۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۲۰۳۸۸۵
دانشگاه علوم رضوی منتشر کرد؛

اقتصاد اسلامی و سبک زندگی به قلم حجت الاسلام ایروانی

خبرگزاری رساـ حجت الاسلام جواد ایروانی در پاسخ به این سؤال که حرکت های فرهنگی در راستای کاربردی شدن اقتصاد اسلامی در حال حاضر شتاب لازم را دارد یانه، گفت: اکنون همه این حرکت ها در حد یک جرقه است و جرقه ها پس از تبدیل شدن به جریان و مستمر شدن می تواند تبدیل به فرهنگ شود و سپس فرهنگ سازی صورت گیرد تا پس از نهادینه شدن عملی شود.
جواد ايرواني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب تهران، سلسله مباحث اقتصاد در سبک زندگی در هشت عنوان به همت مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شد.

 این هشت کتابچه با عناوین " نظر اسلام درباره رشد اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت چیست؟ " ؛ " اسلام درباره اخلاق کار و تجارت چه می گوید؟" ؛ اسلام درباره فقر و ثروت چه می گوید؟"؛ درباره احکام بازار و تجارت چه می دانیم؟"؛ " آیا در بانکداری اسلامی بهره وجود دارد؟"؛ قوانین مصرف صحیح از نگاه اسلام چیست؟"؛ الگوی ما در مصرف صحیح چیست؟ و اسلام چه مصارفی را نادرست می داند؟ در قطع پالتوی منتشر شده است.

سلسله مباحث اقتصاد و سبک زندگی به قلم حجت الاسلام دکتر جواد ایروانی استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی به رشته تحریر در آمده است.

پیش از این نویسنده این کتاب ها آثار دیگری در زمینه فرهنگ روابط اجتماعی و اقتصاد اسلامی نگاشته بود که بعضی از این آثار توانست در جشنواره های مختلف علمی حائز رتبه های برتر شود.

حجت الاسلام جواد ایروانی استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی درباره همین هشت دوره سلسله مباحث اقتصاد و سبک زندگی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: در واقع هدف از انتشار این سلسله مباحث این است که در سال های اخیر با شعار اقتصاد که یکی از مشکلات اساسی کشور نیز هست مواجه شده ایم و این یکی از دلایل تدوین این سلسله مباحث است.

 وی افزود: از طرف دیگر با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال  اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و به دلیل این که فرهنگ تأثیر قابل توجهی بر روی اقتصاد دارد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی تصمیم گرفت که برای ارتقای سطح فرهنگی جامعه  به ویژه در مسایل اقتصاد و سبک زندگی اقدام به انتشار کتاب هایی کند که برای عموم مردم قابل استفاده باشد، از این رو این سلسله مباحث در هشت کتابچه به چاپ رسید.

حجت الاسلام ایروانی درباره مخاطبین این کتاب اظهار داشت: این کتاب به صورت عمومی و برای همه و در سطح تحصیلات دیپلم به بالا نوشته شده است به طوری که همه مخاطبین بالاتر از سطح دیپلم می توانند از آن استفاده کنند. همچنین کتابچه «اخلاق تجارت» نیز چاپ شده است که بازرگانان و کاسبان می توانند به راحتی از این کتاب استفاده کنند و نسبت به احکام فقهی و مسایل اخلاقی تجارت آشنایی پیدا کنند.

 آسیب های غفلت نسبت به علوم انسانی

 مدرس مدرسه علمیه نواب مشهد درباره نحوه استفاده دولتمردان از این سلسله مباحث اقتصاد و سبک زندگی نیز گفت: این کتاب ها بیشتر برای ارتقای فرهنگ عمومی و سبک زندگی اسلامی کاربرد دارد، اما بعضی از این کتابچه ها، مثل کتابی که مربوط به رشد و توسعه است، مخاطب آن دولتمردان و سیاستگذاران عرصه اقتصادی در کشور نیز هستند و آموزه های دینی در رابطه با سیاست های اقتصاد اسلامی در این کتابچه منعکس شده است.

