۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۱۹۰۱۷۳
آیت الله جوادی آملی:

ابن شهرآشوب ساروی در تولی و تبری کامل بود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که ابن شهرآشوب ساروی در تولی و تبری جامع کامل بود، تصریح کرد: این عالم بزرگ همان طور که در عقل عمل و نظر جامع بین حکمت عمل و نظر بود در قسمت های عقل عملی نیز جامع بین تولی تام و تبری تام بود.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در پیام تصویری به کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب ساروی با بیان این که ابن شهر آشوب از مشایخ علمی و عملی فرقه ناجیه است، گفت: مرحوم ابن شهرآشوب به شیخ الطائفه معروف بود.

 

وی در ادامه سخنان با بیان این که سر تلقب ابن شهر آشوب این است که ایشان جامع علوم عقلی و نقلی خدمت قرآن و عترت بود، افزود: این شخصیت برجسته کتاب های فراوانی نوشت که بخشی از آنها مربوط به قرآن و بخشی نیز مربوط به اهل بیت(ع) است.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که ابن شهرآشوب ساروی در تولی و تبری جامع کامل بود، تصریح کرد: این عالم بزرگ همان طور که در عقل عمل و نظر جامع بین حکمت عمل و نظر بود در قسمت های عقل عملی نیز جامع بین تولی تام و تبری تام بود.

 

مفسر برجسته قرآن با بیان این که مناقب آل ابی طالب ابن شهر آشوب ساروی نموداری از تولی تام است، بیان داشت: مثالب النواصب این شخصیت بزرگ علمی نیز نمودار تبری تام ایشان است.

 

وی با اشاره به این که این شهرآشوب در علم، جامع معقول و منقول قرآن و عترت بود، خاطرنشان کرد: ایشان در عمل بین تولی و تبری جامع بین گرایش به حق و گریز از باطل بود.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که ابن شهرآشوب ساروی به درخواست برخی صاحب نظرات متشابهات القرآن را نوشت، ادامه داد: این شخصیت برجسته همچنین به خواست عده ای از فرهیختگان آن عصر در صدد تألیف اسباب النزول بود و در آن بخش فرمود من با نوشتن متشابهات القرآن و تتمیم اسباب النزول از سوی دیگر قسمت مهمی از علوم تفسیری را گرد آوردم.

 

وی با اشاره به این که ابن شهر آشوب ساروی در بخش هایی از متشبهات این علوم عقلی، بخش هایی از فلسفه، کلام و کلام خاص که مربوط نبوت و امامت خاص است از آبات قرآن کریم استفاده کرد، خاطرنشان کرد: جلد اول این متشابهات اوصاف الهی، افعال الهی و اقوال الهی است و جلد دوم نیز در خصوص امامت خاصه و مسائل اخلاقی و حقوقی و بخشی از آیات الااحکام و بخشی از اصول فقه و فقه را در آنجا بازگو می کند که این جامع حکمتین است.

 

این مرجع تقلید با بیان این که ابن شهرآشوب چون یک متفکر توانمندی بود از آیات قرآن کریم لطایف فراوانی را استفاده کرد، ادامه داد: یکی از سخنان نقض و شیوای ابن شهرآشوب این است که تقلید در اصول دین نیست ما اول باید معجزه را بشناسیم که مجعزه با علوم غریبه چه فرقی دارد که این کار آسانی نیست.

 

وی با اشاره به این که علم غریبه با قاف و غین همه این ها علم حصولی  و استدلالی و قابل درس و بحث هستند، خاطرنشان کرد: اما معجزه از سنخ علم حصولی و فکر نیست راه فکری ندارد و ممکن است سالیان متمادی درس بخواند ومعجزه بیاورد. معجزه به قداست روح ولی خدا وابسته است وآن قداست نیز با درس و بحث حاصل نمی شود.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که مسأله نبوت و ولایت دو مرحله از دسترس حوزه ها دور است، ادامه داد: یکی این که سنخ او سنخ درس و بحث نیست، سنخ علم حصولی نیست و راه فکری ندارد سنخ شهود است و قداست روح و مرحله دیگر این که مگر منزه ای و هر انسانی که قدوس بود هر انسانی که از قداست نفس برخوردار است خوب پیغمبر می شود و امام می شود چون امامت و نبوت یک سمت خاصی است که غیر از ذات اقدس الهی است و احدی نمی داند.

 

وی ادامه داد: پس منصب امامت و نبوت این دو مرحله از دسترس علما و حوزویان دور است که این که معجزه یک مرحله از دسترس علما و حوزویان دور است این راه فکری ندارد.

 

این مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: عصاره فرمایش ابن شهرآشوب این است که این آیه ما را به تدبر دعوت می کند، فهمیدن، استدلال، ارزیابی در قرآن متوفقه بر روایت نیست، از قرآن، بررسی در آن معجزه بودن آن را می فهمیم، قدرت آورنده آن را می فهمیم و این نظم ریاضی در فرمایشات ابن شهرآشوب نظمی حکیمانه است.

 

وی با اشاره به این که یک حکیم، فقیه، اصولی ماهر و شیخ الطائفه وقتی سخنی می گوید این متن است و این متن را باید شرح کرد، ادامه داد: اگر در عصر ما بود یقیناً بهتر، عمیق تر و دقیق تر سخن می گفت.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که ایشان شاگرد شخصیت های بزرگی و هم شفاها و هم کتباً از بزرگان اجازه داشت، تصریح کرد: حرف ها و کتاب های او معتبر است گرچه برخی از سخنان و مطالب او مرسل است اما این بزرگان به اعتبار او سخن گفتند.

 

وی با اشاره به این که این کار هنروری، هنرپروری، هنرمندی این جامع المعقول و المنقول در بحث های جامع تولی وتبری در بخش های عملی است، گفت: ابن شهرآشوب ساوری و استوانه علمی فخر همه ما است که باید حداکثر علمی و عملی را از این کنگره ببریم./950/پ202/ج

ارسال نظرات