۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۲۰۴۹۲۲
در دبیرخانه حوزوی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛

نقش فرهنگ در توسعه ژاپن بررسی شد

خبرگزاری رسا _ نماینده جامعه المصطفی در ژاپن گفت: رهبر معظم انقلاب فرهنگ را به مثابه اکسیژن برای تنفس می دانند و تلقی ژاپنی ها از فرهنگ هم همین معنا است.
الگوي اسلامي ايراني پيشرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد علی متولیان دانش آموخته حوزه علمیه و نماینده جامعه المصطفی در ژاپن در نشست بررسی نقش فرهنگ در توسعه ژاپن که صبح امروز در دبیرخانه حوزوی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد با اشاره به این اهمیت آموزه های کنفوسیوس در ساخت زیربنای فرهنگی کشورهای خاور دور گفت: مطالعه پیشرفت کشورهایی مثل چین و ژاپن حد اقل می تواند به مثابه موضوع برای ما قابل بررسی باشد.


وی با اشاره به وجود دو تلقی از مساله فرهنگ ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرهنگ را به مثابه اکسیژن برای تنفس می دانند. ایشان در سخنرانی خود در مشهد بیان داشتند است ایشان در مشهد فرمودند « فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس میکنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس میکنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است؛ اگر درست باشد، آثاری دارد... فرهنگ یعنی باورهای مردم، ایمان مردم، عادات مردم، آن چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آن سر و کار دائمی دارند و الهام‌بخش مردم در حرکات و اعمال آنها است».


متولیان افزود: تلقی ژاپنی ها از فرهنگ همین تلقی رهبر معظم انقلاب است. در ژاپن وزارتی با عنوان فرهنگ، آموزش و پرورش، آموزش عالی و سازمان ملی جوانان وجود ندارد و همه اینها در یک مجموعه جمع شده است.


وی اظهار داشت: ما فکر می کردیم چون انقلاب ما فرهنگی است پس تعدد مراکز فرهنگی می تواند مثبت باشد در حالی که ژاپنی ها از این تعدد در کشور ما خیلی متعجب اند.


نماینده جامعه المصطفی در ژاپن بیان داشت: تلقی دوم از فرهنگ امور فوق برنامه ای است که در این نگاه به فرهنگ به عنوان یک کالای لوکس نگاه می شود و از نظر اهمیت در درجه نخست وجود ندارد.


وی با اشاره به این که به مباجث نظری در کشور بسیار پرداخته می شود گفت: در کتابخانه های ژاپن این حجم از مباجث نظری را درباره توسعه پیدا نکردم چون نوع نگاه آنها به مفاهیم با نگاه ما متفاوت است. ما نگاهی قیاسی، فلسفی به مفاهیم داریم از این رو برای هر کاری حتی ارائه بحث های کاربردی هم از هستی شناسی شروع می کنیم در حالی که این نگاه در ژاپن وجود ندارد.


وی با اشاره به نگاه کاربردی در ژاپن بیان داشت: دکتر خسویا عضو هیات علمی دانشگاه واسویای ژاپن 6 سال در آسایشگاه کهریزک کار کرده و محصول آن کتابی 300 صفحه ای است در پاسخ به این سوال که چگونه یک خیر برای آسایشگاه نذر می کند و مبلغی را هدیه می دهد. این فرمول در منظومه توسعه ژاپن جایش خالی بود و اکنتون یک سال است که این فرمول در حال بررسی است که چگونه آن را در کتب درسی و رسانه مطرح و با آن فرهنگ سازی کنند. مدل مطالعات توسعه در ژاپن بدین شکل است.


متولیان با اشاره به این که ژاپن تخیلی با ژاپن واقعی کاملا متفاوت است گفت: تکنولوژی و امکاناتی که ما در دانشگاه ها استفاده می کنیم اصلا در دانشگاه های ژاپن وجود ندارد. آنها از وسایل بسیار ساده استفاده می کنند و حتی گوشی های همراهی که در ایران هست مردم ژاپن استفاده نمی کنند. در ژاپن مهدکودک ها از وسایل چوبی و خاک برای آموزش و بازی استفاده می کنند و استفاده از کامپیوتر و وسایل الکترونیکی را برای رشد بچه آسیب زا می دانند.


وی خاطر نشان کرد: مربع راهبردی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند شامل فرهنگ، عزم ملی، اقتصاد و مدیریت جهادی است. ژاپنی ها در مدیریت راهبردی خود به این مدل رسیده اند و از آن استفاده می کنند.


نماینده جامعه المصطفی در ژاپن بیان داشت: ژاپن خراب شده بعد از جنگ را آمریکا نساخت بلکه مانند جنگل سوخته که بعد از مدتی دوباره از جای درختان سوخته جوانه می زند خود مردم، آن را ساختند و در این مسیر از این مدل که به نوعی تبدیل به فرهنگ شده استفاده کردند


وی خاطرنشان کرد: در ژاپن راهبردهای عملیاتی وجود دارد که با آن جامعه را مهندسی فرهنگی می کنند و نتیجه آن عزم ملی و مدیریت جهادی است.


