۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۱۷۹۵۷۱

چند خبر کوتاه از سازمان تبلیغات اسلامی قم

خبرگزاری رسا ـ دیدار تعدادی از روحانیان با رییس اداره تبلیغات اسلامی قنوات، برگزاری دوره بازیگری تئاتر در حوزه هنری استان قم و برگزاری مسابقه حفظ سوره محمد(ص) در قم برخی از اخبار سازمان تبلیغات اسلامی قم است.
سازمان تبليغات
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، حجت‌الاسلام عباس اسکندری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم در گفت‌و گویی با اشاره به قداست مساجد گفت: در فرهنگ اسلامی و ذهن و اعتقادات مردم، مسجد یک مکان مقدس و ارزشمند است چرا که منصوب به خداست و شاید هیچ کس چه غیر مسلمان و یا مسلمان را در دنیا نشناسیم که نسبت به مسجد بی‌حرمتی کند.
وی در ادامه اظهار داشت: قداست مسجد یک بحث است و نقش کارکردی آن بحث دیگر، اسلام برای این مکان مقدس کارکردهایی تعیین کرده است که ممکن است یک شخص قداست را برای مسجد قائل ولی به بخش کاربردهای آن بی‌توجه باشد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی قم افزود: هر چند در حوزه عمل با کمبودهایی درباره مسجد مواجه هستیم ولی نباید کسی از نقش مسجد غافل باشد و اگر به کارکردهای مسجد توجه شود مشکلات به خودی خود مرتفع می‌شود.
وی با اشاره به توجه همه‌جانبه و احساس مسؤولیت نسبت به فقرا خاطرنشان کرد: نباید فقط مسؤولیت زندگی شخصی و خانوادگی خود را در نظر داشته باشیم بلکه در قبال زندگی دیگران هم مسؤولیم و اگر عده‌ای فقیرند، به هر دلیلی، با توجه به تأکید خداوند در کتاب آسمانی خود، باید همت گماریم و هر کس مال و ثروت دارد در راه خیر سرمایه‌گذاری کند.
حجت‌الاسلام اسکندری ادامه داد: گاهی فردی توان مالی ندارد ولی بیان گیرایی دارد که با استفاده از زبان و بیان خود می‌تواند خیرین را به این راه سوق دهد و در رفع نیاز مستمندان گام بردارد و اجر و پاداش او کمتر از کسی که مال خود را انفاق می‌کند، نیست.
وی تصریح کرد: برخی نه توان مالی دارند و نه بیان خوب، ولی اهل دعا و عبادت خالصانه‌اند و برای رفع نیاز فقرا دعا می‌کنند که البته این چنین افرادی نیز از ثواب کار خیر بی‌بهره نیستند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی قم با تأکید بر نقش محوری مساجد گفت: مسجد به عنوان محور می‌تواند ایفای نقش کند و نباید فقط به نقش عبادی آن توجه کرد چرا که حق مسجد ادا نمی‌شود.
وی افزود: دشمنان تا قبل از انقلاب هراسی از مکه و کعبه نداشتند ولی درپی تأکیدات بنیانگذار انقلاب، درباره برائت از مشرکین در اعمال حج، ولوله‌ای در میان دشمنان برپا شد و از آن زمان عرصه را بر مسلمانان و علی الخصوص شیعیان و ایرانیان تنگ کردند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی قم با اشاره به نقش همه جانبه مساجد گفت: مساجد باید در ارتباط با امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایفای نقش کنند و می‌توان از آن به کوثر زلالی تعبیر کرد که همه از آن بهره‌مند می‌شوند و فقرا بدون خجالت از این مکان مقدس کمک بطلبند و نیازهای خود را مطرح کنند.
وی ادامه داد: ائمه جماعت، پدران معنوی مردم هستند و آنها به راحتی با امام جماعت محله مشکلات خود را طرح می‌کنند و حتی کمک مادی امام جماعت را تبرک می‌دانند.
