۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۱۸۹۸۶۹
استاد حوزه علمیه قم:

بنای اصلاح هر جامعه‌ای پیروی از روش سیدالشهدا است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول هیأت پاسخگویی مرکز دارالعرفان الشیعی، اطاعت محض از پروردگار را یکی از درس های عاشورا عنوان کرد و گفت: بسیاری از مشکلات اجتماعی به سبب مغفول ماندن و کنار گذاشته شدن این درس ها است.
کربلا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حسین اصلانی، استاد حوزه علمیه قم و مسؤول هیأت پاسخگویی به سؤالات و شبهات دینی مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی، شامگاه شنبه، 25 آبان ماه، در جمع عزاداران حسینی مسجد جامع نجف آباد، محرم را رمضان دوم دانست و با اشاره به این که حادثه کربلا از غم انگیزترین و عبرت آموزترین حوادث سراسر عالم وجود است، بیان داشت: این حادثه آن قدر عظیم است که هیچ گاه در طول تاریخ نه قبل از آن بوده و نه بعد از آن تکرار خواهد شد و از نظر شکل و محتوا نیز بی نظیرترین حادثه عالم است.

 

وی در ادامه افزود: یکی از جنبه های بی مانندی این حادثه حضور، 72 نفر در برابر بنا به نقلی 3 هزار، 6هزار، 16 هزار و یا30 هزار نفر بوده است و این نفرات کم توانستند این حادثه سراسر عبرت را خلق کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم یکی از ویژگی های واقعه عاشورا را درس هایی دانست که می توان از این واقعه عظیم گرفت که تاکنون بحث‌ها و بررسی‌های گوناگونی در این زمینه شده است.

 

حجت الاسلام اصلانی افزود: جامعه امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند عبرت‌ها و درس های عاشورا است؛ چون بسیاری از مشکلات اجتماعی به سبب مغفول ماندن و کنار گذاشته شدن این درس ها است.

 

وی در ادامه افزود: حضرت علی(ع) که به گفته پیامبر(ص) 9 بخش از 10 بخش حکمت الهی را  در سینه داشت، بهترین و کارآمدترین استاد روانشناسی و جامعه شناسی برای جامعه امروز است و نیازی به روانشناسان غربی نیست، وقتی علی و اولادش روانشناسان عالم هستند.

 

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به خطبه امام علی(ع) درباره تربیت جوان گفت: مهم ترین راهکار در تربیت جوان آشنا کردن او با خدا و دستورات الهی و کسب روزی حلال است و زمینه تربیت صحیح در همین اطاعت و بندگی محض خداوند است.

 

وی در ادامه افزود: در سال 61 هجری امام حسین(ع) به تنهایی و با 72 نفر دست به اصلاح جامعه زد و نشان داد که  بنای اصلاح هر دانشگاه و جامعه ای در الگوگیری از راه و رسم حسین (ع) و اولادش می باشد.

 

حجت الاسلام اصلانی اطاعت محض از پروردگار را یکی از درس های عاشورا عنوان کرد و گفت: باتوجه به آیه «أَطِیعُواْ اللَّهَ وَ أَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلىِ الْأَمْرِ مِنکم»، آنچه سبب طلوع و ظهور و برکت خون آن 72نفر در میان آن خیل عظیم شده بود، تنها اطاعت محض از خدا و رسول و ولی امر زمان بوده است.

 

وی در ادامه افزود: اگر علما و مراجع تقلیدی چون شیخ انصاری ها به وجود آمده اند تنها در اثر پیروی از خداوند و جانشینان رسول(ص) بوده است و آنچه سبب طلوع این گونه افراد می شود چیزی جز طلوع کردنشان در آیینه این ائمه بزرگواران نیست.

 

مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به این روایت که هر کس که مورد رضایت خداوند قرار گیرد، عمرش دارای برکت خواهد شد، گفت: اشخاصی چون علامه مجلسی که با سنی حدود 57 سال تنها یکی از تألیفاتش 110 جلد بحارالانوار است و این برکت در قلم این بزرگوار تنها از اطاعت و بندگی خدا سرچشمه می گیرد.

 

حجت الاسلام اصلانی در پایان با اشاره به این که اصلاح جامعه سخت نیست، بیان داشت: اگر بخواهیم برای حل مشکلات دست به دامان فرهنگ و آثار غربی بشویم هیچگاه این فسادها از میان نخواهد رفت، و تنها راه درمان این معضلات عبرت گیری از درس های عاشورا و گسترش روح دیانت در سطح جامعه می باشد./939/پ202/س

ارسال نظرات