۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۱۹۵۱۸۳
وحدت شیعه و سنی در کلام رهبر معظم انقلاب؛

پول‌های پلید و خبیث و قلم‌های مزدور برخی کشورها برای ایجاد اختلاف در امت اسلام

خبرگزاری رسا ـ مقام معظم رهبری درباره نقش برخی از کشور‌ها در ایجاد تفرقه میان مسلمانان می‌فرماید: این فریادها و این قلم‌های مزدور و این پول‌های پلید و خبیث که در بعضى از کشورها براى ایجاد اختلاف خرج مى‌شود، مانع از سربلندى اسلام است و این، کار دشمن است
حضرت آيت الله خامنه اي

به گزارش خبرگزاری رسا، هفته وحدت فرصت مناسبی برای تقویت وحدت و هم‌دلی میان مسلمان است؛ دشمنان خارجی و عوامل آگاه یا ناآگاه آنان هیچ گاه این وحدت را بر‌نتافته و همواره درصدد بوده‌اند با دامن زدن به اختلافات و تفرقه‌افکنی‌ها وحدت میان مسلمانان را خدشه‌دار کنند.

نقش علمای آگاه و بصیر در هدایت افرادی که خدا، پیامبر، قرآن و قبله واحدی دارند به وحدت و همدلی بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

از این‌رو به بازخوانی نظرات رهبر معظم انقلاب به عنوان«ولی فقیه»، «مجتهدی بصیر» و«مرجعی آگاه» به مسائل زمان درباره مسأله وحدت میان شیعه و سنی پرداخته‌ایم.

متن زیر بخشی از بیانات ایشان در دیدار اقشار مختلف مردم در سال 1368 است:« امروز، بیشتر از همیشه باید به وحدت کلمه‌ى مسلمین اهمیت داد؛ چون اختلاف، راه همیشگى نفوذ دشمنان در جوامع اسلامى است. راه‌های بلند مدت اختلاف و شکاف که صد یا دویست و یا پانصد سال به طول مى‌انجامیده، آیینى استعمارى به وجود مى‌آورده تا زخمى در پیکر و مجموعه‌ى عالم اسلامى ایجاد کند که درمانش به سادگى میسر نباشد؛ مثل وهابیت و برخى مذاهب و ادیان ساختگى که با هدف ایجاد شکاف در دنیاى اسلام پدید آمده است.

اگر بنا باشد که تاریخچه‌ى استفاده‌هایى که استعمار از این شکاف و زخم کرده است، بیان شود، یک کتاب خواهد شد. من، نمونه‌هاى مفصلى را از این سوء استفاده‌هاى گوناگون در همه جاى دنیاى اسلام - از صد سال قبل به این طرف - سراغ دارم که با حربه و یا تهمت وهابیت، ایجاد اختلاف و شکاف کرده‌اند.

دشمن، با همه‌ى راه‌های مختلفى که براى ایجاد شکاف در جامعه‌ى اسلامى آزموده است، امروز با بدیده‌ای بدون سابقه که مرکز وحدت همه‌ى مسلمین شده است، روبه‌روست و آن «جمهورى اسلامى» است. این پرچم بلند و صداى رسا، بدیده‌ای نوظهور است که قانون اساسى و شعار و عمل آن، مطابق اسلام است و به طور طبیعى دل‌های مسلمانان در اقطار عالم، براى آن مى‌تپد. امروز، جاى دیگرى با این قاطعیت و جدیّت، دنبال احکام اسلامى نیست. منظور، ملت‌ها نیستند؛ چرا که ملت‌های مسلمان، همه جا عاشق اسلام و آماده براى عمل به اسلامند. منظور، سیاست‌ها و نظام‌ها و دولت‌هاست که اگر به نام اسلام هم شروع کردند، وقتى با امواج شدید تهاجم‌های جهانى مواجه شدند، عقب نشستند.

براى ما محسوس و ملموس است که علت فشار، اسلام است. مسلمان‌های عالم این نکته را مى‌فهمند و احساس مى‌کنند که این‌جا امّ‌القراى اسلام و وطن اصلى و مرکز حقیقى اسلام است. لذاست که دلهاشان براى ایران و نظام جمهورى اسلامى مى‌تپد و به این عاملِ وحدت شوق پیدا مى‌کنند. امروز، استعمار با توجه به وجود عامل وحدت، سعى مى‌کند شکاف‌ها و اختلاف‌ها را از طرق مختلفِ قومى و مذهبى، میان شیعه و سنّى به وجود آورد. در بین اهل تسنن، به نام مکتب فلان مدرسه، اهل حدیث و...؛ و در بین شیعه، بی‌نام‌های دیگر.

ما که مسلمان هستیم، باید حواسمان جمع باشد. ما باید بفهمیم که پول نفت فلان کشورى که به نوکرى امریکا و غرب، در میان ملت‌های مسلمان شناخته شده و روسیاه است و به استکبار وابستگى دارد، اگر صرف انتشار کتابى در رد تشیع شد، محض رضاى خدا و علاقه‌ى به تسنّن نیست و غرض خبیثى را دنبال مى‌کند. عکس قضیه هم صادق است. اگر دیدیم عواملى در جامعه‌ى شیعى، مشغول تحریک و برانگیختن حساسیت نسبت به برادران اهل سنّت یا مقدّسات آن‌ها هستند، اگر حمل بر کج‌سلیقگى و بد فهمى نکنیم، باید بدانیم که قطعاً دست دشمن است. دشمن، از کجى سلیقه نیز بیشترین استفاده را مى‌کند. لذا امروز، اتحاد مسلمین و صفاى دل برادران مسلمان با یکدیگر، شرط اصلى اعلاى کلمه‌ى اسلام است.

اگر کسى اعلاى کلمه‌ى اسلام را نمى‌خواهد، شما در برابر او تعهدى نداشته باشید؛ اما اگر طرفداران قرآن و اسلام - از هر فرقه و مذهبى - راست مى‌گویند و واقعاً دل مى‌سوزانند و مى‌خواهند که قرآن عزیز و عظیم بماند، باید بدانند که این فریادها و این قلم‌های مزدور و این پول‌های پلید و خبیث که در بعضى از کشورها براى ایجاد اختلاف خرج مى‌شود، مانع از سربلندى اسلام است و این، کار دشمن است. لذا توصیه مى‌کنم هفته‌ى وحدت را - که نزدیک هم است - هم دستگاه‌ها و هم مردم و به‌ خصوص علماى شیعه و سنى در داخل و خارج از کشور، با جدّیت برگزار کنند و نشانه‌ى وحدت و برادرى قرار دهند. اگر ما متحد و برادر باشیم و بر اختلافات خویش فایق بیاییم، حربه‌ى دشمن کُند و از ضربه‌پذیرى دنیاى اسلام کاسته خواهد شد./919/د102/ج

ارسال نظرات