اعتکاف ماه رمضان و آثار آن
حجت الاسلام علیرضا باطنی، جانشین حوزههای علمیه استان اصفهان، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، درباره آیین اعتکاف گفت: اعتکاف از عبادات شرعی است و اگر کلمه اعتکاف را بخواهیم معنا کنیم، از ماده «عکف» در لغت به معنای اقبال و روی آوردن به چیزی و ملازمت آن از طریق تعظیم و بزرگ داشتن آن کار است، اما در شرع، اعتکاف را التزام به ماندن و درنگ در مسجد، به قصد تقرب به خداوند سبحان تعریف می کنند.
وی در رابطه با اهمیت و شرایط و زمان اعتکاف، بیان داشت: اعتکاف که به معنای ماندن حداقل سه روز در مسجد، به قصد عبادت و جلب رضایت خداوند سبحان است، توصیفات و تأکید فراوانی در مورد آن قرار گرفته، مثلاً اعتکاف یک شب در ماه مبارک رمضان، معادل با یک حج است و یا یک شب اعتکاف در مسجد حضرت رسول(ص) و ماندن فرد نزد قبر ایشان برابر با یک حج و یک عمره است و یا اعتکاف در کنار قبر سیدالشهدا(ع) در 10 روز آخر ماه رمضان، مثل این است که کنار قبر رسول خدا معتکف شده باشیم.
جانشین حوزههای علمیه اصفهان ادامه داد: اعتکاف یک برنامه مهم، زیبا و والای خودسازی است برای انسانها و به معنای عزلت و گوشه نشینی نیست. آنگونه که مسیحیت اعتقاد دارد و صومعه نشینی از دنیا و رهبانیت نیست، بلکه در مسجد انجام می شود، آنهم مسجد جامع، با حضور برخی از مومنین و در مدت زمان محدود. مثلا از 13 تا 15 ماه رجب و یا ماه مبارک رمضان.
حجت الاسلام باطنی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم برای جلب رضایت خداوند سبحان، اعتکاف است که نباید به قصد ریاکاری و یا دیگر کارها صورت بگیرد و تنها به قصد خلوت کردن با خدا و در شرایطی که لحاظ شده است و از جمله این شرایط این است که نباید کمتر از 3 روز باشد و در مسجد جامع شهر انجام شود.
وی در ادامه افزود: معتکف، مثل کسی که محرم میشود برای حج و عمره بیت الله الحرام، باید از استعمال خوشبو کنندهها و عطر، خرید و فروش و داد و ستد در مسجد و پرداختن به امور دنیایی و جدال و جر و بحثهای بی مورد و التذاذ شهوانی و جسمی در زمان اعتکاف پرهیز کند، که جزء محرمات اعتکاف محسوب میشود.
جانشین حوزه های علمیه اصفهان در پاسخ به سؤال وجود اعتکاف در دیگر آئینها، خاطر نشان کرد: بعضی از ادیان آسمانی و مکاتب زمینی، مقلدین به مذهب و مکتب خودشان را تشویق میکنند به دوری از اجتماع و خلوت گزیدن، مثل مسیحیت که تشویق به رهبانیت دارد که این عمل، دارای آفتهای جبران ناپذیری است.
حجت الاسلام باطنی همچنین نقش معنویتزایی را در اعتکاف اینگونه بیان کرد و افزود: در زمانی که شبکههای ماهوارهای، اینترنت و امثال آن برای ایجاد تغییرات فکری، اعتقادی و فرهنگی نسبت به جوانان ما فعال هستند و با هجوم همه جانبه، فکر و اندیشه جوان و نوجوان ما را فرا گرفته، کشش درونی فطری جوان مسلمان، هر سال جاذبهای بیشتر از قبل به سوی معنویت است.
وی در پایان گفت: در اسلام، رهبانیت و صومعه نشینی وجود ندارد و مؤمن در عین حال که در متن جامعه است، باید اهل تقوی باشد و عبادات را انجام بدهد، اسلام دنیا را مقدمه آخرت می داند، چرا که دنیا مزرعه آخرت و وسیله رسیدن به آخرت است./939/ت301/س