۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۶
کد خبر: ۱۸۸۱۴۲

کاپیتولاسیون در افغانستان؛ آری یا خیر

خبرگزاری رسا ـ کارل لیون: ادامه کمک های آمریکا و افغانستان به امضای توافقنامه امنیتی میان دو کشور مشروط خواهد بود.
کارل ليون، رئيس کميته خدمات نظامي سناي آمريکا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا و به نقل از رادیو فرانسه، کارل لیون، رئیس کمیته خدمات نظامی سنای آمریکا با انتشار خبرنامه ای مدعی شده که در جریان سفرش به افغانستان و دیدار با حامد کرزی، رئیس جمهور این کشور، این موضوع را با وی مطرح کرده است که اگر افغانستان و آمریکا موفق به امضای توافقنامه امنیتی نگردند، کمک های آمریکا به افغانستان قطع خواهد شد.

حامد کرزی، ریس جمهور افغانستان و جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز ١٢ اکتبر (20 مهر) اعلام کردند بر سر برخی از مسائل کلیدی این توافق نامه به توافق رسیده اند.

با این حال رئیس جمهور افغانستان گفته است تائید مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی (کاپیتولاسیون) در افغانستان، بیرون از دایره صلاحیت های دولت افغانستان قرار دارد و لویه جرگه باید در این مورد تصمیم بگیرد.

در صورت تائید این توافق نامه امنیتی از سوی لویه جرگه، پارلمان افغانستان نیز باید آن را مورد تائید قرار دهد.

در روزهای گذشته، مقام های آمریکایی و ناتو نسبت به احتمال تائید این توافقنامه از سوی لویه جرگه و پارلمان افغانستان اظهار خوشبینی کرده اند.

با توجه به جنایات متعدد نظامیان آمریکایی در افغانستان، آمریکا شدیدا پیگیر تصویب قانون کاپیتولاسیون و دادرسی این جنایات در کشور آمریکاست. قانونی که آمریکا در سال 1342 نیز آن را در ایران به اجرا گذاشت./1420/ 1409/ح

ارسال نظرات