برخی کشور را بهم ریخته و هنوز هم از نظام طلبکارند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه شب گذشته در جمع عزادارن هیأت رزمندگان اسلام قم در مجتمع امام خمینی(ره) به بررسی سبک زندگی امام حسین(ع) پرداخت و گفت: زندگی ائمه(ع) به سه بخش زندگی ویژه، بومی و اصول اخلاقی تقسیم میشود. زندگی ویژه همانند داشتن علم غیب و علم لدنی است که ما نمیتوانیم به آن برسیم، زندگی بومی نیز مانند سوار شدن بر اسب و لباس وصله دار پوشیدن است که اینها را نیز ما نمیتوانیم داشته باشیم.
وی ادامه داد: ما باید از اصول اخلاقی اهلبیت(ع) الگو بگیریم، اصول اخلاقی زمان بر نیست، حتی خداوند در قرآن به پیامبر(ص) میفرماید «یا رسول الله به جنبههای هدایت دیگر انبیا اقتدا کن و الگو بگیر»، ائمه(ع) امامان ما هستند، ما نیز مأموم هستیم و مأموم باید امام(ع) را یاری کند، یاری کردن امام(ع) نیز با عملکرد، حفظ تقوا و عفت است.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در میان اعمال و صفات برخی از اعمال همانند سر به تن هستند، اظهار داشت: برخی از ارزشهای دینی همانند نماز در عبادت، امر به معروف و نهی از منکر در مسائل اجتماعی، حیا در صفات نفسانی و شرح صدر در مدیریت کلیدی هستند، اگر تمام کارهای فرد درست باشد ولی نماز درست نباشد بقیه کارها مورد قبول قرار نمیگیرد.
وی افزود: یکی از مسائل که از زندگی اهلبیت(ع) و امام حسین(ع) باید الگو و درس گرفت گذشت و عفو است، کسی که گذشت نداشته باشد در درون کینه داشته و با دیگران قهر میکند، کسی که عفو نداشته باشد مرتکب قتل و فحش میشود، خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید «اگر کسانی که اشتباه کردند نزد شما آمدند از آنها بگذرید».
حجتالاسلام رفیعی با اشاره به آیات سوره نور، خاطرنشان کرد: خدا در قرآن به نبیاکرم(ص) میفرماید «خطاکارها را بخشش، ناآگاهان را آگاه کن و با جاهلان سر به سر نزار»، اگر به این آیات عمل شود اختلاف، نزاع، جنایت در جامعه و درگیریها اتفاق نمیافتد.
وی تصریح کرد: کمک کردن به فقرا و حل کردن مشکلات مردم از دیگر اخلاق ائمه(ع) بود، حتی گذشت در کربلا هم بود، البته گذشت نیز جا دارد.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه گذشت در حق شخصی درست است، خاطرنشان کرد: برخی از افراد مباحث را با یکدیگر خلط کرده و در جای که نیاز به گذشت نیست گذشت میکنند و در جای که نیاز به گذشت است گذشت نمیکنند، گذشت در مسائل شخصی صحیح است.
وی تأکید کرد: اگر به فرد جسارت و توهینی شود باید گذشت داشته باشد، ائمه(ع) نیز نسبت به مسائل شخصی خود گذشت داشتند، حتی خداوند در قرآن میفرماید «اگر به سرعت میخواهید به بهشت بروید تقوا داشته، انفاق کنید، خشم خود را کنترل کرده و از مردم بگذرید، خدا محسنین را دوست دارد».
حجتالاسلام رفیعی با بیان اینکه گذشت در سه جا صحیح نیست، یادآور شد: اگر فردی نسبت به انجام اشتباه خود مصر بوده و اشتباه خود را نمیپذیرد نباید گذشت کرد، در کشور ما نیز هنوز کسانی هستند که مملکت را بهم ریخته و باز هم میگویند حق با ما است نباید نسبت به این افراد گذشت داشت.
وی افزود: در روایت آمده «از مردم بگذرد تا زمانی که به دین لطمه نخورد»، اگر گذشت سبب وهن در دین شود نباید گذشت داشت، امیرمؤمنان(ع) حتی اصحاب خود را در صورتی که گناهی مرتکب میشدند حد میزد، نباید در انجام حد اسلام پارتی بازی کرد، برخی اوقات عفو و گذشت سبب لطمه به دین و بد بین شدن مردم نسبت به اسلام میشود.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نباید از افرادی که در پیخار و کوچک کردن مؤمنان هستند گذشت، خاطرنشان کرد: گذشت تاج کرامت و صفت خدا، انبیا و اهلبیت(ع) است، حضرت موسی(ع) به خداوند متعال گفت «خدایا چه کاری انجام دهم که گرفتار خشم تو نشوم»، خدا ندا داد «ای موسی تو علیه کسی غضب نداشته باش تا من هم علیه تو غضب نکنم»./993/پ202/ع