۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۱۹۲۱۴۶

روزهای سخت آقای کرزای در هند

خبرگزاری رسا ـ در آستانه سفر رئیس جمهوری افغانستان به هند، برخی از رسانه‎ها گزارش کرده‌اند که آمریکا توقع دارد که هند آقای کرزای را برای امضای موافقتنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن وادار کند.
نخست وزير هند و رئيس جمهور افغانستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده است حامد کرزای رئیس جمهور این کشور روز 20 آذر برای دیداری رسمی عازم هند شد.


به گفته بی بی سی؛ ریاست جمهوری افغانستان در این سفر در کنفرانس "روابط بین‌المللی هند و مشارکت توسعه ای در آسیا و آفریقا " شرکت می‌کند. سفر رئیس جمهور افغانستان چهار روز به طول خواهد انجامید و او با من‌موهان سینگ، نخست وزیر، سلمان خورشید، وزیر خارجه، و شماری دیگر از مقامات آن کشور دیدار خواهد کرد.


قابل ذکر است حامد کرزای در حدود 4 ماه قبل در جریان سفری دو روزه‌ به هند نیز مسایل حساسیت برانگیزی را با مقامات آن کشور در میان گذاشته‌ بود.


بی بی سی در ادامه افزود: افغانستان فهرستی از نیازهای نهادهای دفاعی خود را به دولت هند داده که قرار است در صورت توافق هند، آنها را خریداری کند.


گفتنی است در آستانه سفر رئیس جمهوری افغانستان به هند، برخی از رسانه‎ها گزارش کرده‌اند که آمریکا توقع دارد که هند آقای کرزای را برای امضای موافقتنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن وادار کند.


جیمز دابینز، فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان و پاکستان هم در تازه‌ترین اظهارات خود گفته بود که با توجه به روابط نزدیکی که آقای کرزای با دولت هند دارد، انتظار می‌رود سفر آقای کرزای به این کشور در خصوص مساله امضای موافقتنامه امنیتی تاثیر گذار باشد.


خبرگزاری ها گزارش کرده‌اند که امضای موافقتنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن به آمریکا فرصت می‌دهد که پس از سال 2014 میلادی چیزی حدود 12000 سرباز خود را در افغانستان نگه دارد.


آغاز عملی روند صلح و توقف عملیات های نظامی زمینی و هوایی ناتو در خاک افغانستان از اساسی‌ترین شرایط دولت افغانستان برای امضای موافقتنامه امنیتی با آمریکا اعلام شده است.


این سومین سفر خارجی آقای کرزای در جریان یک هفته گذشته است. رئیس جمهوری افغانستان روز یکشنبه (17قوس/آذر) سفری به جمهوری اسلامی ایران داشت و در این سفر با رئیس جمهوری ایران در مورد امضای توافقنامه دوستی میان دو کشور بحث کرد.

 

سفر دیگر آقای کرزای به آفریقای جنوبی برای شرکت در مراسم گرامیداشت از نلسن ماندلا انجام شد./1421/1409/ح

ارسال نظرات