حجت الاسلام اسکندری با اشاره به انتظارات مردم از دولت عنوان کرد: همه چیز را نباید به گردن دولت انداخت چرا که قبل از دولت شخص مسؤول در برابر فقرا عامه مردم هستند و اگر در قبال نیازمندان احساس مسؤولیت کنند، سنگینی کار به عهده دولتمردان نمی‌افتد، چرا که دولت نقش اجرایی دارد و نباید انتظار داشت در هر زمینه‌ای به مردم خدمات دهد.
وی با مقایسه کمک‌های دولت و مردم به هیأت‌های مذهبی بیان کرد: مردم در کمک به مساجد نقش سازنده‌ای دارند و اگر احساس مسؤولیت کنند فقیری گرسنه و بی بضاعت نمی‌ماند.
دیدار تعدادی از روحانیان با رییس اداره تبلیغات اسلامی قنوات
تعدادی از روحانیان اعزامی ماه مبارک رمضان با رییس اداره تبلیغات اسلامی قنوات دیدار و گفت‌وگو کردند.
در این دیدار که روحانیان اعزامی به بخش مرکزی در اداره تبلیغات اسلامی قنوات حضور یافتند گزارشی از محل اعزام و مشکلات تبلیغی خود را ارائه کردند.
سپس حجت‌الاسلام سید حسین سجادی‌تبار، رییس اداره تبلیغات اسلامی قنوات درباره روش‌های کاربردی تبلیغ و فعالیت‌های فرهنگی مطالبی ارائه کرد.
وی از روحانیان اعزامی خواست که در ارتباط گیری با مردم به ویژه نوجوانان و جوانان اهتمام بیشتری داشته باشند.
شب شعر شاعران قمی برگزار شد
به مناسبت روز جهانی قدس و با همکاری واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان قم، جامعه ادبی استاد شهریار و بسیج هنرمندان استان، شب شعر مقاومت برگزار شد.
محمد جواد شرافت، مسؤول واحد ادبیات پایداری حوزه هنری استان قم گفت: این مراسم با سخنانی با موضوع روز جهانی قدس آغاز شد و در ادمه شاعران جوان و پیشکسوت استان به ارائه آثار ادبی خود با موضوع مقاومت، فلسطین و روز جهانی قدس پرداختند.
وی در ادامه افزود: سرودن از مقاومت مسلمانان مظلوم فلسطین اشغالی و بیان جنایات ظالمانه رژیم صهیونیستی همواره مورد توجه شاعران متعهد انقلابی میهن اسلامی ما بوده‌ است.
مسؤول واحد ادبیات پایداری حوزه هنری استان قم  اظهار داشت: این شب شعر نیز می‌تواند بازتاب‌دهنده احساسات ناب و اندیشه‌های ژرف شاعران متعهد استان قم در رابطه با قدس شریف باشد.
برگزاری دوره بازیگری تئاتر در حوزه هنری استان قم
واحد آموزش حوزه هنری استان قم دوره آموزش بازیگری تئاتر را با حضور احمد سلیمانی برگزار می‌کند.
در این دوره که با حضور 24 نفر از هنرجویان علاقه‌مند به بازیگری تئاتر در حال برگزاری است، به سه عنصر بازیگری یعنی بدن، بیان و حس پرداخته می‌شود.
دوره آموزش مقدماتی بازیگری تئاتر در 12 جلسه، بر اساس سرفصل‌های کتاب بداهه‌پردازی در تئاتر و از سوی احمد سلیمانی، مسؤول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان قم و کارگردان تئاتر کشورمان برگزار می‌شود.
حوزه هنری استان قم در نظر دارد با پایان این دوره و با حضور هنرجویان این کلاس، دوره پیشرفته آموزش بازیگری را نیز برگزار کند.
برگزاری مسابقه حفظ سوره محمد در قم
کارشناس دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم از برگزاری مسابقه حفظ سوره محمد(ص) در این استان خبر داد.
حجت‌الاسلام سیدجواد عظیمی اظهار کرد: مسابقه حفظ و مفاهیم سوره مبارکه محمد(ص) ویژه شهرها و روستاهای تابعه استان قم برگزار می‌شود.
