۱۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۱۷۴۷۵۲

گزارشی از نخستین همایش تخصصی تبلیغی ماه خدا راه خدا

خبرگزاری رسا ـ همایش تخصصی ماه خدا، راه خدا در 2 روز و با هدف معرفت افزایی و آگاهی بخشی به مبلغان استان خوزستان برگزار شد.
همايش ماه خدا، راه خدا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، همایش تخصصی ماه خدا، راه خدا در 2 روز و با هدف معرفت افزایی و آگاهی بخشی به مبلغان استان خوزستان برگزار شد. در این همایش تلاش شد مبلغان را با آمادگی بیشتری برای تبلیغ آموزش دهند؛ به این سبب که سرمایه بسیار خوبی به نام جوان در کشور وجود دارد و این‎ها نباید از دایره دین داری خارج شوند و با علاقه مندی و رغبت در جلسات، منبرها و نشست های حوزه دین حضور پیدا کنند.

در آیین افتتاحیه این همایش آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، با بیان اینکه ماه رمضان از اهمیت ویژه ای در اسلام برخوردار است، اظهارداشت: ماه مبارک رمضان ماهی است که در آن سفره گسترده الطاف و رحمت الهی برای همه مردم گسترده می شود.

وی افزود: خداوند در میهمانی حج خلیل الله را مأمور دعوت مردم و در این ماه، حبیب الله را مأمور به دعوت کرد.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان فرصت بسیار مهمی برای مبلغان است، گفت: موعظه ها، منبرها و جلسههای قرآنی در طول ماه و به ویژه شب های قدر اوقات مناسبی برای جذب افراد گوناگون و نزدیکی آنها به دین است.

همچنین حجت الاسلام محمد حسین بلک، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان خوزستان در این همایش با اشاره به اهمیت تبلیغ در خوزستان خطاب به مبلغان در جلسه گفت: شبکه تبلیغی خوزستان در ماه رمضان عالی ترین آموزه های اسلامی را به مردم تشنه به معرفت دینی ارائه دهند.

وی به وضعیت دشواری که دستگاهها و نهادهای اجرایی در آن قرار دارند اشاره کرد و افزود: با وجود مشکلات بسیار در امر اجرای همایش ها، اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان به سبب اهمیت تبلیغ این همایش را با استفاده از اساتید برجسته در این زمینه برگزار کرد.

این همایش در 4 محور و در مدت 2 روز برگزار شد که عناوین و مهم‎ترین مطالب هر محور به شرح زیر است:

 

محور نخست: عبرت های ماه مبارک رمضان

چند اتفاق و چند عبرت در ماه مبارک رمضان رخ داده که از مهم‎ترین آنها می توان به جنگ بدر و تبوک اشاره کرد. مسائل و ناگفته هایی از این دو عبرت و اتفاق، در این همایش برای مبلغان ارائه شد.

جنگ ها و غزوه هایی که برای مسلمانان پیش آمد و پیش خواهد آمد، هر یک آزمون های سخت و دشواری است که تنها مؤمنان واقعی می توانند از آن سر بلند بیرون آیند و در کوره سوزان فتنه ها، بصیرت وجود خویش را به نمایش بگذارند و تبوک یکی از این آزمون های سخت بود که رویش ها و ریزش های بسیار داشت.

در حقیقت عواملی چون بی ایمانی، سست ایمانی، شک و تردید درباره آخرت، سختی و مشقت راه، از جهت دوری، گرما و مانند آن، از عوامل تخلف از جهاد تبوک است.

غزوه بدر یکی از مهم ترین غزوه های پیامبر(ص) بود که با شکست لشگریان کفر، آنان کمی از مسلمانان حساب بردند. یکی از عبرت های جنگ بدر مشورت بود که با این حرکت به یک امر مهم تبدیل شد و از مواردی که در جنگ بدر سبب روحیه گرفتن مسلمانان شد، دعا و اعتقاد به خداوند بود که سبب شد آن ها بدون سلاح های خوب، دشمن را شکست دهند و یاری خدا آنها را استوار کرد.

