رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:
نگاه دولت در مسائل دینی به علما باشد/ روحانی از فرصت بدست آمده به خوبی استفاده کند
خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی ائمه اطهار تاکید کرد: انتظار ما الآن این است و إن شاء الله این انتظار محقق میشود که دولت باید در مسائل دینی تمام توجهش به بزرگان دین باشد، در مقابل نظر بزرگان دین از خود اظهار نظر خاص نکند، باید ببیند رهبری در درجه اول، مراجع بزرگوار و بزرگان دین چه مسائلی را درباره دین دارند، و به تذکراتی که نسبت به مسائل دینی میدهند توجه کنند.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی، اعضای ستاد رییس جمهور منتخب با آیت الله فاضل لنکرانی دیدار و گفتوگو کردند.
مشروح کامل سخنان رییس مرکز فقهی ائمه اطهار در این دیدار به این شرح است:
ابتدا تشکر میکنم از اینکه اینجا تشریف آوردید و تشکر دوم هم در این مورد است که در این شرایط حساس تحمل بار این مسؤولیت که ستادی برای دکتر روحانی تشکیل شود کار بسیاری مهمی بود.
به نظرم تمام کسانی که نسبت به جناب آقای روحانی نظر داشتند افرادی هستند که در درجه اول دلسوز برای دین بودند، دنبال لاابالیگری و آن مسائلی که در یک وقتی در کشور ما مطرح بود نبودند.
آقای روحانی در درجه اول یک چهره حوزوی و چهره دانشگاهی است و چهره سیاسی ایشان متأخر از حوزوی بودنش است، علاقهمندان ایشان در این مناظرهها که انجام شد به خوبی به این قضیه رسیدند که آنچه ایشان بیان میکند محصول سی و چند سال حضور جدی او در انقلاب است که، مطالب بسیار پخته مطرح میشد.
دیشب تلویزیون با یکی از خبرنگارهای معروف انگلیسی مصاحبهای را پخش میکرد که او میگفت، به نظر من آنچه که سبب موفقیت آقای روحانی شد این مناظرهها بود، مردم دیدند که حرفها پشتوانه علمی و تجربی محکمی دارد، اشکالاتی که بیان شد از باب رقابت نبود، یعنی این اشکالاتی که در این مناظرهها ذکر میشد نه فقط برای این بود که رقیب را کنار بزنند بلکه برای این بود که واقعاً اشکالات اساسی است که امروز در کشور ما وجود دارد و واقعاً در یک کلمه درد دین و دنیای مردم را ایشان متوجه شد و به میدان آمد.
در این مناظرهها روشن شد در طول هشت سالی که گذشت، آمار بیکاری چقدر رو به تزاید بود، آمار مسائل فرهنگی چطور، ارزش پول ما چقدر کاهش پیدا کرد، اعتبار جهانی ما آسیب دید نتیجهاش این بود که هر چه تلاش میکرد به نتیجه نمیرسد ولو اینکه درست است خود آمریکا هم آن طرف قضیه دنبال این بود که به نتیجه نرسد ولی دشمنیِ آمریکا از اول انقلاب بود، چطور در قطعنامه قضیه عراق به نتیجه رسیدیم، چه بسا آن موقع دشمنی آمریکا و طمع آمریکا نسبت به کشور ما، از هشت سال گذشته بیشتر بود، اما قطعنامه 598 را ایران موفق شد که به نفع این کشور از سازمان ملل بگیرد.
یعنی در عین اینکه آمریکا آن طرف قضیه نمیخواهد مسائل ایران حل شود ولی تجربه سیاستمداران قبلی ما از جمله خود همین آقای روحانی که گفتند من خودم با ژاک شیراک مستقیم صحبت کردم و در قضایای هستهای به نتایجی رسیدیم، این تغییرات نشان داده که میشود کار کرد و در این دو دوره تدبیر روشن و سیاست روشنی نبود برای اینکه کار را به نتیجه برساند.
در دو دوره گذشته تلاش مجموعه مسؤولان اجرایی در این بود که توجه مردم را از روحانیت و مرجعیت برگردانند!
