۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۱۹۸۱۳۵
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

خارج شدن از چارچوب شریعت مهم‌ترین نشانه عرفان‌های کاذب

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام فیاض با تأکید بر لزوم بصیرت افزایی و بالا بردن سطح معرفتی مردم برای مبارزه با عرفان های کاذب گفت: عرفان های شیطانی و باطل خارج از قوانین دین و شریعت گام برمی دارند و این مسأله یکی از مهمترین راه های شناخت عرفان های کاذب است که اگر در آن دقت شود به سادگی انحراف آنها مشهود می گردد.
حجت الاسلام سيد روح الله فياض،استاد حوزه و دانشگاه، مسؤول مجموعه فرهنگي امام علي
حجت الاسلام سید روح الله فیاض، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، بررسی جریان ها را به صورت ریشه ای لازم دانست و تصریح کرد: برای داشتن یک تحلیل صحیح از خاستگاه یک جریان باید ریشه و بنیان و مبنای آن را شناخت و فارغ از جنجال های رسانه ای و تبلیغی و سیاسی به آن پرداخت تا بتوان به خوبی به حقایق شکل گیری آن پی برد.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: در کنار آسیب شناسی ریشه ای و بنیانی باید از دیدگاه عمومی و بازخوردهای اجتماعی و عمومی نیز به بررسی یک جریان پرداخت تا تحلیل به عمل آمده جامع و کامل باشد و بتوان بازخوردهای جامعه شناختی و عمومی آن را شناخت و باتوجه به این شناخت حاصل شده برای آن راهکار ارائه داد.
 مسؤول مجموعه فرهنگی امام علی(ع) خاطر نشان کرد: عرفان یعنی راه و سلوک ارتباط با حقیقت، اساسا تحت هر مذهب و مسلک و در هر دینی، چه عرفان کاذب و شیطانی و یا عرفان حق و دینی دارای یک فصل مشترک هستند و آن واسطه گری برای ارتباط با یک حقیقت است، حتی در عرفان های کاذب شاهد این هستیم که مدعی کشف حقیقت باطنی و غیر ظاهر هستند.
وی علت اصلی زیاد بودن آسیب عرفان های کاذب را ادعای کشف و ارتباط با حقیقت و خبر از رازهای نادیدنی و غیر ظاهر و غیر مادی ذکر کرد و گفت: اشخاصی که دچار عرفان های کاذب می شوند بخاطر نامشهود بودن مسائلی که در آن مطرح می شود دارای تعدا زیادی هستند زیرا قرار است از مقوله ای ورای فهم و درک خود خبردار شوند و توانایی تحلیل صحیح و درک کامل را ندارند و هرگونه حقه و شیادی در این حیطه از سهم بیشتری برخوردار می شود.
حجت الاسلام فیاض ابراز داشت: غالبا اشخاصی که ابداء کننده یک عرفان کاذب هستند از مشهود نبودن و تکیه بر توانایی کشف باطن و پرده برداری از حقیقت در فرقه خود حداکثر استفاده را می برند و با ارائه شواهدی و البته استفاده از توانایی های خاص که برخی ذاتی و بعضی اکتسابی است به جذب افراد و توسعه شبکه عرفانی خود می نمایند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ظرافت انحراف و انحطاط در عرفان های کاذب تصریح کرد: این ظرافت موجود در انحراف عرفان های کاذب موجب شده تا ضربات بسیاری از سوی آنها بر جامعه وارد شود و هر چند وقت یکبار شاهد ظهور یک عرفان جدید در کشور باشیم و تا زمانی که معرفت مردم به سطحی نرسد که توانایی درک حقایق را پیدا کنند امکان ریشه کنی عرفان های کاذب و نوظهور وجود ندارد.
مسؤول مجموعه فرهنگی امام علی(ع) با اشاره به رشد روز افزون عرفان های کاذب در کشور گفت: نیروهای انتظامی زمانی که عرفان نو ظهور یک مقوله فرا اپیدمی و فراگیر شد اقدام به مبارزه و دستگیری سران آن می کنند که این آخرین حربه مقابله با یک عرفان نو ظهور است، بهترین راه مبارزه با این مشکل بصیرت افزایی و بالا بردن سطح معرفتی مردم است.
وی پیرامون عرفان حلقه یا عرفان کیهانی که چند سالی است در کشور ما ظهور کرده خاطر نشان کرد: این عرفان با ادعای معرفی دستگاهی سلوکی که توانایی شفا بخشی بیماری های مردم را دارند آغاز به کار کرد و عمدتا علت استقبال مردم از آن به خاطر بحث فرا درمانی و انرژی درمانی که در این عرفان مطرح شد بود و این عرفان با وعده شفا و بهبود امراض از طریق انرژی های کیهانی اقدام به جذب افراد و گسترش خود نمود.
