۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۱۸۰۴۹۵
استاد حوزه علمیه کرمان:

مدرک گرایی علمیت حوزه علمیه را زیر سؤال می‎برد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه کرمان با اشاره به پیامدهای سوء و همچنین مطلوب تحول در حوزه علمیه گفت: در تغییر کتاب درسی و نظام آموزشی شکی وجود ندارد؛ اما باید محتوای آنها متناسب با نیاز جامعه باشد؛ زیرا امروزه شبهات از اهمیت خاصی برخوردار است.
حوزه علميه

حجت الاسلام حسین حائری، استاد حوزه علمیه کرمان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان گفت: تغییر و تحولاتی در حوزه علمیه صورت گرفته است؛ اما این تحولات اگر مدیریت نشود پیامدهای جبران ناپذیری به همراه دارد.

وی در ادامه افزود: مدرک‌گرایی در حوزه علمیه جزء  همین خطرها بوده  که نتیجه آن از بین رفتن علمیت و دین شناسی در حوزه علمیه است.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: ساعت‌های درسی و ‌سال‌های تحصیلی طلبه‌ها باید افزایش یابد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ اما نباید به صورتی باشد که طلبه‌ها در روز به بررسی و تحقیق چند درس بپردازند، زیرا این مسأله سبب پایین آمدن  کیفیت تحصیلی طلبه‌ها می‌شود.

وی با اشاره به دروس حوزه علمیه ابراز داشت: وقتی کتاب‌های درسی تغییر می‌کند باید به دو مسأله علمیت کتاب‌ها و بروز بودن آنها توجه شود.

حجت الاسلام حائری خاطرنشان کرد: در تغییر کتاب درسی و نظام آموزشی شکی وجود ندارد؛ اما باید محتوای آنها متناسب با نیاز جامعه باشد زیرا امروزه شبهات از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با اشاره به اهمیت استادان تصریح کرد: ضروری است استادان برای تدریس هر درس به مطالعه کافی و بررسی کتاب مربوط به آن بپردازند نه آن که با بررسی شروح و ترجمه درس به تدریس آن بپردازند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به تورم و وضع اقتصادی اظهارداشت: متأسفانه حوزه علمیه نتوانسته با مسائل اقتصادی جامعه همراه شود و مشکلات معیشتی و اقتصادی باعث شده تا طلبه‌ها از فضای فکری درس خارج شوند، بنابراین بزرگان حوزه باید در این زمینه فکر شود.

حجت الاسلام حائری تأکید کرد: دروس جنبی باید بعد از سال‌های اولیه طلبگی و آشنایی اولیه طلاب باادبیات عرب به برنامه آنها ملحق شود.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به کمرنگ بودن تفسیر در برنامه حوزه علمیه افزود: تفسیر باید بعد از آشنایی طلبه‌ها با مباحث فلسفی در برنامه وی جای گرفته، زیرا بعضی از مباحث و شبهات تفسیری فقط با دانستن مباحث فلسفه فهمیده می شود.

وی در پایان با با بیان این که اهمیت بحث اخلاق در طلبه‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: متأسفانه مسأله اخلاق به شکل کلاسیک در حوزه علمیه برخورد شده و باید اخلاق به صورت کاربردی در متن حوزه قرار گیرد./970/ت302/س

ارسال نظرات