بیان منزلت امام علی نزد پیامبر از سوی آیت الله زنجانی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، آیت الله سید محمد حسینی زنجانی، استاد خارج فقه و اصول بعد از ظهر امروز در مسجد جامع زنجان در ادامه سلسله مباحث عقیدتی خود در اثبات امامت، با اشاره به داستان حضرت موسی (ع) و برادرش هارون (ع)، گفت: بهترین مثال برای جریان امامت، قضیه جانشینی هارون (ع) از پیامبر الهی حضرت موسی (ع) است؛ یعنی سنت انبیاء الهی اینگونه بوده است که چون کار و وظیفه آنها بسیار سنگین بود؛ برای خود جانشین و وزیری انتخاب می کردند، لذا پیامبر اسلام (ص) هم این سنت را مانند انبیاء گذشته اجرا کرد و علی (ع) را به عنوان برادر و جانشین خود تعیین کردند و اصلا دور از انصاف است که پیامبر (ص) را از سایر انبیاء در اجرای این سنت جدا کنیم.
وی در ادامه در پاسخ به شبهه برخی از اهل سنت، مبنی بر اینکه چرا نام امام علی (ع) در قرآن نیامده است، افزود: برخی از برادران اهل سنت شبهه ای را که در مورد امام علی (ع) دارند، این است که چرا نام مبارک ایشان در قرآن کریم نیامده است، اما این دوستان باید بدانند که خداوند به قدری آدرس امام علی (ع) را در قرآن دقیق داده است که دیگر نیازی به نام بردن نیست؛ البته نیامدن اسم شریف ایشان در قرآن، به خاطر مصالحی است.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه زنجان در ادامه با اشاره به یکی از مواردی که پیامبر (ص) علی (ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کرد و روایت آن در کتب اهل سنت هم موجود است؛ تصریح کرد: در کتاب صحیح بخاری که یکی از معتبر ترین کتب اهل سنت است؛ در جریان جنگ تبوک، روایتی از پیامبر (ص) در مورد جانشینی علی (ع) در طول بازگشتن ایشان از جنگ تبوک، در مدینه ذکر می کند و البته روایات این چنینی زیاد است اما ما یک روایت نداریم در مورد اینکه یکی از جناب عمر یا ابوبکر؛ یک بار جانشین پیامبر (ص) شده باشند.
آیت الله حسینی زنجانی در ادامه با بیان این که منزلت علی (ع) در نزد پیامبر (ص) مانند منزلت هارون بود در نزد موسی (ع)، افزود: اگر به جریان حضرت هارون و موسی (ع) توجه کنیم؛ حضرت هارون ویژگی هائی داشت که دیگران نداشتند؛ مانند اینک ه وی از اهل بیت و برادر حضرت موسی (ع) بود و فصاحت و بلاغت زیادی در کلام داشت؛ حضرت علی (ع) هم مانند هارون، از اهل بیت پیامبر (ص) و به گفته خود حضرت، برادر ایشان بود و همچنین فصاحت زیادی داشتند، در حدی که در مجادله نظیر نداشت.
وی در پایان افزود: عمل و رفتار حضرت موسی (ع) برای ما حجت است و برای پیامبر ما نیز، حجت بود و لذا چون در سیره حضرت موسی (ع) که در قرآن آمده است، به خاطر سنگینی وظیفه رسالت و نبوت برای خود جانشین تعیین کرده بود پس پیامبر ما نیز باید برای خود جانشینی از اهل بیت خودش مانند علی (ع) تعیین می کرد. /949/پ202/ب