۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۱۹۷۰۲۸
آیت الله مصباح یزدی:

جشن های دهه فجر نوعی شکرگزاری نعمت انقلاب است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح یزدی ارزش و برکات انقلاب اسلامی را بسیار بیش از مائده آسمانی خداوند برای حواریون دانست و گفت: جا دارد این روز را عید بدانیم و برای شکرگزاری از این نعمت بزرگ جشن هایی را برگزار کنیم.
درس اخلاق آيت الله مصباح يزدي در حسينيه امام خميني(ره) قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در دفتر مقام معظم رهبری در قم به مناسبت فرا رسیدن ایام دهه فجر، با بیان آیه«قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَیْنَا مَائِدَةً مِنَ السَّمَاءِ تَکُونُ لَنَا عِیداً لِأَوَّلِنَا وَ آخِرِنَا» اظهار داشت: وقتی سفره غذایی از آسمان نازل شود جا دارد که از اولین و آخرین آن روز را عید بگیرند آیا جا ندارد روز پیروزی این انقلاب که برکاتش هزاران برابر سفره آسمانی است را عید بگیریم؟

وی با توجه به عظمت نعمت انقلاب گفت: کمترین وظیفه ما در مقابل انقلاب این است که به شکرانه این نعمت بزرگی که خداوند به ما داده، جشن هایی را برگزار کنیم؛ امیدواریم خدا معرفت شناخت نعمت هایش و توفیق شکرگزاری آن ها را به ما عطا فرماید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه سلسله مباحث درس اخلاق، بیان داشت: برای کسب محبت الهی باید مقدماتی را فراهم کرد و با کسب معرفت نسبت به خدا دریابیم که دوست داشتنی است و کم کم این محبت در ما دوام پیدا کند و در زمره محبین قرار بگیریم؛ به این سادگی نیست که بگوییم از امروز من نسبت به خدا محبت پیدا کردم.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری افزود: اگر محب احساس کند محبوبش نیز وی را دوست دارد تحمل سختی ها و گرفتاری ها برایش آسان می شود؛ یکی از شیوه های تربیتی قرآن کریم این است که هنگامی که می خواهد افراد را به انجام کاری تشویق کند می گوید این چیزی است که خدا دوست دارد مانند«وَ اللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ»«وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ‌«.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: در مقابل برای این که انسان ها را از انجام کاری پرهیز دهد می فرماید خدا این کار را دوست ندارد مانند«وَ اللَّهُ لاَ یُحِبُّ الْفَسَاد» و«إِنَّ اللَّهَ لاَ یُحِبُّ الْخَائِنِینَ» یعنی فطرت شما این چنین است که باید کاری کنید که خدا دوست بدارد، این مطلوب فطری شما است و خودتان می دانید.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به آیات«رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْه»« یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ» ابراز داشت: این یک شیوه کم نظیری است که در ادبیات قرآن به کار گرفته شده است و در خیلی جاها رابطه متقابل بین خدا و بندگان را نشان می دهد و می فرماید کسانی هستند که خدا را دوست می دارد و خدا نیز آنها را دوست دارد.

چه کنیم که خدا ما را دوست بدارد؟

وی در پاسخ به این پرسش که چه کنیم هم ما خدا را دوست بداریم و هم خدا ما را دوست بدارد؟ گفت: می توان از این تعابیر قرآنی استفاده کرد و سعی کنیم که این صفات را در خودمان تقویت کنیم؛ غیر این صفات برخی افعال نیز آمده است که به آنان باید توجه ویژه داشت.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که معمولا این صفات به صورت مشتق آمده است، خاطرنشان کرد: صابر یا  محسن یعنی کسی که این صفات ملکه اش شده است اما برخی افعال را خدا رویشان دست می گذارد که نشان می دهد بسیار دوست دارد، عمل به آنها آسان تر است.

محبین خدا در برابر دشمن مقاوت می کنند

عضو جامعه مدرسین در توضیح بحث به مصداقی قرآنی اشاره کرد و گفت:«إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفّاً کَأَنَّهُمْ بُنْیَانٌ مَرْصُوصٌ‌« خدا دوست دارد کسانی را که در راهش جهاد می کنند و برای این کار صف می کشند، صف هایی فولادین؛ خداوند نمی فرماید بجنگید مانند بنیان مرصوص بلکه می فرماید افرادی هستند که آنچنان در برابر دشمن مقاوت می کنند که صف آنها هیچ ترکی برنمی دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: کسانی که یک سو نگر هستند و اسلام را از یک دریچه می بینند خیال می کنند انسان ایده آل خدا کسی است که شب تا سحر بی خوابی بکشد و روز را روزه گرفته و تسبیح دست بگیرد؛ منشاء این فکر سفارش های زیادی است که در این زمینه شده است اما این افراد غفلت می کنند که همین اسلام این همه به جهاد تأکید دارد و می گوید«فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ».

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: وقتی سخن از جهاد به میان می آید فورا یک الگوی کاملی به نام سیدالشهدا(ع) به ذهن می رسد که در همه زمینه ها کامل است؛ وقتی بچه ها و برادرانش کشته می شوند چهره اش سرخ تر و عزمش جدی تر می شود.

آیت الله مصباح یزدی با توجه به این که انسان ها به لحاظ ایمان، تقوا و همت بسیار متفاوتند، گفت: برخی به یک بعد می چسبند و از بقیه ابعاد غفلت کرده و یا چون با مزاجشان نمی سازد تغافل می کنند؛ وقتی قرآن سوره ای را به نام صف اختصاص داده نشان می دهد که این موضوع چقدر اهمیت دارد.