 

محور دوم: مناسبت های ماه رمضان

شب های قدر، شهادت امیر مؤمنان(ع)، وفات حضرت خدیجه(س) و ولادت امام حسن مجتبی(ع) از مهم‎ترین مناسبت های ماه مبارک رمضان هستند که در این بخش بیشتر به شبهات وارد شده نسبت به حضرت خدیجه(س) پاسخ داده شد.

در این محور به این شبهه که «چرا حضرت خدیجه به لحاظ سنی از حضرت پیامبر(ص) بزرگ تر بود؟» پاسخ داده و گفته شد این مطلبی که می گویند 20 سال حضرت خدیجه(س) از پیامبر(ص) بزرگ تر بود بی اساس است.

همچنین شبهه نحوه ازدواج حضرت خدیجه(س)، اسلام آوردن و ازدواج های قبلی ایشان پاسخ داده و گفته شد نخستین همسر حضرت خدیجه(س) پیامبر اکرم(ص) بوده و قبل از ایشان، با فرد دیگری ازدواج نکرده بودند.

 

محور سوم: مواجهه با دین گریزی

این که در شب قدر از سوی مبلعان چه مطالبی گفته شود و همچنین بخشی از دغدغه های مبلغان مبنی بر اینکه چگونه شبهات را پاسخ دهند، بررسی شد؛ شبهاتی که در باب حجاب، بندگی و مهدویت مطرح است.

با توجه به اینکه مبلغان در لیالی قدر پذیرای قشر خاکستری جامعه هستند که کمتر در مکان های مذهبی دیده می شوند، در خصوص جذب آنها و مقابله با دین گریزی نکاتی گفته شد.

در این بخش تلاش شد عوامل دین گریزی مردم که شامل عملکرد بد مدعیان دین داری، ایجاد انتظارات نابجا از دین و نقل مطالب بی اساس و پایه می شود، مورد بررسی قرار گیرد.

 

محور چهارم: ارتباط مؤثر

در این بخش عناصر گوناگون برای ایجاد ارتباط مؤثر و پایدار معرفی شد و از عواملی که سبب جلوگیری و تداوم ارتباط می شوند، می توان به ارتباط های افراطی به گونه ای که تمام وقت مخاطب را پر کند و ارتباط خطی که تنها برای فعالیت های اداری است و در آن مشورت و گفتوگو صورت نمی گیرد اشاره کرد.

ارتباط دو طرفه بهترین نوع ارتباط است؛ به گونه ای که در آن رکنی فدای رکن دیگر نمی شود و در آن دیدگاه ها به صورت مساوی تقسیم می شوند.

یکی از بحران هایی که تلویزیون و کامپیوتر در جوامع بشری ایجاد کرده اند، این است که مردم به جای اینکه روبروی یکدیگر باشند، بیشتر روبروی تلویزیون به سر می برند و کمتر همدیگر را می بینند؛ بنابراین وابستگی هایی که در گذشته میان اعضای خانواده بود دیگر مشاهده نمی شود.

گفتوگوی انفعالی که در آن اعتماد به نفس کاهش یافته و فرد از موضع ضعف صحبت می کند و گفتوگوی هجومی که در آن فرد به صورت تهاجمی عمل می کند، خطرناک و آسیب زا است.

 

برنامه های آینده

علیرضا مهدوی، مدیر گروه علمی و فرهنگی مؤسسه امام هادی(ع) با توضیحاتی درباره این مؤسسه گفت: یک سال است که از تأسیس آن می گذرد و تحت عنوان گروه علمی، فرهنگی امام هادی(ع) در حال فعالیت است.

وی ادامه داد: اساسنامه مؤسسه امام هادی(ع) بر این است که قشرهای تأثیر گذار را پوشش و آموزش دهد و در این راستا دو قشر روحانیان و معلمان را در دوره های گوناگون دعوت می کند.

مهدوی با بیان این که تاکنون دوره های بسیاری از سوی این مؤسسه برگزار شده است، گفت: خوزستان سومین استانی است که این همایش در آن برگزار می شود و پس از این استان فارس میزبان این همایش خواهد بود.

/9462/503/ر

ارسال نظرات