اساساً این نکته را مرحوم والد ما همان اوایل دوره اول به آقای جنتی و آقای یزدی فرمودند، اینکه اینها این همه دم از امام زمان(ع) میزنند فقط برای اینست که توجه مردم را از مرجعیت برگردانند، میخواهند به مردم تفهیم کنند که ما خودمان مستقیم با امام زمان(ع) ارتباط داریم و شما نروید سراغ وکلای عام امام زمان! این یک خطری بود که مرحوم والد ما در همان اوایل متوجه شدند، و به آقایان تذکر دادند که اینها دنبال این هستند که نهاد مرجعیت را در این کشور تخریب کنند و از بین ببرند.
همان موقع هم ایشان به آقای جنتی و یزدی فرمودند که امروز این آقا جلوی پنج مرجع در آن قضیه ورزشگاه ایستاد و من میبینم در آیندهای نزدیک جلوی رهبری هم خواهد ایستاد! یعنی یک پیشبینی که برای کسی قابل تصور نبود و دیدیم که این اواخر متأسفانه این مسائل واقع شد.
من عقیده ام این است که یکی از آثار این انتخابات بسیار مبارک این بود که این نقشه نقش بر آب شد، یعنی هشت سال اینها تلاش کردند که توجه مردم را از روحانیت برگردانند در حالیکه انتخاب آقای روحانی یکی از فاکتورهایش در میان مردم این بود که روحانی و آخوند است و من اطلاع دارم برخی از بزرگان حوزه به ایشان نظر مثبت داشتند. از خود من خیلیها سؤال کردند مخصوصاً یکی دو روز آخر، از شهرهای مخلتف مثل تهران و مشهد، من اسم دو نفر را میبردم ولی به بعضیها که اصرار میکردند آقای روحانی را نام برده و میگفتم به نظر من ایشان همه شرایط را دارد.
این یکی از آثار خوب این انتخابات بود که این افراد فهمیدند تلاش برای از بین بردن روحانیت و مرجعیت آب در هاون کوبیدن است، اگر بنا بود به نتیجه برسد رضاخان و محمدرضا پهلوی به نتیجه میرسیدند.
انتظار ما الآن این است و إن شاء الله این انتظار محقق میشود که دولت باید در مسائل دینی تمام توجهش به بزرگان دین باشد، در مقابل نظر بزرگان دین از خود اظهار نظر خاص نکند، باید ببیند رهبری در درجه اول، مراجع بزرگوار و بزرگان دین چه مسائلی را درباره دین دارند، و به تذکراتی که نسبت به مسائل دینی میدهند توجه کنند.
من همین جا عرض کنم مواردی را در یاد دارم که جناب آقای خاتمی وقتی که مراجع تذکر میدادند، ایشان خیلی احترام میکرد همین که رئیس جمهور و مجموعه او به دغدغههای مراجع و روحانیت توجه کند خودش بسیار مهم است، چیزی که اصلاً در این دو دوره گذشته نه تنها ندیدیم بلکه خلافش را مشاهده کردیم، امیدواریم إن شاء الله در دولت جدید مسائل دینی به عهده کارشناسان دین گذاشته شود، همانطور که در کشورهای دیگر هم در بین اهلسنت و هم مسیحیت، وقتی دولتمردانشان در مسائل دینی به یک جاهایی می رسند آن را از اهل خبرهی دین سؤال میکنند و خودشان ورود مستقل پیدا نمیکنند و اگر بخواهیم راجع به همین موضوع صحبت کنیم که چه بدعتهایی در این دو دوره گذشته گذاشته شد و چه تحریفهایی در دین واقع شد که نمونهای از این تحریفها همین مسائل باطلی است که در مورد رجعت از اینها صادر شد، مفهوم رجعت را خراب کردند، حقیقت مهدویت را ضربه زدند.
