۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۱۸۶۴۸۱
به مناسبت اول ذی‌الحجه؛

ازدواج آسمانی صدّیق اکبر و صدّیقه کبری علیهما‌السلام

خبرگزاری رسا - ازدواج امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه سلام الله علیهما، پیوندی مبارک و آسمانی می‌باشد و به امر خداوند متعال صورت پذیرفته است که ویژگی‌های منحصر به فردی داشته و جشن خاصی به این مناسبت در بهشت بر پا شده است.
ازدواج آسمانی صدّیق اکبر و صدّیقه کبری علیهما‌السلام
 
مَرَجَ الْبَحْرَیْن یَلْتَقیان... یخَرُجُ مِنهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجَانُ
 
اول ذیحجه سال اول هجری، سالروز پیوند نورانی و آسمانی حضرت علی و زهرای مرضیه سلام الله علیهما می‌باشد. ازدواج با برکتی که الگوی بشریت است و ثمرات ارزشمند و بی‌بدیلی همانند امام حسن و امام حسین علیهما‌السلام و در نهایت، سایر ائمه معصومین علیهم‌السلام را به همراه داشته است.
این ازدواج، مورد عنایت ویژه خداوند متعال بوده و به امر او صورت گرفته و وجهه‌ای کاملاً الهی و معنوی داشته است.
 
 
همسری بی‌همتا
 
در فضیلت و مقام حضرت زهرا سلام الله علیها احادیث مختلفی وارد شده گه اگر امیرالمؤمنین علیه‌السلام نبود، هیچ یک از فرزندان آدم، تا روز قیامت، لیاقت همسری ایشان را نداشت و این مطلب، مقام والای امیرالمؤمنین علیه‌السلام را نیز می‌رساند. برای نمونه...
 
قَالَ الصادق علیه‌السلام‏: ...لَوْ لَا أَنَّ أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ علیه‌السلام تَزَوَّجَهَا لَمَا کَانَ لَهَا کُفْوٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُونَهُ‏؛ اگر على بن ابى طالب علیه‌السلام نبود که با فاطمه علیها‌السلام ازدواج‏ کند، از زمان حضرت آدم تا روز قیامت، در روى زمین کسى یافت نمى‏شد که شایستگى همسرى با فاطمه را داشته باشد. امالی صدوق/کتابچی-تهران/ص592
 
 
جشن و شادی ملائکه و تزیین بهشت
 
شیخ صدوق در امالى از على بن ابى طالب علیه‌السّلام روایت کرده که فرمود:
من عزم خود را جزم کردم که با فاطمه علیها‌السّلام ازدواج کنم؛ ولى جرأت نمى‏کردم این مطلب را با رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم در میان بگذارم! این آرزو در هر شب و روز در سینه من شعله مى‏کشید تا این‌که بالأخره به حضور پیامبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم رسیدم.
 آن حضرت به من فرمود: اى على! گفتم: بفرمایید اى رسول خدا! فرمود: تصمیم به ازدواج گرفته‏اى؟ گفتم: رسول خدا بهتر مى‏داند. دانستم که رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم قصد دارد بعضى از زنان قریش را برایم تزویج کند؛ ولى من نگران بودم که مبادا فاطمه علیها‌السلام از دستم برود.
روزى پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم، شخصى را نزد من فرستاد و مرا احضار کرد، من که از شدّت خوشحالى سر از پا نمى‏شناختم، به حضور آن حضرت در حجره امّ سلمه مشرّف شدم و دیدم که آن بزرگوار به قدرى شادمان و خوشحال است که سابقه نداشت و هنگامى که چشمم به ایشان افتاد، دیدم که چشمانش مى‏درخشید و سفیدى دندان‌هایش از سرور و خنده‏اى که داشت، مشاهده مى‏شود. رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم به من فرمود: اى على! به تو مژده مى‏دهم که خداوند آن غم که درباره ازدواج تو داشتم، برطرف کرد. گفتم: چگونه، اى رسول خدا؟
 
