۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۱۸۸۷۴۲
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

پذیرش نظری و عملی ولایت راه رسیدن به تمدن اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، پیوند امامت و ولایت را عامل رشد علوم بسیار دانست و افزود: راه رسیدن به تمدن اسلامی پیوند با ولایت است.
حجت الاسلام . المسلمين خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، عصر امروز در ادامه دومین همایش بین المللی ولایت که در اهواز در حال برگزاری است، به نسبت ولایت و تمدن اشاره کرد و افزود: پذیرش نظری و عملی ولایت راه رسیدن به تمدن اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه اظهار داشت: تا زمانی که مسلمانان اهل ولایت بودند تمدن در تاریخ اسلام تشکیل و تقویت شد.

وی با بیان این که بکارگیری عقل و تجربه از عوامل پیشرفت جامعه است، خاطرنشان کرد: عدم استفاده از هر کدام از موارد یاد شده سبب عدم پیشرفت می شود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه به شخصت والای حضرت علی (ع) اشاره و تصریح کرد: از میان صحابه رسول اکرم(ص) هیچ شخصیتی به اندازه امام علی(ع) بر استفاده و بهره وری از دو عنصر عقل و تجربه تأکید نداشتند.

رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با بیان این که نمی شود تنها از سنت و کتاب استفاده کرد و انتظار پیشرفت داشت، گفت: تجربه و آزمایش عرصه های جدیدی را به روی انسان باز می کند.

فقر در جامعه زمانی معنا پیدا می کند که خرد در آن جامعه نباشد

وی به روایتی از امام علی(ع) مبنی بر این که بزرگترین فقر بی خردی است، خاطرنشان کرد: فقر در جامعه زمانی معنا پیدا می کند که خرد در آن جامعه نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان این که هیچ کدام از صحابه همانند امام علی (ع) از خردورزی استفاده نکرد، اظهار داشت: تمدن مدرن زاییده تجربه است، اما این سؤال پیش می آید که چرا این تمدن آسایش را از بشر گرفته است؟

وی با بیان این که بشر امروز گرفتار مشکلات محیط زیستی و امنیت است، خاطرنشان کرد: آیا می توان این مشکلات را دستاوردهای تمدن مدرن دانست؟

رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با اشاره به سخنی از امام علی(ع) مبنی بر این که شکوفایی عقل با پیوند بعثت صورت می گیرد، تصریح کرد: فرقه های ضاله به جای پذیرش ولایت امیرالمؤمنین(ع) ولایت صهیونیست ها را پذیرفته اند.

وی به تمدن اسلامی اشاره و تصریح کرد: افرادی مانند جابربن حیان، خواجه نصیرالدین طوسی و زکریای رازی نقش تأثیر گذاری در شکل گیری تمدن اسلامی داشتند.

رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با بیان این که دانشمندان ایرانی با بهره گیری از تجربه، عقل و وحی سخن می گفتند، تصریح کرد: قانون تدوین شده از سوی  ابوعلی 400 سال در دانشکده های گوناگون جهان تدریس می شد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه پیوند امامت و ولایت را عامل رشد علوم بسیار دانست و افزود: راه رسیدن به تمدن اسلامی پیوند با ولایت است.

وی با بیان این که مسیر ارتباط با ولایت پیوند با ولی فقیه است، خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب نگاه ویژه به تمدن اسلامی دارند و این مسأله ای است که به آن نیاز داریم./9464/پ202/ج

ارسال نظرات