۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۷
کد خبر: ۲۰۳۹۷۷

زغال سنگ جان ده ها افغان را گرفت

معدنی که امروز منفجر شد، سالها متروک بود و آقای انوش گفت که کارشناسان وزارت معادن هم آن را مسدود کرده بودند و از صاحب آن هم تعهد گرفته شده بود که دست به کار نشود.
معدن زغال سنگ افغانستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: والی سمنگان در شمال افغانستان گفته است که در اثر انفجار گاز در یک معدن زغال سنگ، شانزده کارگر کشته و دو نفر دیگر گیر افتاده اند.

 

خیرالله انوش به بی‎بی‌سی فارسی گفته است: این انفجار پیش از ظهر چهارشنبه (10 اردیبهشت) در یک معدن خصوصی در منطقه "دهن تور" ولسوالی "دره صوف" روی داد.

 

آقای انوش افزوده است که این معدن پیش از این متروک بود، اما صاحب آن بدون اجازه دولت، آن را احیا و عملیات حفاری را به صورت غیرحرفه‌ای آغاز کرد و شماری کارگر را در آن به کار گماشت.

 

والی سمنگان همچنین گفت که به دنبال وقوع این انفجار، پلیس در صدد بازداشت صاحب معدن برآمد اما او گریخته است.

 

به گفته این مقام محلی، تا حال شانزده جسد از معدن بیرون آورده شده و تلاش‌ها برای بیرون آوردن دو نفر گیرافتاده جریان دارد.

 

این دومین بار است که حادثه در معادن زغال سنگ در ولایت سمنگان جان کارگران را می‌گیرد. شش ماه پیش فروریزی یک معدن زغال سنگ در منطقه آبخورک ولسوالی "رویی و دوآب" در همسایگی دره صوف به مرگ 27 کارگر و زخمی شدن 30 تن دیگر منجر شد.


این معدن در کنترل دولت بود و گفته شده بود که در آن استحکامات لازم برای جلوگیری از حادثه به کار نرفته بود. حادثه آبخورک انتقادهای زیادی را علیه دولت برانگیخت.

 

معدنی که امروز منفجر شد، سالها متروک بود و آقای انوش گفت که کارشناسان وزارت معادن هم آن را مسدود کرده بودند و از صاحب آن هم تعهد گرفته شده بود که دست به کار نشود.

 

والی سمنگان افزود که حفر معدن ادامه داشته و در روزهای اخیر، در مجموع، در این معدن حدود 460 متر پیش رفته بود.

 

براساس قانون، معادن در افغانستان دولتی است، اما آقای انوش گفت که این معدن در ملک شخصی این فرد واقع شده بود و به همین دلیل تحت کنترل او بود.

 

والی سمنگان افزود که معادن مشابه دیگر هم در دره صورت وجود دارد که در ملکیت شخصی افراد است. به نظر می‌رسد که شرایط استفاده از آنها هم چندان حرفه‎ای و مناسب نیست. /1421/1409/ح

ارسال نظرات