حجت الاسلام فیاض مبارزه با شیاطین و اجنه از طریق دستگاه سلوکی و عرفان کیهانی را از دیگر ادعاهای این عرفان ذکر کرد و اظهار داشت: این ابزارهای جذب کمک بسیاری به گسترش عرفان حلقه در کشور ما کرد و به همین خاطر استقبال زیادی از این عرفان شد زیرا افراد زیادی به این مشکلات دچار بودند، اگر شاخصه های حقیقی عرفان اسلامی به همگان معرفی شود امکان شناخت عرفان های کاذب برای عموم مردم ساده تر و راحت تر می شود.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: عرفانی که در مراحل سیر و سلوک آن تقید به شریعت وجود نداشته باشد بنابر هر دلیلی هم که باشد به یقین یک عرفان باطل است و این مسأله یک کد و شاخصه ای است که مردم اگر قدری به آن توجه کنند به علت وضوح آن و اهمیت خاص رعایت اصول شریعت و دین برای رسیدن به حقیقت اشخاص به راحتی توانایی شناخت عرفان های کاذب را پیدا خواهند کرد.
وی با اشاره به فعالیت‌های جریان های شیطانی و ضد دینی تصریح کرد: جریان های دینی و الهی نیز بیکار نیستند و برنامه های بسیاری برای ابطال برنامه های جریان ضد دینی و ابطال برنامه های آنها دارد، در انسان هم میل به حق و هم باطل وجود دارد و این خیلی مهم است که انسان ملاک ها و راهکارهای شناخت حق و باطل را بشناسد و بتواند آنها را از یکدیگر تمییز دهد.
حجت الاسلام با اشاره به فطرت حق طلب و خداشناس انسان گفت: راه رسیدن به حق و حقیقت و نقشه راه رسیدن به خداوند توسط خداوندی که حق و حقیقت را در فطرت انسان قرار داده طراحی شده و در اختیار انسان قرار داده شده است و امکان ندارد که انسان بدون پیمودن راهی که خداوند متعال برای رسیدن به خودش طراحی کرده کسی بتواند به خدا برسد.
مسؤول مجموعه فرهنگی امام علی خاطر نشان کرد: در عرفان شیعی راه و صراط تنها یکی است و تنها یک صراط مستقیم وجود دارد اما در سیر سالک در این صراط روش ها و الگوهای مختلف وجود دارد و هر کسی با توجه به روحیات و توانایی های خود زیر نظر اساتید عرفان و عرفا طریقی را برای طی مسیر حق بر می گزیند.
استاد حوزه و دانشگاه سیر و سلوک مختلف در صراط واحد و در چارچوب واحد را از ویژگی های عرفان شیعی برشمرد و ابراز داشت: این عرفان کاملا در چارچوب حقیقت قرار داد زیرا بهترین راه برای شناخت حق و حقیقت و تشخیص عرفان حقیقی از عرفان کاذب و باطل قرار داشتن در چارچوب دین و شریعت است و عرفانی که خارج از شریعت قدم بردارد انسان را به حقیقت نمی رساند.
وی تصریح کرد: اگر عرفانی مدعی شود که اهل بیت(ع) که بنابر دین و شریعت دارای مقام هدایت به امر هستند و قرآن و قوانین دینی که توسط خداوندی که مقصد عرفان است برای هدایت انسان قرار گرفته اند نیازی نیست سرچشمه الگو و عمل قرار گیرد و مدعی شود راه رسیدن به خدا غیر از این چارچوب و صراط است، هر قدر هم که مدعیان و بنیان گذاران آن عرفان توانایی های خراق العاده داشته باشند بازهم آن عرفان برمبنای کذب و باطل است زیرا از راه حق و رسیدن به خدا منحرف شده است.
حجت الاسلام فیاض با اشاره به نادیده گرفته شدن قرآن، توسل به اهل بیت و وظایف شرعی و دینی توسط عرفان های کاذب مخصوصا عرفان حلقه ابراز داشت: وقتی سردمداران و مدعیان یک جریان عرفانی به گناهانی مانند کشف حجاب و تماس با نامحرم دامن می زنند و مرتکب این گناهان می شوند یعنی این عرفان مخالف شریعت و شیطانی است و بنیان و اساس آن کذب است.
مسؤول مجموعه فرهنگی امام علی خاطرنشان کرد: شیطان هم دارای توانایی های خارق العاده ایست و حتی شاهد هستیم مرتاضان بودایی به هیچ وجه مدعی ارتباط با خدای یکتا نیستند نیز دارای توانایی هایی خرج از توانایی بشر هستند و این اعمال دلیل بر حق بودن و الهی بودن آنها نیست بلکه بسیاری از آنها از طریق اعمال شیطانی، توهین به مقدسات، دشمنی با خداوند متعال و یاری گرفتن از شیاطین به این قدرت های ماورایی دست پیدا می کنند.
