۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۱۸۰۷۸۹

چند خبر کوتاه از سازمان تبلیغات اسلامی قم

خبرگزاری رسا ـ برگزاری 100 جلسه تفسیر قرآن در قم، برگزاری جلسات قرآن در 350 هیأت مذهبی قم و 5 شهریورماه آخرین مهلت ثبت‌نام در مسابقات تلاوت برخی از اخبار سازمان تبلیغات اسلامی قم است.
سازمان تبليغات اسلامي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، حجت‌الاسلام سید جواد عظیمی، مسؤول دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم،  در گفتگویی اظهار کرد: در طول ماه مبارک رمضان بیش از 100 جلسه تفسیر قرآن کریم در موضوعات مختلف اخلاقی و تربیتی، اجتماعی، ولایت و اهل بیت(ع) در مساجد مختلف در سطح استان تشکیل شد.
مسؤول دارالقرآن الکریم استان قم تصریح کرد: مدیریت و تدریس این جلسات به عهده ائمه جماعات بوده است.
به گفته حجت‌الاسلام عظیمی، در پایان این جلسات بابت تأمین جوائز نفرات برتر، به هر جلسه مبلغی اهدا شد.
وی اظهار امیدواری کرد که این جلسات به همت ائمه جماعات مساجد و حمایت‌های معنوی و مادی تبلیغات اسلامی در طول سال استمرار داشته باشد.
نخبه‌پروری؛ هدف تاسیس مدارس معارف اسلامی
مدیر دبیرستان علوم و معارف اسلامی صدرای قم گفت: هدف تأسیس مدارس معارف اسلامی نخبه‌پروری است.
سید مرتضی موسوی‌نژاد با اشاره به زمینه تأسیس مدرسه معارف اسلامی صدرا اظهار کرد: هشت سال پیش گزارشی از مدارس معارف اسلامی صدرا به مقام معظم رهبری ارائه شد و ایشان با ملاحظه این گزارش، بر ایجاد مدارس صدرا در قم تأکید کردند.
وی تأسیس مدارس معارف اسلامی را از جمله فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی دانست و افزود: سازمان تبلیغات اسلامی تاکنون 102مدرسه معارف اسلامی صدرا را ایجاد کرده و سازمانی را به نام سازمان مدارس معارف اسلامی را در زیر مجموعه‌های خود تأسیس کرده است.
موسوی‌نژاد گفت: با توجه به این‌که رشته علوم انسانی در مدارس از نظر محتوای دروس به علوم انسانی نزدیک است، بنابراین در مدارس معارف اسلامی، در کنار علوم انسانی 51 واحد تخصصی معارف اسلامی تعریف شده است تا این رشته در کنار پرمحتواتر شدن، به منابع اسلامی نزدیک‌تر شود.
مدیر مدرسه علوم و معارف اسلامی صدرا، هدف مدارس معارف اسلامی را نخبه پروری دانست و افزود: روال در این مدارس بر کمیت نیست، بلکه بر کیفیت است، بنابراین کلاس‌های این مدارس بیش از پنج یا شش کلاس نیست.
وی اضافه کرد: سال گذشته مدرسه معارف اسلامی صدرای قم 133 دانش آموزش پذیرش کرد، اما امسال سعی می‌کنیم که با توجه به زیرساخت‌های مدرسه بیش از 110 دانش آموز را جذب نکنیم.
موسوی‌نژاد با اشاره به خروجی‌های مدرسه معارف اسلامی اظهار کرد: دانش‌آموزان فارغ التحصیل مدرسه معارف اسلامی زمانی که به دانشگاه بروند، پایه علمی قوی‌تری را نسبت به دیگر طلاب دارند و در دانشگاه هم رشته‌های خوبی را قبول می‌شوند.
مدیر مدرسه علوم و معارف اسلامی صدرا با اشاره به اساتید و امکانات این مدرسه گفت: باتوجه به این‌که در رشته‌های نظری اساتید حرف اول را می‌زنند، بنابراین اساتید مدرسه علوم و معارف اسلامی صدرا گزینش شده‌اند و شش تا هفت نفر از اساتید مدرسه، مدرک دکترا دارند.
