ترجمه بخشی از کتاب مقدمهای بر تفکر اجتماعی کاتولیک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایاننامه «ترجمه بخشی از کتاب مقدمه ای بر تفکر اجتماعی کاتولیک» پژوهشی از «فاطمه رحیمی ثابت» به بررسی و ترجمه بخشی از کتاب مقدمهای بر تفکر اجتماعی کاتولیک اهتمام ورزیده است.
بر اساس این گزارش، در چکیده این پایاننامه میخوانیم:
چکیده:
این کتاب را، یک کاتولیک جامعهشناس و غیرروحانی، در جستجوی عدالت اجتماعی نوشته است. نویسنده اهداف متعددی را برای نگارش این کتاب ذکر میکند: 1- بررسی علل وجود ساختارهای بیعدالتی. 2- بیان وجود ارتباط تنگاتنگ بین ساختارهای بیعدالتی و شناسایی نیازهای اجتماعی. 3- تقاضای کمک از کاتولیکها برای گفتگو در باب عدالتطلبی. 4- پیشنهاد و معرفی منابع جهت تحلیل و بررسی بیشتر. وی کتاب خود را بر مبنای این شش باور نوشته است: 1- بیعدالتیهای اجتماعی بیشماری در جهاندیده میشود. 2- گونههای مختلف بیعدالتی باهم در ارتباطاند. 3- علاوه بر ظلم و شرارت افراد، ساختارهای اجتماعی گناهآلود نیز وجود دارد. 4- دو واکنش متفاوت برای نیاز یا رنج اجتماعی میتوان نشان داد: یکی تسکین رنج و برآوردن نیاز و دیگری عدالتطلبی با توجه به علل وجود بیعدالتیها و تغییر ساختارهای ظالمانه. 5- بزرگترین وظیفه مسیحیان این است که همنوعان خود را همچون خود دوست بدارند. 6- کاتولیکها با تفکر اجتماعی خود کمک ویژهای در ایجاد همکاری بین مسیحیان و مردم خیرخواه انجام میدهند. ابتدا نویسنده شرح مختصری از واقعیات اجتماعی ارائه میدهد و فهرستی از نیازها و بیعدالتیهای موجود را معرفی میکند. او به ویژه بر ماهیت سرمایهداری لیبرال و جهانی شدن تأکید دارد. وی مجموعه ابزارهایی را جهت تأمل مسیحیان بر واقعیات اجتماعی فراهم میآورد و شرحی از ملکوت خدا ارائه میدهد. سپس شش موضوع را در باب عدالت مطرح میکند که شامل موارد زیر میشود: حقوق بشر، خانواده، حیات اقتصادی، محرومیتهای اجتماعی، توسعه صحیح و جنگ و صلح. این نویسنده سرانجام برخی از نتایج پاسخهای عمل اجتماعی به بیعدالتیها را ترسیم میکند.
تعریف (تفکر اجتماعی کاتولیک):
آموزههای اجتماعی کاتولیک به مجموعه اصولی گفته میشود که از طریق کلیسای کاتولیک در باب موضوعات فقر و ثروت، اقتصاد، نهادهای اجتماعی و نقش دولت شکل یافته است. تعالیم اجتماعی کاتولیک را بزرگترین راز حفظشده، گنجینه مدفون و بخش ذاتی ایمان کاتولیک مینامند و بنا بر قول اسقفهای کاتولیک ایالاتمتحده بسیاری از کاتولیکها با محتوای اصلی تعالیم اجتماعی کاتولیک آشنا نیستند و اساساً بسیاری از آنها این را نمیدانند که تعالیم اجتماعی کاتولیک بخش ذاتی ایمان کاتولیک است و این چالشی جدی برای تمام کاتولیکها محسوب میشود. این تعالیم از طریق دریافتهای شورای کلیسایی و بخشنامههای پاپی و اسناد و نامههای اسقفان و نیز از طریق کمکها و دریافتهای جوامع کاتولیکی در سراسر جهان شکل یافته است. اندیشمندان کاتولیک، فعالان اجتماعی، الهی دانان و دیگر محققان نیز بسیار بر غنای آن افزودند. اصطلاح تعالیم اجتماعی و دکترین اجتماعی به ویژه روی موضوعاتی اجتماعی، اشاره دارد که از سوی مقامات کلیسا در پاسخ به شرایط در حال تغییر زمان شکل یافته است. تعالیم اجتماعی کلیسا راهی را بیان میکند که کلیسا از طریق آن بتواند اوضاع جامعه را درک کند و موضع خود را در خصوص ساختارها و تغییرات اجتماعی بیان نماید.
