انتقال فرهنگ به نسل آینده از کارکردهای جدی آموزش و پرورش است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبههای این هفته نماز جمعه تهران، با بیان اینکه آموزش و پرورش زیرساخت نیروی انسانی را برای کشور تشکیل میدهد، گفت: خروجی آموزش و پرورش ورودی جامعه است و آموزش و پرورش نهادی است.
وی آموزش و پرورش را بزرگ ترین فصل مشترک حاکمیت و ملت دانست و ابراز کرد: آموزش و پرورش زیرساخت و عامل اصلی برای توسعه پایدار و همه جانبه در کشور است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کوچکترین تحولات در آموزش و پرورش کل جامعه را متأثر میکند، اظهار کرد: انتقال فرهنگ به نسل آینده از کارکردهای جدی آموزش و پرورش است و آموزش و پرورش یکی از مخاطبین اصلی رهبری در سال فرهنگ و اقتصاد است.
فانی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش هر ساله صد و سی میلیون جلد کتاب چاپ میشود و دانش آموزان موظف هستند این کتابها را بخرند، بخوانند، بفهمند و امتحان دهند، افزود: این امکانات در اختیار هیچ نهادی نیست، آموزش و پرورش یک اهرم اصلی در اختیار دارد که می تواند به انتقال فرهنگ و دانش بپردازد.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش بزرگ ترین دستگاه دولت است و از لحاظ کمی و کیفی از اهمیت ویژهای برخوردار است، گفت: راهبرد اصلی آموزش و پرورش ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در سال فرهنگ و اقتصاد تقویت کتاب خوانی، زنگ گفتوگو، تقویت روحیه پرسشگری و نقد منصفانه، اقامه نماز، تقویت شورای امر به معروف، توسعه فرهنگ عفاف و حجاب، انس با قرآن و اهل بیت(ع) و نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی از جمله اقدامات آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به بیانات شهید مطهری درباره تربیت، ابراز کرد: از دیدگاه شهید مطهری تعلیم و تربیت باید استعدادهای فطری همچون خرد ورزی، حقیقت جویی، خداگرایی و عدالت طلبی را رشد و پرورش دهد.
وزیر آموزش و رورش ادامه داد: آموزش و پرورش باید انسانهایی را تربیت کند که اهل افراط تفریط نباشند.
فانی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید تلاش کند تا نیازهای واقعی انسان را تأمین کند، افزود: دوره اصلی در تعلیم و تربیت دانش آموزان دوره پیش دبستانی و ابتدایی است و شخصیت آنها در این دوره شکل میگیرد.
وی با تأکید بر اینکه معلم رکن اصلی فرآیند تعلیم و تربیت است، اظهار کرد: معلم است که بخش ممتاز و منحصر به فردی در نظام تعلیم و تربیت دارد و رفتار معلم، سخن، سکوت، پوشش و آرایش موی سر او در رفتار دانش آموز تأثیر میگذارد.
وزیر آموزش و پرورش یکی از مشکلات آموزش و پرورش را عدم توزیع متناسب نیروی انسانی خواند و گفت: با سیاست جذب بوم برای بوم با مشکلات نقل و انتقلات مواجه نخواهیم بود.
فانی با تأکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش به تنهایی قادر به مدیریت و اداره تعلیم و تربیت کشور نیست، ابراز کرد: وزارت آموزش و پرورش یک وزارتخانه در کنار بقیه وزارتخانههای دیگر نیست، آموزش و پرورش یک فرا وزارتخانه است که مأوموریت آموزش به همه جامعه و همه نهادها را بر عهده دارد و از خروجیهای آن همه بهره مند میشوند.
وی ادامه داد: اگر به دنبال این هستیم که سرمایه انسانی را در جامعه رشد دهیم باید بزرگ ترین سرمایه گذاری را در آموزش و پرورش داشته باشیم و هزینه کردن در آموزش و پرورش بهترین سرمایه گذاری برای نظام و مردم است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با همکاری و مساعدت همه نهادهای دولتی و مردمی میتوان امیدوار شد که مشکلات برطرف شود.
فانی با بیان اینکه دانش آموزان در آینده کارگزارن و نیروی انسانی این کشور را تشکیل میدهند،گفت: امروز آموزش و پرورش هر کشور آیینه تمام نمای آینده آن کشور است و برای اینکه بدانیم آینده کشور ما چگونه است باید ببینم امروز در آموزش و پرورش چه میگذرد.
وی تأکید کرد: برای اینکه فرزندان را برای آینده و مطابق با اصول اسلامی تربیت کنیم باید به آموزش و پرورش رسیدگی کنیم و همه مسؤلان باید خود را در خدمت آموزش و پرورش ببینند.
وزیر آموزش و پرورش حضور ائمه جمعه در مدارس را در رشد و تقویت فرهنگ نماز خوانی مؤثر خواند و افزود: اگر مدیران مدارس در نماز جماعت شرکت کنند تأثیر فراوانی بر روی دانش آموزان و ترویج فرهنگ نماز میشود.
فانی با بیان اینکه به صرف بودجههای دولتی نمیتوان مشکلات آموزش و پرورش را حل کرد، گفت: از خیران مدرسه ساز و نهادهای مختلف دعوت میکنیم بیش از پیش به کمک آموزش و پرورش بیایند و توسعه این نهاد را رقم بزنند./927/پ202/ج