وی با اشاره به برخی اثرات عرفان کیهانی مانند درمان امراض و بیماری ها تصریح کرد: بعضی افراد به کل منکر اثرات و توانایی های اساتید این عرفان می شوند در صورتی که این چنین نیست و مواردی بوده که افراد در حلقه های این عرفان به مقاصدی دست پیدا کرده اند اما باید علت این توانایی ها و منشأ آن برای همگان مشخص شود و معلوم شود که این توانایی ها منبعی شیطانی و غیر الهی دارد.
استاد حوزه و دانشگاه ضمن تصریح بر توانایی های روح انسان بر انجام دادن برخی اعمال ماورای طبیعت افزود: بیشتر از این که اثر بخشی امری مهم باشد باید به منبع آن و وسیله آن توجه کرد زیرا هدف توجیه کننده وسیله نیست و برای ارزیابی یک مکتب باید بیشتر از آثار ماورای طبیعت و خارق العاده آن منبع این آثار را بررسی کرد و بر این که آیا این توانایی ها در چارچوب شریعت کسب شده دقت نظر داشت.
حجت الاسلام فیاض با اشاره به کسب درآمد توسط اساتید در عرفان حلقه ابراز داشت: کسی که دغدغه تکامل بشر و رساندن انسان به حقیقت و خداوند را داشته باشد به دنبال کسب درآمد از طریق آن نیست و از طریق عرفان و روش های سیر و سلوک آن دکان باز نمی کند، در طول تاریخ شیعه و عرفان شیعه دیده نشده یکی از عرفا و اهل حق از شاگردان و مریدان خود طلب پول و مال کرده باشد تا طریق حق را به آنها نشان دهد.
وی در ادامه افزود: هرجا تحت عناوین مختلف در طریقی و سیر و سلوک و عرفانی از علاقمندان و اشخاصی که جذب آن شده اند پولی دریافت شد و پایه گذاران و اساتید آن جریان و یا عرفان اقدام به دریافت پول و مبالغ مختلف جهت وارد کردن اشخاص به آن جریان یا عرفان کردند قطعا پای یک جریان کاذب و شیطانی در میان است و در واقع یکی از ملاک های عرفان های کاذب همین مسأله می باشد.
استاد حوزه و دانشگاه عدم اتصال به منابع وحیانی را یکی دیگر از عوامل بطلان عرفان های نو ظهور ذکر کرد و گفت: این که شخصی ادعا کند طی مکاشفه ای که داشته مطلبی به ذهنش خطور کرده و بنابر حدسیات و بدون مشخص کردن نسبت مدعای خویش با روایات و قرآن به اظهار نظر پیرامون مسائل مختلف بپردازد نشان از بی پایه و اساس بودن ادعای وی دارد.
مسؤول مجموعه فرهنگی امام علی خاطر نشان کرد: ما در این دنیا به حال خود رها نشده ایم و این که منکر وجود راه رسیدن به خدا از سوی خداوند شویم ادعای قوم یهود است همانطور که در عرفان کیهانی مشاهده می شود دعا، نذر و توسل فاقد اثر و جایگاه تبیین شده و این در واقع به معنای نفی ربوبیت خداوند است در صورتی که عالم محضر خداست و خداوند لحظه ای فیض خود را از عالم بردارد و این رابطه علت حقیقی با معلول منقطع شد عالم نیست و نابود می شود.
وی ضمن تأکید بر لزوم تطبیق و نداشتن عدم مغایرت یک عرفان با مبانی دینی و شریعت الهی تصریح کرد: باید کسی که مدعی یک عرفان و طریقه سیر و سلوک می شود نسبت خود با قرآن روایات و مبانی دینی و الهی را مشخص کند و تبیین کند که آن چه در این عرفان ارائه می شود چه همخوانی و مطابقتی با معارف دینی و الهی دارد.
حجت الاسلام فیاض اظهار داشت: مرز حق و باطل به بهانه پاک بودن سیرت و دل در عرفان های کاذب برداشته می شود و عملا نمی توان جریانی و یا شخصی را به عنوان باطل معرفی کرد و دیگر جایگاهی برای ظلم ستیزی و دفاع از حق وجود ندارد و این در حالی است که دین حق و باطل را مشخص کرده است و حق یک موضوع واحد است نباید حق و باطل را درهم آمیخت و این مسأله آسیب بسیار ظریفی است.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آسیب های بسیاری که نادیده گرفتن باطل و درهم آمیختن حق و باطل به جامعه وارد می کند گفت: در عرفان های کاذب مهم نیست که افراد مرتکب چه اعمالی می شوند و چگونه رفتار می نند بلکه این عرفان ها با تأکید بر پاک بودن دل سعی می کنند بر گناهان و آسیب هایی که افراد به بدنه جامعه می زنند سرپوش گذاشته و این اعمال را عادی و معمولی جلوه دهند./939/ت301/س 
ارسال نظرات