۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۲۰۳۵۳۹
حجت‌الاسلام صالحی خوانساری:

آیت‌الله ملکوتی از سال 42 تا آخر عمر در متن انقلاب بود

خبرگزاری رسا ـ‌ خطیب برجسته حوزه علمیه با بیان این‌که مرحوم حضرت آیت‌الله ملکوتی در تمام فراز و نشیب‌های انقلاب و نهضت امام خمینی(ره) حضوری فعال داشت، گفت: مرحوم حضرت آیت‌الله ملکوتی از سال 42 تا آخر عمر در متن انقلاب بود.
صالحي خوانساري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید مرتضی صالحی خوانساری خطیب برجسته حوزه علمیه یک شنبه شب در مراسم بزرگداشت مرحوم حضرت آیت‌الله ملکوتی که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به ابعاد مختلف شخصیتی آیت‌الله ملکوتی، گفت: آن مرحوم شخصیتی علمی، فقهی و فلسفی بود.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام فضیلت علم و دانش را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: علمای دینی کسانی هستند که انبیا و شهدا در روز قیامت به حال آنها قبطه می‌خورند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد:‌ علمای دین کسانی هستند که در زندگی، رفتار و کردار خود ناصحانه و خیرخواهانه عمل می‌کنند و اگر مردم از این افراد اطاعت کنند نزد خدا محبوب می‌شوند.

خطیب برجسته حوزه علمیه افزود: پیامبر(ص) درباره علمای دین می‌فرمایند: این افراد بندگان خدا را به چیزی امر می‌کنند که مورد علاقه پروردگار است و از چیزی نهی می‌کنند که مورد غضب خدا است.

حجت‌الاسلام صالحی خوانساری با اشاره به اهمیت مسأله هدایت و راهنمایی مردم، تأکید کرد: کسانی که مردم را به به اطاعت خدا دعوت می‌کنند نخست خودشان باید محبوب و مطیع خدا باشند.

وی به تعریف علم از دیدگاه پیامبر(ص) پرداخت و گفت: پیامبر اسلام فرمود: علم؛ سکوت کردن، گوش دادن، حفظ کردن، عمل کردن و انتشار دادن آن است؛ اگر کسی دارای علم بود اما رابطه حسنه با خدا نداشت عالم نیست.

استاد حوزه علمیه در ادامه با بیان این‌که مرحوم حضرت آیت‌الله ملکوتی عالم، فقیه و مجتهد بود، اظهار کرد: مرحوم حضرت آیت‌الله ملکوتی در مسند مرجعیت بود.

خطیب برجسته حوزه علمیه با بیان این‌که مرحوم حضرت آیت‌الله ملکوتی از سن پنج سالگی به مکتب علم و دین قدم گذاشت، ابراز کرد: آن مرحوم در حوزه‌های علمیه تبریز، قم، مشهد و نجف تحصیل و از محضر اساتیدی همچون؛ حضرت آیت‌الله بروجردی و‌ امام خمینی(ره) بهره و اجازه اجتهاد از سوی آیت‌الله حکیم، میرزا عبدالهادی شیرازی و آیت‌الله خویی داشت.

حجت‌الاسلام صالحی خوانساری با اشاره به این‌که مرحوم حضرت آیت‌الله ملکوتی 85 سال در مکتب دین،‌ قرآن و عترت خدمت صادقانه کرد، افزود: مرحوم حضرت آیت‌الله ملکوتی مدرس فقه و فلسفه در قم و نجف بود.

وی با اشاره به تألیفات مرحوم حضرت آیت‌الله ملکوتی، گفت: مرحوم حضرت آیت‌الله ملکوتی بیست کتاب علمی، فقهی،‌ اصولی و سیاسی بر ضد امپریالیسم و کمونیسم تألیف کرد.

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که مرحوم حضرت آیت‌الله ملکوتی در تمام فراز و نشیب‌های انقلاب و نهضت امام خمینی(ره) حضوری فعال داشت، خاطرنشان کرد: مرحوم حضرت آیت‌الله ملکوتی از سال 42 تا آخر عمر در متن انقلاب بود.

خطیب برجسته حوزه علمیه با اشاره به این‌که مرحوم حضرت آیت‌الله ملکوتی در نجف از امام خمینی(ره) استقبال کرد و ارتباط تنگاتنگی با ایشان داشت،‌ افزود: مرحوم حضرت آیت‌الله ملکوتی در تمام اعلامیه‌های جامعه مدرسین نخستین یا دومین امضاء را داشت.

حجت‌الاسلام صالحی خوانساری خدمات عمرانی و خیرخواهانه مرحوم حضرت آیت‌الله ملکوتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: مرحوم حضرت آیت‌الله ملکوتی به ساخت مدرسه، مسجد، حوزه علمیه و مصلی اهتمام می‌ورزید./927/پ202/ج

ارسال نظرات