۰۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۱۷۸۵۳۷
آیت‌الله مصباح یزدی:

نیت مهم‌ترین عامل در سنجش اعمال است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه از نیت به عنوان مهم‌ترین عامل در سنجش اعمال نام برد و گفت: ملاک برتری و اجر اعمال حجم آنها نیست و آنچه اهمیت دارد و تأثیرگذار است خلوص نیت یعنی حسن فاعلی است.
درس اخلاق آيت الله مصباح يزدي در حسينيه امام خميني(ره) قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه یکشنبه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد با اشاره به ماهیت اعمال خیر گفت: هرچند کارهای نیک بر اساس کیفیت خود درجه‌بندی می‌شوند اما گاهی اوقات برای درک بهتر موضوع این کارها را هم از نظر کمی می‌سنجند.
صبر بر بلا مساوی با اجر هزار شهید
وی با اشاره به سخن امام صادق(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی، افزود: در این روایت آمده است که اگر مؤمن به بلایی مبتلا شود و بر آن صبر کند، اجر هزار شهید را خواهد داشت.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: برای تبدیل اعمال کیفی به کمی، یک راه ساده وجود دارد که عبارت است از بررسی حجم و میزان عمل که در این صورت هر کس اعمال بیشتری انجام داده باشد باید اجر و ثوابی هم که می‌برد بیشتر باشد.
وی با طرح مثالی در این زمینه اظهار داشت: چنانچه شخصی چند کیلو میوه به دیگران بدهد آنها خوشحال خواهند شد اما اگر فردی دیگر بدون این‌که میوه‌ای در اختیارشان قرار دهد نهالی برای آنها بکارد آنگاه آن دسته از افراد تا سال‌ها می‌توانند از ثمره آن درخت استفاده کنند و این مانند باقیات‌الصالحات است اما در نهایت هر دو اینها از نظر کمی کار خیر انجام داده‌اند.
حسن عمل، عاملی برای سنجش کارهای خوب در دین اسلام
آیت‌الله مصباح یزدی حسن عمل را یکی از عواملی دانست که در دین اسلام برای سنجش کارهای خوب به کار می‌رود و خاطرنشان کرد: با این همه حسن عمل علت تامه نبوده و عوامل مهم‌تر دیگری هم وجود دارند.
وی با اشاره به اهداف مختلفی که انسان‌ها از انجام اعمال خیر دارند تصریح کرد: اگر کسی بخواهد با این کار دیگران را به سمت خود جلب کند مثلا در انتخابات بخواهد برای خود یا حزبش رأی جمع‌آوری کند حتی اگر همه اموال هزینه شده هم جزو مایملک خودش باشد باز هم اثری معنوی نخواهد داشت.
انسان‌ها در کارهایشان دارای سه نوع نیت هستند
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: سه نوع نیت در کار انسان‌ها دیده می‌شود؛ نخست آن‌که کاری را برای رهایی از آتش جهنم انجام دهند، دیگر این‌که طمع به نعمت‌های فراوانی بهشتی داشته باشند و سوم آنان‌که تنها از روی محبت حضرت حق کاری را انجام می‌دهند.
نیت در اعمال تأثیر فراوانی بر اجر و ثواب اخروی آنها دارد
وی با بیان این‌که نیت در اعمال تأثیر فراوانی بر اجر و ثواب اخروی آنها دارد، تصریح کرد: وقتی گفته می‌شود یک ضربت امام علی(ع) در جنگ احزاب از عبادت انس و جن برتر است آنگاه تأثیر نیت و خالص بودن آن را در اعمال نیک درخواهیم یافت.
آیت‌الله مصباح یزدی تأکید کرد: ملاک برتری و اجر اعمال حجم آنها نیست و آنچه اهمیت دارد و تأثیرگذار است خلوص نیت یعنی حسن فاعلی است و حسن فعلی هرچند خوب است اما ملاک و دلیل تامه محسوب نمی‌شود.
ریاکاری و جلب توجه دیگران، یکی از آفت‌های کار خیر است
عضو مجلس خبرگان رهبری ریاکاری و جلب توجه دیگران را یکی از آفت‌های کار خیر دانست و گفت: به هر میزان نیت افراد در کاری متفاوت باشد، صبر او نیز تغییر می‌یابد و استقامتش بر طاعات و عبادات متفاوت خواهد بود.
وی با بیان این‌که کسی همه نوافل را انجام دهد با کسی که تنها به خواندن فریضه واجب اکتفا می‌کند متفاوت خواهند بود ابراز داشت: صبر بر عبادت هم مانند نیت در انسان‌های مختلف دارای گوناگونی است.
آیت‌الله مصباح یزدی با تعمیم این موضوع به میزان و کیفیت بلاها و مصیبت‌های وارده به افراد مختلف خاطرنشان کرد: هنگامی که مصائب گوناگون به شخصی هجوم می‌آورند میزان صبر او در مقابله با آنها هم با دیگران تفاوت خواهد داشت.
صبر بر بعضی از بلاها تنها از سوی اولیای خدا بر می‌آید
استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه صبر بر بعضی از بلاها تنها از سوی اولیای خدا یعنی پیامبران و امامان معصوم(ع) بر می‌آید، صبر افضل را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: حسن فعلی و نیت در انجام هر کاری دو عامل مهم در سنجیدن اعمال خیر هستند./907/پ201/ی
ارسال نظرات