۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۲۰۶۶۷۷
آیت‌الله وحید خراسانی:

قدرت‌هایی که امروز در جهان عربده می‌کشند بدانند که از هیچ آفریده شده‌اند

خبرگزاری رسا ـ‌ حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با اشاره به آیه «هَلْ أَتَی عَلَی الْإِنسَانِ حِینٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُن شَیْئًا مَّذْکُورًا»، تصریح کرد: این عربده‌هایی که امروز رؤسای جمهور و سران قدرت‌ها در جهان سر می‌دهند باید برگردند به صد سال قبل و ببینند که کجا بودند؛ خداوند همه را از عدم را به وجود آورد و همه چیز از خدا است.
1/ آيت الله وحيد خراساني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حضرت آیت‌الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید صبح امروز در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به ادامه تفسیر سوره مبارکه «یس» پرداخت و با اشاره به آیه «لَا الشَّمْسُ یَنبَغِی لَهَا أَن تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّیْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَکُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ» گفت: فهم آیات قرآن کلید حل مشکل مبدأ، معاد و نبوت است.

وی با بیان این‌که عالم و آدم مبدأ و معادی دارد و در این راه چراغ راهی به نام سراج منیر خاتمیت قرار گرفته است، ابراز کرد: هر کسی به این مبدأ و منتها عارف شد به منتهای کمال می‌رسد و هر که جاهل شد در اسفل سافلین ضلال قرار می‌گیرد.

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که دو امر در سراسر این عالم در جریان است، افزود: حرکت توأم بودن آن حرکت با نظم و نظام در عالم خلقت جریان دارد و این کلید قفل توحید است؛ حرکت طبیعی ممکن نیست مختلف باشد اگر متحرک در حرکت مختلف بود کاشف قدرت محرکه‌ای است که اثر طبیعت را آن قدرت خنثی می‌کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با اشاره به آیه «إِنَّ فی‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ لَآیاتٍ لِأُولِی الْأَلْبابِ» اظهار کرد:‌ همه چیز در عالم مسخر به امر الهی است و تنها یک امر حکومت می‌کند که آن هم امر خدا است.

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با تأکید بر این که هه چیز عالم در حیطه و اراده خدا حرکت می‌کند، گفت: ذره‌ای تخلف در حرکات مخلوقات ممکن نیست و همه با نظم و انظباط به حرکت خود در مدار هستی ادامه می‌دهند و این‌ها همه نشان دهنده قدرت و حکمت قادر متعال است.

استاد برجسته تفسیر قرآن در ادامه بر ضرورت تدبر در آیات قرآن تأکید کرد و اظهار کرد: انسان نباید وقت را بیهوده صرف کند و بداند که هرچه هست، در قرآن است.

وی با اشاره به آیه «هَلْ أَتَی عَلَی الْإِنسَانِ حِینٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُن شَیْئًا مَّذْکُورًا»، تصریح کرد: این عربده‌هایی که امروز رؤسای جمهور و سران قدرت‌ها در جهان سر می‌دهند باید برگردند به صد سال قبل و ببینند که کجا بودند؛ خداوند همه را از عدم را به وجود آورد و همه چیز از خدا است.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه «إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِیعًا بَصِیرًا»، ابراز کرد: خداوند انسان را از هیچ آفریده است و همان انسان به دنیا می‌آید و عربده می‌کشد که من چنین و چنان می‌کنم اما همه آن عربده‌ها با یک چرت خفه می‌شود و از بین می‌رود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: حضرت علی(ع) می‌فرمایند‌ به هیچ چیز نگاه نکردم مگر این‌که با او قبل از او و بعد از و خدا را دیدم؛ اگر کسی به این‌ مرحله برسد تغییر می‌کند.

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با بیان این‌که ما خیال می‌کنیم مؤمن و عالم هستیم در صورتی که اگر خیالات را رها کنیم از علم و ایمان خبری نیست، اظهار کرد: این همه عربده علم نیست.

وی با استناد به آیه «إِنَّمَا یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ غَفُورٌ»، گفت: ایا ما فکر می‌کنیم خشیت داریم؛ مؤمن کمیاب تر از کبریت احمر است و اگر علم و ایمان باشد انسان منقلب می‌شود./927/پ202/ج

ارسال نظرات