وی افزود: مدرسه علوم و معارف اسلامی صدرا امکاناتی همچون کتابخانه و سایت فعال دارند و اساتید محتوا را در سایت قرار می‌دهند.
موسوی‌نژاد اقبال نسبت به مدرسه علوم و معارف اسلامی صدرای قم را زیاد دانست و اظهار داشت: ما هر سال برای پذیرش دانش‌آموزان مشکل داریم و به بسیاری از افراد جواب منفی می‌دهیم.
مدیر مدرسه علوم و معارف اسلامی صدرا با اشاره به دلیل اقبال دانش‌آموزان برای تحصیل در این مدرسه گفت: این مدرسه دارای فضا و محیط سالمی است و فضا به سمتی است که دانش آموزان از نظر علمی رشد کنند و مدارس صدرا به دنبال نخپه وری علمی هستیم.
وی ادامه داد: بیشتر دانش آموزان فارغ التحصیل مدارس معارف اسلامی صدرا به تحصیل در حوزه مشغول می‌شوند.
برگزاری 4 محفل انس با قرآن کریم در قم
به همت دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم 4 محفل انس با قرآن در شهرهای قنوات، کهک، جعفریه و قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام سید جواد عظیمی، مسؤول دارالقرآن الکریم استان قم، اظهار کرد: در طول ماه مبارک رمضان چها محفل انس با قرآن در شهرهای کهک، قنوات، جعفریه و قم برگزار شد.
وی ادامه داد: در این جلسات که با مشارکت چشمگیر و گسترده علاقه‌مندان مواجهه شده بود قاریان ممتاز کشوری و بین‌المللی به اجرای تلاوت روح بخش قرآن کریم پرداختند.
مسؤول دارالقرآن الکریم استان قم افزود: همچنین در این محافل گروه‌های تواشیح و حافظان ممتاز استان و کشور به هنرنمایی قرآنی پرداخته و سبب وجد و سرور در بین حاضران شدند و زمینه علاقه‌مندی جوانان و نوجوانان برای فراگیری قرائت و حفظ قرآن کریم را ایجاد کردند.
به گفته حجت‌الاسلام عظیمی، در این محافل مسابقات قرآنی حضوری ویژه حاضران برگزار و جوایزی به نفرات برتر اهدا شد.
5 شهریورماه آخرین مهلت ثبت‌نام در مسابقات تلاوت
مسؤول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: علاقه‌مندان تا پنجم شهریورماه امسال فرصت دارند تا در مسابقات تلاوت در قالب رشته‌های حفظ و قرائت ثبت‌نام کنند.
حجت‌الاسلام سید جواد عظیمی با اشاره به برگزاری مسابقه تلاوت اظهار کرد: این مسابقه در قالب دو رشته حفظ کل و قرائت ویژه خواهران و برادران در مقاطع سنی کمتر از 16 سال و بالای 16 سال برگزار می‌شود.
وی افزود: این مسابقات در راستای منویات مقام معظم رهبری در زمینه تحقق تربیت حافظان قرآن برگزار می‌شود.
مسؤول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم ادامه داد: قاریان و حافظان باید به مفاهیم قرآن تسلط داشته باشند و به سؤالاتی که در این زمینه مطرح می‌شود پاسخ دهند.
وی با بیان این‌که 10 بخش از قرآن به قید قرعه برای حافظان انتخاب می‌شود، گفت: حافظان با انتخاب یکی از این بخش‌ها نسبت به قرائت آن بخش در رشته حفظ قرآن کریم اقدام می‌کنند.
حجت‌الاسلام عظیمی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه قرآن کتاب زندگی است، مردم باید توجه و اهتمام خاصی داشته باشند ولی برای قشر نوجوان و جوان باید زمینه‌ای ایجاد شود تا از این طریق متوجه شوند که قرآن چه جایگاه و منزلتی نزد خداوند دارد.
وی اظهار کرد: کسانی که در مسابقات قرآن شرکت می‌کنند با مفاهیم قرآن آشنا شده و نورانیت قرآن را در زندگی خود حفظ می‌کنند و برای این افراد زمینه‌ای ایجاد می‌شود تا ارتباط بیشتری با قرآن داشته باشند و مسابقات قرآن در مهجوریت‌زدایی قرآن نقش مهم و مؤثری دارد.
