استاد حوزه و دانشگاه:
حقیقت شکر قبول کردن بندگی خداوند است
خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام معمار منتظرین، استاد حوزه و دانشگاه ضمن بیان برخی از معانی مذکور برای کلمه شکر گفت: یکی از مهمترین ریشه های شکلات امروزه زندگی انسان ها شاکر نبودن است، اگر انسان قدر نعمت هایی را که دارد نداند و شکر آن را به جا نیاورد دچار عذاب خداوند می شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد معمار منتظرین، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در سخنرانی خود در مجموعه فرهنگی رضوان اصفهان گفت: شکر دارای معانی مختلفی است، در مجمع البحرین شکر را اعتراف به نعمات خدا ذکر کرده اند و برخی از بزرگان شکر را درک نعمات خدا دانسته اند، عده ای از علما شکر را نسبت دادن هر فضلی به خداوند ذکر کرده اند و عده ای نیز شکر را به معنای عجز از شکر دانسته اند.
وی در ادامه افزود: علت این که گفته می شود شر درک ناتوانی و عجز از شکر کردن نعمات خداست به سبب این است که ما برای شکر نعم الهی باید از طریق اعضا و جوارحی که خود از نعمات الهی هستند شکر دیگر نعمت ها را به جا بیاریم و این خود مستلزم شکری جدا گانه است و این سلسله شکر تا بی نهایت ادامه دارد و همین مسأله موجب عجز و ناتوانی از شکر کردن می شود.
حجت الاسلام معمار منتظرین خاطرنشان کرد: حقیقت شکر قبول کردن بندگی خداوند است، تسلیم خدا شدن و عبد خداوند شدن نتیجه شکر و درک حقیقی بندگی خداوند است و استفاده صحیح از نعمات الهی نیز یکی از بهترین راه های شاکر بودن است، شاکر بودن بزرگترین ضربه ها را بر پیکر شیطان وارد می کند؛ از این رو شیطان با وسوسه ها و دسیسه های خود قصد تلاش می کند انسان را از شاکر بودن باز دارد.
استاد حوزه و دانشگاه مهمترین علت مشکلات زندگی مردم را شاکر نبودن دانست و تصریح کرد: اگر انسان نسبت به نعمت هایی که خداوند در اختیار او قرار داده است شاکر نباشد و شکر نعمت هایی که دارد به جا نیاورد از زندگی خود مأیوس و دچار نا امیدی می شود، شاکر نبودن موجب نزول بلایایی بر انسان می شود و افسردگی و بی برکتی از مصایب ناشکری است.
وی با اشاره به این که شکر باید در قلب، لسان و کردار افراد نمود پیدا کند، اظهار داشت: علت نعماتی که به ما عطا می شود عبادات و اعمالی نیست که انجام می دهیم زیرا همین عبادت ها را از سوی اعضا و جوارحی که خداوند به ما عنایت فرموده است انجام می دهیم و حتی توفیق انجام این عبادات هم از نعمات خداوند است، استعدادهای مختلفی که خدا به انسان عطا کرده نیز از سر استحقاق نیست بلکه از فضل خداوند است.
حجت الاسلام معمار منتظرین در پایان استغنا از دنیا و آخرت و تنها توجه به خداوند را از نعمت های الهی برشمرد و گفت: شیخ صدوق حول را نیرویی که موجب ترک معاصی می شود ذکر کرده است و قوه را نیروی انجام عبادات دانسته است واین در حالی است که همین حول و قوه از فضل خداوند سرچشمه می گیرد و اسنان با درک این مطلب دیگر جایی برای عجب و غرور در خود نمی بیند./939/پ202/س
ارسال نظرات