۲۷ تير ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۹
کد خبر: ۱۷۶۹۱۶
استاد اخلاق حوزه مطرح کرد؛

درجات زهد برای رسیدن به قرب الهی

خبر گزاری رسا ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: دنیا مانند سایه یک انسان است، هر مقدار که حرکت کند، سایه هم می رود و اگر ایستادی سایه هم می‌ایستد.
امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبر گزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری در اصفهان، چهار شنبه شب در جمع طلاب، با بیان روایتی از امام سجاد (ع) گفت: خدا به دنیا وحی کرد که ای دنیا خدمت گزار کسی باش که خدمت گزار من است و به زحمت بینداز کسی را که تو را به خدمت خود می گیرد پس اگر خدمت به دنیا کردی دنیا تو رو به استخدام خود در می آورد و اگر به دین خدمت کردی خدا به تو خدمت می کند.

 

 وی در ادامه با بیان مصداقی برای روشن شدن مفهوم زهد گفت: دنیا مثل سایه یک انسان است و اگر حرکت کردی او هم حرکت می کند و اگر ایستادی او هم می ایستد و هرگز نمی توانیم او را بگیریم و کسی که زاهد باشد به دنبال او نمی دود.

 

امام جمعه موقت اصفهان با بیان روایتی از امام صادق(ع) ابراز داشت: امام صادق در بین اصحاب خود فرمودند«آرزوی چیز محال نکنید، یارانش پرسیدند که مگر کسی هم چنین آرزویی دارد؟ امام فرمودند بله، خود شما، مگر شما راحتی در دنیا را نمی خواهید؟ بدانید راحتی مؤمن در دنیا محال است.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با ارائه راه حلی برای راحت زندگی کردن، افزود: اگر می خواهید راحت باشید، هر چه نفس گفت انجام ندهید، چون اگر انجام دادید کار بعدی را از شما می خواهد و هنگامی مؤمن از دست نفس راحت می شود که وارد بهشت می شود.

 

 آیت الله مهدوی در مورد درجات زهد ابراز داشت: زهد درجات ده گانه ای دارد که به عبارت ساده تر، ترک محبت دنیا بستگی به ترک ده چیز دارد که عبارتند ازمال، اولاد، لباس، طعام، زوجه، خانه، مرکب، انتقام از دشمن، ریاست و حبّ شهرت.

 

وی در ادامه افزود: این روایت نیاز به تفسیر دارد و آن این است که زهد بستگی به مرتبه ضعف و شدّت دارد و درجات زهد کیفی است نه کمّی، و نمی توان گفت که علاقه انسان به مال بیشتر است یا به اولاد، پس  درجات زهد به شدّت تعلق انسان بر می گردد، به شدّت و ضعف انسان به یک چیز بر می گردد.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان در پایان با بیان این مطلب که ما هیچ دلیلی نداریم که بگوییم منظور از درجات زهد، ترک این ده چیز است، گفت: به قرینه سیاق می توان فهمید که باید درجه بعدی را نگاه کنیم که ولع می شود، که باز هم  نمی شود ولع را درجه بندی کرد و اگر به درجه آخر ولع رسیدی، به یقین رسیده ای و درجه آخر یقین رضایت است، اینجا است که می توان گفت زهد صرف نظر کردن هر چه غیر خدا است./939/پ202/ب

ارسال نظرات