شما ببینید آمدند به مردم گفتند این کشور با مدیریت امام زمان اداره میشود، این آدم روستایی که امروز میبیند برقش رفت میگوید امام زمان برق ما را برد! آبش خراب شد میگوید امام زمان آب را خراب کرده، از مبانی باطل اینها که از حرفهایشان استفاده میشد این بود که میگفتند از جهت دینی فرقی بین مسلمان و مسیحی و یهودی و ... نیست، پس «إن الدین عند الله الاسلام» کجا رفت؟ این همه آیاتی که مربوط به حقانیت اسلام و مسلمین در قرآن است کجا رفت؟ یک وقت میگوییم اینها همه انسانند و ما همه از جهت اینکه همنوع هستیم با هم برادریم یک مطلبی است، ولی یک کسی بگوید هیچ فرقی نمیکند، پس این کلام رسول خدا (ص) که بعد از من امتم 72 فرقه خواهند شد که یک فرقه بر حق و بقیه بر باطل هستند چه میشود؟
من یادم نمیرود همان موقعی که مراجع با قضیه حضور بانوان در ورزشگاهها مخالفت کردند، آقای احمدینژاد به سفر استانی زنجان رفت و آنجا صحبت کرد گفت کسانی که میگویند در اسلام بین زن و مرد فرق است از اسلام خبر ندارند! این به چه معنا بود؟ من میخواهم بگویم مسائل انحرافی دولت گذشته مورد تذکر مراجع و بزرگان بود، حال آن آقایان میگویند کسانی که با ما مخالف بودند عافیتطلب هستند، حرف بنده این است این مراجع کدامشان عافیتطلب بودند؟ همه اینها نگران بودند که همان خط ادامه پیدا کند و اگر آن خط ادامه پیدا میکرد معلوم نبود که عاقبت این کشور و نظام، و عاقبت اسلام چه خواهد شد؟
من این جمله را باز عرض میکنم ولو اینکه قبلاً هم گفتم مرحوم والد ما همان هشت سال پیش میفرمود اگر این دولت ادامه پیدا کند تمام زحمات امام بر باد خواهد رفت. خطر را اینطور احساس میکردند! و ما این خطر را در مسائل دینی و اقتصادی و سیاسی و ... دیدیم.
یکی از چیزهایی که میگفتند این است که اینها دنبال آرمانهای امام بودند، من سؤالم این است که مگر در رأس آرمانهای امام، توجه به اسلام نبود؟ شما ببینید در این چند سال اخیر شعارهایی که اول سال ایشان میگفت، آزادی، عدالت، مهرورزی، بود و از اسلام هم اگر حرف میزد به صورت کلیدی ندیدیم که باشد.
دوم از محورهای مطالب امام، مسألهی روحانیت بود که با آن مخالفت کردند.
سوم از محورهای اساسی و کلیدی فرمایشات امام قانونگرایی بود، امروز که اظهر من الشمس است که دولتی که بیشترین تخلفات قانونی را به اعتراف مراکز معتبر کشور داشته این دو دولت بوده.
شما ببینید من وقتی این خبر را در روزنامه خواندم که 800 میلیارد تومان سهم سلامت مردم را صرف جادهسازی کردند، گفتم این چه جوابی دارد به خدا بدهد؟ در این مدت افرادی که از نبود دارو از بین رفتند، در بیمارستانها تلف شدند، جان مردم به خطر افتاد، چرا؟ برای اینکه جادهسازی میماند ولی در مورد سلامت معلوم نمیشود چه کسی سالم ماند و چه کسی سالم نمیماند. واقعاً اینها را چه کسی باید حل کند؟ رهبری معظم ما هم همیشه به مسأله قانونگرایی تأکید میفرمایند درحالی که این دولت در این دو دوره توجهی به قانون نداشت!
البته یک سری خدمات هم انجام شده، نمیخواهیم بگوییم هیچ کاری نشده! رهبری معظم انقلاب نیز بیان فرمودند که نباید نسبت به خدمات انجام شده و زحماتی که متحمل شدهاند بیتوجهی و کم لطفی شود. ولی این ضعفهای مهم چیزهایی است که انسان باید خیلی به آن توجه کند.
