۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۱۸۷۰۵۷
امام جمعه مشهد:

تطبیق بینش سیاسی با آموزه‌های اهل بیت نیاز امروز آحاد مردم است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی نرمش قهرمانانه را آموزه ای از سیره اهل بیت(ع) دانست و تأکید کرد: تداوم دشمنی با استکبار به یقین ادامه تحریم و دیگر توطئه‌ها را به دنبال دارد چرا که دشمنان هیچ‌گاه مسلمانان را راحت نخواهند گذاشت چنان که ائمه اطهار ما نیز با بالاترین مصایب روبه رو بودند.
آْيت الله سيد احمد علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد ظهر امروز در مراسم سوگواری امام محمدباقر(ع) در حرم مطهر رضوی با اشاره به وصیت امام محمدباقر(ع) نسبت به برپایی مراسم سالروز شهداتشان در هر سال، گفت: در مجالس بزرگداشت اهل بیت(ع) باید با توجه به ولایت ائمه اطهار(ع)، راهبرد و رهنمود زندگی اجتماعی امروز خود را از مکتب ایشان اخذ کنیم.

 

وی افزود: سیره سیاسی اجتماعی امام باقر(ع) در برخورد با حکومت غاصب آن روز می تواند در جهت دهی مناسبات امروز ما مؤثر باشد.

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به رهنمود رهبر معظم انقلاب در مورد نرمش قهرمانان، آن را آموزه‌ای از سیره اهل بیت دانست و اظهار کرد: امام پنجم(ع)، از یک سو در مقابل جریان غصب خلافت از سوی بنی امیه موضع گیری شدید داشتند و از سوی دیگر این موضع گیری با نرمش همراه بود.

 

نرمش قهرمانانه یعنی برخورد نرم و حساب شده در عین تثبیت موضع

نماینده مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: نرمش قهرمانانه یعنی در عین تثبیت موضع گیری بر ضد انحراف، برخورد نرم، آرام و حساب شده باشد؛ این که امام باقر(ع) با وجود فراهم بودن زمینه های ظاهری قیام، قیام نکردند به همین دلیل بود.

 

وی از دوران حکومت خانواده عبدالملک به عنوان تاریک ترین ایام حکومت بنی امیه یاد کرد و گفت: امام باقر(ع) از یک سو اصیل ترین مسأله اسلام را ولایت و امامت معرفی کرده و فرمودند «بنی الاسلام علی خمس الصلوة و الزکوة و الجهاد و الصیام و الولایة و ما نودی بشیء کما نودی بالولایة؛ اسلام همچون بنایی است که بر پنج پایه نماز، زکات، جهاد، روزه و ولایت استوار است اما اگر ولایت که پایه اصلی است، نباشد، این بنا فرو می ریزد.»

 

آیت الله علم الهدی ادامه داد: با این که با این سخن امام(ع)، مردمی که شاهد مفاسد بزرگ حکومت بودند برای قیام تحریک می شدند؛ اما امام(ع) برای این که حرکت های توده ای و احساسی و با تندروی مخرب و نفوذ عوامل قدرت طلب جریان‌های سیاسی نباشد، قیام نکرده و برای نخستین بار در تاریخ اسلام، مسأله تقیّه را مطرح کردند.

 

وی با تأکید بر این که تقیه به معنای ترس و حفظ جان نیست، افزود: تقیه یعنی تاکتیک؛ یعنی حرکت علیه جریان انحراف حاکمیت باید حساب شده و تشکیلاتی باشد به گونه‌ای که هزینه‌های ما به قدر نتیجه ای که می خواهیم باشد.

 

انقلاب فرهنگی و ساماندهی و تشکیلات سازی برای شیعه؛ دو حرکت بزرگ امام باقر(ع)

امام جمعه مشهد، انقلاب فرهنگی و ساماندهی و تشکیلات سازی برای شیعه در قالب تقیه را دو حرکت عظیم امام باقر(ع) برشمرد و گفت: شیعه تا آن روز سازماندهی نشده و تشکیلات نداشت و مردم تصور می کردند اسلام تنها یک تز قدرت است.

 

وی تصریح کرد: از شگردهای تبلیغی بنی امیه این بود که شیعیان و دوست داران اهل بیت(ع) را مانع وحدت امت اسلام جلوه داده و تشیع را از اسلام جدا کنند؛ اما امام باقر(ع) با رهنمودهای مدبرانه خود در مورد حضور شیعیان در نماز جماعت اهل سنت و نیز اعمال حج، این توطئه را نقش بر آب کردند که این نوع تقیه، مدارا است.

 

آیت الله علم الهدی اضافه کرد: امام خمینی(ره) نیز در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی چون می دانستند روزی دشمنان مسلمین را علیه شیعه می شورانند، با بهره گیری از همین رهنمود سیاسی امام باقر(ع)، فرمودند با حضور در نماز جماعت اهل سنت، تکلیف ساقط است و دیگر نیاز به ادای مجدد نماز نیست.

 

وی با بیان این که پیام همه این آموزه‌ها این است که مقابله و استکبارستیزی خود را حفظ کنیم و با کمال قهرمانی و در عین حال نرمش، در برابر جنایت و ظلم بایستیم تا دشمن خلع سلاح شود، افزود: اگر فکر و بینش سیاسی مان را به ائمه اطهار(ع) واگذار کنیم، عالی ترین راهبردها را در حرکات اجتماعی سیاسی در روابط پیچیده دیپلماتیک امروز به ما ارائه می دهند به شرط این که امامت را باور داشته باشیم و ائمه اطهار(ع) را امامان قرون گذشته ندانیم.

 

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: شیعه 12 امامی یعنی همه ائمه اطهار(ع)، امام همیشه و هر روز ما هستند و تعالیم آنان باید در عرصه‌های زندگی ما نمود داشته باشد.

 

اگر ما را دوست دارید، خود را برای بلا و مصیب آماده کنید

وی با اشاره به فرمایش امام محمدباقر(ع) در مورد مصایب شیعه بودن، گفت: امام رضا(ع) نیز در این باره فرمودند«اگر ما را دوست دارید، خود را برای بلا و مصیب آماده کنید»؛ یعنی نمی شود دشمنان اهل بیت(ع) در دنیا قدرت داشته باشند و در همسایگی ما مسلمانان را سر ببُرند ولی ما بخواهیم در رفاه و آسایش باشیم و گزندی به ما نرسد.

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به سخن اخیر سناتور آمریکایی که مشکل ما با ایران تنها مسأله هسته ای نیست بلکه باید از مقاومت در برابر اسرائیل غاصب و حمایت حزب الله دست بردارد، تأکید کرد: طبق نظر ائمه اطهار(ع)، شیعه بودن و اظهار دوستی و ولایت به اهل بیت(ع)، بی دردسر نیست و با رفاه و آسایش نمی سازد.

 

وی افزود: تداوم دشمنی با استکبار، قطعا ادامه تحریم و دیگر توطئه ها را به دنبال دارد چرا که دشمنان هیچ گاه مسلمانان را راحت نخواهند گذاشت چنان که ائمه ما نیز با بالاترین مصایب روبه رو بودند./930/پ201/س

ارسال نظرات