۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۱۸۷۰۸۱
امام جمعه موقت تبریز:

اسلام دین محبت و اخلاق است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حاجی‌زاده با تأکید بر این‌که با وجود اخلاق اسلامی جایی برای شمشیر وجود ندارد، گفت: اسلام دین رأفت، عطوفت، محبت و اخلاق است.
حجت الاسلام علي حاجي زاده، امام جمعه موقت تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی حاجی زاده، امام جمعه موقت تبریز امروز در جلسه اخلاق طلاب حوزه علمیه تبریز که همزمان با سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) برگزار شد، اظهار داشت: هنر هر کس یافتن مسیر انسانیت و به معنای اخص کلمه، انسان بودن است که این مهم در سایه اخلاق شکل می‌گیرد.


وی آخرین درجه کمال و سعادت را دین شناسی دانست و خاطرنشان کرد: فهم عمیق دینی سعادت و کمال است و کسی که بهتر دین را بفهمد، می تواند در مسیر سعادت گام بردارد، البته باید در نظر داشت که تنها فهم دقیق از دین کافی نیست، بلکه باید عامل به دانسته‌های خود باشید تا فایده‌ای به دنیا و آخرتتان داشته باشد.


امام جمعه موقت تبریز با اشاره به سیره امام پنجم شیعیان گفت: امام باقر(ع) در زندگی شخصی خود برنامه داشت و در بسیاری از روایات آمده که ایشان به برنامه ریزی و نظم توجه ویژه ای داشتند، در حقیقت طلبه‌ای که بدون برنامه و هدف وارد حوزه شود، آینده ای مبهم در انتظارش خواهد بود.


حجت الاسلام حاجی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح جایگاه اخلاق در معارف اسلامی پرداخت و گفت: با وجود اخلاق اسلامی جایی برای شمشیر وجود ندارد، به عبارت دیگر اسلام دین رأفت، عطوفت، محبت و اخلاق است، البته باید در نظر داشت که اخلاق تنها به منزله تبسم ظاهری نیست، اخلاق خود نیز نیاز به برنامه ریزی دارد.


وی تصریح کرد: اخلاق از دیدگاه اسلام اصلاح مسیر بندگی و یافتن کوتاه‌ترین راه برای تقرب به درگاه الهی است، اگر اخلاقی حقیقی در زندگی فردی و اجتماعی جاری شود، انسان در برابر مشکلات کمر خم نمی‌کند و در برابر سختی‌ها صبر و استقامت خواهد داشت چراکه نسبت به امداد الهی اعتماد و اعتقاد راسخ درونی دارد.


امام جمعه موقت تبریز گناهان را موجب دوری از اخلاق دینی دانست و افزود: گاه ارتکاب به گناهی از انسان سلب توفیق می کند، به عنوان مثال غیبت، تهمت، سوءظن، دروغ، گناه گناه‌آلود و سخن‌چینی لذت عبادت را از انسان می گیرد، کسی که اخلاقش فاسد شود، هم از سوی خداوند متعال و هم جانب خلق الله مطرود خواهد بود.


حجت الاسلام حاجی‌زاده خواستار توجه جدی متولیان حوزوی به جلسات اخلاقی در حوزه های علمیه شد و اظهار داشت: در عالم هستی همه چیز حساب و کتاب دارد، اخلاق خود حساب و کتاب این دنیاست، اگر مدیران حوزوی به دنبال آموختن راه و رسم طلبگی به هستند، باید ابتدا طلاب علوم دینی را به اخلاق نبوی زینت دهند./935/پ203/ب

ارسال نظرات