امیدواریم که انشاء الله در این دوره که یک امید و نشاط خوبی برای مردم ایجاد شده، همانطوری که مردم دنبال این هستند که انقلابشان را حفظ کنند، دینشان را حفظ کنند، نگران وضعیت معیشت خودشان هم هستند، شما ببینید دورهای بر ما گذشت که کاسب صبح میآمد نمیدانست این جنساش را بفروشد یا نه؟ این چه دولتی است؟ من قبل از دوره دهم در جامعه مدرسین به آقایان گفتم که آقای توکلی که مسؤول پژوهشهای مجلس است میگوید رییس جمهور برنامه اقتصادی ندارد، کسی که برنامه ندارد چطور باید کشور را در اختیارش قرار داد، به چه ملاک شرعی؟
علی ای حال از این امیدی که در بزرگان ایجاد شده، امیدی که در نخبگان ایجاد شده باید استفاده کرد، یکی دیگر از اشکالات سابق جدا شدن نخبگان از مجموعه بود، حالا نمیخواهم بگویم همه نخبگان، ولی بخش قابل توجهی از نخبگان، اقتصاددانها، سیاستدانها، از متدینین و کارشناسان دینی، اینها دلسرد شده بودند ولی الآن مجالی واقع شده به اینکه دو مرتبه توجهی شود، نظامی که به نخبگان توجه نکند آن نظام پیشرفت ندارد، نظامی که رییساش بگوید فقط به آنچه من میفهمم باید عمل شود حتی به حرف وزیرش اعتناء ندارد، این نظام معلوم است که به بنبست برمیخورد، باید نظر نخبگان و اهل فن در هر موضوعی را مطرح کرد، الآن شما ببینید رهبری معظم در هر بخشی مشاورینی دارند و به نظر مشاورین کمال توجه میکند، چرا رییس دولت نباید نظر دلسوزها و ... را توجه کند؟
جناب آقای روحانی هم باید از این فرصت خوب استفاده کنند، بزرگان، نخبگان، دلسوزان دین، اینها امید دارند که این دولت انشاء الله مشکلات گذشته را جبران کند گر چه خیلی مشکل است، و باید برای ایشان و همکارانشان دعا کرد، کار بسیار سخت و مشکل است، کشوری که الآن 150 هزار میلیارد بر حسب گفته اهل خبره بدهکار است، دولتی که این بدهکاریها را دارد، حل و تدبیر اینها بسیار مشکل است و همانطوری که ایشان فرمودند ما فراجناحی هستیم باید از همه نیروها خوب استفاده شود حتی از نیروهای دولت موجود، از آنها که واقعاً خیلی زحمت کشیدند و به دردخور و موفق بودند استفاده شود، از اصولگراها استفاده شود، همینطور از میان اصلاحطلبها آنها که اصلاح طلب واقعی بودند.
کمک به منتخب مردم یک تکلیف است / اصلاح طلبانی که به دنبال تغییر مبانی هستند، انقلابی نیستند
من اصلاح طلبان را دو نوع میدانم، یک نوع کسانی که قائل به اصلاح طلبی در اصل مبانی بودند و میگفتند مبانی را باید اصلاح کنیم و تغییر دهیم آنها را ما به عنوان انقلابی هم قبول نداریم ولی اصلاح طلبی در چهار چوب مبانی انقلاب، قانون اساسی، ولایت فقیه و قانون، از آنها هم باید استفاده شود، از مجموع نیروها استفاده شود و واقعاً با همفکری، همین که رهبری فرمودند همه باید رییس جمهور منتخب را کمک کنند، این تکلیف است.
اگر امروز در یک گوشهای در قم کسانی بگویند این دولت مورد قبول ما نیست معنایش مخالفت با رهبری است، اگر بگویند دولت اصلح این دولت نیست و ما وظیفهای نداریم! این مخالفت با رهبری است، این معنای افراطگرایی است، افراطگرایی که نسبت میدهند به بعضی از آقایان و گروهها، به این معناست که آنجایی هم که رهبری فرمایشی دارد و مطابق میل اینها نیست باز اینها عمل نمیکنند، این میشود افراطگرایی، اما اگر انسان اعتدال داشته باشد، بر اساس قانون، وظیفه دینی، دلسوزی برای مردم، خدمت برای مردم، کنار گذاشتن حب و بغضهای جناحی، در این مسیر اگر انسان شروع کند به نتیجه میرسد و این همان است که امام(رضوان الله تعالی علیه) از مسؤولان و همه کارگزاران کشور، مطالبه میکردند و اینک نیز رهبری معظم و مراجع مطالبه میکنند.
