۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۱۷۷۶۱۸
استاد حوزه علمیه خواهران مشهد:

هدف از خواندن قرآن و ادعیه تغییر و تحول درونی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران مشهد، هدف از خواندن قرآن و ادعیه را ایجاد تغییر و تحول دانست و گفت: همه افراد می توانند تغییر کنند، اما بعضی افراد شرایط تغییر و تحول را ندارند.
حوزه علميه خواهران قرآن کريم قرآن مجيد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مریم پور حسینی، استاد تفسیر حوزه علمیه خواهران مشهد ظهر امروز، در سلسله جلسات تغییر و تحول در نگاه ادعیه، که در محل مدرسه علمیه نرجس(س) برگزار شد، گفت: انسان باید از تمام نعماتی که خداوند به او عطا کرده، برای تغییر و تحول استفاده کند در غیر این صورت تغییرات منفی، جایگزین تغییرات مثبت خواهد شد.

وی با اشاره به دعای «أللهم غیِّر سوءَ حالِنا بحُسنِ حالِک» در ماه مبارک رمضان، بیان کرد: ما در این دعا از خداوند تغییر و تحول را طلب می کنیم.

عمل خدایی در زندگی برکت دارد

این استاد حوزه با تبیین این نکته که اگر عملی برای خدا انجام شود به طور یقین در زندگی برکت را به همراه می آورد، عنوان کرد: عالم بزرگوار محدث قمی به سبب 50 سال عبادت و تالیفات زیادی که داشت، به مرض سختی دچار شد. پسر بزرگ مرحوم محدث قمی نقل می کند، «یک روز پدرم ظرف آبی را طلب کرد و گفت اگر این انگشتان دارای اثر معنوی نباشد به چه درد می خورد؟ آنگاه آب را به روی دستان خود ریخت و آب را نوشید. بعد از چند ساعت شفای کامل پیدا کرد».

پور حسینی اظهار کرد: حدود 300 آیه در شان حضرت علی(ع) نازل شده است که بطن و حقیقت آن ها حضرت علی(ع) است. از جمله این آیات، این سخن خداوند است که در آیه 9 سوره زمر می فرماید: «أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاء اللَّیْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَیَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ... ». خداوند در این آیه به روش پرسشی، توجه مخاطب را جلب می کند و می فرماید: «آیا کسى که خاضع است(به خدا) در ساعت هاى شب در حالت سجده و بپا خاسته، از آخرت مى ترسد و رحمت پروردگار خود را امید مى برد، بگو آیا مساوى است کسانى که مى دانند و کسانى که نمى دانند؟! به درستى که تذکر مى یابند دارندگان عقل.

وی افزود: حضرت علی(ع) روزها را به امر مردم مشغول بودند و قسمت عمده شب ها را به عبادت خداوند سپری می کردند و زمانی که از ایشان پرسیده می شد، شما کی آسایش دارید؟ می فرمودند: «اگر روز را بیاسایم، کار رعیت ضایع می شود، و اگر شب استراحت کنم قیامت خود را ضایع کرده ام».

زمینه تغییر و تحول برای همه افراد وجود دارد

پورحسینی، مراد از خواندن قرآن و ادعیه را ایجاد تغییر و تحول دانست و تصریح کرد: همه افراد می توانند تغییر کنند، اما بعضی افراد شرایط تغییر و تحول را ندارند. افرادی چون عیاض، حربن یزید ریاحی و بشر حافی شرایط چنین تغییری را پیدا کرده اند.  

وی بیان کرد: گاهی انسان ها گناه و اعمال حرام مرتکب می شوند اما نگران این هستند که چرا فلان عمل مستحبی را انجام ندادند. همچنین عده ای واجبات خود را انجام نمی دهد و فکر می کنند با رفتن به کلاس های عرفان مشکلشان حل می شود./930/پ202/پ 

ارسال نظرات