 12 خرداد برگزار خواهد شد و ان شاءالله به یاری خداوند متعال در روز 13 خرداد بزرگترین رویداد جهان اسلام با دیدار متسابقین، حافظان، قاریان و دست اندرکاران مسابقات قرآنی با مقام معظم رهبری پایان خواهد یافت.

وی با اشاره به روند برگزاری سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت: طبق روال معمول همه ساله، در اختتامیه مسابقات بین‌المللی، قاریان، متسابقین و اعضا شرکت کننده در مسابقات بین‌المللی قرآن، به محضر مقام معظم رهبری مشرف خواهند شد و ایشان تدابیر و رهنمودهای لازم را ارائه خواهند کرد.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در دوره‌های گذشته مسابقات بین‌المللی قرآن کریم یاد آور شد: قرآن کریم، کتاب زندگی و حیات بخش انسان و قانون اساسی مسلمین است و خداوند متعال این نعمت الهی را به انسان عرضه کرده است تا به آن عمل کند و به عزت و شرف دنیا و آخرت نائل شود.

وی توجه جمهوری اسلامی ایران به مسائل فنی داوری مسابقات قرآن را در سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم یادآور شد و گفت: 10 داور خارجی و 5 داور ایرانی و همچنین سه نفر به عنوان هیأت رئیسه فنی سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در این دوره انتخاب و به امر مهم داوری می‌پردازند.

رئیس سازمان اوقاف تعداد کشورهایی که برای حضور در سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اعلام آمادگی کرده‌اند 75 کشور اعلام کرد و گفت: از این تعداد 65 کشور موفق به دریافت تأییدیه فنی سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شده‌اند.

رئیس سازمان اوقاف همچنین متذکر شد: در مجموع تاکنون 98 حافظ و قاری برای حضور در مسابقات اعلام آمادگی کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه حضور دو قاری و حافظ  برجسته ایرانی در مسابقات بین‌المللی را متذکر شد و گفت: دو قاری و حافظ برگزیده مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته قرائت به نام جعفر فردی از استان تهران و آقای هژبری در رشته حفظ از استان اردبیل به عنوان نمایندگان ایران در سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم حضور خواهند داشت.

وی در خصوص برنامه‌های جنبی در این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن اظهار داشت: هشتمین دوره همایش‌ بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی در روز 10 خرداد و با مشارکت 40 مرکز علمی و پژوهشی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین رشد 40 درصدی آثار دریافت شده در قالب مقاله، کتاب و پایان نامه نشان می دهد که پژوهش‌های قرآنی رشد بسیار خوبی داشته است.

محمدی تصریح کرد: تاکنون 700 اثر شامل 620 مقاله داخلی و 80 مقاله خارجی از 15 کشور جهان  با موضوع قرآن و تمدن اسلامی به دبیرخانه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ارسال شده است.

رئیس ستاد عالی مسابقات بین‌المللی قرآن برگزاری همایش تجلیل از بانوان قرآنی در هفتم خردادماه با حضور اساتید و مدیران امور قرآن را یکی دیگر از ویژه برنامه‌های جنبی سی‌و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم برشمرد.

وی برگزاری 80 کارگاه و نشست تخصصی با حضور حافظان و قاریان و علاقمندان جامعه قرآنی در سی‌و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم را یکی دیگر از برنامه‌های این دوره از مسابقات اعلام کرد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه، برگزاری محافل انس با قرآن استان تهران و شهرهای مجاور با حضور اساتید و پیشکسوتان قرآنی به همراه برنامه‌های مدیحه سرایی و همخوانی، برگزاری نمایشگاه‌ قرآنی و ارائه محصولات قرآنی به همراه برپایی غرفه‌ها قرآنی را به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های جنبی سی‌و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم عنوان کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: مسابقات بین‌المللی قرآن نقش اول را در صدور فرهنگ انقلاب اسلامی دارد

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به این­که یکی از زیر ساخت‌های ارتقای اندیشه الهی تقویت فعالیت در گستره قرآن است تصریح کرد: ما در کمیسیون فرهنگی مجلس نیز به موضوع قرآن به عنوان زیر ساخت‌های فرهنگی توجه کرده‌ایم.