مدرس دانشگاه علوم اسلامی رضوی درباره دلایل غفلت نسبت به اقتصاد اسلامی پس از گذشت بیش از سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت:این موضوع دارای ابعاد مختلف است و یکی از دلایل آن، این است که بعد از دوره جنگ که مشکلات کشور کمتر شد به بعضی از علوم مثل علوم تجربی و پایه تا حدقابل قبولی پرداخته شد به طوری که امروز در بعضی از فن آوری های روز، ایران جزو رتبه های اول است و این درحالی است که درهمین شرایط نسبت به علوم انسانی مثل علوم اقتصادی غفلت شد.

وی افزود: متأسفانه درعلوم انسانی مثل اقتصاد، جامعه شناسی،روانشناسی و غیره کشور ما همیشه جزو وارد کننده ها بوده است و به همین دلیل درعلم اقتصاد اسلامی هم کشور عقب ماندگی هایی دارد و شاید مشکلات متعدد کشور و عدم توسعه همه جانبه باعث شد که مسایلی مانند اقتصاد و سبک زندگی و مسایل فرهنگی مورد توجه قرار نگیرد.

مدیر گروه آموزشی علوم قرآنی و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی درباره این که آیا بهره مندی از اقتصاد اسلامی می تواند به عنوان راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادی در کشور باشد ؟و همین بهره مندی از این علم، به صورت تهاجمی در برابر دشمن قرار گیرد؟ گفت: فرهنگ زیر بنای مسایل اقتصادی است و هیچ کشوری تا به حال به رشد و توسعه مطلوب نرسیده است مگراین که فرهنگ کشور بازسازی شده است از این رو تا زمانی که فرهنگ بازسازی نشود و به سمت آموزه های اسلامی برنگردیم سیاست های مقطعی اقتصادی، راهکار اصلی برای برون رفت از این وضعیت نیست.

محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این که نیازمند یک کار زیربنایی فرهنگی هستیم که در شعارهای اخیر در این سال ها نیز منعکس شده بود تصریح کرد: زمانی که شعارهای سال به فرهنگ تبدیل شود همین فرهنگ در برابر آسیب های دشمن پاسخگو خواهد بود و اقتصاداسلامی در عرصه های مختلف در حال حاضر نیازمند فرهنگ سازی است.

کندی شتاب درعرصه حرکت به سمت اقتصاد اسلامی

مدرس دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به این سؤال که حرکت های فرهنگی در راستای کاربردی شدن اقتصاد اسلامی در حال حاضر شتاب لازم را دارد یانه، گفت: در واقع همه این حرکت ها در حال حاضر در حد یک جرقه است و جرقه ها پس از تبدیل شدن به جریان و مستمر شدن می تواند تبدیل به فرهنگ شود و سپس فرهنگ سازی صورت گیرد تا پس از نهادینه شدن عملی شود.

 وی درادامه درباره راهکار های تلاش برای حرکت های اقتصادی و تبدیل آنها از جرقه به جریان گفت: در حال حاضر اساتید حوزه و دانشگاه  و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بایستی از لحاظ دانشی به مقوله اقتصاد اسلامی بپردازند و دانش اقتصاد را تولید کنند.

وی افزود: از سوی دیگر باید سعی شود از طرف رسانه ها اهمیت این موضوع در معرض دید مردم قرار گیرد و مردم هم به طرق مختلف تشویق شوند که نسبت به اقتصاد سلامی و فواید آن در گستره ملی و بین المللی آگاهی و بینش پیدا کنند و مبلغان هم تلاش کنند تا در عرصه های مختلف نسبت به این امر, حساس سازی صورت بگیرد تا کم کم در بدنه جامعه این فرآیند نهادینه شود.

گفتنی است، سلسله مباحث اقتصاد در سبک زندگی در هشت عنوان به همت مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی در نمایشگاه کتاب تهران به صورت ویژه رونمایی می شود./934/ت302/ع

ارسال نظرات