۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۱۷۸۸۳۴
امام جمعه آذرشهر:

آداب دعا و نیایش در شب قدر رعایت شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام قره‌سیدی با بیان این‌که دعا و نیایش برای خود آداب و مقدماتی دارد، گفت: آداب تزرع و طلب مغرفت در شب قدر رعایت شود.
مراسم شب قدر

حجت الاسلام میرعلی‌اکبر قره‌سیدی، امام جمعه آذرشهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که بهره‌مندی روحی و معنوی از فضائل شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان مورد تأکید بزرگان دین بوده است، اظهار داشت: طبق احادیث و روایات معتبر وارده، احتمال این‌که شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، همان شب قدر باشد، بسیار بالاست.

 

وی با بیان این‌که بایستی با برنامه‌ریزی برای تک تک لحظات این شب اهتمام جدی جهت درک فضائل معنوی داشت، خاطرنشان کرد: مؤمن واقعی فرصت‌شناس بوده و از هر روزنه‌ معنوی برای کسب معارف الهی استفاده می کند، حال که در آستانه شب قدر قرار گرفته‌ایم بایستی فرصت تقرب به درگاه ربوبی را غنیمت بدانیم.

 

حجت الاسلام قره‌سیدی با تأکید بر این‌که دعا و نیایش برای خود آداب و مقدماتی دارد و بایستی در شب قدر مورد توجه و عنایت قرار گیرد، تصریح کرد: گاه چند روز امساک و یا چند رکعت نافله غرور و تکبر کاذب در ذهن انسان ایجاد می کند که در نهایت فرد خود را بی نیاز از شب زنده داری در شب قدر می داند.

 

امام جمعه آذرشهر ادامه داد: نباید در دعا و بیان حاجات از درگاه الهی، طلبکارانه وارد شویم، آنچه مسلم است خداوند متعال به عبادات، نماز و روزه ما هیچ احتیاجی ندارد، چراکه کمال مطلق است، این ما هستیم که باید کاسه گدایی در شب قدر به دست گرفته و طلب استغفار از گناهان و مغرفت و رحمت از خداوند داشته باشیم.

 

وی با اشاره به توصیه های اخلاقی مرحوم میرزا جوادآقا ملکی تبریزی در شب های قدر اظهار داشت: مرحوم میرزا جواد آقا ملکی در کتاب المراقبات خود هشدار می دهد که اگر از کرامت شب قدر غفلت کرده و با کوتاهی خود آن را از بین ببریم، در روز قیامت آنچه را که دیگران با سعی کامل به آن رسیده اند، به حسرت نظاره‌گر خواهیم بود.

 

حجت الاسلام قره‌سیدی افزود: آن استاد بزرگ اخلاق توصیه می کند قبل از این که به خاطر کوتاهی و از بین بردن فرصت ها ملامت شویم؛ خود را سرزنش کنیم و قبل از این که به تو بگویند چرا کرامت پروردگار جهانیان را کوچک شمردی؛ خود، این مطلب را در نظر بگیریم و قبل از این که به حساب‌مان رسیدگی شود، خود حسابرسی کنیم.

 

امام جمعه آذرشهر در ادامه دعا و نیایش را امری فطری در ذات انسان دانست و گفت: این تصور غلطی است که هر چه خداوند متعال در قضا و قدر انسان اراده کرده باشد، همان می شود و دعا بدون نتیجه و فایده است، حقیقت امر آن است که رحمانیت و رحیمیت خداوند اقتضاء دارد که صدای بنده خویش را پاسخ دهد و گاه دعا موجب تغییر در تقدیر انسان می شود./935/ت303/ب

ارسال نظرات