۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۹
کد خبر: ۱۸۷۹۹۲
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

ولایت حضرت علی یک حقیقت مسلم قرآنی است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی ائمه اطهار با بیان این‌که امامت و ولایت حضرت علی(ع) یک حقیقت مسلم قرآنی است، گفت: متأسفانه برخی از افراد کم اطلاع و کسانی که از معنای لغوی و استعمالات قرآنی لفظ ولایت دور هستند، ولایت را به معنای نصرت و یاری در نظر گفته‌اند.
آيت الله محمد جواد فاضل لنکراني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم چهارشنبه شب در مراسم عمامه گذاری طلاب مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که در مسجد این مرکز برگزار شد، غدیر را بزرگ‌ترین و مؤثرترین عید در تاریخ اسلام خواند و گفت: غدیر یکی از سرنوشت سازترین روزهای اسلام است که در اواخر عمر پیامبر اسلام اتفاق افتاد.
وی آیه «اِنّما وَلیّکم الله و رسوله والّذین آمنوا الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکاة و هم راکعون» را مهمترین آیه از نظر دلالت بر ولایت در میان شیعه و اهل سنت خواند و ابراز کرد: تردیدی نیست که ولایت در این آیه به معنای ولایت در امامت و تصرف و سرپرستی است.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به معانی نادرست ولایت اشاره کرد و اظهار کرد: متأسفانه برخی از افراد کم اطلاع و کسانی که از معنای لغوی و استعمالات قرآنی لفظ ولایت دور هستند، ولایت را به معنای نصرت و یاری در نظر گفته‌اند.
ولایت به معنای نصرت نیست
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که در نصرت، قرب موضوعیت ندارد و یک یاری ظاهری است، اظهار کرد: نصرت ارتباط باطنی و تأثیرگذاری یکی بر دیگری نیست در حالی که در ولایت قرب و تأثیرگذاری مد نظر است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: انسان اگر کسی را امام خود قرار داد، همه امور خود را با اراده او انجام داد و تابع محضش شد به معنای ولایت در امامت و سرپرستی است اما اکر کسی فردی را یاری کرد، معنای امامت از آن فهمیده نمی‌شود.
آیت‌الله فاضل لنکرانی در پاسخ به کسانی که ادعا کرده‌اند در قرآن حقیقتی به عنوان امامت وجود ندارد، گفت: این افراد آیه 55 سوره مائده را چگونه معنا می‌کند؛ انّما در این آیه نشانه حصر است و کسانی که در این آیه بر انسان و مؤمنان ولایت دارند خدا، رسول و الذین آمنوا(یعنی ائمه اطهار) هستند.
بزرگان اهل سنت بر آیات ولایت صحه گذاشته‌اند
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)  ادامه ادامه داد: چهار نفر از بزرگان اهل سنت و شراح مواقف ادعای اجماع کرده‌اند که این آیه درباره حضرت علی(ع) نازل شده است.
وی با بیان این‌که همه علمای خاصه و بسیاری از علمای بزرگ عامه اذعان کرده‌اند که «الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکاة و هم راکعون» در مورد حضرت علی(ع) نازل شده است، گفت: هر انسان با انصافی که با آیات قرآن مختصر آشنایی داشته باشد به خوبی متوجه می‌شود که خدا برای بشریت و مؤمنان ولایت یهود و نصاری را نهی کرده و فرموده از خدا، رسول و ائمه اطهار(ع) اطاعت کنند.
امامت یک حقیقت مسلم قرآنی است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که حقیقت امامت یک حقیقت مسلم قرآنی است، ابراز کرد: خداوند در جای جای قرآن نسبت به مسأله امامت و ولایت تذکر داده و تصریح دارد.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با انتقاد از کسانی که در سایت‌های مختلف بیان می‌کنند که امامت از طریق حدیث ثقلین درست شده است، گفت: آیات ولایت قبل از حدیث ثقلین و محکم‌تر از آن و حدیث غدیر که بیش از 110 صحابه آنرا نقل کرده‌اند، امامت را اثبات کرده است.
آیات سوره مائده قوی‌ترین دلیل برای اثبات ولایت حضرت علی است
آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این که برای اثبات امامت و ولایت نیازی به حدیث غدیر نیست، اظهار کرد: آیات سوره مائده قوی ترین دلیل برای اثبات مسأله امامت و ولایت حضرت علی(ع) است.
وی در ادامه با بیان این‌که یکی از مناسبت‌های روز غدیر معمم شدن طلاب به دست بزرگان و علمای دین است، افزود: در روز غدیر حضرت علی(ع) افزون بر مسأله ولایت و جانشینی به دست پیامبر اسلام معمم شدند.
عمامه نشانه سلطنت خدا است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که عمامه نقطه عطفی در زندگی طلاب است، از کسانی که عمامه را مختص به زمان صفویه می‌دانند، انتقاد کرد و گفت: در روایات آمده که ملائکه با عمامه سفید به محضر رسول خدا شرفیاب می شدند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم عمامه را نشانه سلطنت خدا بر شخص معمم خواند و اظهار کرد: طلبه‌ای که معمم می‌شود اگر خود را تا بحال حبس در دین کرده پس عمامه گذاری باید وقف دائم برای دین کند.
وی با اشاره به روایات فضیلت نماز با عمامه را مورد توجه قرار داد و گفت: دو رکعت نماز با عمامه بهتر از چهار رکعت نماز بدون عمامه است؛ امام خمینی(ره) حتی برای خواندن نماز شب نیز عمامه بر سر می‌گذاشت و نماز می‌خواند.
آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این که عمامه یک شعار، ظاهر و قراداد اعتباری نیست، گفت: عمامه یک سنت الهی است که از صدر اسلام و در زمان رسول خدا بوده و به این معنا است که فرد معمم تحت سلطه خدا است./927/پ201/ج
ارسال نظرات