در نرمش قهرمانانه برد تنها برای جبهه حق معنا دارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد حسین رجبی دوانی، کارشناس تاریخ اسلام، شب گذشته هفتم دی در همایش نرمش قهرمانانه، در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان این که فتح مکه از برکات صلح حدیبیه است، گفت: آیه «اِنَّا فَتحنَا لَکَ فَتحاً مُبینَا»برای فتح مکه نازل نشد، بلکه شان نزول آن صلح حدیبیه می باشد.
وی ادامه داد: بعد از صلح حدیبیه پیروزی و دستاوردهای بسیاری برای اسلام نایل شد و قبل از صلح حدیبیه، قریش، نظام اسلامی را به رسمیت نمی شناخت و جز به نابودی اسلام رضایت نمی داد، اما بعد از آن قریش در صلح حدیبیه تعهد داد که مسلمانان هر سال می توانند به زیارت خانه خدا مشرف شوند.
صلح حدیبیه از مصادیق نرمش قهرمانانه است
رجبی دوانی صلح حدیبیه را یکی از مصادیق نرمش قهرمانانه عنوان کرد و گفت: پیامبر (ص) در هیچ کدام از تعهداتی که با قریش امضا کرد از ارزش ها و آرمان های اسلامی خود عدول نکرد.
وی افزود: برخی از مفاد عهدنامه این بود که تا ده سال بین اسلام و قریش آتش بسی اعلام شود و اگر شخصی از مردم مکه مسلمان شد و به مدینه آمد، پیامبر(ص) باید او را به قریش تحویل دهد، اما اگر فردی مرتد شد و از مدینه به مکه رفت مشرکان حق دارند او را نگه دارند.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: انسان های بی بصیرت و کوتاه بین به مفاد عهدنامه اعتراض کردند و مدعی شدند که این عهدنامه به ضرر اسلام است و باعث سرشکستی دین می شود و پیامبر در پاسخ این افراد گفت فردی که اسلام آورده باشد و ایمانش محکم و ثابت باشد خدا برای او فرجی خواهد کرد و شخصی که از اسلام برگشته و مرتد می شود از نعمت حاکمیت و ولایت می گریزد و به حاکمیت کفر و شرک پناه می برد بگذارید در بدبختی خود باقی بماند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع)به دیگر برکات صلح حدیبیه اشاره کرد و افزود: پیامبر بعد از تشکیل حکومت اسلامی با دشمنان زیادی مواجه بود، ایشان با قریش صلح کرد تا بتوانند با دشمنان دیگری از جمله یهودیان مقابله کنند و نبی اکرم(ص) یکسال بعد از صلح حدیبیه و دوسال بعد از آن به ترتیب خیبر و مکه را فتح کردند.
کارشناس تاریخ و تمدن ملل اسلامی گفت: پیامبر (ص) در بعضی مواقع با برخی قبائل هم پیمان شده و قرارداد عدم تعارض امضا کردند تا بتوانند در مقابل دشمن اصلی بایستند و در زمان انقلاب، وضعیتی چون اوضاع زمان پیامبر اکرم(ص) تکرار شد.
وی افزود: دشمن جمهوری اسلامی ایران قبل از انقلاب، رژیم پهلوی بود، اما بعد از پیروزی ما با دشمنان زیادی از جمله آمریکا، صهیونیست، جبهه غرب و آل سعود مواجه بودیم و امام خمینی(ره) با تأسی گرفتن از شیوه حکومت داری پیامبر اسلام(ص)، با وجود حکومت ملحد شوروی، آمریکا را شیطان بزرگ نامید تا تمام نیروها برای از بین رفتن قدرت بزرگتر جمع شود.
امام حسن(ع) با پذیرش صلح، توطئه معاویه را خنثی کرد
رجبی دوانی با اشاره به این که واگذاری حکومت به معاویه به معنای نرمش قهرمانانه بود، اظهار کرد: امام حسن (ع) برای حفظ اسلام با معاویه صلح کرد در حالی که در بدترین وسخت ترین شرایط بود.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: شیخ آل یاسین در مقدمه کتاب خود با عنوان صلح امام حسن(ع) بیان می کند «مظلومیت امام حسن(ع) در روز ساوات از روز عاشورای امام حسن(ع) کمتر نیست» چرا که دستاورد صلح امام حسن(ع) این بود که، معاویه در طول تاریخ به عنوان خائن رسوا شد.
رجبی دوانی با بیان این که امام رضا(ع) با پذیرش ولایتعهدی دریک موقعیت نرمش قهرمانانه قرار گرفت، افزود: ایشان با عدم پذیرش حکومت مأمون، جبری بودن این پیشنهاد را اعلام کرد و به نحوی بسیار هوشمندانه رفتار کرد که مأمون با وجود این که فکر می کرد پیروز شده است، فریب خورد.
رجبی دوانی با بیان این که بازی برد برد در نرمش قهرمانانه معنی ندارد، اظهار داشت: اگر بخواهیم به قصد فریب دشمن، برد او را اعلام کنیم مانعی ندارد، اما در غیر این صورت، برد تنها باید برای جبهه حق باشد.
وی ادامه داد: در این رقابت یک طرف برنده و طرف دیگر بازنده است و در نرمش قهرمانانه باید به گونه ای عمل کنیم که دشمن فریب بخورد ولی اصول و ارزشهای اسلامی حفظ شود و نرمش قهرمانانه باید براساس بیانات آیت الله خامنه ای باشد./934/پ202/ج