بهرحال خیلیها باور نداشتند، آقای روحانی با این رأی بالا انتخاب شود و این لطف خدا بود و همانطور که خدا مردم را سر صندوقها برد، باید بگوییم این رأی را خدا قرار داد، در این شرایط بحرانی که دنیا دنبال نابود کردن این نظام است خدا این لطف را کرد که یک دولتی با فکر و تدبیر، با حفظ چهارچوبهای انقلاب برسر کار بیاید.
علی ایّ حال نسبت به تبلیغات انتخابات نیز باید یک وقتی بحث مفصلی شود و آسیب زدایی شود، ما نباید بگوییم اگر این فرد را انتخاب کردید پیرو حسین بن علی و جزء لشگریان آن حضرت هستید و اگر به دیگری رأی دادید پیرو غیر امام حسین هستید، این بسیار فکر باطلی است و فکر خوارجی است، و باید دوستان و برادران ما از این جور افکار خودشان را جدا کنند.
البته طبیعی است هر کسی یک شخصی را اصلح تشخیص میدهد، این امر فطری است و نمیشود از کسی جدا کرد، ولی اینکه آدم بگوید اگر به این رأی دادی در چهارچوب انقلاب و ولایت فقیه هستی و اگر غیر از این شد از این خط خارج میشوی این حرف غلط است، واقعاً دوستان ما، هر کسی دلش برای انقلاب میسوزد اینطرز فکر را از جامعه دور کند، یک طلبه عزیز جوان ما فکر نکند که رأی به این آقا فقط رأی به اسلام است.
من این خاطره را هم عرض کنم، در یکی از دورهها چند نفر آمدند خدمت والد ما و گفتند اگر فلان آقا به عنوان رییس جمهور رأی نیاورد اسلام از بین میرود، آقا فرمودند اسلامی که بسته به این آدم باشد به جهنم که از بین برود، چرا اسلام را پایین میآورید؟ چرا اسلام را میآورید به اینکه اگر فلان آدم رییس جمهور شد اسلام باقی میماند فرمود اسلام به ائمه اطهار هم متقوم نبود، ائمه ما شهید شدند اسلام باقی ماند، اسلام به وجود پیامبر هم متقوم نبود، پیامبر از دنیا رفت و اسلام باقی ماند، این مبارزه با یک فکری است که در وقتش باید میشد و دنبال نشد که امروز هم همینطور ادامه دارد..
ما در هر انتخاباتی گرفتار این تندروی هستیم که اگر فلان آقا رأی بیاورد امام زمان نظرش به او هست، در دوره گذشته (دوره نهم و دهم) به مردم همین را تفهیم کردند که امام زمان نظرش با زید است، چرا ما بیاییم از این مفاهیم مقدس استفاده کنیم.
من حتی راجع به رجعت هوگو چاوز که گفته بودند او برمیگردد! گفتم اگر از منِ طلبه سؤال کنند بگویند امام خمینی در رجعت برمیگردد، میگویم نمیدانم، این مربوط به اراده خدای تبارک و تعالی است. در روایات داریم برخی از صلحا، رجعت مینمایند، حالا اینکه چه کسی مصلحت است برگردد خدا باید اراده کند و ما نمیتوانیم معین کنیم چه کسی برمیگردد؟
بالأخره ما خیلی به این دولت امید بستیم و إن شاء الله خداوند کشور را از این مشکلات و آسیبها حفظ کند و عزت و عظمت ایران اسلامی را نه فقط در میان منطقه بلکه در کل جهان به عنوان یک کشور بسیار موفق در همه ابعاد، استقرار یابد همان امیدی که رهبری معظم دارند و در فرمایشات خود مردم را به اینسو تشویق میکنند.
اصل همین است که، ما به کجا میخواهیم برسیم، ما نمیخواهیم این آقا بیاید و آن آقا برود! ما میخواهیم کشور رشد کند، انقلاب و اسلام رشد کند، این هدف اصلی ماست که انشاء الله محقق خواهد شد./927/د102/ج
ارسال نظرات