مسؤول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم یادآور شد: برگزاری جلسات کرسی تلاوت و تفسیر در مساجد و دوره‌های تربیت معلم قرآن در رشته‌های روخوانی، روانخوانی، تجوید و وقف از برنامه‌های دیگر دارالقرآن کریم بوده است.
وی یادآور شد: افراد تا پنجم شهریورماه فرصت دارند برای ثبت‌نام در مسابقه تلاوت با شماره 7741703 و 7741023 تماس حاصل کرده یا به صورت حضوری به آدرس چهار راه شهدا، خیابان معلم، بعد از کوچه 12، دارالقرآن کریم مراجعه کنند.
برگزاری جلسات قرآن در 350 هیأت مذهبی قم
عضو هیأت رئیسه شورای هیئات مذهبی قم با بیان این‌که در ماه رمضان پیکی با عنوان رمضانیه تهیه و در اختیار هیئات قرار گرفت، گفت: در ماه مبارک رمضان امسال جلسات قرآنی با اجرای ترتیل‌خوانی و تفسیر در 350 هیأت مذهبی استان برگزار ‌شد.
جواد اشعری با بیان این‌که در ماه رمضان پیک رمضانیه تهیه و تدوین و در اختیار هیئات قرار گرفت، گفت: با ارسال این پیک به هیئات که شامل مباحث اعتقادی، قرآنی، تاریخی و احکام است سه هزار نفر از اعضای هیئات مذهبی استان به‌صورت حضوری در آزمون کتبی مربوطه شرکت کردند.
وی اظهار کرد: هیئاتی که تعداد آزمون‌دهنده بیشتری برای مسابقه پیک رمضان معرفی کردند امتیاز بیشتر دریافت و نفرات برگزیده کمک هزینه سفر به مشهد مقدس و عتبات عالیات و هدایای نقدی دریافت کردند.
عضو هیأت رییسه شورای هیئات مذهبی استان قم با اشاره به برگزاری جلسات قرآنی هیئات مذهبی در ماه مبارک رمضان تأکید کرد: در جشنواره قرآنی شاهد برگزاری جلسات قرآنی در هیئات با تفسیر و ترتیل‌خوانی بودیم و بازرسی از شورای هیئات مذهبی استان به این جلسات اعزام و هدایایی به شرکت‌کنندگان و اساتید و مسؤولان قرآنی هیئات به‌منظور حمایت از آنان اعطا شد.
اشعری تصریح کرد: برگزیدگان این جلسات در رشته قرائت و حفظ در جلسه‌ای با عنوان محفل انس با قرآن در اواخر ماه رمضان حضور یافته و از برگزیدگان تجلیل شد.
وی یادآوری کرد: در سال گذشته در 313 هیأت مذهبی استان قم جلسه قرآنی در ماه مبارک رمضان برگزار و امسال نیز این جلسات در 350 هیأت از میان دو هزار هیأت ثبت شده برگزار شده است.
وی افزود: علاوه بر جلسات مذکور شورای هیئات مذهبی استان قم در ماه مبارک رمضان هشت محفل قرآنی را با حضور قاریان ممتاز کشوری و بین‌المللی برگزار کرد.
نمایش فیلم‌های 100 ثانیه‌ای در حوزه هنری قم
منتخب فیلم‌های جشنواره 100 ثانیه‌ای به همت واحد تصویری حوزه هنری استان قم به نمایش گذاشته خواهد شد.
این منتخب شامل آثار مستند، داستانی و پویانمایی برگزیده هشتمین جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای حوزه هنری است.
نخستین جلسه نمایش فیلم‌های 100 ثانیه‌ای، پنجشنبه 24 مرداد ماه در محل حوزه هنری استان قم واقع در خیابان شهدا، کوچه 23، پلاک 8 برگزار شد.
همچنین جدول زمانی جلسات آینده نمایش فیلم حوزه هنری استان قم، به زودی در پایگاه خبری این حوزه به نشانی www.Artqom.ir بارگذاری  می‌شود./907/پ202/ی
ارسال نظرات