۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۱۸۵۱۴۰

اختلاف قیمت‌ها در حج به چه دلیل است؟

خبرگزاری رسا ـ قیمت اجاره بهاء ساختمان‌ها در مکه و مدینه در نتیجه رقابت بین کشورها برای اجاره ساختمان و عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، اما در چند ساله گذشته بطور معمول درصد افزایش قیمت‌ها بسیار ناچیز افزایش داشته است.
مکه، مسجد الحرام

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، با توجه به اینکه ساختمان‌های مکه و مدینه در یک شکل و یک نوع خدمات و یک درجه ساخته نمی‌شود، از این‌رو پس از اجاره هتلها تمامی ساختمانها با جداولی که از سوی سازمان حج و زیارت تعیین شده توسط افراد با تجربه در امر مسکن حجاج مورد ارزیابی قرار گرفته و درجه قیمتی آنها مشخص می‌شود.

 

نحوه تقسیم بندی و تخصیص ساختمانها به چه صورت می‌باشد؟

 

در سراسر کشور تعداد 17 ایستگاه پروازی آماده ارائه خدمات به حجاج است. با توجه به شرایط فرودگاهی و تعداد تفکیکی حجاج استانها و شهرستانها و میزان تقاضای هراستان در رابطه با گروههای قیمتی اعلام شده تقسیم بندی ظرفیت کاروانها بین دفاترحج وزیارت انجام می‌شود. بطور معمول ترتیبی اتخاذ می‌شود تا حد امکان از کلیه گروههای قیمتی در استانها وجود داشته باشد. پس از تخصیص ظرفیت به استانهای سراسر کشور کاروانها با قرعه کشی در این ظرفیتها قرار می‌گیرند.

 

اختلاف قیمتی در ساختمانهای حج به چه دلیل است؟

 

با توجه به اینکه ساختمانهای مکه و مدینه در یک شکل و یک نوع خدمات و یک درجه ساخته نمی‌شود لذا پس از اجاره هتلها تمامی ساختمانها با جداولی که از سوی سازمان حج و زیارت تعیین شده توسط افراد با تجربه در امر مسکن حجاج مورد ارزیابی قرار گرفته و درجه قیمتی آنها مشخص می‌گردد. اما قطعاً سعی می‌شود هزینه اخذ شده از حجاج برابر خدمات ارائه شده باشد. در نهایت هزینه اسکان مکه با هر گروه قیمتی با هزینه اسکان مدینه با گروه قیمتی تعیین شده نرخ هزینه اسکان حجاج در عربستان را مشخص می‌نماید.

 

علت دوری ساختمانهای مکه به حرم چیست؟

 

با توجه به اینکه حجاج ایرانی با کاروان بندی و سازمان دهی از پیش تعیین شده به حج مشرف شده و در طول موسم حج نیز خدماتی چون توزیع غذای بهداشتی و طبخ متمرکز، حمل و نقل درون شهری و برون شهری به آنها ارائه می‌گردد لذا امکان اجاره ساختمان در حلقه اولیه اطراف حرم میسر نمی‌باشد. از طرفی مقررات برخی ازهتلهای اطراف حرم بدلیل بین المللی بودن وقوانین خاص آنها و ترافیک محدوده حرم، نرخ اجاره بسیار بالای ساختمانها در موسم حج در مکه مکرمه و عدم امکان ارائه خدمات برنامه ریزی شده باعث می‌شود تا مسئولین امر نسبت به اجاره هتلهای مناسب و استاندارد در حلقه دوم اطراف حرم نمایند. مضافاً اینکه در سالهای اخیر دولت سعودی اقدام به طرح توسعه حرم در مکه و مدینه نموده که این موضوع نیز باعث شده تا اکثر کشورها حجاج خود را به مناطقی با فاصله چند کیلومتری منتقل کنند.

 

تخصیص ظرفیت متراژی به هر زائر چه میزان می‌باشد؟

 

برابر استاندارد تعریف شده درعربستان سعودی برای هر زائر در مکه مکرمه حدود 4 متر مربع و در مدینه منوره حدود4. 50 متر مربع فضا تخصیص داده می‌شود. بجهت اینکه تمامی حجاج بیت الله الحرام درایام حج بتوانند محل اسکان خود را تامین نمایند عدول از این فضا میسر نبوده وتمامی حجاج موظف به رعایت این متراژ می‌باشند.

 

قیمتهای اسکان در مکه و مدینه چرا افزایش می‌باید؟

 

قیمت اجاره بهاء ساختمانها در مکه و مدینه در نتیجه رقابت بین کشورها برای اجاره ساختمانها و عرضه و تقاضا تعیین می‌شود ولیکن در چند ساله گذشته بطور معمول درصد افزایش قیمت‌ها بسیار ناچیز وبعضاً در مجموع تا حد 2 درصد افزایش داشته است. در سالجاری آنچه که باعث افزایش نرخ حج شده موضوع اختلاف ارزش دلار و حذف دلار دولتی از عملیات حج، اختلاف هزینه بلیط هواپیما نسبت به سال گذشته و احتمالاً اختلاف هزینه خرید تدارکات و تغذیه میباشد. البته تا دو سال قبل ساختمانهایی که برای حجاج اجاره می‌شد بدون خدمات هتلی بوده و در این سالهای اخیر سعی شده ساختمانها با خدمات هتلی اجاره شود.

 

در موسم حج اتاق خانمها و آقایان جدا می‌باشد. رعایت بهداشت محیط اسکان و تغذیه در طول سفر حائز اهمیت است. رعایت اصول زندگی جمعی و همزیستی و مدارا با همسفران به ویژه هم اتاقی‌ها دارای امتیازت و خصوصیات اخلاقی، روحی و هرهنگی خاصی هستند طعم سفر زیارتی حج را شیرین‌تر می‌کند./920/د102/ی

ارسال نظرات