کارگاه روش تبلیغ با حضور حجتالاسلام والمسلمین قرائتی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین قرائتی، استاد تفسیر قرآن در کارگاه روش تبلیغ که در دومین روز از ششمین گردهمایی دانش آموختگان المصطفی برگزار شد، با بیان این که «حسبنا کتابالله» ضد قرآن و حرفی لغو است، گفت: کتابالله به تنهایی کافی نیست؛ اگر «هذا بیان» کافی است، چرا خدا میگوید «لتبین للناس»؟
مفسر قرآن کریم تصریح کرد: ما در هر نماز، از اهل بیت(ع) یاد میکنیم، زیرا میگوییم: «ولا الضالین»، زیرا اگر با اهلبیت(ع) باشیم، گمراه نمیشویم.
حجتالاسلام والمسلمین قرائتی، در ادامه، از مصادیق «عباداللهالصالحین» سخن گفت و خاطرنشان ساخت: در قرآن سه نمونه از آن بیان شده است: یاران حضرت مهدی(عج)، کسی که در خانه آسان میگیرد، کسانی که کارهایی انجام میدهند که باعث خشم کفار میشود.
وی افزود: ولایت فقیه به پیش از پیامبر(ص)، در زمان حضرت عیسی(ع) و حضرت موسی(ع) برمیگردد، زیرا در قرآن آمده است که علمای یهود طبق تورات، حکومت می کردند؛ ولایت فقیه فقط در ایران نیست و حتی در امریکا نیز چنین است؛ ولایت فقیه یعنی کسی باشد که حرف آخر را بزند؛ در همه ممالک نیز چنین است؛ در ایران، حرف آخر را فقیه عادل بیهوس میزند.
حجتالاسلام والمسلمین قرائتی، با اشاره به آیه «اطیعواالله واطیعوالرسول واولیالامر منکم»، درباره اولیالامر اظهار داشت: ما میگوییم که اولیالامر باید معصوم باشد؛ قرآن فرموده است که از اولیالامر اطاعت کنید.
استاد تفسیر قرآن افزود: مشکل وهابیان این است که قرآن را به صورت جامع در نظر نمیگیرد و بخشهایی از قرآن را میبینند و از بخشهای دیگر غفلت میکنند و به همین دلیل، دچار گمراهی میشوند.
وی، بار دیگر بیان کرد که اولیالامر فقط میتواند معصوم باشد و ابراز نمود: در مسیر اطاعت تابلو توقف وجود دارد، ولی در مسیر اطاعت از معصوم، تابلو وجود ندارد؛ پس معلوم میشود که والدین معصوم نیستند.
حجتالاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: ما ولایت فقیه را ادامهدهنده راه معصوم میدانیم و چون معصوم فرموده است که از ولی فقیه اطاعت کنیم، اطاعت مینماییم.
استاد تفسیر قرآن بیان کرد: نباید بپنداریم که باید ظلم کنیم تا امام زمان(عج) تشریف بیاورند و نباید با این دستاویز، ظلم کنیم؛ توجه داشته باشید که گفته شده است که هر گاه دنیا پر از «ظلم» شود، امام زمان(عج) تشریف میآورند و گفته نشده است که دنیا باید پر از «ظالم» شود؛ پس حق نداریم ظلم کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین قرائتی گفت: آیا توسل، شرک است؟ باید با قرآن به این شبهه پاسخ داد؛ در قرآن آمده است که بنیاسرائیل، که لجوجترین قوم بودند نیز به حضرت موسی(ع) متوسل شدند؛ پس توسل به مقام ائمه(علیهم السلام) اشکال ندارد؛ توسل به مقام، به زنده یا مرده بودن کسی که به آن متوسل میشویم، ربط ندارد.
حجتالاسلام والمسلمین قرائتی به گونههایی از توسل در سوره یوسف اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: جایگاه «لن تضلوا»، قرآن و اهل بیت(ع) است؛ اگر از این دو پیروی کنیم، گمراه نخواهیم شد؛ پس هر جا از زبان قرآن و پیامبر(ص) «لن تضلوا» گفته شد، باید بدانیم که مصادیق آن قرآن و اهلبیت(ع) است.
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: در قرآن آمده است که صندوقی که جان حضرت موسی(ع) را زمان نوزادی نجات داد، برای بنیاسرائیل مایه آرامش بود؛ با توجه به این نکته، نباید توسل به ائمه(ع) و آرامش یافتن در اثر توسل به ایشان را مردود دانست.
مفسر قرآن کریم با اشاره به آیات قرآن، توسل را در کنار توحید دانست و گفت: در قرآن، علاوه بر این که تأکید شده است که خدا، نگهدارنده است، به توسل نیز اشاره شده است.
حجتالاسلام والمسلمین قرائتی افزود: با توجه به این که تمسک به محل شک عقلانی نیست، پس در کردار خود، باید به چیزهایی متمسک شویم که شکی در آن وجود ندارد؛ برای نمونه، در سجده بر خاک، شیعه و سنی اتفاق نظر دارند ولی سجده بر فرش را فقط اهل تسنن جایز میشمارند.
حجتالاسلام والمسلمین قرائتی به شرایط سخن گفتن اشاره کرد و اظهار داشت: سخن باید واجب یا مستحب باشد یا مشکل فرد یا جامعه را حل کند؛ در غیر این صورت، گفتن چنین سخنی فایده ندارد و باعث تلف شدن وقت مخاطبان میشود.
