۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۲۰۴۰۳۸
با سخنرانی آیت‌الله سبحانی؛

همایش «مسعای قلم» در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین همایش «مسعای قلم»، با سخنرانی حضرت آیت الله سبحانی در سالن همایش‌های حج و زیارت استان قم برگزار شد.
همايش مسعاي قلم
به گزارش خبرنگار خبرگاری رسا، نخستین همایش «مسعای قلم»، پیش از ظهر امروز با سخنرانی حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید در سالن همایش‌های حج و زیارت استان قم برگزار شد.
در این همایش آیت‌الله محمدی ری‌شهری تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسگر نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت و حجت الاسلام علیزاده موسوی رییس پژوهشکده حج و زیارت به سخنرانی پرداختند.
حجت الاسلام علیزاده موسوی در آغاز این همایش با بیان این‌که مسأله حج و زیارت یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در زندگی فردی و اجتماعی ما نقش ایفا کرده، افزود: سالانه یک میلیون معتمر و حاجی، به سرزمین وحی و دو و نیم میلیون زائر به عتبات عالیات مشرف می‌شوند که نیازمند آثار دقیق معارف اسلامی هستند و فعالیت تحقیقی برای آنها بسیار ضروری است.
وی با اشاره به این که تاکنون بیش از 2 هزار و هفتصد عنوان کتاب و مقاله با موضوع حج، زیارت و اعتاب مقدسه مورد شناسایی قرار گرفته است، گفت: بیش از 800 عنوان از این کتاب‌ها از سوی پژوهشکده حج و زیارت تولید و منتشر شده است.
در ادامه همایش آیت‌الله محمدی ری‌شهری با بیان این‌که قلم‌زدن برای خداوند صدقه جاریه است، اظهار داشت: هر کس که با قرآن و حدیث و مکاتب مختلف آشنایی دارد، می داند که در هیچ دین و مکتبی به اندازه اسلام، قلم و نوشته ارزش ندارد.
وی خاطرنشان کرد: قلمی دارای ارزش، تقدس و اهمیت است که در خدمت مردم، آگاه‌سازی مردم، وحدت جامعه اسلامی و گسترش ارزش‌های الهی باشد.
تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی با اشاره به این‌که مسأله حج و قلم‌زدن پیرامون آن کار بسیار مهم و ارزشمندی است، گفت: کتاب‌های خوبی تاکنون درباره حج و زیارت نوشته شده ولی نیاز است خلأ‌هایی که در عرصه قلم وجود دارد برطرف شود و به مسائل دیگر پیرامون مسأله حج نیز پرداخته شود.
در بخش دیگری از همایش حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسگر با بیان این‌که فعالیت‌های خوبی در عرصه ترویج فرهنگ حج صوت گرفته است، بیان داشت: کتاب‌هایی که قبل از سال 71 درباره مسأله حج نوشته شده تعداد انگشت شمار بود ولی در حال حاضر با عنایت خداوند متعال و اهل بیت(ع)، تنها در حوزه حج بیش از هزار اثر کتاب تألیف شده است.
نماینده مقام معظم رهبری در حج و زیارت با اشاره به این‌که در حوزه پاسخگویی به شبهات کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است، افزود: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین فعالیت ها دفاع از مکتب اهل بیت(ع) و پاسخ گویی به شبهات پیرامون  این بخش است.
در بخش پایانی مراسم نیز حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید به تبیین برخی مسائل پیرامون حج پرداخت و خاطرنشان کرد: حج دارای اثرات بسیار بالایی است که یکی از آن‌ها پالایش نفس است، یعنی زائر حج باید نفسش از هر گونه خطا و گناهی پالایش و پاک شود.
وی ابراز داشت: روحانیان حج باید تلاش کنند یک نوع تحلل فکری در زائران ایجاد کرده و نفس آنها را به سوی معنویت و تقوا سوق دهند تا زائران خانه خدا از هر گونه گناه، فسق و جدال دوری کنند و ه تمام معنا پاک شوند.
این مرجع تقلید با تأکید بر این‌که باید برای احیای آثار تخریب‌شده تلاش صورت بگیرد، تصریح کرد: نیاز است عکس و اسناد این آثار که آثاری توحیدی و اسلامی هستند نه شرک، منتشر شود تا زائران با این آثار بیشتر آشنا شوند.
در پایان این همایش هم از نویسندگان و پژوهشگران برگزیده تجلیل و قدردانی شد که حضرات آیات سبحانی، صافی گلپایگانی و جواد آملی و آیت‌الله محمدی ری‌شهری به ترتیب نفرات اول تا چهارم افراد برگزیده را به خود اختصاص دادند./907/ ÷202/ع
ارسال نظرات