گفت: جبرئیل نزد من آمد و سنبل و قَرَنْفُل(میخک) بهشتى به من داد، من آنها را گرفتم و بوییدم و به جبرئیل گفتم: این سنبل و قرنفل براى چیست؟ گفت: خداى توانا به ملائکه و ساکنین بهشت دستور داده که بهشت را با میوه‏هاى درختان، درخت‏ها و گیاهان زیبا و قصرها زینت کنند و باد بهشت را فرمان داده تا عطر و بوى آنها را در سراسر بهشت منتشر سازند و حور العین بهشت را فرمان داده تا سوره‌های طه، طواسین(شعرا،نمل،قصص)، یس و حمعسق(شوری) را تلاوت کنند؛ سپس منادى از زیر عرش ندا  داده: آگاه باشید که امروز روز ولیمه و عروسى على بن ابى طالب است، بدانید که من شما را شاهد مى‏گیریم بر اینکه فاطمه دختر محمّد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم را براى على بن ابى طالب، به رضایت خود تزویج نمودم.
 
آن‌گاه خداوند تبارک و تعالى ابر سفیدى را فرستاد تا قطرات خود را به صورت لؤلؤ و زبرجد و یاقوت بر سر آنان ببارد و پس از آن ملائکه برخاستند و سنبل و قرنفل نثار اهل بهشت کردند، و این سنبل و قرنفل از آنها مى‏باشد.
 
پس از آن، خداوند ملکى را که نامش "راحیل" است و در میان ملائکه خطیبى بلیغ‏تر و فصیح‏تر از او وجود ندارد مأموریت داد تا خطبه‏اى بخواند. راحیل خطبه‏اى ایراد نمود که اهل آسمان‏ها و زمین نظیر آن را نشنیده‏ بودند؛ سپس منادى[از طرف خداوند] ندا داد:
 
اى ملائکه و ساکنین بهشت، ازدواج على علیه‌السلام را که حبیب محمّد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم است با دختر محمّد علیهما‌السلام تبریک بگویید، زیرا من هم به ایشان تبریک گفته‏ام. آگاه و شاهد باشید که من بعد از پیامبران، محبوب‌ترین زنان را براى محبوب‌ترین مردان تزویج نمودم.
 
راحیل گفت: خداوندا! بیش از این‌که ما مى‏بینیم و در بهشت به ایشان داده‏اى، چه چیز دیگرى به آنها عطا خواهى کرد؟
 
خداى متعال فرمود: اى راحیل! برکت بیشترى که به آنها مى‏دهم، این است که آنان با محبّت من زندگى خواهند کرد و آنان را براى خلق خود حجّت و دلیل قرار مى‏دهم، به عزّت و جلالم سوگند، مخلوقى از آنان به وجود مى‏آورم و از آن دو، نسلى ایجاد مى‏کنم که خزانه داران من در زمین و معدن علم من و طرفداران و هدایت‏کنندگان مردم به سوى دین من خواهند بود و بعد از پیامبران و رسولان، به وسیله آنان بر خلق اتمام حجّت خواهم نمود.
 
[و رسول خدا ادامه داد:] اى على! به تو مژده مى‏دهم؛ زیرا خداوند تو را به قدرى گرامى داشته و اکرام کرده که احدى را چنان عزیز و گرامى نداشته است! اى على! من دخترم فاطمه را بر همان چیزى تزویج نمودم که خداوند رحمان او را تزویج نمود و به آن چیزى براى فاطمه راضى شده‏ام که خدا راضى شده است، اکنون او زن توست و در اختیار تو مى‏باشد و تو از من به وى سزاوارترى و جبرئیل به من خبر داده که بهشت به شما دو نفر اشتیاق دارد و اگر این‌گونه نبود که خداوند عزّ و جلّ مقدّر نموده فرزندانى از شما به وجود بیاید که بر خلق حجّت باشند، در این صورت اشتیاق بهشت و اهل آن را پاسخ مى‏داد و شما را هر چه زودتر داخل بهشت مى‏نمود. پس اى على! تو بهترین برادر و بهترین داماد و بهترین مصاحب هستى و براى تو همین بس که خداوند از تو راضى و خشنود است.
 
