۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۱۷۶۴۵۳
استاد حوزه علمیه:

وابستگی به دنیا موجب دشمنی انسان با خدا می شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه داشتن ثروت در دنیا ناپسند نیست، گفت: اگر شخصی اسیر و وابسته دنیا باشد در زمان مرگ متوجه می شود خداوند تمام دارایی و هستی او را می گیرد از این رو نسبت به خدا گمان بد برده و با دشمنی با خدا از دنیا می رود.
حجت الاسلام سيدحسين حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه عصر امروز در برنامه معاد در قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع) اظهار کرد: یکی از موضوعات مطرح در بحث «معاد در قرآن»، موضوع سکرات مرگ و لحظه جان دادن انسان است.

وی با بیان اینکه یک سوم از آیات قرآن مربوط به مرگ و معاد است، گفت: سکرات مرگ و لحظه ورود به دنیایی دیگر جزء سخت ترین مراحلی است که انسان با آن روبرو می شود.

حجت الاسلام حسینی قمی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل سخت بودن این مرحله این است که ما از جهان و عالمی شناخته شده به عالمی ناشناس که خود را برای آن آماده نکرده ایم وارد می شویم.

استاد حوزه علمیه دومین دلیل را دشواری جدا شدن از دنیا معرفی و عنوان کرد: امام علی(ع) با غیر توصیف خواندن لحظه جان دادن انسان، در مورد این لحظه می فرمایند: «در این زمان دو چیز با هم در انسان جمع می شود؛ اول سکرات جان دادن و دیگری حسرت از دست دادن دنیا».

وی با بیان اینکه یوم الحسرة و یوم الندامة از جمله اسامی روز قیامت است، گفت: انسان در لحظه جان دادن حسرت می خورد که چرا در انجام واجباتی چون نماز، روزه و ... کوتاهی کرده و آن ها را به سخره گرفته است.

حجت الاسلام حسینی قمی با بیان اینکه ثروت داشتن و استفاده از نعمت های مادی عیب و امری ناپسند نیست، تأکید کرد: با این وجود انسان نباید اسیر و وابسته دنیا باشد زیرا در این حالت با دشمنی با خداوند این دنیا را ترک می کند.

وی ادامه داد: انسان در زمان مرگ کاملا درک می کند که خداوند در حال قبض روح و تمام دارایی های او است از این رو نسبت به خدا بدگمان می شود.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در روایت بیان شده هرکسی که آخرین کلمه زندگی اش «لا اله الا الله» باشد، جایگاهش بهشت است با این وجود نباید گمان کرد گفتن این کلمه کار آسانی است.

وی افزود: در این لحظه «لا اله الا الله» یک ذکر نیست که آسان بر زبان جاری شود و در این میان تنها افرادی می توانند با بیان این کلمه به بهشت وارد شوند که در زندگی موحدانه اندیشیده و زندگی کرده باشند./9312/پ202/پ

ارسال نظرات