مؤلفه های تحول آموزش و پرورش از نگاه آیت الله مکارم/ تقویت باورهای دینی بهترین راه مقابله توطئه دشمن
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار مدیران و معاونان اداره کل آموزش و پرورش استان قم، با بیان این که جوانان و نوجوانانی که در اختیار آموزش و پرورش هستند، سرمایه و امانت هستند و باید از این سرمایه حفاظت کرد تا هدر نرود، گفت: مهم ترین منابع در جامعه نیروهای انسانی هستند؛ اگر نیروی انسانی درست باشد همه چیز اصلاح می شود.
وی با تاکید بر این که آموزش و پرورش باید نهایت مراقبت را در نگهداری این امانات کارگیرد، یادآورشد: به موازات پیشرفت های علمی باید پیشرفت اخلاقی نیز حاصل شود، اگر در این زمینه تعادلی ایجاد نشود پرواز و پیشرفت ممکن نیست.
این مرجع تقلیلد بیان داشت: به همان میزان که به جنبه های آموزشی دانش آموزان توجه می شود باید به جنبه های معرفتی و اخلاقی نیز توجه شود بویژه در شرایط کنونی که اسباب و عوامل فساد بیش از هر زمان دیگری شده است.
وی تقویت باورهای ایمانی و اعتقادی را مهم ترین راهکار برای مقابله با تهاجم و توطئه فرهنگی دشمنان دانست و گفت: هر اندازه که در این راستا تلاش شود به پیشرفت جامعه و نظام کمک شده است.
این مرجع تقلید نقش معلمان را در تربیت صحیح دانش آموزان حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: آموزش و پرورش نباید از معلمان غافل شود، معلمان به عنوان الگوهای دانش آموزان باید آموزش های لازم را ببینند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی خواستار دقت در محتوای کتاب های درسی شد و با تاکید بر این که در این زمینه باید از ظرفیت های حوزه علمیه بهره گرفته شود، گفت: معلم، برنامه و کتاب هر کدام خراب و فاسد باشد مشکل ایجاد می شود، از این رو مسؤولان آموزش و پرورش باید به هر سه مورد توجه کنند.
این مرجع تقلید در ادامه با تاکید بر این که قم موقعیت ویژه ای در دنیای اسلام و کشور دارد، گفت: من بارها به مسؤولان تاکید کرده ام که شهر قم را نباید با دیگر استان ها و شهرها مقایسه کنید، قم با توجه به وجود بارگاه منور حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و حوز های علمیه جایگاه ویژه ای دارد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: آموزش و پرورش قم باید در حد نام این شهر باشد و طبیعتا پرورش یافتگان در مدارس این استان باید در زمینه های مختلف نمونه باشند.
وی در پایان تصریح کرد: با تاکید بر این که هر برنامه آموزشی که می خواهد در مدارس و آموزش و پرورش اجرایی شود، باید بسترها و مقدمات آن نیز مهیا شود، تا دچار چالش و بحران نشویم. /924/پ202/ج