۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۱۷۶۴۲۶
آیت‌الله استادی:

عمل به وصیت میت بر ورثه واجب است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله استادی با بیان اینکه عمل به وصیت بر ورثه واجب است، گفت: اگر میت وصیت کرده باشد که بدهی‌های او همانند خمس و زکات پرداخت شود، ورثه باید، نخست بدهی‌های او را پرداخت کرده و در صورتی که مالی باقی ماند در میان خود تقسیم کنند.
آيت الله استادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، در ششمین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران و مجاوران کریمه اهل‌بیت(ع) در مسجد اعظم با اشاره به آیات قرآن کریم، گفت: انسان باید همواره نسبت به اعمال خود مراقبت داشته باشد.

وی ادامه داد: در تاریخ نقل شده فردی از جوانی که زیاد اهل عبادت بود، پرسید، جوان اساس زندگی تو چیست؟، جوان پاسخ داد «اساس زندگی من این است که باور دارم روزی من دست خدا است، کسی به غیر من وظایف‌ام را انجام نمی‌دهد، مرگ ناگهانی به سراغ فرد می‌آید و هر جا که باشم از نظر خدا غائب نیستم».

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: متأسفانه برخی از افراد به همان میزانی که نسبت به دیگران در به دست آوردن روزی اعتماد دارند، به خدا اعتماد ندارند، یعنی وقتی یک فرد بزرگی به آن‌ها تضمین می‌دهد که مخارج آن‌ها را پرداخت می‌کند، خیالشان راحت می‌شود ولی وقتی خدا روزی او را تضمین می‌کند خیالش آسوده نمی‌شود.

آیت‌الله استادی با اشاره به این‌که مرگ به صورت ناگهانی به سراغ افراد می‌آید، اظهار داشت: افراد توجه داشته باشند، اگر روزه و نماز قضا بر عهدشان است، تا زنده هستند آن‌ها را به جا آورده و منتظر مرگ نباشند، در انجام کارها و اعمالمان نباید امروز و فردا کنیم.

وی افزود: مرگ سفری است که همه افراد باید به آن‌ بروند و از آن‌جای که هر سفری نیازمند مقدمات است، مرگ نیز نیازمند مقدمات است، مقدمات مرگ انجام کار خیر، عمل صالح و کمک به دیگران است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، بیان داشت: مراقبت از اعمال بسیار مهم است، باید مراقب گوش، چشم و اعضای بدن باشیم تا گرفتار گناه نشویم، مراقبت بر اعمال است که فرد را سعادتمند می‌کند، آیت‌الله امینی می‌گفت، در زمانی که علامه طباطبایی در بستر بیماری بود به عیادت ایشان رفتم و درخواست نصیحتی کردم، علامه سه بار گفت «مراقبت».

عضو جامعه مدرسین در بخش دیگر از سخنان خود به بیان احکام فقهی عمل به وصیت پرداخت و گفت: اگر فردی وصیت کرده باشد که بدهی‌های او همانند خمس و زکات پرداخت شود، ورثه باید بعد از فوت او، نخست بدهی‌های میت را پرداخت کنند و در صورتی که مالی باقی ماند در میان خود تقسیم کنند.

وی تصریح کرد: اگر میت وصیت هم نکرده باشد که بدهی‌های او پرداخته شود، ورثه باید نخست بدهی‌های او را پرداخت کنند و در صورتی که مالی باقی ماند، آن را تقسیم کنند؛ همچنین اگر پس از پرداخت بدهی‌ها، ورثه ببیند که میت برای ثلث مال خود نیز وصیت کرده باید به آن نیز عمل کنند.

آیت‌الله استادی با اشاره به این‌‌که در مصرف بیش از ثلث مال میت، اجازه ورثه لازم است، خاطرنشان کرد: اگر در تقسیم بیش از ثلث مال ورثه اجازه ندهند، همان ثلث مال تقسیم می‌شود؛ همچنین در صورتی که از زمان وصیت تا تقسیم ارث میان ورثه، مال افزایش قیمت داشته باشد باید در عمل به ثلث مال میت افزایش قیمت را در نظر داشته باشند./993/پ201/ی

ارسال نظرات