وی با بیان این که عقل انسان کامل نیست، بیان کرد: اگر عقل انسان کامل بود، هیچ گاه پشیمان نمیشد، زیرا عقل کامل، پشیمان نمیشود؛ البته باید از عقل کمک گرفت، ولی باید توجه داشته باشیم که عقل ما از گذشته و آینده خبر ندارد.
استاد مفسر قرآن، معصوم بودن را معنا کرد و در این باره گفت: معصوم یعنی کسی که گناه نمیکند و حتی به ارتکاب گناه نیز نمیاندیشد؛ ما نیز در مورد بعضی از گناهان، معصوم هستیم؛ برای نمونه، هیچ گاه خودمان را آتش نزدهایم و حتی فکر انجام دادن آن نیز به ذهنمان خطور نکرده است.
وی ادامه داد: افزون بر این، اگر انسان درونش درست باشد، با گریه پاک میشود، ولی توجه داشته باشید که شرط پاک شدن با گریه، درست بودن زیربناها و فراهم بودن ملزومات و پیشزمینههای آن است.
حجتالاسلام والمسلمین قرائتی اظهار داشت: در سخنانتان، از مثال استفاده کنید، زیرا میتوانید مفاهیم مدنظرتان را با استفاده از مثال، به خوبی به مخاطبان منتقل نمایید؛ با استفاده از مثال، میتوان به شبهات پاسخ داد.
وی با بیان این که حلال یا حرام بودن لقمه، در تربیت مؤثر است، تصریح کرد: میتوانید این سخنان را هر جا و برای هر کسی بگویید و از آن استفاده کنید.
استاد تفسیر قرآن با اشاره به عربی بودن نماز، تصریح کرد: خداوند برای منظم کردن عبادت و نماز، دستور داده است که همه مسلمانان، با زبان عربی نماز بخوانند؛ از سوی دیگر، عربی، زبان مشترک مسلمانان است؛ افزون بر این، همه مسلمانان باید به سوی کعبه نماز بخوانند تا همگی، قبلهای یکسان و خاص داشته باشند.
وی با اشاره به شرایط مبلغ بیان کرد: مبلغ خوب باید از مردم، با مردم و در بین مردم باشد؛ همچنین باید خنده را در فرهنگمان وارد نماییم؛ خدا بر خنده و گریه –هر دو- تأکید کرده است؛ البته باید توجه داشته باشیم که خنده باید حلال و حکیمانه باشد؛ تا زمانی که حلال تأمین نشود، نمیتوان جلو گرایش به حرام را گرفت.
حجتالاسلام والمسلمین قرائتی اظهار داشت: از امام رضا(ع) پرسیدند که چرا برخی از نماز صبح و شب بلند و بعضی دیگر، آهسته خوانده میشود؛ امام پاسخ دادند که نماز صبح و شب، هنگامی خوانده میشود که هوا تاریک است و لازم است بلند خوانده شود.
وی بر اثرگذاری علم در برابر عمل تأکید کرد و گفت: امروزه، مردم از ما عمل میخواهند؛ نمیتوان با قیافه خوب و مسجد زیبا جوانان را جذب کرد؛ تنها میتوان با اخلاق خوب، دیگران را مجذوب ساخت.
استاد تفسیر قرآن ادامه داد: باید رفتارمان با دیگران خودمانی باشد، زیرا به این ترتیب، میتوان در دیگران اثر گذاشت.
وی افزود: باید مزه دین را طبق حدیث امام رضا(ع)، به دیگران بچشانیم تا مردم به سوی دین بیایند؛ باید معارف ناب قرآن و احادیث گهربار اهل بیت(ع) را بفهمیم و شیرینی آن را به دیگران بچشانیم؛ سخنرانیهایتان قرآنی باشد و با قرآن حرف بزنید؛ میتوانید در سخنانتان، از مثالهای قرآنی استفاده کنید.
حجتالاسلام والمسلمین قرائتی اظهار داشت: باید برای مظلوم فریاد زد؛ خداوند اولین روضهخوان عالم است؛ در سوره تکویر، پس از آیاتی چند، برای دخترانی که زنده به گور شدند، در حالی که دختر کافر بودند، روضه خوانده است.
وی، با اشاره به مفاهیم فراوان و عمیق قرآن، تصریح کرد: باید یک دور تفسیر قرآن را ببینید، زیرا مفاهیم فراوانی دارد و لازم است با مفاهیم آن آشنا باشید.
استاد تفسیر قرآن، با بیان این که باید نیتها درست باشد، تأکید کرد: روحانی خوب کسی است که اگر از هر جای قرآن سؤالی مطرح ساختند، بتواند مفهوم و تفسیر آن را بگوید؛ نکند روز قیامت به ما بگویند که کتاب مخلوق را جدی خواندی، ولی کتاب خالق را جدی نگرفتیم.
وی ادامه داد: برای موعظه، از قرآن استفاده کنید و در سخنانتان از ضربالمثلها بهره بگیرید؛ تجربههایتان را در اختیار دیگران قرار دهید تا آنان نیز از آنها استفاده کنند و بهره بگیرند؛ اگر قرآنی شوید، تا آخر عمر بینیاز خواهید شد، زیرا در هر زمان، نکتهای جدید از قرآن درمییابید؛ جلساتتان طولانی نباشد.
حجتالاسلام والمسلمین قرائتی، در پایان، تصریح کرد: با امام زمان(عج) باشید، زیرا در لحظات حساس به یاری شما میآیند و تنهایتان نمیگذارند؛ ممکن است امام زمان(عج) از دست ما ناراضی باشند، ولی ما را دوست دارند./997/د101/ن