۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۱۸۷۰۳۳

آیین سوگواری امام محمدباقر در حوزه علمیه امام خمینی بوشهر برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ آیین سوگواری امام محمد باقر(ع) با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در حوزه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر برگزار شد.
حجت الاسلام رضا خدري - مدير حوزه علميه برادران بوشهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در  بوشهر، حجت الاسلام رضا خدری، مدیر حوزه علمیه استان بوشهر، صبح امروز، در مراسم شهادت امام محمد باقر(ع) که در حوزه علمیه امام خمینی این شهرستان برگزار شد با اشاره به اینکه هر کدام از ائمه معصومین در برهه ای از زندگی خود با وضعیت فکری و حکومتی، سیاسی و اجتماعی خاصی مواجه بودند، اظهار داشت: امام باقر نیز در دورانی زندگی می کردند که چندین نفر از خلفای اموی حاکم و بسیار بی رحم و بی بند و بار بودند.

حجت الاسلام رضا خدری از آزادی کتابت حدیث به عنوان نکته ای مهم در زندگی امام باقر(ع) یاد کرد و افزود: آزادی کتابت حدیث که در زمان ائمه قبل از آن حضرت نزدیک به یک قرن ممنوع بود از نکات مهم در زندگی این امام است.

وی اضافه کرد: در زمان امام محمدباقر(ع) کتابت حدیث منع آن برداشته شد و یک وضعیت بهتری فراهم شد؛ از این رو آن امام همام از این وضعیت استفاده کرد و به تعبیری نظام تشکیلاتی شیعه را سازماندهی، و با تربیت شاگردان و پرورش افرادی که روایات را از امام باقر فرا می گرفتند و مکتوب می کردند نظام علمی شیعه و نظام سیاسی شیعه به تبع آن ساماندهی شد هر چند که به شکل پنهانی بود.

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر در ادامه به تعبیری از مقام معظم رهبری پیرامون امام محمدباقر(ع) اشاره کرد که می فرمایند: «امام باقر از این وضعیت در ایجاد تشکیلات ساماندهی شیعه هرچند به صورت پنهانی بهترین استفاده را برد».

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر در بخش دیگری از سخنان خود به تاکید امام محمدباقر(ع) بر ولایتمداری اشاره کرد، و اظهار داشت: آن حضرت بارها در کلام خود که بر این مهم تأکید داشته است.

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) مبنی بر «اسلام بر پنج چیز نماز، زکات، روزه، حج و ولایت استوار است که مهمترین آن ولایت است» اظهارداشت: ولایتمداری و ولایت در مکتب تشیع و اسلام اصل و بعد از آن اعمال است و اگر چناچه کسی این ولایت را نداشته باشد هیچکدام از اعمال او پذیرفته نمی شود.

وی افزود: مبنای اصلی ولایت نیز محبت به اهل بیت است که البته باید پشت سر این محبت، اطاعت باشد؛ اگر اطاعتی نباشد، محبت حقیقی نیز وجود ندارد و محبت که نباشد ولایت هم نخواهد بود.

 حجت الاسلام خدری در ادامه با بیان اینکه مکتب اهل بیت به خوبی به دنیا معرفی نشده است، ابراز داشت: پس از 30 سال به رهبری امام و رهبر معظم انقلاب حرکت های خوبی انجام شد اما وهابیان و سلفی ها جلوی پیشرفت و صدور انقلاب و آنچه که ما می خواستیم را گرفتند؛ از این رو علوم اهل بیت(ع) به خوبی معرفی نشده است.

گفتنی است، در پایان این مراسم حجت الاسلام محسن اسماعیل پور از طلاب مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر در مدح آن امام همام به ذکر مصیبت و مرثیه سرایی پرداخت./9454/پ202/ب

ارسال نظرات