ماهیت تعالیم اجتماعی کاتولیک:
در باب ماهیت تعالیم اجتماعی کاتولیک باید گفت تعالیم اجتماعی کاتولیک مجموعه دکترینی است که کلیسا آنها را هنگام تفسیر رویدادهای تاریخی، با کمک روحالقدس و با توجه به تمام چیزهایی که از سوی عیسی مسیح وحیشده، بیان میکند. تعالیم اجتماعی کاتولیک، اصولی را برای تأمل ضوابطی را جهت داوری و رهنمودهایی را برای عمل فراهم میآورد. این تعالیم، گنجینهای غنی از حکمت برای بنای یک اجتماع عادلانه و حیاتی همیشه پاک در میان چالشهای جامعه جدید است. آنها اصولی اخلاقی و معیاری منسجم که برای روزگار ما بسیار مفید است ارائه میدهند. تعالیم اجتماعی جدید کاتولیک از طریق اسناد پاپی، شورایی و اسقفی، مطالبات اجتماعی ایمانی را به طور مشروح بیان میکند و راه زندگی مردم و کیفیت زندگی آنها در جامعه و شرایطی را که هر فرد خود را در آن میبیند و در مورد خود و رسالتش تصمیم میگیرد را معین میکند. به همین دلیل کلیسا نسبت به تصمیماتی که در جامعه اخذشده و یا به اجرا درآمده بیتفاوت نیست و به ویژگی اخلاقی آن یعنی جنبههای انسانی و انسانسازی صحیح در حیات اجتماعی توجه دارد. چرا که جامعه و به همراه آن سیاست، اقتصاد، کار، قانون و فرهنگ، تنها یک حقیقت سکولار یا دنیایی و در نتیجه خارج یا بیگانه از پیام رستگاری نیست.
مخاطبان تعالیم اجتماعی کاتولیک:
در باب مخاطبان این تعالیم باید گفت که از نظر کلیسا، دریافتکننده خاص و نخستین آن جامعه کلیسایی با تمام اعضای خود است، چون هر فردی مجموعهای از مسئولیتهای اجتماعی دارد که باید آنها را انجام دهد. این تعالیم وجدانها را فرامیخواند تا ملزومات عدالت و احسان و محبت را در جامعه بشناسند و آنها را عملی کنند. این دکترین پرتویی از حقیقت اخلاقی است که پاسخهای مناسب را مطابق با مأموریت و رسالت هر مسیحی ارائه میدهد. تعالیم اجتماعی کاتولیک به تمام انسانها جهت نیز میدهد. پرتویی که دکترین اجتماعی کلیسا بر جامعه میتاباند، ذهن تمام مردان و زنان و هر وجدانی را بیدار میکند تا عمق معنا و ارزشهایی را که در آن بیان میشود خوب بفهمند و این یکی از تعالیم کلیسا است که به صراحت برای تمام مردم و افراد خیرخواه بیان شده است.
رسالت کلیسا و دکترین اجتماعی:
کلیسا خود را شریک سرور و امید، نگرانیها و غمهای بشر میداند و میخواهد برای تمام مردان و زنان بشارت ملکوت خدا را بیاورد. بنابراین افراد در ایجاد جهانی انسانی تر تنها نیستند و کلیسا نه تنها در بُعد معنوی بلکه در بستر تاریخ و جهان مادی نیز وارد عمل شده است. انسانها شخصیتی منحصربهفرد دارند و با این حال موجودی اجتماعی هستند. مصالح عمومی یا خیرهای مشترکی که انسانها به دنبال آن هستند و در هیأت های اجتماعی آنها را به دست میآورند ضامن مصلحت عمومی و خیر فردی و جمعی آنهاست. به همین دلیل آنها با آراستن نهادهای سیاسی، اقتصادی، حقوقی و فرهنگی، جامعه را شکل میدهد. کلیسا یک چنین انسانی را مخاطب دکترین اجتماعی خود قرار داده است.
شایانذکر است، پایاننامه «ترجمه بخشی از کتاب مقدمه ای بر تفکر اجتماعی کاتولیک» پژوهش پایانی «فاطمه رحیمی ثابت»، برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه ادیان و مذاهب قم است که در تابستان 1389 دفاع شده است و استاد راهنمای آن «دکتر حسین سلیمانی» و استاد مشاور آن «حمیدرضا فرزین» است./9193/پ202/ی