۲۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۱۷۷۰۷۰
آیت الله مصباح یزدی:

صبر روح اعمال و قوام سعادت آدمی است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: صبر روح اعمال و قوام سعادت آدمی است و کلید رستگاری در این دنیا و آخرت محسوب می‌شود.
درس اخلاق آيت الله مصباح يزدي در حسينيه امام خميني(ره) قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه پنج‌شنبه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد با اشاره به تقسیم انسان‌ها به دو گروه دارای فرجام نیک و بد در سوره مبارکه «رعد» گفت: کسانی دارای فرجام نیک هستند که به عهد و پیمان خویش با خداوند پایبند باشند.
وی افزود: در تعالیم دینی این موضوع نیامده که کار بدی را با کار بد دیگر پاسخ دهیم زیرا وقتی بتوانیم با کاری خوب پاسخ بدی‌های دشمنان را بدهیم آنگاه می‌توانیم آنها را به دوست خوب و صمیمی خود تبدیل کنیم.
زندگی دنیوی و اخروی قابل قیاس با هم نیست
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که دنیا و آخرت تفاوت‌هایی اساسی با یکدیگر دارند، اظهار داشت: مدت زمان زندگی دنیوی و اخروی قابل قیاس با هم نیست و حتی اگر چند هزار سال در این جهان زندگی کنیم باز هم در مقابل زندگی ابدی آن دنیا چیزی نخواهد بود.
وی ادامه داد: انسان‌هایی که صبر پیشه می‌کنند در بهشت دارای درجات و نعمت‌های فراوانی هستند و فرشتگان از هر جا بر آنها وارد می‌شوند و همواره به دلیل صبرشان مورد تکریم قرار می‌گیرند.
آیت‌الله مصباح یزدی خشوع در مقابل خداوند را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: خداوند بسیار بزرگ و باعظمت است و انسان به این کوچکی باید این معنی را دریابد و همواره خاشع باشد و بداند که تمام کارهایش در دفتر الهی مورد حساب و کتاب قرار می‌گیرد.
صبر برای خداوند دارای ارزش است
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به انواع صبر تصریح کرد: آن نوع صبری که فقط برای خداوند و از روی اختیار باشد ارزش خواهد داشت.
وی انفاق را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: گاهی لازم است انفاق علنی باشد تا سبب تشویق دیگران به این کار شود و در موارد دیگر برای رعایت اخلاص باید به صورت پنهانی صورت گیرد.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که ائمه اطهار(ع) از خدمت‌کارانی استفاده می‌کردند، ابراز داشت: با این وجود آنها در نیمه‌های شب خود کیسه‌های مواد غذایی را در دست می‌گرفتند و در میان شهر می‌گشتند و به نیازمندان کمک می‌کردند.
صبر در حقیقت روح اعمال است
وی جایگاه صبر در اعمال آدمی را مورد توجه قرار داد و افزود: صبر در حقیقت روح اعمال است و کسی که بخواهد امانت‌دار باشد و وفای به عهد کند باید از ویژگی صبر برخوردار باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر تداوم اعمال نیک از سوی انسان‌ها برای رسیدن به رستگاری گفت: نمی‌توان امید داشت تنها با یک بار کار خوب به سعادت جاودانی رسید.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به دفاع مقدس و فداکاری‌های فراوانی که در این عرصه صورت گرفت، بیان داشت: برخی افراد که طی این هشت سال نبرد کرده بودند به دلیل این‌که صبر نداشتند پس از جنگ به سمت گناه رفتند.
صبر کلید رستگاری در دنیا و آخرت است
استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: صبر در حقیقت قوام سعادت آدمی است و کلید رستگاری در این دنیا و آخرت محسوب می‌شود.
وی با بیان این‌که حضرت محمد(ص) مناجات‌های فراوانی با خدای خویش داشت، افزود: ایشان در سجده‌های طولانی خویش و در نیمه‌های شب از خداوند می‌خواستند لحظه‌ای او را رها نکند زیرا نمی‌تواند بدون وجود خدا اعمال را انجام دهد و طاقت این جدایی را ندارد.
صبر جزو عنایات و برکات الهی محسوب می‌شود
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که صبر جزو عنایات و برکات الهی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: صبر جزو ویژگی‌های همه انسان‌هاست و در قرآن کریم خطاب به پیامبر اسلام(ص) هم آمده است که صبر پیشه کند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به نظم بی‌نظیر قرآن کریم گفت: نهایت فصاحت و بلاغت در آیات و سوره‌های قرآن به چشم می‌خورد و این کتاب آسمانی دارای سبک ویژه خود است و نباید به سخن برخی روشنفکران که قرآن را کلام پیامبر(ص) می‌دانند اعتنا کرد چون این سخنان به هیچ وجه صحیح نیست.
وی ادامه داد: جهان هستی مملو از رازهایی است که بر اساس مصلحت الهی به وجود آمده‌اند، با این‌که گاهی اوقات اگر انسان حکمت برخی اعمال را نداند در نظرش زیباتر هم جلوه خواهد کرد./907/پ201/ی
ارسال نظرات