وی نظم، بهره وری، بهداشت عمومی و ایمنی شهری را دستاورد این ساختار دانست و اظهار داشت: در ژاپن رفتگر وجود ندارد در عوض نطافت موجود در این کشور با پشت مایه نوعی امر به معروف و نهی از منکر اجتماعی شکل می گیرد و فرهنگ سازی آن از مهدها و مدارس سرچشمه می گیرد چرا که در ژاپن چیزی با نام بابای مدرسه وجود ندارد و هر کلاسی هفته ای دو ساعت باید مدرسه را با جارو کردن و طی کشیدن تمییز کند.


متولیان بیان داشت: در ژاپن بر اساس راهبردهای عملیاتی، به جای بحث های هستی شناسانه فرمولهای فرهنگ جامعه را تغییر می دهند و با تغییر این فرمولها نتیجه خود را می گیرند.


وی افزود: این مهندسی فرهنگی عشق ژاپنی هاست. توسعه در این کشور بر اساس ابلاغ نیست بلکه «الناس علی دین ملوکهم» به صورت عملیاتی اجرا می شود.


نماینده جامعه المصطفی در ژاپن با اشاره به این که اندیشکده ها در ژاپن بیش از این که حرف های بدیع بزنند آسیب شناس هستند، گفت: یک پرفسور ژاپنی شش ماه در یکی از حوزه های علمیه لاهور پاکستان زندگی طلبگی کرده تا نکات مثبت زندگی و روش طلبگی را استخراج و در دانشگاه های ژاپن استفاده کند.

 

وی به اهمیت بحث فرآیند نگاری در فرهنگ سازی ژاپنی ها اشاره کرد و بیان داشت: یکی از محسنات فرآیند نگاری این است که سطح توقعات و انتظارات را کنترل می کند برای همین کاری که در ایران در بیست دقیقه انجام می شود اعصاب ارباب رجوع به خاطر این زمان خرد می شود در ژاپن با صرف 5 ساعت وقت انجام می شود در حالی که هیچ دعوا و داد وبیدادی مشاهده نمی شود.


متولیان افزود: وقتی رهبر معظم انقلاب بحث مهندسی فرهنگی را مطرح کردند تا دو سال بحث بود که آیا فرهنگ مهندسی پذیر هست یا نه؟ در حالی که در ژاپن این بحث های نظری اصلا وجود ندارد.


وی بالابردن قبح اجتماعی عدم بهره وری، عدم تحویل گرفتن کالای ناقص، التزام پیمانکار به تعهدات خود در یک بازه زمانی مشخص، بالابردن هزینه های ناهنجاری اجتماعی از طریق رسانه ها و رفیع نگه داشتن مقام استاد را از نکات بسیار مهم در فرهنگ ژاپن دانست که به توسعه این کشور کمک می کند و گفت: کونامو که 9 سال سفیر ژاپن در ایران بود حتی دیپلم هم نداشت ولی به خاطر مهارت بالا در کارهای دیپلماسی همواره مورد تعظیم همه مس<لان و کارکنان وزارت امورخارجه است.


نماینده جامعه المصطفی در ژاپن اهتمام بالا در ترسیم حد و رسم را نیز یکی از مولبه های فرهنگ در ژاپن عنوان کرد و بیان داشت: . در ژاپن می گویند اگر خیابان های ما آسفالت درستی نداشته باشد ولی خط عابر پیاده را باید سفید نگه داریم چرا که وظیفه شهرداری، زیباسازی شهر نیست بلکه نگه داشتن حد و مرزهاست.


وی در پایان از اتکا به منابع درون کشور و شهر و مردم بنیاد بودن حاکمیت در همه بخش ها به عنوان عناصر دیگر در فرهنگ مردم ژاپن نام برد.


گفتنی است در ابتدای این نشست حجت الاسلام رجایی، رییس دبیرخانه حوزوی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به این که یکی از نقاط کانونی در مساله رشد و پیشرفت، فرهنگ است که اگر از آن غفلت کنیم نمی توانیم به سمت جامعه اسلامی آرمانی برویم گفت: شاه کلید فرهنگ و زیرساخت اصلی آن مساله تربیت است که باید از دوران کودکی پیگیری شود.


وی ریشه مشکلات اقتصادی را مساله فرهنگ دانست و گفت با توجه به ارتباط این دو مقوله باید و با توجه به نامگذاری امسال به فرهنگ و اقتصاد جادارد در این زمینه فعالیت بیشتری صورت پذیرد./916/پ202/ع

ارسال نظرات