نایب رئیس فراکسیون روحانیون مجلس نهم با اشاره به این­که مسابقات در گسترش فرهنگ قرآنی از جمله روخوانی، تجوید، فهم و تدبر قرآنی بسیار حائز اهمیت است افزود: خوشبختانه به برکت مسابقات قرآن کریم آثار گرایش مردم به مفاهیم و آموزه‌های قرآنی در کشور روبه گسترش است.

وی ادامه داد: هر چه در فضای آموزشی از جمله آموزش و پرورش، آموزش عالی و حتی کودکستان ها به سمت و سوی قرآن پیش برویم و ارتباط خود را با این کتاب آسمانی بیشتر ‌کنیم، ساختار شخصیت جوانان و نوجوانان توحیدی‌تر شده و شاهد رشد انسان‌های عالم با بصیرت و مومن خواهیم بود.

وی با اشاره به این­که ضرورت دارد در مراکز تصمیم گیری در عرصه قرآن با حرکت‌های نو و نقشه راه از پیش تعیین شده عمل کنیم افزود: در این راستا در مسیر گسترش فرهنگ اسلام ناب ضرورت دارد به مسائل قرآنی در شاخه‌های مختلف توجه شود.

وی ادامه داد: قرآن با فطرت انسان ها تماس دارد و دارای جاذبه‌های بالایی است و باید در فضای فرهنگی و گستره جمهوری اسلامی به مباحث قرآنی توجه ویژه ای شود.

حجت الاسلام سالک با بیان این­که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی قرآن خوانان در کشور کم بودند افزود: امروز به برکت انقلاب اسلامی، قاریان برجسته و مفسران بزرگ بسیاری تربیت شده‌اند.

وی با اشاره به پرسش و پاسخ ملک فهد از طباطبایی حافظ نوجوان ایرانی خاطر نشان کرد: پاسخ‌های که این حافظ نوجوان به وی داد باعث تحسین و شگفتی علمای وهابی و غیر وهابی شد.

وی با اشاره به این­که به برکت انقلاب اسلامی ما امروز پرچمدار برنامه‌های قرآنی در بخش‌های مختلف هستیم گفت: برپایی مسابقات بین‌المللی قرآنی آثار بین‌المللی زیادی دارد و نشان می‌دهد انقلاب اسلامی ما مبتنی بر ارزش‌های قرآنی و فرهنگ و آموزه‌های قرآنی است.

وی افزود: امروز به برکت انقلاب اسلامی تنها کشوری هستیم که فراوان از فرهنگ قرآن سخن می‌گوییم و مصوبات قرآنی بسیاری برای احیای قرآن تصویب می‌کنیم.

وی با اشاره به حضور قاریان از سراسر جهان اسلام در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: در سایه قرآن کریم دیپلماسی فرهنگی ما هم افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: ما مبلغ قرآن در سطح بین‌المللی هستیم و مسابقات بین‌المللی قرآن نقش اول را در گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی و ایرانی خواهد داشت.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به این­که یکی از زیر ساخت‌های ارتقای اندیشه الهی تقویت فعالیت در گستره قرآن است تصریح کرد: ما در کمیسیون فرهنگی مجلس نیز به موضوع قرآن به عنوان زیر ساخت‌های فرهنگی توجه کرده‌ایم و تلاش داشته‌ایم ضمن تقویت این عرصه حمایت‌های مادی و معنوی لازم را نیز به عمل آوریم.

استعدادیابی قرآنی در حاشیه سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

نشست‌های تخصصی با حضور اساتید برجسته، همزمان با سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن

حجت الاسلام مسعود میریان رئیس کمیته فنی با اعلام این مطلب افزود: استعدادیابی قرآنی در رشته حفظ و قرائت قرآن و ارائه مشاوره آموزشی و قرآنی به علاقمندان با حضور 4 تن از اساتید برجسته قرآنی کشور از مهم‌ترین ویژگی‌ برنامه‌های جنبی در سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است.

رئیس کمیته فنی سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در خصوص برنامه‌های آموزشی مذکر شد: بیش از 80 کارگاه آموزشی برای علاقمندان، حافظان، قاریان و جامعه قرانی با حضور اساتید برجسته کشور برگزار خواهد شد.

برقراری نظم در بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام مهمترین رسالت کمیته حراست است

مسئول کمیته حراست سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت: این کمیته با انجام اقدامات پیشگیرانه، تلاش خواهد کرد تا بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام با نظم و امنیت هرچه بیشتر برگزار شود.

