۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۱۷۷۸۲۴
در نشست هم اندیشی قرآنی مطرح شد؛

وظیفه رسانه ترویج فرهنگ ناب اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ مدیرمسؤول روزنامه خراسان وظیفه رسانه را ترویج فرهنگ دینی و شاخصه تمدنی کشور دانست و گفت: رسانه باید به نیاز مخاطب خود توجه کرده و به آن پاسخ دهد و از آنجایی که انقلاب خود را یک انقلاب فرهنگی می‌دانیم، یکی از وظیفه‌های رسانه، ترویج فرهنگ ناب اسلامی است که جز از دل قرآن و روایات قابل دریافت نیست.
قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ششمین نشست از سلسله نشست‌های هم اندیشی قرآنی شب گذشته با موضوع «نقش روزنامه ها و خبرگزاری ها در حفظ و ارتقای جایگاه قرآنی استان» و با حضور کوروش شجاعی، مدیرمسؤول روزنامه خراسان، حسینی راد، معاون مدیرمسؤول روزنامه قدس و حسن دست پروری، مدیر خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) خراسان رضوی در غرفه اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد برگزار شد.

کوروش شجاعی، مدیرمسؤول روزنامه خراسان در خصوص کارکردهای روزنامه به عنوان یک رسانه مکتوب، گفت: اطلاع‌رسانی، آموزش، تهییج و اقناع افکار عمومی از جمله اساسی‌ترین وظایف رسانه است که در درجات بعدی می‌توان به نظارت اجتماعی، تفریح و سرگرمی نیز اشاره کرد. این کلیات را اساتید ارتباطات در کتاب‌های خود عنوان کرده‌اند اما ما نمی‌توانیم رسانه را غیر از آنچه که در آن زندگی می‌کنیم به حساب آوریم.

رسانه باید به نیاز مخاطب خود توجه کند

وی، وظیفه دیگر رسانه را ترویج فرهنگ دینی و شاخصه تمدنی کشور دانست و ادامه داد: رسانه باید به نیاز مخاطب خود توجه کرده و به آن پاسخ دهد و از آنجایی که انقلاب خود را یک انقلاب فرهنگی می‌دانیم، یکی از وظیفه‌های رسانه، ترویج فرهنگ ناب اسلامی است که جز از دل قرآن و روایات قابل دریافت نیست.

مدیرمسؤول روزنامه خراسان، کارکرد فرهنگی، فرهنگ‌سازی و تمدن سازی را از وظایف دیگر رسانه‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: متأسفانه رسانه‌ها آن‌چنان که باید، به وظیفه خود در ترویج فرهنگ قرآنی و دینی عمل نکرده‌اند. رییس قوه قضاییه اعلام می‌کند که هشت میلیون پرونده قضایی در دادگاه‌ها وجود دارد که به دلیل نپرداختن مناسب به قرآن است؛ اگر آموزه‌های قرآن را در زندگی به کار گرفته شود، شاهد این ناهنجاری‌ها در جامعه خواهیم بود؟

قرآن برای عامل به قرآن تأثیرگذار است

وی، پوشش خبری، تهیه گزارش و مصاحبه را وظیفه ذاتی رسانه دانست و تصریح کرد: ایجاد صفحات تخصصی قرآنی، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های معارف کار پر ارزشی است اما باید دید که این کارها چه تأثیری در زندگی مردم داشته است. باید سبک زندگی بر اساس قرآن تنظیم شود اما چرا سخنرانان و برنامه‌سازان این سبک زندگی را برای مردم تشریح نمی‌کنند؟ متأسفانه قرآن شده ابزار سفره عقد و سر قبر خواندن.

شجاعی با اشاره به لزوم آموزش داستان‌های قرآنی به کودکان، عنوان داشت: در مهدکودک‌هایی که ما فرزندان خود را به آنان می‌سپاریم، برای سرگرمی و آموزش آنان از آهنگ رقص استفاده می‌شود؛ چرا در سنین کودکی قصه‌های قرآنی آموزش داده نمی‌شود؟ طبق گزارشی که از کشور افغانستان تهیه شد، پر فروش ترین فیلم در این کشور، سریال حضرت یوسف (ع) بود و این دلیلی جز داشتن داستان قرآنی نخواهد داشت.

تبدیل مفاهیم هنری به مفاهیم قرآنی

وی با انتقاد از خبررسانی ضعیف موضوعات قرآنی، تصریح کرد: فیلم‌سازی بر اساس داستان‌های قرآنی راه انتقال سبک زندگی قرآنی به مخاطب است و راه صدور انقلاب اسلامی، تبدیل مفاهیم هنری به مفاهیم قرآنی است.

مدیرمسؤول روزنامه خراسان به معرفی ویژه‌نامه جیم این روزنامه پرداخت و گفت: این ویژه‌نامه برای پر کردن شکاف نسلی خوانندگان مسن و جوان به چاپ رسید و سعی شده مطالب آن به طور غیرمستقیم بر مبنای قرآن و موضوعات را مبتنی بر قرآن به مخاطب منتقل کنیم.

وی از نبود بانک اطلاعاتی قاریان و زندگی‌های قرآنی انتقاد کرد و اظهار داشت: چرا اداره اوقاف و سازمان حج از قاریان و افراد برجسته قرآنی بانک اطلاعات تهیه نکرده؟ چرا ازدواج فلان بازیگر با فلان شخصیت معروف رسانه‌ای می‌شود ولی ازدواج‌های قرآنی منتشر نمی‌شود؟ نباید از قرآن فقط پوشش خبری آن در رسانه‌ها منعکس شود.