وی بیان کرد: مرحله روستایی این مسابقه در کلاس‌ها تا بیستم ماه مبارک رمضان برگزار شده است که مسؤولان کلاس‌های استانی نفرات برگزیده را به دفاتر شهری معرفی می‌کنند و مرحله شهری بعد از 27 ماه رمضان برگزار می‌شود، مرحله استانی نیز بعد از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد.
حجت‌الاسلام عظیمی یادآور شد: این مسابقه از ترجمه سوره محمد(ص) حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی و تفسیر حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان برگزار می‌شود.
وی تأکید کرد: هدف از برگزاری این مسابقه آن است که مردم مراجعه به خود قرآن داشته و توجه به ترجمه آیات بیشتر شود، از این رو این برنامه‌ریزی را انجام دادیم تا انس مردم با قرآن بیشتر شود.
کارشناس دارالقرآن قم گفت: خوشبختانه مردم استقبال خوبی از این مسابقه کرده‌اند و در سال گذشته همین مسابقه ویژه سوره حجرات و لقمان اجرا شد و بالای دو هزار نفر در آن شرکت کردند و امسال هم پیش‌بینی حضور همین تعداد را داریم.
شرکت 2500 نفر در آزمون فرهنگی معنوی هیئات‌ مذهبی
دبیر شورای هیأت‌های مذهبی استان قم گفت: برای بالا بردن سطح معلومات هیأت‌های مذهبی هر سال آزمونی اعتقادی، دینی برگزار می‌شود که امسال 2 هزار و 500 نفر در این آزمون شرکت می‌کنند.
محمدعلی بختیاری‌زاده با اشاره به برگزاری سومین آزمون بزرگ فرهنگی معنوی هیأت‌های مذهبی استان قم بیان داشت: برگزاری چنین آزمونی از سال 87 با 300 شرکت کننده آغاز شد و اکنون این تعداد به 2 هزار و 500 شرکت‌کننده رسیده است.
دبیر شورای هیأت‌های مذهبی استان قم از عمومی بودن این آزمون بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت خبر داد و گفت: شرکت کنندگان جزوه‌های آموزشی که از قبل تهیه شده را مطالعه کرده و سپس در آزمون به سؤالات پاسخ دادند.
وی سؤالات آزمون را شامل مسائل اعتقادی، قرآن و احکام ذکر کرد و افزود: آموزش این مسائل برای جوانان بسیار مفید است و می‌تواند کاربردی باشد.
بختیاری‌زاده گفت: برای جلوگیری از بی‌نظمی سؤالات آزمون به دو شیوه تنظیم شده است و سؤالات هر شرکت‌کننده با دیگری متفاوت بوده است.
وی هدف از برگزاری چنین آزمون‌هایی را وحدت رویه علمی در هیأت‌ها دانست و گفت: بالارفتن سطح علمی و اعتقادی از اهداف برگزاری این آزمون است.
دبیر شورای هیأت‌های مذهبی استان قم اظهار کرد: در پایان به 100 نفر از برگزیدگان کمک هزینه سفر عتبات عالیات اهدا می‌شود.
سومین آزمون بزرگ فرهنگی معنوی هیأت‌های مذهبی استان قم ساعت 16 روز جمعه 11 مرداد ماه در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد.
برگزاری محفل انس با قرآن در روستای باقرآباد
محفل انس با قرآن در ماه رمضان در روستای باقرآباد از بخش جعفرآباد برگزار خواهد شد.
وحید اکبری، کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی جعفریه از برگزاری محفل انس با قرآن کریم در ایام ماه میهمان خدا ماه مبارک رمضان در روستایی باقرآباد بخش جعفرآباد خبر داد.
اکبری گفت: در این مراسم قاریان قرآن، حافظان و گروه‌های تواشیح و همخوانی با صدای دلنشین خود محفل را معطر و مزین می‌کنند.
وی همچنین از برگزاری مسابقات فرهنگی و قرآنی در این محفل خبر داد./907/پ202/ی
ارسال نظرات