قربانعلی باقری، مسئول کمیته حراست این دوره از مسابقات، با بیان این مطلب افزود: کمیته حراست سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن از دو ماه قبل از برگزاری مسابقات فعالیت های خود را آغاز نموده است و فعالیت های حراستی خود را در سه گام قبل، حین و بعد از برگزاری مسابقات قرآن تقسیم کرده است.

وی گفت: علاوه بر هماهنگی با مجموعه داخلی سازمان اوقاف و امور خیریه، هماهنگی های لازم با مبادی امنیتی و انتظامی کشور انجام شده است.

باقری افزود: بر اساس هماهنگی های انجام شده ، سازمان هایی مانند؛ آتش نشانی، پلیس راهور و اورژانس با استقرار در محل برگزاری سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم همکاری لازم را خواهند داشت.

رئیس کمیته حراست سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با اشاره به اقدامات این کمیته برای صدور کارت حضور در محل برگزاری مسابقات گفت: کارت های حضور در محل برگزاری مسابقات در شش سطح با طرح های متفاوت صادر شده است که شامل عوامل اجرایی مسابقات در دو سطح، داوران، متسابقان، غرفه داران و خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران است و تاکنون تعداد آن­ها به بیش از هزار قطعه کارت رسیده است.

وی گفت: تمام سعی کمیته حراست سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم بر این است که بزرگترین رویداد قرآنی کشور به نحو احسن و آنگونه که شایسته ایران اسلامی است برگزار شود، از این رو از همه مدعوین تقاضا داریم ما را در برقراری نظم و امنیت مسابقات یاری کنند.

برنامه‌های جنبی شرکت کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن اعلام شد

برنامه‌های جنبی شرکت کنندگان در سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، اعلام شد.

کریم باقری مسئول کمیته هماهنگی امور متسابقین با اشاره به علاقمندی متسابقین برای آشنایی با زندگی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: متسابقین سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، همزمان با برگزاری مسابقات قرآنی، از بیت حضرت امام(ره) در حسینیه جماران بازدید خواهند کرد.

وی گفت: طبق روال همه ساله و به منظور ادای احترام متسابقین به بنیانگذار جمهوری اسلامی، زیارت حرم مطهر امام خمینی(ره) در طول برگزاری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن پیش بینی شده است.

مسئول کمیته امور متسابقین با یادآوری رشادت‌های رزمندگان کشورمان در هشت سال جنگ تحمیلی با رژیم بعثی صدام متذکر شد: در این راستا، برای آشنایی هر چه بیشتر متسابقین با فرهنگ غنی ایثار و شهادت، بازدید از موزه دفاع مقدس در تهران در برنامه‌‌های شرکت کنندگان در سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گنجانده شده است.

باقری بازدید متسابقین از کارخانه سایپا و برج میلاد به عنوان نمادهای فناوری جمهوری اسلامی ایران را از دیگر برنامه‌های پیش‌‌بینی شده در سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن عنوان کرد.

ربیعی: روابط عمومی‌ها باید به جایگاه واقعی خود برسند

مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر ضرورت دست‌یابی روابط عمومی‌ها به جایگاه واقعی خود گفت: اگر روابط عمومی‌ها به ارزش و جایگاه واقعی خود دست یابند، قطعا قادر خواهند بود دولت را در رسیدن به اهداف و برنامه‌های خود کمک کنند.

حسن ربیعی شب گذشته در دومین نشست صمیمی اساتید و مدیران روابط عمومی به مناسبت 27 اردیبهشت ماه روز ارتباطات و روابط عمومی که به میزبانی سازمان اوقاف و امور خیریه در هتل ارم تهران برگزار شد، اظهار کرد: وقف در کشور ایران پیش و بعد از اسلام رونق داشته است و هم اکنون حدود 170 هزار موقوفه در کشور شناسایی و ثبت شده است که یکی از این موقوفات، هتل بزرگ ارم تهران است .

ربیعی با بیان این­که بیش از 70 درصد اراضی 17 شهر کشور در استان های مختلف وقف است، افزود: با نگاه ویژه نماینده ولی فقیه، حلسات گوناگونی با انجمن ها،NGO ها و گروه های مرجع جهت ترویج و تبلیغ بیش از پیش وقف برگزار شده است.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این­که امیدواریم در دولت تدبیر و امید موضوع روابط عمومی بیش از گذشته ها جدی گرفته شود، تصریح کرد: اگر روابط عمومی‌ها به ارزش و جایگاه واقعی خود دست یابند، قطعا قادر خواهند بود دولت را در رسیدن به اهداف و برنامه های خود کمک کنند.

