۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۱۷۷۲۶۵

جوهره پژوهش «علمیت» است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی با بیان این‌که به نظر می‌رسد مهم‌ترین مشکل عمده پژوهش‌های ما در عرصه علوم انسانی اسلامی، فقدان نیروی کارآمد است گفت: جوهره پژوهش «علمیت» است.
پژوهش پژوهش
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام عالم زاده نوری، پژوهشگر حوزه اخلاق و دین در رابطه با موانع پژوهش در عرصه‌های علوم انسانی اسلامی گفت: در مراکز پژوهشی ما معمولا برای کارمندسازی پژوهش، دوره های آموزشیِ word و office و دوره‌هایی از این قبیل می‌گذارند یا این‌که روش پژوهش را یاد می‌دهند و از این طریق سعی می‌کنند مهارت‌های پژوهشی را بالا ببرند، آن‌ها با در اختیار قرار دادن ابزارهای پژوهشی برای بهبود سطح آثار و تحقیقات تلاش می‌کنند اما از جوهره پژوهش یعنی "علمیّت" غافل می‌شوند، در حالی که جوهره پژوهش «علمیت» است.
وی در ادامه به ویژگی‌های یک محقق حوزه علوم اسلامی اشاره کرد و افزود: محقق علوم دینی که باید حرف خداوند را تبیین و اسلام را عرضه کند باید برای این کار بر آیات و روایات سیطره کامل داشته و منابع دینی را به خوبی بشناسد.
حجت‌الاسلام عالم‌زاده نوری ادامه داد: یک پژوهشگر حوزه اسلامی همچنین باید قدرت برداشت و استنباط از منابع دین را به نحو روشمند و صحیح داشته و حتما با علوم عقلی اسلامی یعنی فلسفه، کلام و عرفان آشنا باشد.
وی تأکید کرد: علاوه بر این‌ها یک پژوهشگر باید پاکیزگی درون و طهارت روح داشته باشد تا امکان دریافت آموزه‌های دینی برایش فراهم شود.
این پژوهشگر حوزه اخلاق و دین ابراز داشت: بنابراین کسی که می‌خواهد درباره علوم انسانی اسلامی تحقیق کند باید کسی باشد که علاوه بر استانداردهای طلبگی ویژگی‌های بالا را داشته باشد، البته غلظت نیاز به این علوم در رشته‌های مختلف متفاوت است ولی نمی‌شود کسی ادعا کند من پژوهشگر علوم اسلامی هستم ولی با این میراث ارزشمند ارتباطی ندارم.
حجت‌الاسلام عالم زاده نوری در رابطه با عمق پژوهش‌های حوزوی گفت: مسأله‌ای که الان در آموزش‌های حوزوی ما وجود دارد این است که اولا طلبه‌های ما بعضا دروس موجود را خوب طی نکرده و یا گروهی که بر دروس حوزوی تسلط پیدا کرده‌اند با منابع دین آشنا نیستند، یعنی به علت اشتغال دائم به تحصیل فرصت مرور یک دور تفسیر و یا روایات را نداشته‌اند.
وی ادامه داد: طلبه باید با تراث اسلامی درجه اول همچون تفسیر، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، اصول کافی تا سایر کتب روایی هچون بحارالنوار، غررالحکم و وافی آشنایی داشته، آن‌ها را تورق کرده و از موضوعات آن آگاه باشد که متأسفانه برای خیلی از طلبه‌های ما این فرصت پدید نیامده است.
این پژوهشگر حوزه اخلاق و دین گفت: کسانی که در عرصه علوم انسانی پژوهش‌های ارزنده و کارامد به جامعه اسلامی ارائه کردند چه کسانی بودند، علامه طباطبایی چه ویژگی‌هایی داشت، شهید صدر، استاد مصباح، آیت‌الله جوادی آملی چه ویژگی‌هایی داشتند، عمده ویژگی‌هایی که در وجود این افراد می توان شناسایی کرد جامعیت شخصیت و داشتن نگاه عمیق به علوم اسلامی به معنای عام آن است که هم شامل فقه و اصول و هم شامل تفسیر و هم شامل فلسفه و کلام و عرفان می‌شود.
وی افزود: این بزرگان علوم پایه و مادر اسلامی را در اختیار گرفته، بر آن مسلط شده و بعد از آن وارد عرصه تحقیق و پژوهش شدند، طلبه‌های محقق نیز با مقیاس‌های متفاوت باید دارای چنین شرایطی باشند./907/د102/ی
ارسال نظرات