على  علیه‌السلام مى‏گوید: به رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم گفتم: آیا مقام من به جایى رسیده که در بهشت نامى از من برده شود و خدا ملائکه را براى ازدواج من شاهد بگیرد؟
 
رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: همانا خداى عزّوجلّ هر گاه ولى و دوست خود را گرامى بدارد به گونه‏اى گرامى مى‏دارد که چشمى ندیده و گوشى نشنیده باشد و خداوند این مقام را به تو عطا فرموده است.
 
على علیه السّلام گفت: پروردگارا به من توفیق بده تا در برابر نعمت‏هاى تو شکرگزار باشم و پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: آمین! امالی صدوق/ص558
 
 
این ازدواج، فرمان خدا بود
 
عَنِ الرِّضَا علیه‌السلام عَنْ آبَائِهِ علیهم‌السلام قَالَ قَالَ النَّبِیُّ صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم:‏ مَا زَوَّجْتُ فَاطِمَةَ إِلَّا  لمَا أَمَرَنِیَ اللَّهُ بِتَزْوِیجِهَا؛ فاطمه علیها‌السلام را به ازدواج على علیه السّلام در نیاوردم، مگر زمانی که خداوند عزّوجلّ فرمان ازدواج او با على علیه‌السلام را صادر نمود. عیون أخبار الرضا علیه السلام/نشرجهان/ج2/ص59
 
عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ علیهم‌السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏ صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم أتَانِی مَلَکٌ فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ یَقْرَأُ عَلَیْکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ قَدْ زَوَّجْتُ فَاطِمَةَ مِنْ عَلِیٍّ فَزَوِّجْهَا مِنْهُ وَ قَدْ أَمَرْتُ شَجَرَةَ طُوبَى أَنْ تَحْمِلَ الدُّرَّ وَ الْیَاقُوتَ وَ الْمَرْجَانَ وَ إِنَّ أَهْلَ السَّمَاءِ قَدْ فَرِحُوا لِذَلِکَ وَ سَیُولَدُ مِنْهَا وَلَدَانِ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ بِهِمَا یُزَیَّنُ أَهْلُ الْجَنَّةِ فَأَبْشِرْ یَا مُحَمَّدُ فَإِنَّکَ خَیْرُ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: فرشته‏اى به نزد من آمد و گفت: اى محمّد! همانا خداوند به تو سلام مى‏رساند و مى‏فرماید: من فاطمه علیهاالسلام را براى على علیه‌السلام تزویج نمودم، پس تو نیز او را به ازدواج على علیه‌السلام درآور، فرمان دادم تا شجره طوبى جواهرات خود را به پاى آنها فرو ریزد و اهل آسمان از این نثار خشنود شدند و به زودى از او فرزندانى متولّد مى‏شود که سروران جوانان اهل بهشت هستند و اهل بهشت به آنها مباهات مى‏کنند. پس اى محمّد! بشارت باد بر تو که همانا تو بهترین آدمیان از اوّلین و آخرین آنها هستى. همان/ص27
 
شیخ طوسى در امالى از جابر بن عبد اللَّه روایت می‌کند که گفت: هنگامى که رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فاطمه علیها‌السلام را براى على علیه السّلام تزویج نمود، عدّه‏اى از قریشیان نزد آن حضرت آمده و گفتند: تو دخترت را با مهریّه کم به ازدواج على علیه‌السلام در آوردى!
 
پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: من او را براى على تزویج نکردم، بلکه خداوند عزّ و جلّ در شب معراج او را براى على علیه السّلام تزویج کرد و وحى کرد به «سدرة المنتهى» که جواهرات خود را به پاى ملائک بریزد و حور العین از آن جواهرات جمع مى‏کردند و به داشتن آنها مباهات مى‏کردند و مى‏گفتند: این‌ها برگرفته از جواهراتى است که به خاطر ازدواج فاطمه علیه‌السلام نثار کردند.
 