آیت‏‌‏الله نوری همدانی: امروز با همت اوقاف، امامزادگان به قطب ‏فرهنگی تبدیل شده‌اند

یکی از مراجع تقلید گفت: بقاع متبرکه قطب‌های فرهنگی و ‏اجتماعی هستند و امروز با همت سازمان اوقاف و امور خیریه، آستان مقدس امامزادگان به قطب ‏فرهنگی تبدیل شده‌اند.‏

آیت‌الله حسین نوری همدانی در جمع رئیس و مدیران ‏اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران شناخت زمان را یکی از مهمترین موضوعات دانست و ‏اظهار داشت: در روایات فراوانی از اهل بیت(ع) آمده است که عاقل کسی است که به زمانه ‏خویش آگاهی داشته باشد و این یک وظیفه برای اهل عقل و منطق است.‏

وی افزود: انسان وظیفه دارد، در این راستا وظایفش را بشناسد و برای اقامه آن قیام کند؛ شناخت ‏زمان به معنای شناخت رخدادهای تاریخی است زیرا هر دوره‌ای دارای ویژگی‌های خاص خودش ‏است.‏

این مرجع تقلید با بیان این­که ریشه‌یابی حوادث و نیز ویژگی‌های مردمان هر دوره اهمیت دارد، گفت: ‏باید تمام نقش‌های مثبت و منفی را به درستی بشناسیم.‏

وی ادامه داد: مخصوصا برای علما، زمان‌شناسی اهمیت ویژه‌ای دارد در روایتی از امام صادق(ع) ‏می‌خوانیم که کسانی که به زمانه خویش آگاهی دارند هرگز دچار اشتباهات نمی‌شوند.‏

آیت‌الله نوری همدانی با بیان این­که علما و مردم مازندران همواره یار و یاور امام و انقلاب بوده‌اند ‏خاطرنشان کرد: زمان‌شناسی برای همه شما لازم است تا بتوانید همچنان در این مسیر گام ‏بردارید.‏

استاد برجسته حوزه علمیه قم عنوان داشت: در قرآن کریم، سوره مبارکه «انفال» آیه 26 آمده ‏است که فراموش نکنید شما جمعیت کمی از مستضعفین در زمین بودید.‏

وی بیان کرد: تا پیش از انقلاب ملت ایران هم در مقابل مستکبران شرق و غرب مجبور به تسلیم ‏بودند ولی امام خمینی(ره) با انقلاب جهانی خود این رویه را تغییر داد.‏

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به ضرورت مطالعه آثار امام خمینی(ره) توسط همه مردم به ویژه ‏طلاب و روحانیون گفت: صحیفه نور، دفتر تبیان و وصیت‌نامه سیاسی الهی امام از جمله این آثار ‏هستند.‏

این مرجع تقلید انقلاب اسلامی را اقدامی تاثیرگذار در عرصه بین‌المللی دانست و تصریح کرد: ‏انقلاب اسلامی سبب بیدارگری در سراسر جهان شد و مستکبران عالم را منفور و کلافه کرده ‏است زیرا چهره واقعی‌شان به جهانیان نشان داده شد.‏

وی با بیان این­که سازمان و ادارات کل اوقاف خدمت بزرگی به جامعه انجام می‌دهند گفت: خدمات ‏شما دارای بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است؛ بقاع متبرکه قطب‌های فرهنگی و ‏اجتماعی هستند و امروز با همت سازمان اوقاف و امور خیریه، آستان مقدس امامزادگان به قطب ‏فرهنگی تبدیل شده‌اند.‏

آیت‌الله نوری همدانی تصریح کرد: خداوند به مسلمانان فرموده است هر نعمتی که در اختیارتان قرار ‏می‌گیرد با قدرت مورد حفاظت قرار دهید؛ ولایت فقیه نعمتی الهی است که در اختیار ملت ایران ‏است و وظیفه ماست که تا حد توان در نگهداری نظام اسلامی کوشا باشیم./966/د101/ی

ارسال نظرات