روحیه آمادگی برای جهاد در جامعه اسلامی امری ضروری است

وی با اشاره به آیات دیگری که در مدح جهاد آمده است، بیان داشت: این چیزی نیست که دست ما باشد و آن را راه بیندازیم بلکه هر زمان اتفاق افتاد باید پای کار باشیم؛ مهم این است که روحیه آمادگی در افراد ایجاد شود یعنی خود را به گونه ای آماده کنیم که اگر از طرف امام زمان(عج) یا نائبش دستور جهاد آمد همه با افتخار به میدان بیاییم و تردید نکنیم.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: در زمان جنگ وقتی امام(ره) اشاره ای می کرد جبهه ها چنان پر می شد که سازماندهی افراد مشکل بود؛ مردم زندگی، زن و بچه خود را رها می کردند و به جبهه می رفتند، کوچکتر ها به زور از پدر و مادر خود اجازه می گرفتند و برای این که مشکل اعزام پیدا نکنند شناسنامه خود را دست کاری می کردند و سن خود را بزرگ تر می نوشتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در احوال علما بزرگ ما آمده است روزهای جمعه که می شد با اسب و شمشیر به بیابان می رفتند و تمرین می کردند تا در زمانی که امام عصر(عج) ظهور کرد اینها آماده جهاد باشند.

دلبستگی به زندگی بزرگترین دشمن جهاد و شهادت است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در تشریح شرایط حفظ و ایجاد روحیه جهادی، ابراز داشت: یکی از موانع در کسب این روحیه دلبستگی به زندگی است؛ محبت به پدر، مادر، همسر و فرزند در اسلام مطلوب است اما اگر به گونه ای باشد که مانع جهاد در راه خدا شود مطلوب نیست، وقتی دستور می آید به پیش اینها می گویند زن و بچه را چه کنیم؟

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به آیه«قُلْ إِنْ کَانَ آبَاؤُکُمْ وَ أَبْنَاؤُکُمْ وَ إِخْوَانُکُمْ وَ أَزْوَاجُکُمْ وَ عَشِیرَتُکُمْ وَ أَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَ تِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسَادَهَا وَ مَسَاکِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَیْکُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهَادٍ فِی سَبِیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ» گفت: اگر پدران، مادران، همسران، فرزندان و مال التجاره شما مانع می شود به جهاد بروید منتظر امر خدا باشید.

وی افزود: خدا از این کارها خوشش نمی آید؛ این نشان می دهد که شما اینها را از خدا بیشتر دوست دارید؛ این روحیه بدی است و با ایمان نمی سازد؛ کف ایمان این است که خدا را بیش از همه چیز دوست بداریم و دلبستگی های دنیا مانع از انجام وظیفه نشود.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) علاقه به دنیا را بزرگترین دشمن حب جهاد و شهادت فی سبیل الله دانست و گفت: در روایت آمده همان گونه که انسان نمی تواند دو خدا را بپرستد، محبوبیت دو خدا نیز امکان ندارد یعنی نمی شود هم خدا را دوست داشت و هم چیزی که خدا آن را دوست ندارد؛ کسی که خدا را دوست دارد نمی تواند دنیا را دوست داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین ادعای داشتن روحیه جهادی و محبت الهی را بسیار آسان خواند و اظهار کرد: وقتی امتحان کوچکی بین دستور خدا و هوای نفس پیش می آید، معلوم می شود چه کاره ایم و گرنه خیلی ها ادعای محبت الهی دارند؛ البته ممکن است جهاد واجب کفایی باشد و کار مهم تر دیگری در تزاحم با آن باشد مانند خود امام(ره) که کار رهبری جامعه برای ایشان مهم تر از شرکت در جنگ بود به همین دلیل هیچ گاه در جبهه حضور پیدا نکرد.

جهاد در راه خدا همیشه وجود دارد و تنها شکل آن تغییر می کند

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این که در زمان جهاد نظامی، فضای جنگ روحیه جهادی را تقویت می کند، گفت: در جنگ تحمیلی هنگامی که شهدا را به شهرها می آوردند مردم خون شان به جوش می آمد و تصمیم شان برای جهاد بیشتر می شد؛ فرمایش امام(ره) و بزرگان دیگری که تابع ایشان بودند آنچنان فضا را معنوی کرده بود که بسیاری از آفت ها در آن ذوب شد.

آیت الله مصباح یزدی افزود: برخی جوان هایی که هنوز تحت تأثیر دوران طاغوت بودند و کارهای ناشایستی انجام می دادند با وقوع جنگ تحمیلی تغییر کردند و به جبهه رفتند.

وی با تأکید بر این که جهاد در هر زمانی وجود دارد، گفت: تنها شکل جهاد است که تغییر می کند و جنگ نظامی، فکری، فرهنگی و سیاسی را بوجود می آورد؛ حتی جنگ اقتصادی هم داریم خداوند می فرماید«إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ».

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) فرار از جهاد را یکی از گناهان کبیره برشمرد و ابراز داشت: کسی که در جهاد حاضر شد و با این که به وی احتیاج هست، نیمه راه برگشت یکی از بزرگترین کبائر را مرتکب شده است./928/پ202/ج

 

ارسال نظرات