۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۱۸۹۵۲۵
در هفتمین شب ماه محرم تبیین شد؛

راه‌های رسیدن به توبه مقبول از نگاه آیت الله استادی

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای عالی حوزه علمیه با بیان این‌که جوانان باید از پوشش‌های مناسب و اسلامی استفاده کنند، گفت: برخی از پوشش‌های در شأن جوان مسلمان و مناسب مجالس عزاداری نیست.
 آيت الله استادي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی دبیر شورای عالی حوزه علمیه در هفتمین شب از مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) که در حسینیه شهدا قم برگزار شد، با بیان این‌که جوانان زودتر از بقیه افراد تأثیر می‌پذیرند، گفت: این ویژگی جوانان در امور معنوی و گناه یکسان است.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که پیامبر اسلام به رسالت مبعوث شدند جوانان با ایشان هم قسم شدند اما کهنسالان مخالفت کردند چون این قشر بر خلاف جوانان زود تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند.
قلب جوان بیش از بقیه آمادگی پذیرش حق را دارد
دبیر شورای عالی حوزه علمیه با اشاره به روایات، خطاب به مبلغان، ابراز کرد: کسانی که به تبلیغ می‌روند، جوانان را دریابند چون آنها زودتر مطالب را می‌پذیرند.
عضو جامه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که تأثیر پذیری جوانان از طرفی حسن است و از طرف دیگر شر، اظهار داشت: چون جوانان زود تأثیر می‌پذیرند احتمال به خطر افتادن و گناه آنها نیز فراوان است.
آیت‌الله استادی ادامه داد: جوانان به همان اندازه که به سوی معنویت متمایل می‌شوند به همان اندازه هم می‌توانند به سوی جاذبه‌های منفی گرایش پیدا کنند.
وی تأکید کرد: خوشبخانه امروز اکثریت جوانان ما تابع انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید هستند.
نقش تأثیرگذار والدین در سعادت جوانان
دبیر شورای عالی حوزه علمیه با اشاره به عوامل آسیب رسان به جوانان، نقش تأثیرگذار خانواده در تربیت جوانان را مورد توجه قرار داد و افزود: بریدن جوان از خانواده از عوامل مهم آسیب رسان به جوانان است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دوری جوانان از خانواده را سبب آلوده شدن آنها دانست و گفت:‌ والدین باید به فرزندان خود توجه کنند تا آنها گرفتار انحراف و گناه نشوند.
آیت‌الله استادی با بیان این‌که جوانان دارای روحیه لطیف هستند و نیاز انس با دیگران را دارند، ابراز کرد: اگر خانواده نیازهای عاطفی جوان خود را برطرف نکند دوستان نا باب این خلأ را پر می‌کنند.
محرومیت از محبت والدین سبب ازدواج‌های ناموفق می‌شود
وی تأکید کرد: اکثر ازداوج‌های نا موفق و دوستی‌های نا مناسب به خاطر این است که جوان از محبت خانواده محروم مانده است.
دبیر شورای عالی حوزه علمیه به خانواده‌ها توصیه کرد: والدین باید طوری با فرزندان خود رفتار کرده و محیطی را فراهم کنند که آنها متصل به خانه شوند؛ بریدن جوان از خانه پیامدهای ناگواری را برای او به دنبال خواهد داشت.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر ضرورت خوش رفتاری والدین با جوانان تأکید کرد و اظهار داشت: اجبار و زور وسیله مناسبی برای تربیت جوانان نیست.
راه‌های رسیدن به توبه مقبول
آیت‌الله استادی در ادامه با اشاره به راه‌های رسیدن به توبه مقبول، گفت: کسی که توبه می‌کند باید اقدامات ناپسندی که از آنها توبه کرده را کنار بگذارد.
وی با اشاره به روایات جوانان را به دقت در انتخاب دوست توصیه کرد و اظهار داشت: رفیق خوب سبب پیشرفت و سعادت و رفیق بد سبب شقاوت انسان می‌شود.
دبیر شورای عالی حوزه علمیه با بیان این‌که اگر تائب مجلس گناهش را ترک نکند، توبه او پذیرفته نمی‌شود، افزود: رفتار فرد تائب باید متفاوت از گذشته باشد تا توبه او پذیرفته شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر ضرورت توجه جوانان به پوشش خود تأکید کرد و اظهار داشت: پوشش جوان باید مناسب باشد و برخی از پوشش‌ها مناسب مجالس عزا نیست.
آیت‌الله استادی با اشاره به این‌که توبه همیشه از گناه صورت نمی‌گیرد، گفت: توبه یعنی رجوع به سوی خدا و انسان باید همیشه به سوی خدا رجوع داشته باشد؛ انسان گاهی گناه کرده و بوسیله توبه به سوی خدا رجوع می‌کند و گاهی به سبب کار خیر به خدا نزدیک می‌شود.
وی با اشاره به سیره پیامبر اسلام، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در زندگی خود گناهی مرتکب نشدند اما همیشه به سوی خدا استغفار می‌کردند.
دبیر شورای عالی حوزه علمیه وظیفه فرزندان را توجه و کمک به والدین دانست و ابراز کرد: خدمت به پدر و مادر در زندگی انسان تأثیر می‌گذارد و سب نزول خیر و برکت می‌شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که توبه کسی مقبول است که نمازش درست باشد و احکامش را بداند، افزود: توبه کسی که حق‌الناس بر گردن اوست پذیرفته نمی‌شود./927/پ201/ج
ارسال نظرات