۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۱۹۱۵۷۲
حجت‌الاسلام عالی تبیین کرد؛

اهمیت رعایت حقوق مؤمنان در اسلام

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه رسیدگی به دیگران را معیار مؤمن بودن کامل دانست و گفت: براساس روایات اگر حقوق یکدیگر را رعایت کنید، ولایت‌تان با اهل بیت(ع) محکم می‌شود.
حجت‌الاسلام مسعود عالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مسعود عالی شامگاه پنج‌شنبه چهاردهم آذرماه در مراسم عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در بیت الحسین(ع) واقع در خیابان ری تهران در ادامه مباحث شب‌های گذشته، مراعات کردن حقوق مؤمنان را از دیگر عوامل سعه وجودی و بالارفتن ظرفیت وجودی انسان دانست و گفت: خداوند بسیار دوست دارد که ببیند مؤمن حقوق دیگر مؤمنین را رعایت کند و فقط خودش را نبیند.

وی ابراز داشت: در روایتی داریم پیامبراکرم(ص) به کعبه رو کردند و فرمودند چقدر باعظمت هستی و احترام و حرمتت زیاد است، اما حرمت مؤمن از تو بیشتر است؛ زیرا تو یک حق و مؤمن سه حق دارد، مؤمن جان، مال و آبرویش محترم است.

حجت‌الاسلام عالی در تبیین اهمیت مراعات کردن حقوق مؤمنان، با اشاره به روایتی، اظهار داشت: امام صادق(ع) به یکی از اصحاب خوب‌شان فرمودند چرا ما را تحقیر کردی؟ عرض کرد ما با احترام اسم شما را می‌بریم، امام(ع) فرمودند تو نبودی که در جحفه سوار بر مرکب بودی و در هوای گرم یکی از دوستان ما که کنار محل عبور تو ایستاده بود و درخواست کرد که تا جایی او را ببری، بی اعتنای به او رفتی؟ مگر نمی‌دانی اگر کسی یکی از دوستان ما را کوچک شمارد، ما را کوچک شمرده؟

این واعظ برجسته در ادامه تبیین این مطلب، با اشاره به روایت دیگری از پیامبراکرم(ص) مبنی بر این‌که کسی که حقوق مؤمنان را رعایت نکند، خداوند برکت را از زندگی‌اش می‌برد، گفت: رزق در فرهنگ دینی فقط خوردنی‌ها نیست بلکه چیزهای دیگری مانندعلم هم رزق است.

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که بسیاری از گرفتاری‌های ما در زندگی به‌دلیل رعایت نکردن حقوق دیگران است، ابراز داشت: در بین مؤمنین حق همسر، فرزندان، پدر و مادر و فامیل بسیار بیشتر است، یکی از بالاترین و ارزشمندترین چیزها نزد خداوند و اهل‌بیت(ع)، صمیمیت و صفا بین مؤمنین است.

حجت‌الاسلام عالی اظهار داشت: امام صادق(ع) فرمودند به رکوع و سجده طولانی کسی نگاه نکنید بلکه راستگویی و امانت‌داری‌اش را ببینید.

وی ابراز داشت: در روایتی داریم چند روز نزول وحی بر پیامبر(ص) قطع شد، پیامبراکرم(ص) نگران بودند، مسلمانان هم از نگرانی ایشان نگران شده بودند، از پیامبراکرم(ص) علت این مسأله را پرسیدند، ایشان فرمودند می‌خواهید وحی قطع نشود و حال آن‌که شما نظافت نمی‌کنید و عطر نمی‌زنید؟.

این واعظ برجسته در بیان نکته‌ای از این روایت شریف، اظهار داشت: رعایت نکردن همین کارهای کوچک مانند نظافت نکردن و عطرنزدن که به قول روانشناسان کوچک‌های بزرگ است، سبب وقوع بسیاری از اختلافات خانوادگی شده، به‌طوری‌که وقتی زن و شوهر می‌خواهند به مجلسی بروند، کلی جلوی آیینه می‌ایستند اما در خانه حاضر نیستند برای همدیگر به خود برسند.

استاد حوزه علمیه در ادامه تبیین ضرورت رعایت کردن حقوق مؤمنان، گفت: در مشهد پس از بیرون آمدن از حرم امام رضا(ع)، سوار تاکسی شدم، سپس فرد دیگری سوار و پس از مسافت کوتاهی پیاده شد، راننده تاکسی وقتی متوجه شد وی مشهدی نیست، کرایه را دو سه برابر از او گرفت، آن مسافر هم به‌دلیل این‌که عجله داشت، اعتراضی نکرد و رفت، راننده شروع به درد دل کرد، گفت مدتی است زندگی‌ام برکت ندارد درحالی‌که دو سه شیفت کار می‌کنم، خدمت روحانی رفتم و او به من یک چله داده و مشغول گفتن اذکار آن هستم، اما پس از گذشت پانزده یا بیست روز از آن، زندگی‌ام فرقی نکرده، به او گفتم دلیل بی‌برکتی در زندگی شما ظلم به این بیچاره است.

حجت‌الاسلام عالی رسیدگی به دیگران را معیار مؤمن بودن کامل دانست و ابراز داشت: در روایات متعدد داریم که اگر حقوق یکدیگر را رعایت کنید، ولایت‌تان با اهل بیت(ع) محکم می‌شود.

وی اظهار داشت:امام صادق(ع) هفت حقوق مؤمنان بر یکدیگر را برای شخصی که از ایشان درخواست کرده بود، بیان فرمودند که نخستین آنها این است که هرچه برای خود می‌پسندی، برای دیگران هم بپسند وهرچه برای خود نمی‌پسندی، برای دیگران هم نپسند.

این واعظ برجسته با مدنظر قراردادن این روایت، دربیان نکته‌ای از آن، گفت: یکی از اهل معرفت می‌گفت چند سال است که برای گفتن یک "الحمدلله" استغفار می‌کنم؛ مغازه‌ام انتهای بازار بود، یک روز وقتی آمدم، دیدم دود آتش از بازار بلند است، یکی از همسایه‌ها گفت مغازه شما سالم است و من "الحمدلله" گفتم.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: اگر یک روز این فرموده امام صادق(ع) مبنی بر این‌که «هرچه برای خود می‌پسندی، برای دیگران هم بپسند و هرچه برای خود نمی‌پسندی، برای دیگران هم نپسند» را رعایت کنیم، صفا و صمیمیت بسیار بیشتر می‌شود.

حجت‌الاسلام عالی ابراز داشت: خدا کند این روایت را مسؤولان بشنوند، در اصول کافی روایت داریم که کشاورز اهوازی خدمت امام صادق(ع) رسید، عرض کرد درآمد من مختصر است، حاکم اهواز ده هزار درهم مالیات برای من تعیین کرده و من توان پرداخت آن را ندارم، به او بگویید به من رسیدگی کند، امام صادق(ع) در نامه‌ای دوجمله نوشتند مبنی بر این‌که برادر دینی‌ات را خوشحال کن، خدا خوشحالت می‌کند./956/پ202/ی

ارسال نظرات