مسؤولان ذائقه مردم را تغییر داده‌اند

کوروش شجاعی به تأثیر روش‌های غیرمستقیم در انتقال پیام اشاره کرد و گفت: تأثیرگذاری روش‌های غیرمستقیم نسبت به روش‌ها مستقیم بیشتر است اما متأسفانه رسانه‌ها و مسؤولان ما ذائقه مردم را تغییر داده‌اند و مهم‌ترین مسئله مردم را معیشت آنان معرفی کرده و از تأثیر زندگی قرآنی غافل مانده‌اند.

وی داشتن خوراک فکری و فرهنگی را از الزامات زندگی انسان دانست و بیان داشت: وقتی مردم در فیلم‌ها می‌بینند که یک زن متهم را با چادری که نشان اساسی حجاب کامل است به دادگاه می‌آورند، این ذهنیت را برای مخاطب ایجاد می‌کند که چادر کارکردی منفی دارد و وقتی می‌خواهند زنی موفق را معرفی کنند، یک زن باحجاب غیر چادری است؛ مفاهیم قرآن را باید با خوب نوشتن، خوب نشان دادن و خوب فیلم ساختن منتقل کرد.

ایجاد شورای راهبردی ترویج فرهنگ قرآنی

مدیرمسؤول روزنامه خراسان ابراز داشت: برای انجام هر کاری یک مسؤول اجرایی اختصاص پیداکرده و برنامه‌ای تدوین‌شده اما جای این سؤال باقی می‌ماند که با وجود تعداد شوراها و کمیسیون های مختلف برای موضوعات مختلف، مجلس برای ترویج فرهنگ قرآنی چه کاری انجام داده؟ در این میان خلأ وجود شورای راهبردی ترویج فرهنگ قرآنی به چشم می‌خورد.

باید مفاهیم قرآنی برجسته شود

در ادامه این نشست، حسینی راد، معاون مدیر مسؤول موسسه فرهنگی و روزنامه قدس در خصوص فرصت‌های رسانه‌های مکتوب در عرصه فرهنگ‌سازی قرآنی، گفت: رسانه‌های مکتوب و به خصوص روزنامه‌ها، رسانه‌های مجازی و تصویری را در رقابت با خود می‌بیند و این موضوع باعث تغییراتی در روند حرکتی روزنامه‌ها شده و آن‌ها را به سمت اخبار و گزارش‌های تحلیلی سوق داده است.

وی افزود: یکی از زمینه‌هایی که از رسانه‌ها انتظار می رود به آن بپردازند، حوزه معارف و قرآن کریم است. اساس و پایه ما در حوزه مباحث معارفی، قرآن و عترت است و اگر به این دو حوزه پرداخته شود، به وظیفه خود عمل کرده‌ایم.

معاون موسسه فرهنگی قدس اظهار داشت: همه رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب باید تلاش کنند تا به اهداف خود از پیروزی انقلاب که 1400 سال پیش پیامبر (ص) علیه طاغوت پایه‌گذاری کرده‌اند دست یابیم و این امر جز از راه پر رنگ کردن مباحث قرآنی محقق نخواهد شد.

سبک زندگی قرآنی در رسانه‌ها کم رنگ است

وی بر لزوم قرار گرفتن مباحث مربوط به سبک زندگی دینی در صفحه‌های روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها تأکید کرد و بیان داشت: متأسفانه در روزنامه‌های کثیرالانتشار صفحات مربوط به قرآن کمتر به چشم می‌خورد و این ضرورت احساس می‌شود که مفهوم و محتوای قرآنی را در صفحات روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها ترویج کنیم.

حسینی راد به افزایش بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر شاهد افزایش بودجه وزارت ارشاد و به طبع آن، افزایش بودجه در حوزه‌های قرآنی بوده‌ایم اما این وظیفه بر دوش رسانه‌ها است که بررسی کنند خروجی این هزینه‌ها چه بوده است. باید دید برنامه‌های صدا و سیما و سریال های ماه رمضان در انتقال سبک زندگی قرآنی چه نقشی را ایفا کرده‌اند.

مسائل قرآنی در اولویت‌های بعدی قرار دارد

حسن دست پروری، مدیر خبرگزاری بین‌المللی قران(ایکنا) شعبه خراسان رضوی به فعالیت‌های قرآنی رسانه‌های استان اشاره کرد و گفت: متأسفانه مسئله قرآن و مباحث قرآنی در رسانه‌های استانی در اولویت‌های بعدی قرار دارد و همین طور در پرداخت به موضوعات قرانی نیز کمتر به متن قرآن توجه شده و بیشتر به طور ظاهری مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به بروز ناهنجاری‌های اجتماعی، اظهار داشت: وقتی به ظاهر قرآن پرداخته شود، موضوعات روز جامعه در متن قرآن بررسی نمی‌شود و اگر زندگی خود را مستند بر قرآن کنیم، دیگر شاهد این ناهنجاری‌ها نخواهیم بود.

دست پروری تصریح کرد: بسیاری از رسانه‌ها میل به ارتباط گیری با بزرگان قرآنی هستند اما متأسفانه برخی بزرگان قرآنی، قاریان و شخصیت‌ها این ظرفیت‌ها را نادیده می‌گیرند.

وی با انتقاد از برخی عملکردهای صدا و سیما، بیان داشت: متأسفانه در برخی موارد صدا و سیما در نقطه مقابل خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها ایستاده و هرچه خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها برای فرهنگ‌سازی قرآنی تلاش می‌کنند، صدا و سیما بسیار کمتر به این موضوع می‌پردازد./9315/پ201/ب

ارسال نظرات