۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۱۸۲۷۴۹
همزمان با سالروز شهادت امام صادق؛

مراسم بزرگداشت واقعه فیضیه در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همزمان با سالروز شهادت امام صادق(ع)، رییس مذهب تشیع و حمله دد منشانه عوامل رژیم منحوس پهلوی به مدرسه فیضیه مراسم بزرگداشت شهدای این مدرسه در قم برگزار شد.
حمله ماموران رژيم شاه به مدرسه فيضيه قم

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، همزمان با سالروز شهادت امام صادق(ع)، رییس مذهب و حمله دد منشانه عوامل رژیم منحوس پهلوی به مدرسه فیضیه مراسم بزرگداشت شهدای این مدرسه برگزار شد.

براساس این گزارش در این مراسم افزون‌بر طلاب، علما، شخصیت‌های مهم حوزوی و مسؤولان استان، آیت‌الله احمد محسنی گرکانی امام جمعه پیشین اراک، آیت‌الله محسن خرازی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، کرم‌علی پیریایی استاندار قم، احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شواری اسلامی و حجت‌الاسلام احمد فرخ فال مدیر حوزه علمیه قم حضور داشتند.

در این مراسم پس از قرائت قرآن، بیان شعارهای انقلابی و سوگواری و نوحه‌گری برای امام صادق(ع) حجت‌الاسلام محمد فاضلی کدکنی از استاد حوزه علمیه خراسان به سخنرانی پرداخت و افزون‌بر بیان فضایل امام ششم(ع) حادثه فیضیه را مقدمه قیام 15 خرداد و آغاز پیروزی انقلاب اسلامی دانست.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که مردم همواره پشت سر علما حرکت می‌کنند، گفت: در روز حادثه مدرسه فیضیه دشمن عده‌ای کماندوکار و افراد ورزیده را به عنوان دهقان آورد و اماکن حساس را تصرف کرد و پس از برهم زدن سخنرانی سعی داشتند به آیت‌الله گلپایگانی که در مراسم حضور داشتند حمله کنند ولی با مقاومت عده‌ای مردم و طلاب روبرو شدند و مدرسه را به خاک و خون کشیدند.

وی افزود: حتی پس از این‌که عوامل رژیم پهلوی عده‌ای از طلاب را از بالای پشت بام به طرف زمین پرتاب می‌کردند که منجر به شکسته شدن دست و پای طلاب شد آن‌ها را به بیمارستان‌ها جهت معالجه راه ندادند در این زمان بود که آیت‌الله گلپایگانی به فکر ساخت بیمارستان شد و آن را نیز ساخت.

گفتنی است، شاه درباره آمادگى جامعه ایران براى انجام اصلاحات آمریکا (قانون انجمن ایالتی و ولایتی) به مقامات واشنگتن اطمینان داده بود و نام اصلاحات را انقلاب سفید نهاده بود، مخالفت علما براى وى بسیار گران مى‌آمد و تبلیغات وسیعى علیه روحانیت و امام خمینى(ره) آغازکرد و در پی سرکوبی قیام بود.

سرانجام روز دوم فروردین سال 42 که مصادف با شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) بود مأمورین مسلح رژیم با لباس مبدل اجتماع طلاب علوم دینى در مدرسه فیضیه را بر هم زدند و متعاقب آن نیروهاى پلیس با سلاح گرم، وحشیانه به مدرسه فیضیه یورش بردند و به کشتار و جرح طلاب پرداختند.

همچنین همزمان مدرسه دینى طالبیه تبریز نیز مورد هجوم مأمورین دولتى قرار گرفت و در پى این حوادث، منزل امام خمینى(ره) در قم هر روز شاهد حضور گروه‌هاى زیادى از نیروهاى انقلابى و مردم خشمگینى بود که براى ابراز همدردى و حمایت علما و دیدن آثار جنایت رژیم به قم مى آمدند.

حضرت امام نیز در روز 13 فروردین سال 42 اعلامیه معروف خود را با عنوان «شاه دوستى یعنى غارتگرى» منتشر ساخت و در این اعلامیه که یکى از تندترین بیانیه هاى سیاسى امام خمینى(ره) است، رژیم شاه به محاکمه کشیده شده و در پایان آن تأکید شده بود که در این شرایط تقیه حرام است و اظهار حقایق واجب (ولو بلغ ما بلغ)./993/پ202/ی

ارسال نظرات