هنگامى که عروسى على و فاطمه سلام الله علیها فرا رسید، رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم اسب خود به نام «شهباء» را آورد و بر آن رواندازی افکند و به فاطمه سلام الله علیها فرمود تا بر آن سوار شود و به سلمان فرمان داد تا افسار آن را به دست گیرد؛ در این حال ناگهان رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم متوجه جبرئیل و میکائیل شد که هر یک با هفتاد هزار فرشته دیگر به زمین آمده‏اند، پس از آنها سؤال فرمود: به چه دلیل از آسمان هبوط کرده‏اید؟ گفتند: آمده‏ایم فاطمه علیه‌السلام را تا خانه على علیه‌السلام بدرقه کنیم! پس در آن روز جبرئیل، میکائیل، و ملائکه و محمّد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم همگى تکبیر مى‏گفتند و از آن تاریخ، گفتن تکبیر در عروسى‏ها رایج گردید. امالی طوسی/دارالثقافه/ص257
 
 
میزان مهریه
درباره میزان مهریه حضرت فاطمه علیها السّلام هفت نظریّه وجود دارد؛
نظریه اوّل: این‌که مهر حضرت فاطمه علیها السّلام «درع حطمیّه» بوده است؛ این نظریّه در مصادر ذیل آمده است: امالى شیخ طوسى، طبقات ابن سعد، مناقب خوارزمى، سنن ابو داود و...
 
نظریه دوم: مهریه آن حضرت 500 درهم بوده است؛ این نظریه در مصادر ذیل بیان شده است:
دلائل الامامة، مناقب آل ابى طالب، مدینة المعاجز، بحار الانوار، السنن الکبرى. [علامه مجلسی این قول را صحیح‌ترین قول می‌داند و مشهور هم همین است]
 
نظریه سوم: مهریه آن حضرت یک «زره حطمیّه» به مبلغ 30 درهم بوده است. این نظریه در مصادر ذیل آمده است: قرب الاسناد، کافى.
 
نظریه چهارم: مهریّه آن حضرت یک «بعیر شتر» بوده است؛ این نظریه در مصادر ذیل آمده است: طبقات ابن سعد، فضائل فاطمة : ابن شاهین مروزى، اعلام النساء.
 
نظریه پنجم: مهریه آن حضرت 400 درهم بوده است؛ این نظریه در مصادر ذیل بیان شده است: مناقب خوارزمى، کفایة الطالب، تهذیب، بحارالانوار.
 
نظریه ششم: مهریه آن حضرت «جرد برد و درع حطمیّه» بوده است؛ این نظریه در مصادر ذیل مطرح شده است: کافى، السنن الکبرى، الاصابة، مناقب آل ابى طالب، وسائل الشیعه.
 
نظریه هفتم: مهر آن حضرت 480 درهم بوده که از فروش «زره آهنى» به دست آمد. مصادر این نظریه: المصنف: عبد الرزاق، طبقات ابن سعد ، مسند احمد، مناقب ابن مغازلى، کشف الغمة، تزویج فاطمة الزهراء: رویانى، الریاض النضرة،مجمع الزوائد. زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها(ترجمه ج43 بحارالانوار)/ترجمه محمد روحانی/ص470
 
 
مهریه آسمانی
به پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم گفته شد: همانا دانستیم که مهر فاطمه علیها‌السلام در زمین چیست؛ مهر او در آسمان چه‏ بوده است؟ پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: سؤال کنید از آن چیزهایى که به نفع شماست، نه از آن چیزهایى که خیرى براى شما ندارد. گفته شد: این از امورى است که براى ما خیر دارد. پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: مهر او در آسمان یک پنجم زمین است؛ پس هر که در زمین راه برود در حالى که بر او و فرزندان او غضب کرده باشد، قدم زدن او در زمین حرام است تا روز قیامت! مناقب آل ابی‌طالب/ابن شهر آشوب/نشر علامه/ج3/ص351
 
