حقیقت دعا اتصال به حبل المتین و عروة الوثقی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی محمد باقی، کارشناس و استاد مرکز تخصصی مهدویت قم، در دوره آموزشی دو روزه عهدشناسی پیرامون دعای عهد، که عصر امروز در مسجد ارشاد نجف آباد برگزار شد، حقیقت دعا را اتصال به حبل المتین و عروة الوثقی عنوان کرد.
وی با اشاره به این که دعا دارای یک ظاهر و یک باطنی است، گفت: ظاهر دعا همان الفاظ دعا است و باطن دعا، سرّ و غیب و ملکوت دعا است و این باطن تنها در دست ائمه(ع) و مربوط به آنان است.
یکی از ثمرات دعا برآورده شدن حاجات ظاهری است
حجت الاسلام باقی درباره ثمره دعا اظهار کرد: دعا یک مکانیزمی است که انسان دعا کننده از دری وارد و از در دیگر خارج می شود و در این بین انسان دومی خلق می شود و هر مقدار توجه به دعا بیشتر باشد، این تولد و ظهور زیباتر خواهد بود.
کارشناس مسائل مهدوی در ادامه با بیان این که مردم در دعا خواندن سه گروه می شوند، ادامه داد: گروهی دعا را به صورت طوطی وار می خوانند و غفلت می کنند از آنچه می خوانند و گروه دیگر دلشان پیرو زبانشان است و ابتدا توصیف می کنند و بعد به دنبال موصوف می گردند و گروه سوم زبانشان پیرو دلشان است که این گروه آنانی هستند که ابتدا مفهوم دعا را با تمام وجود می فهمند بعد بر زبان جاری می کنند.
حجت الاسلام باقی برآورده شدن حاجات ظاهری را یکی از ثمرات دعا دانست و اظهار داشت: یکی دیگر از ثمرات دعا، اتصال است و حقیقت دعا همین اتصال است که انسان با اتصال به امام معصوم حتی اگر بخواهد گناه انجام دهد، نمی تواند.
امام واسطه فیض بین خداوند و مخلوقات است
استاد مرکز تخصصی مهدویت در ادامه، دعای عهد را به چند فراز تقسیم کرده، و در فراز اول ربّ را به معنای کسی معنا کرد که تمام امور مخلوق به دست اوست و تمام شئون مخلوق را عهده دار است، نه معنایی که هم ردیف تربیت برای رب می شود و این ربّ تنها تربیت اخلاقی را در بر نمی گیرد بلکه تمام وجود مخلوق تحت اختیار خالق است.
وی در ادامه بیان داشت: امام نور عظیم است و یک وجود نورانی در عالم ملکوت، یک وجود عقلی در عالم جبروت، یک وجود الهی در عالم لاهوت و یک وجود جسمانی در عالم ماده دارد و تمام این عوالم حقیقتش خود امام است و واسطه فیضی بین خداوند و آسمان و زمین است.
حجت الاسلام باقی در بخش دیگری از سخنانش درباره قسم هایی که در دعای عهد بیان شده است، گفت: تمام این قسم ها مانند قسم به زبور، تورات، زنده شدن زمین و ... تمام اتفاقاتی است که در زمان ظهور به وقوع می پیوندد و امام در آن عصر زمین را به عالی ترین مرحله ظهور خود می رساند.
وی با بیان این که یکی از صفات خداوند، صفت حیّ است، اظهار کرد: کسی که بخواهد به صفت حیّ برسد باید به امام متصل شود و آنهایی که به امام عصر متصل نیستند، مرده اند و حیات طیبه تنها در گرو اتصال به امام حیّ است.
کارشناس مسائل مهدوی فراز دوم دعای عهد را پیرامون درخواست های ما از خداوند عنوان کرد و گفت: در دعای عهد به ما می گویند که بهترین ها را از خداوند بخواهیم و از آنجایی که هر چیزی غیر خدا نوعی نجاست است، امام را برای غیر امام طلب کردن، نیز نوعی نجاست است.
دعای عهد باعث عوض شدن اراده و حرکت انسان
حجت الاسلام باقی در این دعا معنای مولا را کسی دانست که نهایت قرب و نزدیکی را به شخص دارد و ثمره این قرب مالکیت است و به این ترتیب همه هستی ملک امام می شود و امام حق تصرف در جان و مال را دارد و در این مرحله است که انسان در مقابل امام هیچ اراده ای از خود ندارد و ثمره امامت، ولایت می شود و انسان به مقام ولایت میرسد.
استاد مرکز تخصصی مهدویت در ادامه ابراز کرد: رسالت منتظر در دعای عهد، زمینه سازی برای ظهور است و کسی که اهل خواندن دعای عهد باشد حلقه اتصالش برقرار می شود و خواه یا ناخواه منتظر واقعی است و باعث عوض شدن اراده و حرکت انسان و او را به سوی امام می کشاند و آنان که منتظر ظهور نباشند یعنی به این زندگی راضی هستند و جزء بدبختی چیزی نمی بینند.
وی در پایان سخنان خود با اشاره به این که نتیجه دعای عهد مبارزه با باطل است، عنوان کرد: همه افراد در تحقق ظهور باید سهیم باشند و این حلقه های مبارزه حق علیه باطل ادامه دارد تا به قیام حضرت مهدی به عنوان آخرین حلقه برسد که به پیروزی نهایی اهل حق می انجامد و تنها کسانی در این پیروزی سهیم هستند که در این مبارزه شرکت کرده باشند.
گفتنی است، دوره آموزش عهدشناسی پیرامون شرح مختصری بر دعای عهد، با همکاری سازمان اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نجف آباد به مدت دو روز در مسجد ارشاد برگزار شد./939/پ202/ب