از امام صادق علیه السّلام روایت شده که: خداوند متعال مهریه فاطمه را یک چهارم دنیا قرار داده و در آخرت نیز مهر او را ورود دوستدارانش به بهشت و دشمنانش به جهنّم قرار داده است. همان/ص352
 
از امام باقر علیه السّلام نقل شده است که فرمود: مهر فاطمه علیهاالسلام یک پنجم دنیا و یک سوم بهشت بوده است و در زمین چهار نهر براى حضرت فاطمه علیها السّلام است: نهرهاى فرات، نیل، نهروان و بلخ. بحارالانوار/ج43/ص113
 
 
جهیزیه حضرت زهراء سلام الله علیها
 
برخی از چیزهایی که به‌واسطه فروش زره امیرالمؤمنین علیه‌السلام برای حضرت زهرا سلام الله علیها خریداری شد، به این شرح است:
 
1- یک پیراهن به قیمت هفت درهم
 
2- روسری(خمار) به قیمت چهار درهم
 
3- رو انداز(قطیفه) مشکى خیبرى 
 
4- تختى که وسط آن را با لیف خرما بافته بودند.
 
5- دو عدد تشک با روکشى از کتان مصرى که یکى از آنها با لیف خرما و دیگرى با پشم گوسفند پر شده بود.
 
6- چهار بالش- یا متّکا، یا پشتى- با رویه‏اى از پوست حیوانات طائف که درون آنها از علف اذخر(گیاه خشک و سبز رنگى شبیه کاه و نرم‌تر از آن است که داراى بوى خوش نیز مى‏باشد) پر شده بود.
 
7- پرده‏اى از جنس پشم
 
8- حصیرى بافت یمن
 
9- یک آسیاى دستى
 
10- طشت مسى
 
11- مشک آبى از جنس پوست
 
12- ظرف مخصوص شیر که از جنس چوب مى‏تراشیدند.
 
13- ظرفى براى آبخورى
 
14- ظرفی قیراندود برای شستشو(مِطْهرةٌ مزفّتةٌ)
 
15- سبویى سبز رنگ که در آن روغن، آرد یا چیزهاى دیگر نگهدارى مى‏کردند.
 
16- دو کوزه کوچک سفالى. امالی طوسی/ ص41
 
 
بهترین یاور
 
رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم از على علیه‌السلام پرسید: همسرت چگونه زنى است؟ على علیه‌السلام عرض کرد: نِعْمَ الْعَوْنُ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ؛ خوب یاورى است براى اطاعت از خدا.
 
رسول خدا همین سؤال را از فاطمه علیها السّلام کرد و آن حضرت گفت: شوهرى خوب و شایسته است. سپس رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم براى آنها دعا کرد و فرمود: اللَّهُمَّ اجْمَعْ شَمْلَهُمَا وَ أَلِّفْ بَیْنَ قُلُوبِهِمَا وَ اجْعَلْهُمَا وَ ذُرِّیَّتَهُمَا مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِیمِ‏ وَ ارْزُقْهُمَا ذُرِّیَّةً طَاهِرَةً طَیِّبَةً مُبَارَکَةً وَ اجْعَلْ فِی ذُرِّیَّتِهِمَا الْبَرَکَةَ وَ اجْعَلْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِکَ إِلَى طَاعَتِکَ وَ یَأْمُرُونَ بِمَا یُرْضِیکَ؛ خداوندا! در میان آنها الفت برقرار نما و آنان و فرزندانشان را نعمت بهشت نصیب فرما، به آنها فرزندانى پاک، طیّب و مبارک روزى نما و در ذرّیّه آنها برکت قرار داده و آنها را امامانى هدایت‌گر به سوى اطاعت خود قرار ده و آنان را به آن‌چه که رضایت تو در آن است، راهنمایى فرما. مناقب آل ابی‌طالب/ج3/ص356
 
و الحمدلله رب العالمین
/999/702الف/ر
 
ارسال نظرات